طلاق

آیا طلاق عاطفی درمان دارد؟ چطور همه چیز را از نو بسازیم؟

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره طلاق عاطفی با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

طلاق پنهان یا طلاق عاطفی یکی از مشکلاتی است که در زندگی های مشترک پیش می آید. ممکن است زن و مرد بعد از اینکه سال ها در کنار یکدیگر زندگی کرده اند ، دچار نوعی دل زدگی و سردی از هم شده و نتوانند احساسی مانند گذشته به یکدیگر داشته باشند. این که چه دلایلی برای ایجاد این وضعیت وجود دارد از اهمیت زیادی برخوردار است اما مهم تر از آن ، اثر بدی است که این طلاق بر روحیه زوجین می گذارد.

زوجی که بعد از گذشت چند سال هنوز هم نتوانسته اند به رفتار و اخلاق یکدیگر عادت کنند و یا حاضر نباشند تا عادات بد و آزاردهنده خود را کنار بگذارند ، به تدریج از یکدیگر دور می شوند و با این که در یک خانه زندگی می کنند فاصله زیادی از هم خواهند داشت.

اما باید راه حلی برای این مشکل پیدا کرد و بعد از ریشه یابی به فکر رفع آن بود تا بتوان زندگی عادی و نرمال را به یک خانواده باز گرداند و طلاق عاطفی آن ها را درمان کرد.

تفاوت طلاق عاطفی و طلاق رسمی

در طلاق رسمی زن و مرد به طور قانونی از یکدیگر جدا شده اند پس به راحتی و به طور قاطع می توانند درباره زندگی آینده خود تصمیم بگیرند. اما طلاق عاطفی به گونه ای است که زن و مرد باز هم در کنار هم و با یکدیگر زندگی می کنند و در عین حال نمی توانند به تنهایی مسیر آینده خود را مشخص کنند.

این افراد دچار سردی و دل زدگی شده اند. نیازهایی داشته اند که مدت ها است توسط همسرشان برآورده نشده و از این رو نمی توانند مانند قبل به یکدیگر تکیه کنند.

در طلاق عاطفی زن و مرد لطمه فراوانی از نظر روحی خواهند دید. چون مجبورند تا در مقابل دیگران تظاهر به دوستی و صمیمیت کنند در حالی که حقیقت چیز دیگری است. صمیمیت این زوج از بین رفته و گذشته مشترکشان به یک خاطره دست نیافتنی تبدیل شده است.

چه چیزی از این بدتر که دو نفر بهترین اوقات زندگی شان را با هم سپری کرده باشند اما پس از مدتی تحمل بودن در کنار یکدیگر را نداشته باشند.

دلایل عمده طلاق عاطفی در میان زوجین

اصلی‌ترین عامل طلاق های عاطفی
اصلی‌ترین عامل طلاق های عاطفی

پیدا کردن علت این مشکل می تواند به رفع و درمان آن کمک کند. پس ما نیز سعی می کنیم تا قبل از معرفی راه حل هایی برای درمان و  جلوگیری از طلاق ، رایج ترین دلایل ایجاد آن را نام ببریم.

اصرار بر تغییر دادن طرف مقابل

از اصلی ترین دلایل طلاق عاطفی این است که دو طرف سعی می کنند تا بر روی نقاط ضعف یکدیگر تمرکز بیشتری داشته باشند. تصور کنید که در یک خانواده ، افراد به جای این که تکیه گاه هم باشند و به تقویت روحیه و افزایش اعتماد به نفس یکدیگر کمک کنند ، سعی در تخریب هم داشته و مدام از یکدیگر انتقاد نمایند.

در چنین شرایطی فرد مقابل هم همیشه حاضر به پذیرفتن نقاط ضعف خود نخواهد بود و با جبهه گیری و دفاع از خود ، به درگیری ها و مشاجرات دامن خواهد زد. در این زمان هر کدام از زوجین خود را بی گناه دانسته و نواقص اخلاقی خود را نمی بیند. در نتیجه حاضر به عذر خواهی یا اصلاح عادات بد خود نخواهند بود و تنها بر تغییر دادن طرف مقابل ، اصرار دارد.

اخلاق و رفتار نامناسب

از دلایل دیگر طلاق عاطفی ، اخلاق و رفتار نامناسب یکی از زوجین یا هر دوی آن ها با یکدیگر است. فحاشی ، دورویی ، خیانت ، لجبازی و دروغ از عوامل اصلی در ضعف پایه های یک زندگی هستند. این موارد به تدریج بر روابط بین زن و مرد تاثیر می گذارد و آن ها را نسبت به هم بی تفاوت خواهد کرد. مصرف مواد مخدر نیز یکی از همین رفتارهای مخرب است که در اکثر مواقع موجب عدم کنترل خشم و عصبانیت شخص خواد شد.

حضور فرزندان

گاهی اوقات زن و مرد به طور مشترک به این نتیجه می رسند که ادامه زندگی زناشویی برایشان مقدور نیست و ترجیح می دهند تا از یکدیگر به طور رسمی طلاق بگیرند. اما به دلیل حضور فرزندان و توجه به آینده آن ها از طلاق صرف نظر نموده و به اجبار سعی می کنند تا به زندگی مشترک خود ادامه دهند.

مسلما چنین زوجی روابط عاطفی قوی با هم نخواهند داشت و حتی اگر در مقابل فرزندان تظاهر کنند که با هم مشکلی ندارند ، اما زندگی پر از مشاجره ای خواهند داشت. حتی ممکن است هر کدام از آن ها اختلاف میان فرزندان با دیگری را دامن بزند و به طور خواسته یا ناخواسته فرزندان را با چالش هایی بدتر از طلاق والدین رو به رو کند.

برای درمان طلاق عاطفی چه باید کرد؟

راههای مقابله با طلاق عاطفی
راههای مقابله با طلاق عاطفی

اولین گام برای درمان طلاق عاطفی شناخت علت ایجاد آن است. به عنوان مثال اکثر دعواها و مشاجرات در زمان انتقاد کردن زوجین از یکدیگر اتفاق می افتد. پس باید سعی نمود تا شدت این مشاجرات را کم کرد و تا حد امکان انتقاد همراه با آرامش را جایگزین آن نمود.

۱- به دوران پیش از شروع مشکلات فکر کنید

چه چیزی شما را به یکدیگر وابسته کرده است؟ دلیل اینکه همسرتان را برای زندگی مشترک انتخاب کرده اید چه بوده است؟ پیش از این مشکلاتتان را چطور حل می کرده اید؟ و…

با یادآوری این موارد می توانید راحت تر با مشکلات جدید کنار بیایید و به جای طلاق عاطفی یا شدت دادن به آن تلاشتان را برای بهبود روابط و بازگشت به دوران خوش گذشته به کار بگیرید.

۲- قبل از شروع کردن بحث سعی کنید تا یک بار دیگر اتفاق پیش آمده را مرور کنید

به این فکر کنید که خودتان چقدر در این پیش آمد مقصر بوده اید. می توانید شرح ماجرا را روی یک برگه کاغذ بنویسید و علت بروز این اتفاق از دیدگاه خود و البته بدون پیش داوری را مشخص کنید.

۳- وقت شناس باشید

اگر از موضوعی رنجیده اید ، زمان مناسبی را برای مطرح کردن آن انتخاب کنید. هیچ گاه همسرتان را در مقابل دیگران به خصوص فرزندان و اقوام خود ، مورد سرزنش قرار ندهید.

۴- به موقعیت همسرتان هم فکر کنید

در رندگی زناشویی ماجرا را از دید خود نگاه کنید.
در رندگی زناشویی ماجرا را از دید خود نگاه کنید.

اگر به جای او بودید چه تصمیمی می گرفتید؟ سعی کنید تا خود را به جای او بگذارید و قبل از شروع بحث ، ماجرا را از دید او نگاه کنید.

۵- سطح توقعاتتان را پایین ببرید

برای بهبود روابط و درمان طلاق عاطفی باید از توقعات غیر ضروری خود دست بکشید. بهتر است هر انتظاری که از همسر خود دارید را با توجه به شرایط مالی ، خانوادگی ، کاری و همچنین شرایط جسمی او تعیین کنید. مثلا اگر علت فاصله شما از همسرتان بروز مشکل در روابط جنسی  است به جای سردی یا تندخویی او را به مراجعه به یک پزشک یا انجام مشاوره زناشویی تشویق کنید.

۶- به ظاهر همسرتان بیشتر توجه کنید

این که زن یا مرد به همسر خود توجهی ندارد و یا با بی تفاوتی از کنار تغییرات ظاهری او می گذرد بسیار خطرناک بوده و به مرور سردی و بی تفاوتی طرف مقابل را نیز به همراه خواهد داشت. برای درمان طلاق عاطفی ناشی از این مورد سعی کنید تا به کوچکترین تغییر در ظاهر همسرتان هم توجه کنید و حداقل جمله ای محبت آمیز به او بگویید تا بداند متوجه تغییرات او شده اید و سلیقه او را تحسین نموده اید.

این کار شما از بروز اختلال در حالات روحی همسرتان جلوگیری می کند و به درمان افسردگی یا کاهش فشارهای روانی او کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

۷- نوازش و هم آغوشی را جدی بگیرید

یکی از دلایل بروز طلاق عاطفی و تغییر در روابط زن و مرد ، دور شدن از لذت هایی است که در ابتدای زندگی مشترک تجربه نموده اند. یک زوج به هیچ وجه نباید اجازه دهند تا مرور زمان بر روی روابط زناشویی و عاطفی آن ها تاثیر بگذارد. برای درمان طلاق عاطفی یا پیشگیری از آن ، نوازش و هم آغوشی های بدون مقدمه را فراموش نکنید.

۸- نکات مثبت همسر خود را به یاد داشته باشید

نکات مثبت رفتار یا گفتار او را یادآوری کنید
نکات مثبت همسر خود را به یاد داشته باشید

همیشه سعی کنید تا به موارد مثبتی که در همسر خود می بینید توجه داشته باشید. حتی در حین مشاجرات نیز تلاش کنید تا نقاط مثبت رفتار یا گفتار او را یادآوری کنید و با این کار بگویید که از همه چیز همسرتان گله مند نیستید.

۹- از اعمال خشونت بپرهیزید

اگر زن و مرد متوجه رفتار خشونت بار یا توهین آمیز همسر خود شوند و در عین حال تصمیم به ادامه زندگی مشترک داشته باشند ، دوری و فاصله گرفتن از او را ترجیح می دهند و برای درمان عصبانیت طرف مقابل سعی خواهند کرد که با او رابطه کمرنگ تری داشته باشند. پس از انجام این اعمال بپرهیزید.

۱۰- مشکلات خود را واضح و صریح بیان کنید

گوشه و کنایه زدن و طرح مشکل با کلمات ابهام آمیز نه تنها به درمان طلاق عاطفی کمک نمی کند بلکه آن را تشدید هم می نماید. اگر پیش از ازدواج دریک جلسه مشاوره ازدواج شرکت کرده باشید قطعا در مرد تفاوت های زن و مرد توضیحات کاملی را شنیده اید. حقیقت این است که مردان نیاز دارند تا هر چیزی را به طور صریح بشنوند و درک کنایه ها برایشان کمی مشکل است. پس مشکلتان را با آرامش و به صراحت بیان کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره طلاق عاطفی با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

  1. سلام منو همسرم به تازگی ازدواج کردیم ایشون خیلی دروغگو هستند و واقعا این اخلاقشون باعث شرمندگیه برای من چه پیشنهادی دارید شما در برابر این خانم

    1. با سلام و وقت بخیر، قبل از هر چیزی فراموش نکنید کمک به ساختن محیطی ایمن که همسرتان را به گفتن حقیقت ترغیب کند بسیار مهم است. پذیرش دروغ گویی همسر اولین قدم برای مقابله با آن است. پس از عبور از این مرحله است که میتوانید به دنبال راه چاره ای باشید. هر زمان متوجه دروغگویی همسر خود شدید، هرگز از لحن اتهامی استفاده نکنید. به جای تمرکز بر علت دروغ گفتن همسر، باید به او بگویید که این دروغ چه تاثیر بدی روی شما و رابطه تان گذاشته است. با این کار شریک زندگی خود را ترغیب میکنید تا در یک گفتگوی سازنده شرکت کند. با صراحت تمام با همسرتان صحبت کنید. اگرچه پرسیدن سوال مستقیم دشوار است، اما راه کشف و فهمیدن هر چیز، تنها پرسیدن است. پس قبل از حرف زدن با همسرتان، چند نفس عمیق بکشید و از آنچه ذهن شما را آزار میدهد بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره