روانشناسی

تفاوت فوبیا و ترس و راهکارهای درمان آن

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تفاوت فوبیا و ترس و راهکارهای درمان آن با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

آیا شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که گمان می کنید فوبیا همان ترس است و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد؟ اغلب مردم هیچ اطلاعاتی در این زمینه ندارند و فوبیا و ترس را به جای یکدیگر استفاده می کنند. ترس واکنش کاملا طبیعی می باشد که می توان گفت برای هر انسانی ماهیتی حیاتی دارد. ترس واکنشی است که در برابر خطراتی که کاملا واقعی هستند پیش می آید ولی فوبیا یکی از اختلالات روانی محسوب می شود که ناشی از ترس بیمارگونه در فرد می باشد. به علت تفاوت هایی که میان فوبیا و ترس وجود دارد و اشتباهاتی که در تمایز این دو از یکدیگر به وجود می آید سعی کرده ایم نوشتاری را در این باره فراهم آوریم و در اختیارتان قرار دهیم.


تفاوت فوبیا با ترس

برای تعریف تفاوت های بین ترس و فوبیا می توان گفت که ترس واکنش دفاعی کاملا طبیعی می باشد که بدن در زمانی که واقعا احساس خطر کند از خود بروز می دهد. در زمان ترس سیستم عصبی سمپاتیک شروع به ترشح هورمون آدرنالین می کند که در نتیجه باعث فعال شدن واکنش فرار یا مبارزه در فرد می شود ، ترشح هورمون آدرنالین در فرد باعث می شود تا جریان خون در عضلات بدن بیشتر شود و همچنین باعث بالا رفتن افزایش ضربان قلب در او می شود. از این رو باعث می شود تا فرد در شرایط اضطراری تصمیم بهتری گرفته و عکس العمل صحیحی از خود نشان دهد. ترس اساسا هدف محافظتی در مقابل اتفاقی که قرار است بیفتد دارد. معمولا ترس زمانی به وجود می آید که یک محرک درونی یا بیرونی وجود داشته باشد ، واکنش و پاسخی که به آن ها داده شود ترس نامیده می شود ، حال در برخی از افراد ترس هایی وجود دارد که ناشی از محرک بیرونی نمی باشد ، به این معنی که این ترس ها کاملا غیر منطقی و بیش از اندازه می باشد که ممکن است در برخی موارد باعث شود زندگی روزمره و فعالیت های فرد را دچار مشکل نماید. فوبیا ترس هایی است که گاها به شدت مبالغه آمیز می باشد.

فوبیا انوع مختلفی دارد و تاکنون بیش از ۱۰۰ نوع فوبیا شناخته شده است.

فوبیا phobia یا ترس بیمارگونه چیست؟

واژه فوبیا ریشه یونانی دارد ، فوبیوس نام یکی از خدایان یونان باستان بوده است که دشمان خود را می ترساند. فوبیا یکی از اختلالات اضطرابی است که همان طور که در مطالب بالا توضیح دادیم ناشی از ترس هایی است که غیر منطقی ، بیش از اندازه و پیاپی می باشد. فرد زمانی که با محرکی برخورد می کند باعث فوبیا در او می شود. دچار افزایش تپش قلب ، سرگیجه ، لرزش ، از دست دادن کنترل و تنگی نفس در فرد می شود. زمانی این ترس ها فوبیا نامیده می شود که ۶ ماه و بیشتر در فرد ادامه داشته باشد و باعث شود تا فرد نتواند بر ترس های خود غلبه کند. 


علام و نشانه های فوبیا چیست؟

فوبیا مانند سایر اختلالات روانی دارای علائم و نشانه هایی است که با استفاده از آن ها می توانیم تشخیص دهیم که فردی دچار فوبیا است یا خیر ، این علائم و نشانه ها شامل علائم شناختی ، علائم هیجانی ، بدنی و رفتاری می باشد که در ادامه هر یک از این علائم را به طور مختصر شرح می دهیم.

علائم هیجانی: عواطف فرد در این دسته قرار می گیرد برای مثال: نگرانی ، وحشت زدگی ، اضطراب ، دلشوره و ترس از جمله عواطف فرد می باشد.

علائم شناختی: علائم شناختی به این صورت می باشد که فرد دائما به این فکر می کند که با چیزی که از آن ترس دارد و می ترسد مواجه شود.

علائم بدنی: علائم بدنی به دوسته درونی و بیرونی تقسیم می شود معمولا علائم درونی با بالا رفتن ضربان قلب و تپش قلب بروز پیدا می کند و علائم بیرونی معمولا با لرزش دست ها و برافروختگی چهره نمایان می شود.

علائم رفتاری: علائم رفتاری معمولا به این صورت است که فرد دائما در حالت جنگ ، گریز و یا آماده باش قرار دارد.


فوبیا و انوع آن

فوبیا انواع مختلفی دارد که تاکنون بیش از ۱۰۰ نوع آن شناخته شده است ولی می توان فوبیای خاص را به چند شاخه تقسیم بندی کرد که در ذیل به تقسیم بندی انواع فوبیای خاص می پردازیم.

فوبیای موقعیتی: کلاستروفوبیا ( ترس از مکان های بسته) و آگورافوبیا ( ترس از مکان های باز) ، ترس از رانندگی ، ترس از قرار گرفتن در مترو ، ترس از بلندی ، دریا و آسانسور از جمله ترس های موقعیتی می باشد.

فوبیای پزشکی:

ترس از پزشک ، ترس از دندان پزشکی ، ترس از دارو ، خون و زخم در این دسته از فوبیا قرار می گیرد.

فوبیای جانداران و حیوانات: ترس های ناشی از حیوانات از جمله سگ ، گربه ، مورچه ، عنکبوت ، مار و دیگر حیوانات 

فوبیای اجتماعی: ترس از طرد شدن و مسخره شدن ، ترس از دزدیده شدن و اضطراب اجتماعی

دسته دیگر فوبیا و ترس هایی هستند که در هیچ یک از دسته های بالا قرار ندارد.


راهکارهای درمان فوبیا چیست؟

 

راهکارهای درمان فوبیا چیست؟
راهکارهای درمان فوبیا چیست؟

سوالی که برای بسیاری از کسانی که یکی از اعضای خانواده و یا خودشان از فوبیا رنج می برند پیش می آید این است که درمان این اختلال به چه صورت می باشد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در درمان فوبیا از روان درمانی و دارو درمانی استفاده می شود ، حال این مسئله وجود دارد که اشخاصی که دچار فوبیای پزشکی هستند چگونه می توانند از این روش استفاده کنند ، در این افراد استفاده از این روش امکان پذیر نمی باشد ، زیرا فردی که فوبیای دارو و یا پزشک دارد قطعا نمی تواند دارو استفاده کند و دچار اضطراب و ترس می شود. برای درمان فوبیای این افراد می توان از روان درمانی استفاده کرد. دارو هایی که در دارو درمانی فوبیا استفاده می شود باعث می شود که سطح اضطراب و ترس در فرد کاهش یابد از جمله داروهایی که در درمان فوبیا استفاده می شود بنزودیازپین‌ها و داروهای ضدافسردگی (SSRI) می باشد ، البته باید توجه داشت که مصرف بنزودیازپین‌ها نباید برای مدت طولانی استفاده شود. این بیماری صرفا با استفاده از دارو درمان نمی شود ، روانشناس می تواند با توجه به رویکرد خود هر یک از شیوه های گوناگون روان درمانی را برای درمان انتخاب نماید.

درمان با استفاده از شیوه های روان درمانی: از جمله شیوه های روان درمانی می توان روانکاوری ، نوروفیدبک ، هیپنوتیزم و درمان شناختی – رفتاری ( CBT) استفاده کرد.

حساسیت زدایی منظم: یکی دیگر از روش ها و راهکارهای درمان فوبیا حساسیت زدایی منظم می باشد. این روش به این صورت می باشد که روان شناس سعی می کند موقعیتی را که دچار ترس محدودی در بیمار می شود را برای او بازسازی کند و از او بخواهد که در این موقعیت قرار بگیرد ، از این طریق تلاش می کنند تا ترس های بیمارگونه فرد را کنترل نمایند. در هر یک از مراحل درمان با استفاده از این روش شدت محرک هایی که باعث فوبیا و ترس فرد شده است را افزایش می دهند ، در پایان این مراحل بیمار یاد می گیرد که چگونه اضطراب و ترس خود را در موقعیت هایی که باعث فوبیا در او می شود کنترل کند. 

درمان با استفاده از Virtual Reality یا بهره گیری از واقعیت مجازی: یکی از بهترین شیوه ها برای درمان فوبیا از جمله فوبیای بلدی و حیوانات استفاده از این روش می باشد ، این روش به این صورت است که با استفاده از عینک های واقعیت مجازی بیمار را با موقعیت هایی که دچار فوبی در او می شود روبرو می کنند و به او آموزش می دهند که چگونه فوبیای خود را در این شرایط کنترل نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تفاوت فوبیا و ترس و راهکارهای درمان آن با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره