خانواده

دلایل عصبانیت خانم ها در دوران قاعدگی

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عصبانیت خانم ها در دوران قاعدگی با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

عصبانیت ، استرس های بی دلیل و افسردگی از حالات روحی می باشد که در دوران قاعدگی و حتی در برخی از خانم ها بعد از آن به سراغ آنها می آید. می توان گفت که هر ماه برای خانم ها به دو قسمت تقسیم می شود ، دو هفته ای که بی حوصله و عصبانی هستند و دو هفته ای که حالشان خوب است البته شدت این موضوع در خانم ها متفاوت است. اغلب خانم ها از یک هفته مانده به دوران قاعدگی شان دچار این تغییرات در خلق و خو و رفتار خود می شوند که در گاهی موارد این علائم به قدری شدید است که زندگی فرد را دچار اختلال می کند حال ما در این نوشتار در مورد دلایل بروز چنین حالات و رفتارهایی در زمان دوران قاعدگی و نحوه برخورد صحیح با خانم ها در طول پریود یا همان قاعدگی توضیحاتی را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم و پیشنهاد می کنیم ادامه مطلب را مطالعه فرمایید.

فهرست محتوا

چگونه اختلال سندرم پیش از قاعدگی را تشخیص دهیم؟

برای تشخیص این اختلال حداقل باید پنج نشانه از نشانگان ذیل یک هفته قبلا از قاعدگی در فرد مشاهده شود.

  • تغییرات خلقی در فرد که همراه با گریه کردن های بی دلیل و زیاد می باشد. 
  •  احساس اضطراب ، بی قراری و تنش زیاد 
  • احساس خواب آلودگی ، خستگی و فقدان انرژی
  • احساس درد عضله و مفصل 
  • احساس نا امیدی ، غمگینی و یا کوچک شدن (حقارت)
  • تغییرات قابل مشاهده ای که در اشتهای فرد به وجود می آید به این صورت که یا تمایل به خوردن غذاهای خاص دارد و یا اشتها برای زیاد خوردن دارد. 
  • اشکال در تمرکز فرد ، بی خوابی و یا پر خوابی 
  • خشم و افزایش پیدا کردن تعارض های بین فردی 
  • از دیگر نشانگان می توان به نشانه های جسمانی مانند ورم پستان ، احساس تورم ، سردرد و یا افزایش وزن اشاره کرد.
  • همچنین در برخی موارد ممکن است این ناراحتی ها همراه با افکار خودکشی در فرد باشد.

معمولا ریشه بسیاری از عصبانیت ها افسردگی و یا اضطراب است.

نکاتی که باید به آنها توجه داشت:

  • باید مقدار خواب فرد به صورت تنظیم شده باشد. 
  • نباید در این دوران فشار فیزیکی و روانی زیادی بر بدن وارد شود. 
  • دوش گرفتن با آب سرد و نوشیدن آب سرد در این دوران توصیه نمی شود.
  • سعی کنید دو یا سه لیوان بیش از حد معمول آب مصرف کنید. 

راهکارهای کاهش تغییرات خلقی در دوران قاعدگی چیست؟

برای کاهش تغییرات خلقی که در دوان قاعدگی خانم ها با آن روبرو می شوند راهکارهایی ارائه شده است که ما به برخی از آنها می پردازیم.

کنترل کردن قندخون

یکی از مواردی که در خلق و خوی فرد تاثیر می گذارد نوسانات قند خون می باشد. به طور طبیعی نوسانات هورمونی قبل از قاعدگی در تمامی زنان به وجود می آید ، ولی در بین آنها کسانی که نشانگان پیش از قاعدگی دارند ، نوسانات قند خون در آنها شدیدتر می شود. 

کافئین مصرف نکنید

استفاده از نوشیدنی هایی که کافئین دارند از جمله ( چای، قهوه ) هر چند که به فرد انرژی می دهد ولی از طرفی باعث می شود خلق و خوی فرد بهم بریزد زیرا به دلیل وجود شکر و کافئین در آنها باعث به وجود آمدن نوسانات خلقی و نوسانات هورمونی می شود. می توان مصرف این نوشیدنی ها را کاهش داد و در عوض از چای سبز که دارای آنتی اکسیدان است استفاده کرد. 

استفاده از غذاهای سرشار از آهن

بسیاری از خانم ها به دلیل کم خونی و خونی که در این دوران از بدنشان خارج می شود احساس خستگی و کمبود انرژی می کنند که بهترین راه برای حل این مشکل در این دوران استفاده از غذاهایی است که آهن زیادی در آنها وجود دارد مانند استفاده از لوبیا ، آجیل ، اسفناج ، تخم مرغ و غلات سبوس دار و حتی در برخی موارد استفاده از قرص آهن پیشنهاد می شود. 

دوش گرفتن با آب گرم

حمام کردن با آب گرم می تواند باعث آرامش شود همینطور می توانید به لیف تان مقداری روغن بابونه و یا عصاره گل یاس اضافه کنید و به روی پوستتان بکشید ، این کار باعث بیشتر شدن آرامش می شود ، البته برای داشتن خلق و خوی آرام می توانید در باقی روزهای ماه هم این کار را انجام دهید و آن را صرفا محدود به دوران قاعدگی خود نکنید 

ورزش کنید

داشتن علائم و نشانگان بیش از قاعدگی و یا داشتن افسردگی در حال حاظر دلیل بر این نمی باشد که شما ورزش نکنید و ورزش را کنار بگذارید ، اتفاقا داشتن فعالیت های بدنی می تواند استرس را در شما کمتر کند تا شما با مسائل به آرامی برخورد کنید. سعی کنید برخی از ورزش های هوازی را در برنامه خودتان قرار دهید که برخی از این ورزش ها و تمرینات می تواند هوازی ، شنا ، دوچرخه سواری و پیاده روی باشد.

می توانید بیش از قاعدگی با پزشک مشورت کنید و از ویتامین های B6 و E استفاده کنید تا از تنش های شما کم شود از جمله غذاهایی که دارای ویتامین B6 می باشد: سیب زمینی ، موزو عدس است. همچنین جوانه گندم سرشار از ویتامین E می باشد.   

آقایان چگونه در این دوران همسران خود را درک کنند؟

اغلب اوقات درک این موضوع برای آقایان که همسرانشان در دوران قاعدگی چه احساسی دارند بسیار سخت می باشد و واقعا نمی دانند که باید چه رفتاری در این دوران داشته باشند. ما در ادامه برای اینکه در این دوران آقایان بتوانند فردی منطقی و با ملاحظه باشند و حمایت بیشتری از همسر خود داشته باشند نکاتی را مطرح می نماییم.

  • در انجام کارها به همسرتان کمک کنید ، اگر همسرتان کارهای کوچکی در خانه دارد که باید انجام دهد شما می توانید آنها را انجام دهید ، کارهایی از قبیل شستن لباس ها و ظرف ها و … شما با این کار کمی از استرس های همسرتان را کم می کنید. 
  • مسئله بعدی این است که آقایان باید بدانند که در دوران قاعدگی چه اتفاقاتی برای خانم ها می افتد. طبیعتا هیچ مردی نمی تواند خودش را جای خانمی قرار دهد تا متوجه شود که داشتن عادت ماهیانه چه حسی دارد ولی می تواند درباره علائم آنها اطلاعاتی را کسب کند تا همسر خود را بهتر درک کند. خانم ها در دوران قاعدگی ممکن است دچار دل دردهای خفیف ، جزئی و یا بسیار شدید و برخی از آنها دچار خستگی ، خواب آلودگی و سردرد شدید می شوند. البته ممکن است این علائم در خانم ها متفاوت باشد و یا در برخی از آنها هیچ علائمی وجود نداشته باشد. 
  • آقایان باید در زمان دوران قاعدگی همسر خود حرف هایی بزنند که همسرشان احساس کند که در زمان عادت ماهیانه هم مانند روزهای دیگر زیبا ، جذاب و باهوش است. این کار باعث می شود که اعتماد به نفس همسرشان بالا برود و حس بهتری نسبت به خودشان داشته باشند. 
  • کاری کنید که همسرتان احساس کند دوستش دارید و از اینکه در زندگیتان است خوشحال هستید. اگر از همسر خود دور هستید با او تماس بگرید و به او بگویید اگر چه دور از شما دور است ولی همچنان شما او را دوست دارید وجملاتی از قبیل اینکه تو بسیار زیبا و فوق العاده هستی استفاده کنید شاید باورتان نشود ولی این کارها و جملات تاثیر بسیار مثبتی در همسرتان دارد.

    سوالات متداول

    ۱- سندرم پیش از قاعدگی ، پی ام اس یا تنش پیش از قاعدگی چیست؟

    علایم جسمی ، روانی و احساسات مربوط به چرخه قاعدگی در زنان می باشد و الگویی مداوم از نشانه های فیزیکی و عاطفی است که در زمان فاز لوتئال از چرخه قاعدگی به وجود می آید. ممکن است این نشانه ها در خانم ها متغیر باشد و معمولا ۱۰ روز قبل از قاعدگی به وجود می آید و قبل یا بعد از شروع قاعدگی ، ناپدید می شود.

    ۲- نشانه های سندرم پیش از قاعدگی کدامند؟

    سه نشانه مهم ( کج خلقی ، تنش ، اضطراب ) ، به طور معمول در سندرم پیش از قاعدگی مشاهده می شود و نشانه های عاطفی همچون ( استرس ، اضطراب ، مشکل در تمرکز کردن ، تغییر در میل جنسی ، افسردگی ، مشکل در به خواب رفتن ، گرایش به تنها بودن ، گریه ، افزایش حساسیت عاطفی ، سر درد ، تغییر در اشتها ، خستگی ، بی خوابی ، نوسانات خلقی ) در دوره قاعدگی وجود دارد و این دوره با نشانه های فیزیکی همانند ( دل پیچه ، تورم یا حساسیت به لمس پستان ، یبوست ، نفخ ، دردهای عضلانی ، آکنه مرتبط به چرخه قاعدگی ، شکم باد کرده ، کمر درد ، بالا رفتن ضربان قلب ، گر گرفتگی ، تورم دست یا پا ، افزایش وزن ) ، همراه است.

    ۳- خانمی ۲۴ ساله هستم و طی دوران قاعدگی ، همه ی احساسات و عواطف و جسمم دچار تغییر می شود و معمولا دوران قاعدگی دردناکی دارم. آیا راهی برای کنترل این حالات وجود دارد؟

    رعایت کردن مواردی مثل ( نخوردن نمک در چند روز آخر ، قبل از شروع دوره قاعدگی برای کاهش نفخ مایعات ، خوردن غلات و نان های سبوس دار و ماکارونی ، میل کردن فیبر و پروتئین ، کنترل و کاهش مصرف قند و چربی ، قطع کردن مصرف کافئین برای کم شدن احساس تنش و برای کاهش درد پستان ، خواب کافی حدود ۸ ساعت در شب ، داشتن برنامه غذایی منظم ، ورزش کردن به خصوص ورزش های هوازی تا ۳۰ دقیقه ، ۴ الی ۶ بار در طول هفته ، دوری از هر نوع حادثه استرس زا تا هفته بعد از دوره قاعدگی ، قطع مصرف الکل زیرا نوشیدن الکل در این دوره باعث احساس افسردگی بیشتر می شود ، افزایش وعده های غذایی تا ۶ وعده البته به صورت وعده های کوچک در طول روز به جای ۳ وعده بزرگ ) ، می تواند در کنترل و بهبود سندرم تنش پیش از قاعدگی ، یاری دهنده باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عصبانیت خانم ها در دوران قاعدگی با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۱۲ نظرها

  1. سلام همسرم ۲۶ سالشه وقتی پریود میشه اینقدر لوس میشه که عصبیم میکنه انتظار داره من هی نازشو بکشم دیگع نمیفهمه چقددر تو زندگی مشکل داریم به نظرتون بهش چی بگم دست از این رفتاراش بردازه

    1. با سلام و وقت بخیر، معمولا علائم و رفتارهای ذکر شده در دوران قاعدگی امری طبیعی می باشد و می بایست ایشان را درک نمایید و برای بهبود حال ایشان، کمک کنید. برای کاهش اضطراب و سایر علائم سندروم قبل از قاعدگی راهکارهایی وجود دارد که بیشتر آن ها شامل تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی است و همسر شما می توانند این موارد را به کار گیرند. تحقیقات نشان می دهد افرادی که در طی ماه تمرینات ایروبیک را بطور منظم انجام می دهند علائم سندروم پیش از قاعدگی کمتری را تجربه خواهند کرد. استفاده از تکنیک های آرامش بخش به کاهش استرس و اضطراب قبل از قاعدگی کمک می کند که این تکنیک ها شامل یوگا، مدیتیشن و ماساژ درمانی است و در نهایت داشتن یک رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات های پیچیده مانند غلات سبوس دار و سبزیجات نشاسته دار می تواند باعث کاهش خستگی و اضطراب ناشی از پرخوری در طی سندروم قبل از قاعدگی شود و همچنین خوردن غذاهای سرشار از کلسیم مانند شیر و ماست نیز در این امر بی تاثیر نخواهد بود.

    1. با سلام و وقت بخیر، راه های کاهش درد دوران قاعدگی عبارتند از: مصرف قرص های مسکن مانند ژلوفن، مفنامیک اسید و … اما از قرص ژلوفن ترجیحا کمتر و هنگام درد خیلی شدید استفاده کنید. گرم کردن کمر و ناحیه شکم به کاهش سریع درد کمک زیادی می کند. در این دوره مصرف چربی را به حداقل برسانید و سبزیجات را جایگزین آن کنید. مواد غذایی و خوراکی مانند دارچین، شکلات تلخ، زنجبیل، رازیانه و جعفری در کمتر شدن درد شما موثر می باشد.

    1. با سلام، قاعدگی دردناک می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. بیماری های التهابی لگن که یک عفونت در رحم است، تنگی رحم، فیبروئید و … می توانند باعث قاعدگی دردناک شوند، برای مقابله با این درد، در دوران قاعدگی به خصوص در سه روز اول، هر زمان احساس درد داشتند، استراحت کنند. به هیچ وجه غذاهای کافئین دار و نمک استفاده نکنند.شکمشان را ماساژ دهند و از کیسه های آب گرم استفاده کنند. زنانی که به طور منظم ورزش میکنند، درد قاعدگی کمتری را تجربه می کنند، بنابراین جهت پیشگیری ار دردهای قاعدگی، ورزش کردن را در فعالیت های روزانه شان قرار دهند، لازم به ذکر است در این دوران شما به عنوان همسر می بایست ایشان را درک کنید و از هر گونه بحث یا جدال بیهوده به شدت خودداری نمایید.

  2. خسته نباشید کارشناس محترم، من یه سوال دارم از خدمتتون. من هر وقت که وارد این دوره میشم، واقعا احساس عصبانیت شدیدی دارم بچمو میزنم حتی بعضی وقتا خودمم از این بابت ناراحتم. لطف کنید کمکم کنید

    1. با سلام، استرس، افسردگی و عصبی شدن در دوران قاعدگی از جمله حالات روحی است که بانوان در طول دوران پریود، پیش از آن و حتی بعد از این تغییرات را تجربه می کنند. بهتر است به منظور کاهش این تغییرات در خلق و خو اقداماتی مانند: تغییرات در برنامه غذایی، ورزش، دوش آب گرم، خوراکی های شور و شیرین نخورید و خود را گرم نگه دارید.

  3. من ۲۲ سالمه کیست و مریضی خاصی ام ندارم ولی وقتی پریود میشم واقعا درد زیادی رو تحمل میکنم اصلا نمیدونم این دردو چطور تحمل کنم بنظرتون مشکل از چیه؟

    1. با سلام و وقت بخیر، قاعدگی دردناک می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. بیماری های التهابی لگن که یک عفونت در رحم است، تنگی رحم، فیبروئید و … می توانند باعث قاعدگی دردناک شوند، برای مقابله با این درد، در دوران قاعدگی به خصوص در سه روز اول، هر زمان احساس درد داشتید، استراحت کنید. به هیچ وجه غذاهای کافئین دار و نمک استفاده نکنید. از تنباکو و مشروبات الکی استفاده نکنید. شکم خود را ماساژ دهید و از کیسه های آب گرم استفاده نمایید. زنانی که به طور منظم ورزش میکنند، درد قاعدگی کمتری را تجربه می کنند، بنابراین جهت پیشگیری ار دردهای قاعدگی، ورزش کردن را در فعالیت های روزانه خود قرار دهید.

  4. آقا ما تو شهرستان هستیم همسرم ۱۶ سالشه وقتی که عادت ماهیانه داره خیلی اعصبانی میشه ناراحتی میکنه. بنظرتون چی بخوره که بهتر بشه حالش؟

    1. با سلام، قبل از مصرف هرگونه دارو شما به عنوان همسر ایشان وظایفی دارید که در دوران قاعدگی همسر خود بتوانید او را آرام کنید که عبارتند از: به همسرتان نشان دهید شرایطش را درک میکنید، با او بد خلقی نکنید، شنونده خوبی باشید، در کارهای خانه او را تنها نگذارید، به او عشق بورزید، کاری کنید که حسی خوبی به او دست بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره