اعتیاد و مواد مخدر

مصرف ترامادول چه آسیب ها و عوارضی دارد؟

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عوارض مصرف ترامادول با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

چند سالی است که دارویی ضد درد به نام ترامادول وارد اقلام دارویی شده است. ترامادول یک مسکن مشابه ماده مخدر است که برای درمان دردهای متوسط تا شدید استفاده می شود. ترامادول با نام های تدامول و بایومادول ، امروزه جزء فهرست داروهای کشور شده است. این دارو در سال ۱۹۷۰ به وسیله یک شرکت آلمانی ساخته شده است که بعد ها حق تولید آن به تمامی شرکت های تولید دارو در سراسر جهان واگذار شد. معمولا ترامادول برای کنترل درد استفاده می شود و در جراحی ها ، بیماری های زنان و زایمان و دردهای مفصلی تجویز می شود. مکانیزم های کنترل درد توسط ترامادول به مورفین شباهت دارد و عملکرد آن به این صورت است که در مغز به گیرنده های مغز متصل می شود و باعث آرام شدن و تسکین درد می شود. ترامادول تاثیر مستقیم بر نخاع و سیستم اعصاب مرکزی دارد. امروزه گرایش اکثر افراد جامعه و جوانان به استفاده از انواع مواد مخدر بیشتر شده است ، از این رو مصرف اشتباه ترامادول می تواند افراد زیادی را به دام اعتیاد بکشاند. به جهت اهمیت بالای این موضوع ما نوشتاری را برای شما تهیه کرده ایم که در آن به موارد مصرف ، نحوه مصرف و آسیب های استفاده از این داروی آرامش بخش می پردازیم. 


عصبانیت ، اسهال ، لرزش اندام ها ، تعرق ، بی خوابی و تهوع از علائم ترک ترامادول می باشد. 


فهرست محتوا

چه کسانی ترامادول مصرف می کنند؟

افرادی که ترامادول استفاده می کنند به شکل زیر دسته بندی می شوند:

  • دسته ی اول افرادی هستند که این تفکر را دارند که ترامادول اعتیادآور نیست و فقط با استفاده ی آن می توانند دقایقی را خوش بگذرانند ، زیرا شکل ظاهری آن شبیه به قرص است به همین دلیل کسی به آن مشکوک نمی شود. 
  • عده ای دیگر از استفاده کنندگان این دارو کسانی هستند که دچار انزال زودرس هستند و برای داشتن یک سکس طولانی از آن استفاده می کنند بدون در نظر داشتن این مورد که استفاده طولانی مدت آن باعث اعتیاد در فرد می شود. 
  • دسته ی بعدی معتادانی هستند که پول برای تهیه مواد ندارند ، به دلیل این که این دارو ارزان تر از بقیه مواد مخدر موجود در بازار است از آن استفاده می کنند. 
  • افرادی که مجبور به شب کاری و انجام کارهای سنگین هستند برای سرحال بودن و رفع خستگی خود از این دارو استفاده می کنند. 
  • برخی از بیمارانی که دکتر به علت درد شدید آنها ترامادول برای شان تجویز کرده است پس از استفاده آن اقدام به مصرف خودسرانه از این دارو می کنند. 
  • و در آخر کسانی که معتاد بوده اند و در حال حاضر در حال ترک آن هستند.

اطلاعاتی که درباره ترامادول باید بدانید:

  • مصرف قرص ترامادول در دوران بارداری باعث ایجاد علائمی در جنین و حتی مرگ جنین می شود.
  • این دارو برای استفاده در کودکان زیر ۱۲ سال نمی باشد. 
  • به هیچ عنوان قرص ترامادول را خرد نکنید تا از طریق استنشاق و یا با رقیق شدن از طریق مایعات از آن استفاده کنید ، زیرا این قرص فقط برای مصرف خوراکی است و استفاده از طریق تزریق و استنشاق می تواند منجر به مرگ در فرد شود. 
  • در افرادی که به صورت مداوم از این دارو استفاده می کنند می تواند باعث مرگ آنها شود. 
  • چنانچه پزشک شما برای تان ترامادول تجویز کرد و شما به جز آن داروی دیگری هم استفاده می کنید حتما این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید زیرا ترامادول با برخی از داروها تداخل دارد. 
  • در افرادی که از این دارو استفاده می کنند اغلب تشنج هم دیده شده است از این رو اگر سابقه تشنج و یا بیماری صرع دارید نباید از این دارو استفاده کنید. 
  •  مصرف ترامادول با الکل و سایر داروهای خواب آور می تواند عوارض جانبی کشنده در فرد داشته باشد. 
  • چنانچه از داروهای ضدافسردگی ، محرک اعصاب مانند آمفتامین ، داروی پرومتازین و بوپروپیون و همچنین داروهای ضد درد مخدر از قبیل کدئین ، مرفین ، هیدرومورفین ، ففتانیل استفاده می کنید مصرف داروی ترامادول همزمان با این داروها توصیه نمی شود و کاملا منع می شود.

مصرف ترامادول چه آسیب ها و عوارضی دارد؟

مصرف ترامادول باعث آسیب رساندن و عوارض های شدیدی در فرد می شود ، از جمله این عوارض می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعریق بیش از حد ، خارش ، ضایعات جلدی از جمله عوارض پوستی استفاده از این دارو می باشد. 
  • از جمله عوارض گوارشی ، سوء هاضمه ، اسهال ، درد شکم ، یبوست ، استفراغ ، خشکی دهان و نفخ می باشد.
  • سرگیجه ، اضطراب ، پایین آمدن سطح هوشیاری ، عصبانیت ، اختلال تعادل ، تشنج ، ضعف و تحریک دستگاه عصبی مرکزی از جمله عوارض سیستم عصبی مرکزی ناشی از مصرف این دارو می باشد. 
  • عوارض قلبی عروقی مانند اتساع عروق ، عوارض چشمی مانند اختلالات بینایی ، عوارض تناسلی و ادراری از جمله تکرر ادرار ، علائم یائسگی ، دفع پروتئین در ادرار و احتباس ادراری ، عوارض کبدی مانند افزایش سطح آنزیم های کبدی از جمله عوارض ناشی از مصرف این دارو می باشد. 

چنانچه پزشک شما برایتان ترامادول تجویز کرد باید توجه داشته باشید که:

  • اگر به هر دلیل پزشک برای شما از این دارو تجویز کرد باید توجه داشته باشید که طبق دستورالعمل های که بر روی آن نوشته شده دارو را استفاده کنید. هرگز ترامادول را طولانی تر از زمان تجویز آن مصرف نکنید و خودتان دوز آن را تغییر ندهید. اگر فکر می کنید که این دارو هیچ تاثیری در کاهش درد شما ندارد می توانید این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید. 
  • به هیچ عنوان به طور ناگهانی استفاده از این دارو را متوقف نکنید زیرا عوارض و علائم نا خوشایندی دارد. حتما درباره ی این که چگونه مصرف این دارو را متوقف کنید از پزشک خود سوال بپرسید. 
  • هرگز این دارو را به افراد دیگر به خصوص کسانی که سابقه مصرف مواد مخدر داشته اند پیشنهاد ندهید. 
  • تنها به یک شیوه از این دارو استفاده کنید مثلا اگر بدون غذا آن را مصرف می کنید توجه داشته باشید که همیشه به همین صورت استفاده کنید. 
  •  اگر بعد از مصرف این موارد دچار مواردی مانند تنگی نفس ، کبودی لب ها ، تنفس پر سروصدا ، از دست دادن اشتها ، تورم در چهره و زبان ، رنگ پریدگی ، تب ، گلودرد ، مشکلات جنسی ،  دوره های قاعدگی نامنظم و افت فشار شدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

روش های ترک ترامادول

یکی از مراحل اولیه برای ترک اعتیاد این است که فردی که معتاد است باید این موضوع را بپذیرد که معتاد شده است. بارها و بارها پیش آمده است که وقتی به یک معتاد می گوییم که اقدام به ترک کند به ما می گوید که معتاد نیست فقط گاهی از این مواد استفاده می کند و هر وقت که بخواهد می تواند آن را کنار بگذارد. قدم اول برای ترک مواد مخدر این است که فرد بپذیرد که معتاد بوده زیرا تا زمانی که خود فرد این موضوع را قبول نکند نمی توان درمان را آغاز کرد. ترک ناگهانی ترامادول باعث ایجاد علائمی از قبیل تشنج ، اضطراب ، تهوع ، استفراغ ، توهم و اختلال در خواب فرد می شود به همین جهت توصیه می شود در وهله اول دوز مصرف آن را کاهش دهند. بهترین روش همین است که به تدریج با کم کردن دوز های مصرف موفق به ترک کامل آن شوند. بهتر است پس از آن که مصرف آن را به روزی ۲ یا ۳ عدد رساندند از مسکن دیگری مانند دیکنوفناک و کلونیدیوم سی برای جلوگیری از مشکلات گوارشی ، اسهال و همچنین از کلوندین برای جلوگیری از بقیه علائم ناشی از ترک ترامادول استفاده کنند. برای ترک اعتیاد داروهای دیگری در بازار وجود دارد که از جمله آنها نالتروکسان که به صورت قرص و نالوکسان که به صورت تزریقی است می باشد که بلافاصله بعد از استفاده علائم ترک در بدن ظاهر می شود که شامل درد ، کوفتگی بدن و لرزش دست ها است. ولی بهترین راه برای به دست آوردن سلامتی و ترک بهتر آن مراجعه به مراکز معتبر ترک اعتیاد و مشاوره در این زمینه می باشد.

سوالات متداول

۱- ترامادول چه نوع دارویی می باشد؟

ترامادول نوعی داروی ضد درد اپیوئیدی است و به طور معمول برای تسکین درد تجویز می شود و به نام های تجاری پیرالژین ، بایومادول ، ترامد ، ترامادل ، ترامال نیز شناخته می شود.

۲- آیا مصرف ترامادول آسیب و عوارضی دارد؟

ترامادول نیز مانند دیگر داروهای شبه تریاک عوارضی همچون تهوع ، خواب آلودگی ، سرگیجه ، خشکی دهان ، کاهش و افزایش فشار خون ، منگی ، دیرانزالی ، تشنج ، یبوست ، تعریق ، خارش و... دارد.

۳- بنده با دلیل مشخص و با تجویز پزشک شروع به مصرف ترامادول نمودم و پس از حل شدن مشکل نیز مصرفم را قطع نکردم. آیا مصرف ترامادول می تواند منجر به اعتیاد شود؟

مکانیسم کنترل درد در ترامادول دقیقا مشابه با مورفین است و سوء مصرف آن منجر به وابستگی روانی و فیزیکی شبیه اعتیاد به مواد مخدر می شود و روند درمانی آن مانند درمان سوء مصرف مواد مخدری همانند تریاک ، هروئین و کراک است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عوارض مصرف ترامادول با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

  1. با سلام و خسته نباشید
    من از سن ۱۵سالگی تا حالا که ۲۶ سالمه قرص مصرف میکردم
    البته در این بین حدودا ۴سال که دوسالش واسه خدمت بود مصرف نمیکردم
    میخاستم بدونم عوارضی که قرص از خودش به جا میذاره تا چه مدت میمونه؟مثل تعریق و منگی و …؟؟؟

    1. سلام و درود.
      پاسخ دادن به این سوال در گرو فاکتورهایی همچون “سن ، جنسیت ، مدت مصرف ، میزان مصرف ، وزن ، شرایط جسمی و روانی ، مدت زمان ترک ، نوع ترک ، تعداد دفعات عود در ترک و…” می باشد و معمولا عوارض مصرف مواد اعتیادآور در صورتی که مدت زمان مصرفی کوتاه باشد ، با گذشت زمان از بین می رود و یا کمتر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره