روانشناسی

مهمترین علائم افسردگی در مردان چیست؟ + راهکار های درمان

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علائم افسردگی در مردان و راهکار های درمان آن با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

همه انسان ها به نوعی طعم ناراحتی و حس غمگین بودن را در زندگی خود بار ها چشیده اند و با این احساس کاملا آشنایی دارند و این حالات درونی تا اندازه ای طبیعی است. اما گاهی اوقات این حالات و رفتار ادامه دار می شود و هشداری از وجود افسردگی را به ما اعلام می کند. افسردگی ، نوعی از اختلال روحی – روانی است و در هر موقعیت و شرایطی ممکن است بروز کند. فرد افسرده ، حس پوچی و بی معنی بودن زندگی ، غمگینی و بی تفاوتی نسبت به مسائل را دارد.

تفاوت افسردگی در زنان و مردان

بروز افسردگی در مردان و زنان یکسان نیست. زنان به دلیل ماهیت احساسی و لطیف بودن خود و همچنین برقراری روابط عاطفی و گفتگو با دیگران زودتر علائم مربوط به افسردگی را از خود نشان می دهند و به همین جهت سریع تر می توانند اقدام به درمان کنند. اما مردان این تصورات را دارند که اگر در مورد احساسات و عواطف خود با دیگران صحبت کنند به غرور مردانه آن ها صدمه وارد می کند به همین جهت گاهی علائم افسردگی در مردان دیرتر بروز می کند و درمان هم به تبع آن طولانی تر خواهد شد.

افسردگی به هر شکلی که باشد باید برای آن به فکر راه درمان و چاره گشت چرا که ممکن است عواقب جبران ناپذیری در پی داشته باشد. آمارها نشان می دهد میزان درصد دست زدن به خودکشی در مردان افسرده در مقایسه با زنان چهار برابر بیشتر است و بهتر است قبل از اینکه فرد افسرده دست به خودکشی بزند به فکر چاره ای برای درمان آن باشد.

مهم ترین علائم افسردگی در مردان چیست؟

مهمترین علائم افسردگی در مردان چیست؟
مهمترین علائم افسردگی در مردان چیست؟

افسردگی همانند سایر بیماری های روحی – روانی دارای یکسری علائم است که زندگی افراد و حتی اطرافیان را تحت شعاع خود قرار می دهد. آگاهی از نشانه های افسردگی در مردان می تواند تا حدودی از بروز مشکلات و عواقبی که چه بسا قابل جبران نباشد جلوگیری کند. حال به پاره ای از این علائم می پردازیم لطفا تا پایان مقاله ما را همراهی کنید:

تمایل به تنهایی و منزوی بودن

شاید یکی از بارزترین علائم افسردگی در مردان تمایل به تنها بودن و گوشه گیر بودن باشد. مردان افسرده گوشه گیری و تنهایی را به حضور در جمع دوستان و خانواده ترجیح می دهند و آن ها را از خود دور می رانند ، همچنین از ظاهر شدن در اجتماع خودداری به عمل می آورند.

شخص افسرده خود را منزوی می کند و به نوعی در پیله خود میپیچد و تمایلی به ارتباط با محیط بیرون و اطراف از خود نشان نمی دهد زیرا حس لذت و شاد بودن را با افکار منفی که در ذهن خود می پروراند ، سرکوب می کند.

 بی حوصلگی

شاید مهمترین علائم افسردگی در مردان نداشتن حوصله باشد. یعنی فردی که دچاره افسردگی می شود تمایلی برای انجام کارهای روزمره خود ندارد و در برابر کارهای خود احساس کسلی و بی حوصلگی می کند و یا برنامه های خود را از روی اجبار و اکراه انجام می دهد و در واقع می توان گفت که کار کردن فرد افسرده چنگی به دل نمی زند.

آشفتگی و بی قراری

مردان افسرده حالت هایی از تشویش و بی قرار را از خود بروز می دهند. در کارهای روزمره و حتی تصمیم گیری های خود دچار آشفتگی و سردرگمی هستند و نمی توانند به طور قاطع کاری را تا آخر پیش ببرد.

به عنوان مثال تصمیم می گیرند کار مورد علاقه خود را شروع کنند اما ناگهان در وسط کار دچار دودلی و پشیمانی می شوند و دست از کار کردن می کشند. در واقع کنترلی بر روی ذهن و افکار خود ندارند یعنی به نوعی تمرکز کافی ندارند که بتوانند حتی در مورد کوچکترین مسئله تصمیم بگیرند.

اختلال در خوابیدن

اختلال در خوابیدن
اختلال در خوابیدن

اکثر افراد افسرده با تغییر در الگوی خواب خود مواجه می شوند. که این تغییر ممکن است به صورت بی خوابی (کمبود خواب) و یا بیش از حد خوابیدن نمایان شود که معمولا بیشتر حالت کم خوابی ظاهر می شود.

معمولا افراد افسرده شب ها تا صبح بیدار هستند و یا دیر به خواب می روند و یا اگر هم به خواب بروند چندین بار بیدار می شوند به دلیل همین کم خوابی ، در طول روز خسته و بی حوصله هستند و قادر به انجام کارهای خود حتی به ظاهر ساده نیستند و با کمبود انرژی در طی روز مواجه می گردند.

کم شدن میل جنسی

کم شدن میل جنسی یکی از عمده ترین علائم افسردگی در مردان است. دلیل این حالت در مردان را هم این گونه می توان بیان کرد که در فرد افسرده ، بخشی از مغز که مسئول حس لذت ، اشتها ، خواب و میل جنسی است آسیب می بیند. همچنین عللی مانند مصرف دارو ضد افسردگی می تواند سبب اختلال در عملکرد میل جنسی در فرد افسرده گردد.

 مصرف مواد مخدر

فرد افسرده معمولا برای این که از این حالت روحی- روانی خود خارج شود روی به مصرف مواد مخدری مانند شیشه ، هروئین ، تریاک و… می آورد. چون مواد مخدر بر روی بخش لذت و نشاط مغز اثر مستقیم می گذارد و فرد به طور موقت به حس سرخوشی و لذت دست پیدا می کند و اگر همین فرد مواد مخدر مصرف نکند دوباره همان حالت روحی به سراغ او می آید به همین دلیل برای رهایی از این حالت افسرده ی خود مجددا مصرف می نماید به همین دلیل گرفتار اعتیاد به مواد مخدر می شود.

از دست دادن روحیه

بارزترین علائم افسردگی در مردان نداشتن روحیه شاد و پر انرژی است. در وضعیت افسردگی ، روحیه ی شاد جای خود را با روحیه ی غمگین و کم رنگ عوض می کند. فرد افسرده ، دارای روحیه ای بسیار ضعیف است و با کوچکترین تلنگر شکسته می شود. به همین دلیل بیشتر این اشخاص بسیار زود رنج هستند و خیلی زود از پا در می آیند.

 ناامیدی

نا امیدی
نا امیدی

نا امیدی از شاخصه های بارز افسردگی است. افراد افسرده هیچ دید مثبت و روشنی نسبت به آینده ی خود ندارند و دنیای خود را تیره و تار می بینند در نتیجه با این دیدگاهی که دارند یاس و نا امیدی در وجود شان ریشه می دواند و همه دنیای خود را در ذهن تاریک و پر از افکار منفی مجسم می کنند.

عدم خودباوری و اعتماد به نفس

بیماران افسرده به طور دائم در فکر نواقص و شکست های خود هستند و احساس سر در گمی و پریشانی دارند. افکاری همانند “من نمی توانم این کار را انجام بدهم” و یا اینکه “من لایق این کار نیستم”در ذهن این افراد جولان می دهد و با تمام عمق وجودشان عجین شده است و شخص ، ناخودآگاه به دلیل همین کاهش اعتماد به نفس رفته رفته از اطرافیان و اجتماع دور می شود.

 تغییرات در وزن و اشتها

بیماران که مبتلا به افسردگی هستند در اشتهای آن ها تغییراتی ایجاد می شود با توجه به نوع سیستم بدنی ممکن است فردی دچار بی اشتهایی و فردی دیگر ، دچار افزایش اشتها شود که به تبع آن وزن بدن هم متاثر از این اشتها قرار می گیرد و فرد ممکن است چاق و یا لاغر شود. تغییرات وزنی در مدت زمان کوتاهی خود را بروز می دهد.

 پروراندن افکار منفی و خودکشی در ذهن

قطعا یکی از علائم افسردگی در مردان بروز فکر خودکشی است. فرد افسرده مدام دچار افکار منفی می شود و با خود می اندیشد کلنجار می رود که “برای چه زندگی کنم و برای چه زنده بمانم و ای کاش من بمیرم و اینکه زندگی برای من هیچ معنایی ندارد “. دائما با این افکار مواجه می گردد و همین ذهن مسوم شده این اشخاص ، آن ها را به سمت و سوی خودکشی سوق می دهد.

در این مقاله ما به مهمترین علائم افسردگی در مردان پرداختیم اما باید به دنبال راهکاری برای درمان افسردگی باشیم .

برای درمان افسردگی می توان از روش دارویی و غیر دارویی بهره جست. اما ما در این مقاله قصد داریم از روش های غیر دارویی به عنوان راهکاری مناسب برای درمان افسردگی استفاده کنیم.

 توانایی روبه رو شدن با منشا افسردگی

 توانایی روبه رو شدن با منشا افسردگی
توانایی روبه رو شدن با منشا افسردگی

برای رو به رو شدن و غلبه بر افسردگی ، باید ریشه و منشا به وجود آمدن افسردگی را دنبال کرد. همان طور که ذکر گردید افسردگی از انواع بیماری هایی است، که روح و روان فرد را تحت تاثیر قرار می دهد بنابراین باید سعی بر این نمود که افکار خود را به نوعی پالایش کرد و ذهن آلوده شده را پاکسازی نمود. باید آن قدر جسارت و شجاعت به خرج داد تا بتوان با افکار منفی و مزاحم که روح و روان را درگیر کرده اند مقابله نمود.

 به آینده خوش بین باشید

بهتر است جای بدبینی را با خوش بینی عوض کنید. وقتی به آینده خوش بین باشید ناخود آگاه حس بسیار خوبی به شما دست می دهد. سعی کنید لیستی از خواسته هایی که تمایل رسیدن به آن ها را دارید بنویسید و مدام با خود تکرار کنید که “من لایق بهترین ها هستم”.

وقتی شما از این دسته جملات استفاده می کنید ذهن شما هم به طور ناخود آگاه انرژی مثبت از خود ساطع می کند که سبب می شود سطح انرژی شما بالا رود و احساس خوشایندی شما را فرا می گیرد.

ارزش قائل شدن برای خود

وقتی فردی به خود توجه می کند و برای خویشتن ارزش قائل می شود خود به خود سطح اعتماد به نفس هم بالاتر می رود و داشتن اعتماد به نفس مناسب یعنی اینکه به استعداد و توانایی های وجودتان باور دارید و می توانید کارهای مورد علاقه تان را انجام دهید ، که همین باور و ایمان نقش بسزایی در درمان افسردگی می تواند ایفا کند.

 داشتن تحرک و ورزش کردن

به جرات می توان گفت که ورزش به عنوان بهترین راهکار جهت درمان افسردگی در مردان است. سعی کنید ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانید. با ورزش کردن سطح آندروفین خون شما افزایش می یابد و این هورمون سبب می گردد که مغز سیگنال های سر خوشی و شادی آور را دریافت کند و آن را به سایر اعضای بدن شما ارسال کند و این پیام های شادی آور ، سبب می گردد که سطح انرژی شما بالا رود. پس از اثرات مثبت ورزش غافل نشوید.

 خود را سر گرم کنید

سعی کنید خود را با کار کردن ، مطالعه کردن و… مشغول کنید. وقتی که شما بیکار هستید زمینه را برای افکار های منفی از هر سمت و سویی فراهم می کنید. پس بهتر است خود را در طی روز سرگرم کنید.

 داشتن خواب کافی و منظم

 داشتن خواب کافی و منظم
داشتن خواب کافی و منظم

هنگامی که شما به خوبی نخوابید این عامل می تواند سبب تشدید علائم افسردگی شود و وضع را بدتر نماید. بهتر است که خواب منظم داشته باشید و بین ۷ تا ۹ ساعت ، خواب برای سلامتی کافی و مناسب می باشد.

 حضور در جمع خانواده و دوستان

صحبت کردن و معاشرت و حضور در جمع خانواده و دوستان می تواند از بروز علائم افسردگی در مردان جلوگیری کند. بهتر است ساعاتی از روز را با دوستان و خانواده سپری کنید و در مورد افسردگی و حس روحی – روانی خود با آنها صحبت کنید ، همین گفتگوی شما با آنها سبب می شود که احساس آرام و سبک شدن کنید و می تواند در درمان افسردگی موثر باشد.

کاستن استرس و اضطراب

سعی کنید از استرس و اضطراب خود تا حد ممکن کم کنید. استرس و اضطراب ارتباط تنگاتنگی با افسردگی دارد و ممکن است با افزایش استرس و اضطراب، علائم افسردگی در مردان افزایش یابد. سعی کنید برای خود ، هدف هایی تعریف کنید و واقع بینانه هدف های خود را دنبال کنید. داشتن هدف در زندگی در کاهش استرس و اضطراب نقش موثری دارد و به تبع آن می تواند افسردگی را هم کم کند.

 روان درمانی

استفاده از مشاوره افسردگی و همچنین روان درمانی در بهبود افسردگی می تواند کار ساز باشد.

کلام پایانی

به هر حال، اگر کسی به نوعی درگیر بیماری افسردگی شد و مجبور به دست و پنجه نرم کردن با این بیماری بود راهکار هایی که در مقاله ذکر گردید می تواند کار ساز باشد. همچنین مرکز مشاوره خانواده رایکو در زمینه استرس مشاوره تخصصی ارائه می دهد. برای حل بهتر این مشکل می توانید به یک روان شناس مراجعه کنید و یا با مرکز مشاوره خانواده رایکو به صورت تلفنی از سراسر کشور در ارتباط باشید.

سوالات متداول

۱- مردان افسرده چه نشانه هایی دارند؟

تمایل به تنهایی ، بی حوصلگی ، اختلال در خواب ، ناامیدی ،  پروراندن افکار منفی و خودکشی در ذهن از جمله عوامل افسردگی در مردان می باشد.

۲- بهترین شیوه های درمان افسردگی در مردان چیست؟

از عواملی که در درمان افسردگی موثر است ، ارزش قائل شدن برای خود ، داشتن تحرک و ورزش کردن ،  داشتن خواب کافی و منظم ،  روان درمانی و ... را نام برد.

۳- آیا نوع تغذیه در ابتلا به افسردگی تاثیرگذار است؟

رژیم غذایی سالم نه‌تنها برای سلامت جسم مهم است، بلکه برای سلامت ذهن نیز ضروری است. استفاده از انواع مختلف میوه، سبزی، غلات کامل، لبنیات کم‌چرب و گوشت قرمز، ماکیان و ماهی به رژیم غذایی‌تان باعث می‌شود سالم و با انرژی باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علائم افسردگی در مردان و راهکار های درمان آن با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره