روانشناسی

علل و راه های درمان خیال بافی در کودکان و بزرگسالان

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علل و راه های درمان خیال بافی در کودکان و بزرگسالان با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

آیا تا کنون برایتان پیش آمده است که در محل کار در حین انجام دادن کارهایتان ناگاه ذهن و فکرتان به سمت دیگر برود و یا دائما درباره زندگی و خودتان خیال بافی می کنید؟ شاید اغلب شما این سوال برایتان پیش بیاید که علت اصلی و همچنین پس آیندهای این خیال بافی ها چیست؟ جالب است بدانید که این خیال بافی ها حتی برای دقایقی می تواند به عنوان زنگ تفریح کوتاه مدتی باشد که می تواند عملکرد ذهن را برای انجام کارهای پیچیده تقویت کند.


خیال بافی چیست؟

برای تعریف کامل خیال بافی می توان بر اساس فرهنگ مریام وبستر که معتقد است خیال بافی رویایی لذت بخش ، شیرین و نوعی اشتیاق برای تصویر سازی است الهام گرفت. طبق این تعریف می توان اینگونه برداشت کرد که خیال بافی مانند تعطیلات کوتاه مدتی می باشد که به لحاظ علمی هم ثابت شده است که دارای مزایای فراوانی می باشد. خیال بافی نوعی تخیل انحرافی ، آزاد ، بی قید و شرط و نوعی صحنه پردازی ذهنی است و در زمانی که ذهن فرد از امور عقلانی و ادراکی خالی بماند خیال بافی آن را پر می کند. حتی سالم ترین فرد نیز در ذهن خودش خیال بافی و رویا پردازی می کند و گاهی با خود صحبت می کند. برخی افراد در زمان خرید مدام با خودشان می گویند که فلان چیز را خریدم؟ حالا بروم سراغ فلان چیز ، ای وای مربا یادم رفت و این قبیل صحبت ها که معمولا هر کدام از ما ممکن است در طول روز برایمان پیش آمده باشد. نمی توانیم بگوییم که این ها خیال بافی است بلکه فقط مربوط به همان لحظه می باشد ، ولی گاهی در ذهن خود مکالمه ای که قرار است با کسی داشته باشیم و یا در گذشته داشته ایم را مرور می کنیم ، که در این صورت درحالت رویا پردازی که به اصطلاح انگلیسی به آن Daydreaming می گویند هستیم. 


خیال بافی نابهنجار (Maladaptive Daydreaming) چیست؟

به گونه ای از رویاپردازی گفته می شود که فرد دقیقه ها و گاها ساعت ها از کار خودش دست می کشد و به خیال پردازی و رویا بافی در ذهن خودش می پردازد معمولا شخص در رویا پردازی ناسازگار این کار را به صورت افراطی انجام می دهد و معمولا در چند دقیقه اول خودش متوجه انجام این کار نمی شود. از جمله عوامل شروع این گونه رویا پردازی ها می توان به تماشای فیلم ، کتاب خواندن و یا سر رفتن حوصله فرد اشاره کرد به این صورت که فرد دقایقی بعد از کتاب خواندن ایده ای به ذهنش می رسد که ناگهان ساعت ها غرق فکر کردن درباره آن می شود و یا با تماشای سریالی ناگهان خودش را در قالب نقش آنها قرار می دهد و در ذهن خود سناریو های مختلف می سازد. همچنین گاها پیش آمده است که فرد از موضوع اولیه که درباره آن خیال بافی می کرده ، رد شده و به موضوعات دیگر می رسد. اینگونه رویا پردازان معمولا برای پنهان کردن ضعف خودشان در بخشی از زندگی اقدام به اینگونه رویا پردازی ها می کنند. همچنین برخی از پزشکان هم از رویا پردازی افراطی برای درمان افرادی که دچار افسردگی و اضطراب هستند استفاده می کنند. 


 عوامل به وجود آورنده خیال بافی افراطی

خیال بافی های افراطی می تواند علت های مختلفی داشته باشند برای مثال امیال و آرزوهایی که تحت هر شرایطی فرد نمی تواند به آن دسترسی داشته باشد و یا دسترسی به آن بسیار مشکل می باشد ، یکی دیگر از علت های خیال بافی می تواند ناشی از مشکلات روحی و روانی در فرد باشد که اغلب این مشکلات ناشی از ناکامی ها ، کمبود ها و اختلافات خانوادگی می باشد که فرد برای جبران و فرار از آنها به خیال بافی روی می آورد از این رو برای پیگیری و ریشه یابی علت آن می توانید به یک روانشناس مراجعه کنید تا به کمک آن بتوانید این مشکل را حل نمایید. 


تفاوت رویا با خیال بافی

می توان گفت که خیال بافی همان رویا است ، در عالم رویا محرک فرد آرزوها و تمایلات ارضا نشده می باشد که در عالم خیال بافی هم همین حالت وجود دارد. تفاوت رویا و خیال بافی در این می باشد که خیال بافی در بیداری است و رویا در خواب. خیال بافی نوعی رویا در بیداری می باشد که فرد برای ارضای آرزو ها و تخیلاتش انجام می دهد. 


علل خیال بافی کودکان

 

علل خیال بافی کودکان
علل خیال بافی کودکان
  • نداشتن سرگرمی 
  • عدم توجه کافی والدین به کودک 
  • تنبیه کودکان از جانب والدین ، همچنین می توانید جهت مطالعه مطلب اثرات تنبیه بدنی در کودکان بر روی لینک کلیک نمایید.
  • شیوه تربیت ناصحیح کودکان 
  • اختلال روانی
  • اضطراب 
  • ترس کودک از مسائل مختلف 

علائم و نشانه های خیال بافی در کودکان

در کودکانی که خیال بافی می کنند علائم و نشانه هایی وجود دارد که به شرح ذیل می باشد:

  • خودشان را در تصوراتشان به جای افراد دیگر قرار می دهند. 
  • دروغگویی 
  • احساس گناه 
  • این کودکان یه صحنه های هیجان انگیز علاقمند هستند. 
  • در مواجه شدن با مشکلات ناتوان هستند.
  • با خودشان صحبت می کنند.
  • پرخاشگر و انتقام جو هستند. 
  • در ارتباطات کلامی خود مهارت ندارند.
  • در خیالات خودشان ترس های خیالی به وجود می آورند.

درمان خیال بافی در کودکان

قبل از هر چیزی باید علت اصلی خیال بافی کودکتان را بررسی کنید تا به درمان آن بپردازید علاوه بر آن ما سعی می کنیم در ذیل برخی از راهکارهای درمان را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم:

  • کودکتان را به سمت اجتماعی شدن هدایت کنید تا از درونگرایی دور باشد.
  • کودکتان را مورد تنبیه و تمسخر قرار ندهید.
  • کودکتان را تشویق کنید تا با همسالان خود رابطه برقرار کنند.
  • از معلم فرزندتان بخواهید که او را زیر نظر داشته باشد که چه زمانی به رویا فرو می رود.
  • به کودکتان ابراز محبت کنید و با او دوست باشید.
  • کودک را با واقعیت های زندگی آشنا کنید.

جنبه های مثبت و منفی خیال بافی

خیال بافی جنبه های مثبت و منفی دارد که برخی از آنها را به طور اختصار بیان می کنیم.

جنبه های مثبت خیال بافی:

گرچه خیال بافی به صورت خود به خود در فرد به وجود می آید اما می توان تا حد زیادی آن را کنترل کرد. به این صورت که می توانید زمان خاصی را به آن اختصاص دهید ، به جای خلوت و ساکت بروید و خیال پردازی کنید. اغلب کسانی که دچار اضطراب و نگرانی می شوند با این کار می توانند اندکی آرام شوند و پس از یک روز کاری و استرس های بسیار با این کار کمی آرامش به دست بیاورند.

جنبه های منفی خیال بافی: به طور کل می توان گفت که خیال بافی بیش از حد می تواند به زندگی فرد لطمه وارد کند به این صورت که در مواقعی که نیاز به تمرکز دارید باعث برهم خوردن تمرکزتان می شود و موضوع مهمی که درمورد زندگیتان بود را فراموش می کنید. چنانچه در محل کارتان هستید خیال بافی باعث می شود که نتوانید فعالیت های کاریتان را به خوبی انجام دهید. خیال بافی های دائمی باعث می شود سلامت ذهن فرد به خطر بیفتد و گاها ممکن است فرد دنیای واقعی با خیال خود را نتواند تشخیص دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علل و راه های درمان خیال بافی در کودکان و بزرگسالان با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۲۶ نظرها

  1. سلام
    من وقتی اهنگ گوش میدم یه سری خیالات وتصاویر راجع اون موضوع میاد به ذهنم
    واینکه من عاشق فیلم نامه نویسی ام وبرای نوشتن دیالوگ باید تخیل کنی و خودتو به جای شخصیت ها قرار بدی
    آیا موارد اشاره شده خطرناک اند؟

    1. با سلام و درود، همه افراد هنگام گوش دادن به موسیقی یا خواندن کتاب هایی مانند رمان های عاشقانه، خود را به جای شخصیت داستان ها قرار می دهند یا تصوراتی را در ذهن خود می پرورانند که در حالت عادی و در صورتی که به شکل اعتیاد به گوش دادن موسیقی برای خیال پردازی در نیاید مشکل ساز و خطرناک نخواهند بود.

  2. سلام خسته نباشید 🌹
    من از موقعی که یادم نمی یاد کی بوده دارم خیال بافی می کنم ، تمام احساساتم با خیال بافی افراطی ارضا شده تمام لحظاتم رو در خیالات بودم و شکست های زیادی که در زندگی خوردم از جمله کنکورم ب خاطر همین بوده، اگه می تونید لطفا راهنمایی ام کنید چه طوری درمانش کنم؟؟

    1. با سلام و درود، برای درمان خیالبافی اقدامات موثر می تواند شامل: دوری از بیکاری و سرگرم کردن خود با فعالیت های سازنده مانند ورزش کردن یا مطالعه، افزایش روابط اجتماعی و تامل با سایر افراد باشد.

  3. سللم من ۲۱سال دارم و تقریبن از ۱۱سالگی خیال بافی شدیدی میکنم دوران کودکی خیال بافیام شب و‌روز نمیشناخت و ی جوری مث بازی بود برام اما با بالاتر رفتن سنم خیال بافی هام ب شب ها قبل خواب محدود شد ک باعث کم خوابی طول شب شده و مجبور میشم ک نیمی از روز رو بخوابم و بی خوابیاهام ک علتش همین خیال بافی و فکرای شبانی آزارم میده و از زندگی عقبم انداخته و همیشه نگران اینم که نکنه بعدها اگ متاهل بشم توی زندگیم تاثیر منفی داشته باشه
    من دانشجوی روانشناسیم و کتابای زیادی در این زمینه خوندم اما هیچکدوم راه حلی برای ترک خیال بافی پیش روم نزاشته
    اگه میشه لطفاً بگین چه کارهای باید انجام بدم یا اینکه انجام ندم تا این خیال بافی های شبانه از بین بره 🙂
    ممنون

    1. با سلام و وقت بخیر، راه های ترک و درمان خیال بافی طبق شرایط متفاوت می باشد، اما در کل سعی کنید هیچ گاه بیکار نباشید و با برنامه ریزی برای اوقات شبانه روزی، اوقات خود را به طور صحیح و منطقی پر کنید؛ یکی دیگر از راه های رهایی از این مشکل، افزایش روابط اجتماعی مانند شرکت در مجالس عمومی می باشد، همچنین می بایست ورزش کردن را جزو فعالیت های ضروری روزانه خود قرار دهید به طوری که هر روز حداقل نیم ساعت را به ورزش کردن اختصاص داده و از این طریق انرژی کسب کنید.

  4. سلام، من الان ۱۷ سالمه و تا جایی که یادم میاد همیشه خیال بافی می‌کردم، حتی پیش اومده که ۱۸ ساعت از روز رو توی خیالاتم سر کنم، من از مدرسه و خواب و روابط حقیقی که با آدم‌ها داشتم گذشتم تا فقط بتونم توی خیالاتم زندگیم رو نجات بدم، وقتی با روان‌پزشکم صحبت کردم به جای خیال بافی تشخیص داد که بیش فعالی دارم و حتی دارو هم خوردم، اما هیچ تغییری پیش نیومد، تمام دنیای من الان توی ذهنمه، نمی‌دونم چجوری باید بعد از ده سال ازش جدا بشم

    1. با سلام و درود، روش های اولیه برای فاصله گرفتن از خیالبافی شامل: دوری از دورنگرایی و تمایل به سمت اجتماعی شدن، دوری از تنبیه و تمسخر، از موقعیت هایی که باعث حواس پزتی شما میشود فاصله بگیرید، ورزش را جز برنامه ثابت خود قرار دهید.

  5. سلام،،، من ۱۵سالمه از ۱۲ سالگی خودارضایی میکنم، و واقعا خیلی روم تاثیر بدی گزاشته، هدف های خیلی زیادی هم دارم و واقعا میخام ترک کنم، قبلا رکوردم ۸روز بود،،، الان ۱۵ روزه که ترک کردم میترسم بازم سمتش برم و این ۱۵روز رو خراب کنم لطفا کمک کنید

    1. با سلام و وقت بخیر، جهت ترک اعتیاد نسبت به انجام عمل ذکر شده، می بایست از دیدن فیلم های پورن که تاثیر زیادی بر انجام عمل خود ارضایی دارد، دوری کنید؛ همچنین می توانید مدت زمان هایی را که تنها هستید، به حداقل برسانید.

  6. سلام من یک سئوال دارم اونم این هست که اگر یک ادم خیال پرداز باشد و درحال تلاش برای رفع این موضوع باشه میتونه خیال پردازیشو برای همیشه رفع کنه یا نه حداقل کمیش میمونه؟
    من واقعیتش از پارسال که مدرسه ها انلاین شد موقع درس نوندن میدیدم که حواسم پرت میشه و حداقل ده دقیقه یا کمتر یا بیشتر در حال فکرم بعد دیدم نه این موضوع داره اتفاق میوفته و نمی تونم جلوشو بگیرم و بعد از کلی تحقیق فهمیدم دچار خیال پردازی ناسازگار شدم و الان یک ساله که نرفته و الانم که دارم تلاش می کنم که بره یهو حواسم پرت میشه و میرم داخل خیال بعضی موقع ها هم که خودم میفهمم جلوشو میگیرم، اینارو گفنم که بدونید جریان از این قراره و بهتر به سئوالم که اگر میشه جواب بدید🌹

    1. با سلام و درود، یکی از بهترین تکنیک ها برای رهایی از مشکل، شناسایی موقعیت هایی که این افکار سراغ شما می آیند، می باشد که پس از شناسایی، می بایست از قرار گرفتن در آن مکان ها پرهیز کنید؛ لازم به ذکر است انجام روزانه حداقل ۳۰ دقیقه ورزش هم تاثیر بسزایی در حل مشکل ذکر شده دارد.

  7. سلام روزتون بخیر من بشدت مشکل بی خوابی دارم الان حدود ۴ ماهه شبا نمیتونم درست و حسابی بی وقفه تا صبح بخوابم همیشه قدرت یادگیریم بالا بوده ولی ی مدته بشدت بی تمرکز شدم و نمیتونم حواسم و جمع کنم من دوسال خودم تنهایی زندگی کردم ولی الان ادم ترسویی شدم در حدی که سعی میکنم تنها نباشم لازمه دارو مصرف کنم ؟مراجعه به روان شناس میتونه کمکم کنه؟

    1. سلام و درود، قبل از مصرف هرگونه دارو بدون تجویز پزشک لازم است ابتدا به روان شناس مراجعه کنید تا به طور کامل شرایط شما بررسی شود.

  8. من ۱۴ سالمه و خیال‌بافی می کنم راستش قبلاً خیلی افراطی بود به طوری که از خوابم می زدم ولی الان فقط بعضی از اوقات صرفا برای ارامش ولی من نمی خواهم اصلا این خیل بافی ها رو داشته باشم راستش من مشکلات خیلی زیادی در زندگی داشتم و خیلی از اوقات در معرض استرس بودم،ممنون میشم کمکم کنید.

    1. با سلام و درود، در هر دوره از زندگی انسان، خیالبافی وجود دارد اما در دوره نوجوانی شدت آن بیشتر از سایر دوره های زندگی می باشد. وقتی افراد نمی توانند با واقعیت سازگاری مناسب داشته باشند به خواب و خیال روی می آورند و این رفتارها زمانی بروز می کند که نیازهای فرد به شیوه مستقیم و به موقع ارضا نشده باشد. سعى کنید هیچگاه بیکار نباشید و با برنامه ریزى براى اوقات شبانه روزى خود همه اوقات خود را به نحوه صحیح و منطقى پر کنید زیرا یکى از دلایل اینکه این خیالپردازی به ذهن خطور مى‏ کنند بیکارى است. حتماً در طول روز ، زمان ویژه ای را به فکر کردن درباره مسائل و خیالاتی که به ذهن شما خطور می کنند و تمرکزتان را به هم می زنند اختصاص دهید. یکی از بهترین راههای غلبه بر خیالبافی های افراطی، تنها نبودن و جابجایی مکانی است، یعنی به محض شروع افکار خیالی، مکان خود را تغییر دهید. سعی نمایید خیلی تنها نباشید، خصوصا در مواقع هجوم افکار خیالی، زیرا تنهایی بهترین محرک برای ایجاد افکار خیالی می باشد. قبل از شروع این خیالات خودتان زمینه بروز آن را از بین ببرید.

  9. نمیتوانم ازاعتیادم به متادون و شیشه رهایی پیدا کنم و اغلب مراکزمیان مدت ترک اعتیاد را تجربه کرده ام دراین مورد نیاز به کمک دارم

    1. با سلام و درود، برای رهایی از مصرف مواد می بایست هدف و انگیزه ای قوی تر از آن مواد برای خود در نظر بگیرید و در جهت ترک تلاش نمایید و ارتباط خود را با مشاوران و کلینیک های ترک اعتیاد ادامه دهید.

  10. سلام من داداشم اعتیاد داره فقط به تریاک الان ۸ روزه که توی ترک هستش میخام بدونم برای کمک کردن بهش و کم کردن درداش چه قرصایی بهش بدم و چه اندازه

    1. با سلام و درود، فرایند ترک مواد مخدر می بایست تحت نظر متخصصان این زمینه انجام گیرد. مصرف قرص های مسکن و… جایگزین همان ماده مصرفی شده و فرایند ترک را به تاخیر می اندازد.

  11. سلام ببخشید من ۱۸ سالمه یک ماه و نیم پیش دچار ی استرسی تقریبا شدیدی شدم از اون موقع تا الان دستم مور مور میشن میلرزه دست و پاهام ضعف دارن آیا این طبیعی هست یا مشکل جدی هست لطفا راهنمایی کنید من خیلی میترسم؟

    1. با سلام و درود، بخشی از واکنش پاسخی استرس شامل سفت شدن ماهیچه های بدن می شود، به طوری که آن ها نسبت به آسیب مقاوم می شوند و سیستم عصبی را تحریک می کنند، به طوری که حواس ما به سرعت بالا برده و واکنش نشان می دهد. هر دو این تغییرات می توانند باعث لرزیدن بدن شوند، در حالی که واکنش استرسی فعال است.هنگامی که واکنش های استرس به دفعات زیاد و یا به طور چشمگیری رخ دهند، بدن یک وضعیت دشوار تری دارد که می تواند منجر به حالت آماده باش کامل بدن شود و همینطور استرس مداوم می تواند بسیار آسیب زننده باشد.

  12. سلام وقت بخیر. متأسفانه من دختری هستم که در سن ۳۳ سالگی خیالبافی واقعا منو از زندگی انداخته. در صورتی که کلی باید کار انجام بدم. من از استادم خوشم اومده و از طرفی هم به درست یا غلط من احساس میکنم چیزهایی هم از جانب ایشون دیدم و هفت ماه میشه که کلاسم تمام شده ولی فکر ایشون لحظه ای از ذهن من دور نمیشه. دوست دارم رها و راحت زندگی کنم. واقعا احساس میکنم در بند گرفتار شدم

    1. با سلام و درود، همواره بدانید انسان موجودی با اراده و مختار است و همانطور که نمی گذارد هر کسی به حریم شخصی و خانوادگی اش نفوذ کند، باید با اراده خودش از نفوذ افکار و اندیشه های مزاحم و خیالی در ذهنش نیز جلوگیری نماید و کنترل افکار و اندیشه های خود را در دست خود داشته باشد. کی از بهترین راههای غلبه بر خیالبافی های افراطی، تنها نبودن و جابجایی مکانی است، یعنی به محض شروع افکار خیالی، مکان خود را تغییر دهید. در زمانی افکار این چنینی به سراغ شما آمد از خودتان بپرسید که این فکرها چه کمکی به شما می کند؟

  13. من به شدت خیال بافی میکنم حتی نمی تونم یه ثانیه ترک کنم معمولا وقتی فیلم میبینم خودم رو جای نقش می ذارم و چند تا چیز دیگه هم بهش اضافه می کنم از زندگیم افتادم موقع خیال بافی هم طناب می زنم ساعت ها خیال بافی می کنم و وقتی نمی کنم حالم بد میشه هم دوست دارم ترکش کنم هم نه

    1. با سلام و درود. هر آنگاه که ذهن شما از امور ادراکی و عقلانی خالی بماند خیالبافی آن را پر می کند. در خیالبافی آدمی تابع آرزوهای خویش می شود و واقعیات را به گونه ای دیگر درک می کند. اگر خیالبافی به افراط کشیده شود دارای عوارض و زیانهایی در جنبه های اجتماعی، روانی و سلامت جسمانی و … می باشد. خیال بافی می تواند ریشه در محرومیت ها، شکست ها، ترس شدید و… داشته باشد. اما جهت بررسی عوامل و ریشه ها و دریافت این مسئله که چه چیزی باعث بروز و ظهور این حالت در شما شده است بسیار مهم است. به طور کل می توان گفت که خیال بافی بیش از حد، می تواند به زندگی شما لطمه وارد کند به این صورت که در مواقعی که نیاز به تمرکز دارید باعث برهم خوردن تمرکزتان می شود، و موضوع مهمی که در مورد زندگیتان بود را فراموش می کنید. از جمله راهکارهای درمانی؛ تکنیک توقف خیال پردازی و انحراف توجه می باشد. تکنیک فوق به این صورت انجام می شود که کشی به دور دست خود بیاندازید و وقتی این افکار شروع به هجوم به ذهن شما کردند، آن کش را کشیده و رها کنید بطوری که سوزشی در دست شما ایجاد شود و سپس عددی نسبتا پیچیده مانند ۷۴۵۹۸ را به ذهن خود بیاورید و هفت تا هفت تا از آن کم کنید تا به عددی برسید که کوچکتر از هفت باشد. اما بهترین راهکار مراجعه به کلینیک های روانشناسی و استفاده از کمک متخصصان در این زمینه می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره