کودکان

علائم افسردگی در کودکان و درمان آن

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علائم افسردگی در کودکان و درمان آن با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

کودکان مانند بزرگسالان ممکن است مبتلا به افسردگی شوند ، ولی بین افسردگی در کودکان و بزرگسالان تفاوت هایی وجود دارد. ممکن است کودک شما دائما سعی کند که از قرار گرفتن در جمع دوری کند و یا بی توجهی دیگران نسبت به او باعث ناراحتی و ایجاد حساسیت های بسیاری در این زمینه شود و افکاری مانند احساس گناه و خودکشی را دائما در ذهن خود داشته باشد. انسان ها در شرایط و موقعیت های مختلف هیجانات متفاوتی از قبیل غم، شادی و … را تجربه می کنند ولی مسئله ای که وجود دارد مدت زمان و شدت این هیجانات می باشد که ممکن است گاهی غیرطبیعی باشد و به زندگی روزمره فرد آسیب وارد شود. 

افسردگی در کودکان نشانه های مختلفی از جمله نشانه های عاطفی ، جسمی ، رفتاری و تخریب گرایانه دارد.

افسردگی در کودکان

افسردگی در کودکان و بزرگسالان مشابه یکدیگر نمی باشد و هر کدام نشانه های متفاوتی دارد ، گاهی افسردگی علائم روانی دارد و گاهی دارای علائم جسمانی می باشد. در برخی موارد هم علائم جسمانی و هم روانی در فرد ظاهر می شود. ممکن است افسردگی از آغاز زندگی یعنی زمان نوزادی در کودک شکل بگیرد. برای مثال در شش تا هشت ماهگی که کودک مادر خود را می شناسد جدایی از مادر ممکن است باعث بروز حالات افسردگی در کودک شود.


علائم و نشانه های افسردگی در کودکان

کودکانی که مبتلا به افسردگی هستند نمی توانند مانند سایر کودکان درس بخوانند و تمرکز کنند به همین دلیل در درس های خود افت می کند و علاقه ای به رفتن مدرسه ندارند ، معمولا این کودکان دروغ هایی مانند این که دلم درد می کند ، سرگیجه و حالت تهوع دارم را می گویند. علاوه بر آن افسردگی در کودکان نشانه های مختلفی از جمله نشانه های عاطفی ، جسمی ، رفتاری و تخریب گرایانه دارد که در ادامه مطلب هر یک از این نشانه ها را به طور مختصر توضیح می دهیم.

نشانه های رفتاری: معمولا کودکانی که مبتلا به افسردگی هستند بی دلیل گریه می کنند ، از حضور در جمع و دوستان خود دوری می کنند ، انگیزه پایینی برای انجام کارها دارند و سریع عصبانی و خشمگین می شوند.

نشانه های جسمی: ممکن است این کودکان دچار پرخوری افراطی و یا بی اشتهایی ، افزایش و یا کاهش وزن ، یبوست و همچنین اختلال در خواب شوند.

نشانه های عاطفی: احساس گناه ، اضطراب ، خشم و نا امیدی از نشانه های عاطفی افسردگی در کودکان می باشد.

نشانه های تخریب گرایانه: دائما احساس می کنند که در همه شرایط بازنده اند و نسبت به آینده بلاتکلیف هستند.

علل افسردگی در کودکان 

علل افسردگی در کودکان
علل افسردگی در کودکان

افسردگی در کودکان مانند سایر بیماری و اختلال ها ناشی از علت هایی است که منجر به بروز این بیماری در کودک می شود ، این علت ها می تواند عواملی همچون زیستی ، محیطی ، روانشناختی و ژنتیکی باشد. زمانی که علت اصلی این بیماری روانشناختی باشد ، مربوط به روابط بین کودک با والدین خود و حالات روحی هر یک از والدین می شود و علت ژنتیکی آن ناشی از اختلاف میزان هورمون های شیمیایی و مواد بیوشیمیایی بدن است. همچنین رفتار والدین با کودک نیز می تواند موجب بروز افسردگی در او شود علاوه بر آن تاثیر شرایط و محیط زندگی ، نداشتن اعتماد به نفس ، مشکل در سلامت فیزیکی ، از جمله عواملی هستند که در بروز افسردگی در کودکان نقش دارند. 


افسردگی و میزان شیوع آن در سنین مختلف کودکان

شیوع افسردگی در بین کودکان متفاوت است و بستگی به سن کودک دارد. در کودکانی که سن کم تری دارند ، میزان شیوع این بیماری بین ۲ تا ۵ درصد و به هر میزانی که سن کودک افزایش یابد شیوع آن بین ۴ تا ۸ درصد می شود. شیوع این بیماری به عوامل مختلف دیگری هم بستگی دارد از جمله آن ، تفاوت جنسیتی می باشد ، در دختران افسردگی و مشکلاتی همچون بی اشتهایی و احساس گناهکاری باعث بیشتر شدن این بیماری می باشد ، افسردگی در نوجوانان به همراه دیگر اختلالات ممکن است منجر به کشمکش با والدین و اقدام به خودکشی شود.


درمان افسردگی

در درمان افسردگی خانواده و فضای روانی که کودک در آن قرار دارد ، اهمیت بسیاری دارد ، زمانی که افسردگی کودک ناشی از عوامل درونی باشد ، والدین باید به یک روانشناس متخصص مراجعه نمایند ، تا روان درمانی صورت بگیرد ، ولی زمانی که افسردگی ناشی از عوامل محیطی باشد ، خانواده باید فضایی را برای کودک فراهم آورند تا کودک احساس کند که دیگران دوستش دارند و به نیاز های او اهمیت می دهند ، این نوع از افسردگی بیشترین نوع افسردگی کودکان را شامل می شود. از روش های دیگری که در درمان افسردگی کودکان استفاده می شود ، می توان به روان درمانی فردی و خانوادگی ، درمان های دارویی و کاهش موقعیت های استرس زا اشاره کرد ، در کودکانی که به شدت به این بیماری مبتلا هستند و دچار اختلال در خواب ، اشتها و وزن هستند از درمان دارویی استفاده می شود. در روان درمانی سبک و روش های درمان ها ممکن است با یکدیگر تفاوت داشته باشد ، در این روش به رابطه بین کودک با والدین و نحوه برخورد صحیح والدین در خصوص نیاز ها و خواسته های کودک بررسی می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علائم افسردگی در کودکان و درمان آن با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

    1. با سلام و وقت بخیر، علائم افسردگی در کودکان شامل: احساس غم مداوم، از دست دادن حس علاقه و شوق، افسردگی کودکان و کاهش و افزایش وزن، اضطراب، اختلال در خواب و … می باشد. اینکه صرفا با مشاهده یک علامت ساده و پیش پا افتاده که می تواند نشانه خیلی از موارد دیگر باشد به کودک برچسب اختلال افسردگی بزنید کاملا اشتباه است. ساکت بودن می تواند به صورت ذاتی باشد یا به صورت مقطعی و گذرا باشد، چنانچه ساکت بودن به شکل افراطی ادامه دار شد، می توانید به روانشناس متخصص کودک و نوجوان مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره