روانشناسی

عوارض قرص های خواب آور چیست؟

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عوارض قرص های خواب آور با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

ممکن است هر فردی با وجود دنیایی از خستگی نتواند به خواب برود و از بی خوابی رنج ببرد ، یکی از راهکارهایی که اغلب مردم از آن به عنوان درمان بی خوابی خود استفاده می نمایند “مصرف قرص های خواب آور می باشد” ولی سوالی که پیش می آید این است که آیا این قرص ها عوارض جانبی بر بدن و سلامتی فرد دارد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال با توجه به تحقیقات و بررسی های انجام شده توسط دانشمندان این نتیجه حاصل شده است که مصرف دوز بالای این قرص ها علاوه بر داشتن عوارض جبران ناپذیر باعث مرگ زودرس می شوند. همچنین مصرف دائم این قرص ها ممکن است فرد را در دراز مدت به زوال عقل و اختلالات عصبی مبتلا نماید. زمانی که قرص های خواب در طولانی مدت و با دوز بالا مصرف شود ، بدن انسان نسبت به آن ها اعتیاد پیدا می کند و تا زمانی که دوز بالای آن مصرف نشود تاثیری بر بدن فرد نمی گذارد. توجه داشته باشید که هرگونه مصرف این دارو ها می بایست تحت نظر و تجویز پزشک معالج صورت بپذیرد چرا که مصرف خود سرانه آن ها می تواند عوارض جبران ناپذیری را به بار آورد.


قرص خواب آور و انواع آن

قرص های خواب آور به انواع مختلفی تقسیم می شوند که اکثر آن ها به عنوان مسکن های آرام بخش محسوب می شوند. افرادی که از بی خوابی رنج می برند حتما باید با تجویز پزشک از قرص های آرام بخش استفاده نمایند و از مصرف خودسرانه آن بپرهیزند. انواع این آرام بخش ها عبارت است از: باربیتورات ها و بنزودیازپین ها و سایر مسکن های خواب آور ، در ذیل در مورد هر یک از این آرام بخش ها به طور خلاصه توضیحاتی ارائه می دهیم.

با توجه به مطالعات و بررسی های انجام شده ۸ مورد از داروهای خواب آور باعث بروز سرطان شده و منجر به افزایش مرگ و میر می شود.

باربیتورات ها:

با سرکوب کردن دستگاه عصبی مرکزی ، موجب آرامش و به خواب رفتن فرد می شود. از این دارو در اتاق عمل برای بیهوشی استفاده می شود. قابل ذکر است مصرف دوز بالای این دارو باعث مرگ فرد می شود.

بنزودیازپین ها:

داروهای آرام بخش ضد اضطراب هستند که مصرف کوتاه مدت آن می تواند برای درمان بی خوابی شبانه گزینه مناسبی باشد ولی باید توجه داشته باشید که مصرف طولانی مدت این قرص ها اعتیاد آور می باشد.

داروهای ضدافسردگی:

دسته ی دیگر داروهای آرامش بخش و خواب آور ، داروهای ضداسترس ، ضداضطراب و ضدافسردگی می باشد.

ضد روان پریش ها(ANTIPSYCHOTICSA):

معمولا این دسته از قرص های آرام بخش برای درمان مواردی از جمله اختلال اسکیزوفرنی ، اختلال دوقطبی ، اختلالات هذیانی و اختلال روانی مورد استفاده قرار می گیرد.

داروهای بدون نسخه:

گروه دیگری از داروهای که برای درمان بی خوابی استفاده می شود ، داروهای ارزان قیمت و بدون نسخه دیمن هیدرینات و دیفن هیدرامین می باشد که فرد را دچار خواب آلودگی و گیجی می کند اما اعتیاد آور نمی باشد.

قرص لورازپام(Lorazepam):

مصرف این دارو ممکن است فرد را دچار فراموشی ، خواب آلودگی و بی قراری کند و مصرف آن به صورت طولانی مدت فرد را از لحاظ فیزیکی و بدنی وابسته می کند.

قرص آلپرازولام(ALPRAZOLAM):

یکی دیگر از دارو های ضد افسردگی که برای درمان بی خوابی هم تجویز می شود ، قرص آلپرازولام می باشد. این دارو ممکن است برای فرد اعتیاد آور باشد. این دارو باعث می شود که فعالیت های مغز کاهش یابد و زمینه را برای استراحت و خواب فراهم می آورد.

برخی دیگر از قرص های خواب عبارت است از :

زالپلون ، آلپیدم ، راملتیون ، اتیل الکل ، گاما هیدروکسی بوتیرات ، متاکوآلون ، گلوتی تیمید ، متیل تری کلراید، متیپریلون و مپروبامات


عوارض مصرف قرص ها و داروهای خواب آور چیست؟

مصرف هر یک از داروها و قرص هایی که برای درمان بی خوابی توسط پزشک تجویز می شود عوارض جانبی و بلند مدت بسیاری دارد. از جمله عوارض داروهای خواب آور ، بروز اختلالات خواب می باشد. اختلالات خواب ناشی از واکنش ها و رفتارهایی می باشد که فرد هیچ کنترلی بر آن ها ندارد. برای مثال ممکن است در خواب راه برود در حالی که خودش متوجه نباشد که چه رفتاری را انجام می دهد. برخی دیگر از عوارض مصرف قرص ها و داروهای خواب آور به شرح ذیل می باشد.

عوارض جانبی داروهای آرام بخش و خواب آور

  • سوزش سردل ، حالت تهوع ، استفراغ و یبوست
  • اشکال در به یادآوری خاطرات و مسائل گذشته و فراموشی
  • اختلال در تعادل ، بروز رفتارهای پرخاشگرانه ، افسردگی و تحریک پذیری
  • خواب آلودگی ، آلرژی ، تاری دید ، خشکی دهان ، توهم ، سردرد و سرگیجه

عوارض دراز مدت داروهای آرام بخش و خواب آور

وابستگی(DEPENDANCY)

پس از آن که فرد از این داروها به صورت مداوم با دوز بالا استفاده کند ، دچار وابستگی هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روانی می شود. البته قطع مصرف آن به صورت خودسرانه و به طور ناگهانی ممکن است فرد را دچار علائمی از جمله اضطراب ، تهوع ، بی قراری ، پارانویا ، کاهش اشتها و تپش قلب کند.

خودکشی با مصرف داروی خواب آور با دوز بالا

استفاده و مصرف قرص های خواب آور و آرام بخش به همراه الکل ممکن است فرد را در نهایت به کما ببرد و یا باعث مرگ او شود.


نکاتی در جهت استفاده از داروهای خواب آور و آرام بخش

  • باید توجه داشته باشید که قبل از مصرف داروهای خواب آور حتما با پزشک خود مشورت کنید تا با توجه به وضعیت شما میزان دوز مناسب آن را برایتان تجویز کند.
  • اگر بیماری دیگری دارید می بایست با پزشک خود در میان بگذارید تا داروهای خواب آور با آن ها تداخل نداشته باشد.
  • به هیچ عنوان خودسرانه استفاده از داروهای خواب آور را متوقف نکنید و برای این کار حتما با پزشک خود مشورت نمایید.
  • پس از مصرف قرص های خواب آور سیگار نکشید و حتما نیم ساعت قبل از خواب این قرص ها را استفاده کنید.
  • توجه داشته باشید که به هیچ عنوان داروهای خواب آور و مسکن را در دسترس کودکان نگذارید.
  • به هیچ عنوان این داروها را با مواد مخدر ، روانگردان و الکل استفاده نکنید.
  • پس از استفاده از قرص های خواب آور معمولا دچار خواب آلودگی و احساس خستگی می شوید به همین دلیل پس از مصرف این دارو ها از انجام فعالیت هایی که نیازمند هوشیاری بالا هستند پرهیز نمایید.

در چه مواردی مصرف قرص خواب آور توصیه نمی شود؟

  • افرادی که سن آن ها بالای ۶۵ سال است.
  • کسانی که به آرامبخش ها و داروهای خواب آور حساسیت دارند.
  • افرادی که دچار بیماری های تنفسی شدید هستند.
  • خانم هایی که باردار و شیرده هستند.
  • اشخاصی که دچار نارسایی و مشکلات کبدی هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عوارض قرص های خواب آور با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

    1. با سلام و وقت بخیر، اولین راه برای تقویت اعتماد به نفس استفاده درست از زبان بدن است چرا که زبان بدن نشان می دهد هر فرد چقدر به خودش اعتماد دارد؛ اگر دقت کرده باشید از چهره برخی ها مشخص است که حتی خودشان هم به خودشان اطمینان ندارند. سعی کنید سرتان را بالا بگیرید، صاف بنشینید، شل و ول دست ندهید و با فرد مقابلتان ارتباط چشمی برقرار کنید. درست و منظم لباس پوشیدن را تمرین کنید. حتما وقتی ظاهرتان خوب باشد، حس بهتری دریافت خواهید کرد. یک دست لباس زیبا و چهره ای آراسته می تواند شروع کننده مکالمه خوبی باشد. سعی کنید همیشه جسورانه و جذاب صحبت کنید. یک لحن جسورانه و در عین حال مودبانه، برای افزایش اعتماد به نفس کمک کننده خواهد بود. در کل امور خود مثبت فکر کردن و در نهایت مثبت عمل کردن را به کار بگیرید و همیشه نیمه پر لیوان را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره