روانشناسی

تاثیر مطالعه و کتابخوانی بر سلامت روان

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تاثیر مطالعه و کتابخوانی بر سلامت روان با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

امروزه با توجه به پیشرفت علم ، مردم با استفاده از اینترنت به راحتی می توانند درباره هر موضوعی اطلاعات به دست بیاورند. متاسفانه کتاب و کتاب خوانی در خانواده ها بسیار کم شده است ، سوالی که پیش می آید این است که واقعا چرا امروزه مردم به ندرت کتاب می خوانند و یا حتی کودکان در سنین مدرسه علاقه کمتری به خواندن کتاب دارند؟ خواندن کتاب تاثیرات بسیار شگرفی بر سلامت مغز و روان انسان دارد. در این نوشتار به بررسی تاثیرات کتاب خوانی بر سلامت روان و ذهن پرداخته ایم.


آیا واقعا مطالعه تاثیری بر سلامت روان ما دارد؟

 بارها شنیده ایم که کتاب خوانی در سنین مختلف توصیه شده است ، به این جهت که تاثیر مستقیمی بر سلامت روان انسان دارد ولی شاید برای اغلب مردم این سوال پیش آید که چگونه خواندن کتاب بر سلامت روان تاثیر دارد؟ در این بخش از مقاله به برخی از تاثیرات شگرف کتاب خوانی اشاره می نماییم.

افسردگی تان را با مطالعه از بین ببرید: با توجه به تحقیقات به عمل آمده یکی از بهترین راهکار ها و روش ها برای درمان و مبارزه افسردگی خواندن کتاب می باشد.

کاهش استرس با استفاده از مطالعه: یکی از شیوه ها و راهکارهایی که برای کاهش استرس افرادی که همواره از استرس رنج می برند پیشنهاد می شود مطالعه کردن و خواندن کتاب می باشد ، طبق بررسی ها و تحقیقاتی که در این زمینه انجام گرفته است ، افرادی که برای درمان استرس خود از کتاب و کتاب خواندن استفاده کرده اند سریع تر از کسانی که به روانشناس و مشاور مراجعه کرده اند توانسته اند بر استرس خود غلبه کنند.

کارکرد مغز با مطالعه کردن بیشتر می شود: با توجه به تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیده اند که انسان ها پس از مطالعه کردن باهوش تر می شوند ، زیرا مغز انسان  پس از خواندن کتاب دچار تغییراتی می شود که در نهایت باعث بهبود عملکرد مغز می شود.

دایره لغات خود را با مطالعه کردن افزایش دهید: علاوه بر این که مطالعه کردن باعث بیشتر شدن دانش و آگاهی فرد می شود ممکن است در زمان مطالعه با کلماتی مواجه شوید که تاکنون در زندگی و به طور معمول از آن استفاده نکرده اید و با توجه به محتوای متن متوجه معنی آن می شود و به تدریج خواهید دید که به مرور زمان دایره لغات شما نسبت به قبل بالاتر رفته است.

کتاب خواندن حافظه و تفکر را تقویت می کند: افرادی که مطالعه می کنند در واقع مغز خود را زنده نگه می دارند زیرا زمانی که فردی کتاب می خواند با مطالب و مفهوم جدیدی آشنا می شود و آن را در حافظه کوتاه خود ذخیره می کنند همین عمل باعث می شود تا زوال عقل کاهش پیدا کند. 

مهارت نوشتن خود را افزایش دهید: زمانی که کتابی را مطالعه می نمایید ناخودآگاه تحت تاثیر نوشتار و روش نگارش و نوشتن نویسنده قرار می گیرد و شیوه نویسندگی شما به مرور زمان تغییر می کند.

مطالعه انسان را اجتماعی می کند: شاید باور نکنید ولی مطالعه باعث می شود تا شما فردی اجتماعی شوید و علاقه و اشتیاق بیشتری به حضور در اجتماع داشته باشید ، پس می توان گفت که این روش برای افرادی که انزوا طلب و گوشه گیر هستند می تواند کارساز باشد. 

مطالعه کردن خطر ابتلا به آلزایمر زودرس را کاهش می دهد.

مطالعه و کتاب خوانی را به کودکتان آموزش دهید

نوجوانان و کودکانی که توانایی خواندن دارند شاید اغلب مانند بزرگسالان ، از مطالعه کردن فرار کنند و علاقه ای به خواندن کتاب نداشته باشند ، حتی گاها مشاهده شده کودکانی که به مدرسه می روند هیچ علاقه ای به خواندن کتاب ندارند ، ولی خانواده ها می توانند کتاب خوانی و مطالعه را در فرزندشان تقویت کنند ، برای این امر والدین می بایست به برخی از نکات توجه داشته باشند که در ادامه به این نکات می پردازیم ، همچنین کتاب خوانی و مطالعه باعث می شود که برخی از نیازهای کودکان برطرف شود. این نیازها شامل نیازهای شخصیتی ، شناختی و عاطفی می باشد که در ذیل به طور مختصر درباره هر یک توضیح می دهیم.

نیازهای شناختی: نوجوانان و کودکان بالاخص در سنین پایین تر نیاز به شناخت محیط پیرامون خود دارند ، کتاب و مطالعه می تواند کمک شایانی در این زمینه به آن ها کند.

نیازهای عاطفی: نیاز روحی و روانی جزء نیازهای اولیه هر انسانی می باشد ، کودکان می توانند با مطالعه و خواندن کتاب به پرورش عواطف و احساسات خود بپردازند. نیازهای روحی و روانی انسان ها شامل نیازهایی همچون شادی ، دوست داشتن و دوست داشته شدن ، کنترل عواطف و تحرک می باشد. 

نیازهای شخصیتی: مطالعه کردن به نوجوانان و کودکان کمک می کند تا درباره استقلال ، هویت فردی ، حقوق شهروندی و … اطلاعات بسیاری به دست آورند و بتوانند بدون داشتن هرگونه مشکلی در جامعه حضور داشته باشند.


فردی که برای کودک کتاب می خواند می بایست به نکات ذیل توجه نماید:

 

فردی که برای کودک کتاب می خواند می بایست به نکات ذیل توجه نماید:
فردی که برای کودک کتاب می خواند می بایست به نکات ذیل توجه نماید:
  • ابتدا می بایست قفسه و کتابخانه ای را مختص کودکتان تهیه کنید و کتاب های مورد علاقه اش را در آن قرار دهید.
  • کتابی که دوست دارد را انتخاب کنید ، آهسته و با حوصله شروع به خواندن آن کنید.
  • باید توجه داشته باشید زمانی که برای کودکتان کتاب می خوانید از فضای کتاب و قصه بیرون نروید ، مابین کتاب خواندن با فرد دیگری صحبت نکنید و یا مشغول خوردن چیزی نشوید زیرا این کارها باعث می شود تا کودک با خوداین فکر را کند که شما به خواندن کتاب بی علاقه هستید و صرفا از روی اجبار برایش کتاب می خوانید. همین کار بر روی کودک تاثیر گذاشته و باعث کم شدن علاقه او به مطالعه و کتاب خواندن می شود.
  • هر اندازه که به انتهای داستان نزدیک می شوید باید لحن و حرکاتتان آرامش بخش باشد.
  • می توانید برای جالب تر و جذاب تر شدن داستانی که برای کودکتان می خوانید ، صدایتان را به تناسب شخصیت های داستان تغییر دهید.
  • توصیه می شود که از خواندن کتاب هایی که ممکن است کودکتان از آن ها برداشت های نادرست و صفت ها و کارهای ناپسند از جمله حسادت ، دزدی ، دروغگویی را یاد بگیرد خودداری نمایید.
  • کودک با نگاه کردن به چهره شما متوجه علاقه ی شما نسبت به خواندن کتاب می شود و همین مسئله باعث افزایش علاقه کودک به مطالعه می شود.
  • با صدای بلند برای فرزندتان داستان بخوانید ، زیرا روانشناسان بر این باورند که خواندن کتاب با صدای بلند منجر به ایجاد روابط خاص با آن ها می شود. 
  • قابل ذکر است که تاثیری که خواندن کتاب بر کودکان دارد با هیچ یک از تاثیرات تلوزیون و سایر فعالیت ها قابل مقایسه نمی باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تاثیر مطالعه و کتابخوانی بر سلامت روان با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

  1. من یه عادت بدی که دارم اینه که موقع خوندن کتاب یا رمان خیلی خیال پردازی میکنم. شنیده بودم خیال پردازی زیادی خوب نیست. در این حد بنظرتون خطریع؟

    1. با سلام، رعایت و اجرای نکات زیر میتواند به حل این مشکل تا حدودی کمک کند: مکان مطالعه فقط برای مطالعه باشد نه برای خوردن، خوابیدن، اینترنت، تماشای تلویزیون، بازی با موبایل و در هنگام حضور در این مکان، فقط و فقط افکار مرتبط به ذهنتان راه یابد! نه پارازیت های مزاحم. اگر در ضمن مطالعه، افکاری غیر مرتبط به سمت شما آمد، سریع این افکار را بر روی یک کاغذ یادداشت کنید تا بعدا و در مکانی دیگر به آن ها فکر کنید، مطالعه را به بازه های زمانی کوچک تر تقسیم کنید تا بیشترین بازدهی را داشته باشید. هرچه این بازه های زمانی کمتر باشند باعث تمرکز زیاد میشود و مغز دیگر فرصت خیال پردازی پیدا نمی کند. عادت کنید؛ تمرین کنید با کوچک ترین حرکت و صدایی حواستان پرت نشود و با تمرکز به مطالعه ادامه بدهید با گذشت زمان، آرام آرام این مسئله برای تان عادی می شود و دیگر بی تفاوت می شوید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره