مشاوره نوجوان و جوان

بحران های نوجوانی در خانواده ها

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بحران های نوجوانی در خانواده ها با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

نوجوانی به عنوان یکی از دوره های مهم زندگی هر شخصی می باشد به جهت این که در این دوران نوجوان با موضوعات و خواسته های جدید آشنا می شود مسئله ای که در این دوره وجود دارد این است که نوجوان دقیقا نمی داند که به کدام یک از گروه های سنی نزدیک تر است ، به همین دلیل گاها در شناسایی هویت خود به مشکل می خورد زیرا از یک سمت دیگر نمی خواهد در انجام دادن کارهایش متکی به خانواده باشد و در مقابل در برخی مواقع نسبت به دوران کودکی خود دلتنگ شده و تمایل شدیدی به آن دارند. مسئله مهمی که در این دوران وجود دارد این است که خانواده ها نمی دانند که با نوجوان خود چگونه رفتار کنند و از اهمیت نحوه برخورد و رفتارشان بر شناسایی هویت نوجوان خود بی خبر هستند. 

هویت فردی جزء مهم ترین مشکلات نوجوانان می باشد.

راه کارهایی برای حل بحران های نوجوانی در خانواده ها

برای کاهش بحران هایی که همواره خانواده ها با نوجوانان خود دارند توجه به نکات ذیل تاثیر گذار می باشد.

از دیدگاه فرزندتان به قضایا نگاه کنید: خانواده ها می بایست از دیدگاه فرزندشان موضوع و مسائل را در نظر بگیرند برای مثال زمانی که می خواهند برای نوجوان خود تصمیم بگیرند خودشان را جای او قرار دهند و احساساتش را درک کنند.

ویژگی های و تفاوت های امروزه را قبول داشته باشید: معمولا والدین علاقه شدیدی به این موضوع دارند که فرزندان و نوجوانان خود را با توجه به آداب و رسوم گذشته و زمان خود تربیت کنند ولی مسئله ای که وجود دارد این است که باید بپذیرید که شما فرزندتان را برای آینده تربیت می کنید پس باید او را با زندگی جدید آشنا کنید.

به فرزندتان اعتماد به نفس بدهید: کمبود اعتماد به نفس مسئله ای است که باعث می شود نوجوانان دچار بسیاری از آسیب ها و مشکلات شوند از این رو خانواده ها می بایست فرزندانشان را طوری تربیت کنند که به اندازه کافی اعتماد به نفس و عزت نفس داشته باشد. برای مثال می توانند فرزند خود را تشویق به انجام کارهایی کنند که انجام آن ها باعث می شود که فرزندشان به نتیجه مطلبوبی برسد و احساس خوشایندی نسبت به خود داشته باشد. همچنین می توانید برای مطالعه مطلب علائم کمبود اعتماد به نفس در نوجوانان و راه های تقویت آن بر روی لینک کلیک نمایید.

ویژگی های مناسب رده سنی فرزندتان را بشناسید: نوجوانان در این سن تمایل بسیاری به فاصله گرفتن از خانواده و حضور در اجتماع دارند ، خانواده ها می توانند با حمایت کردن و به طور کنترل شده او را در این زمینه همراهی کنند. برای مثال سعی کنید بدانید که فرزندتان به چه چیزهایی علاقه دارد سپس او را با انسان های موفقی که در آن زمینه وجود دارد آشنا کنید. 

اهمیت دادن بیش از حد به خودش را درک کنید: والدین باید این موضوع را درک کنند که زمانی که فرزندشان وارد نوجوانی می شود در بدن خود متوجه تغییراتی می شود پس باید درک کنید که نوجوان تان در این دوره بیش از اندازه به آیینه نگاه می کند و نسبت به ویژگی های ظاهری خود بیش از  حد معمول حساس شده است.

توانایی استدلال و انتقاد کودکتان را جدی بگیرید: والدین باید توجه داشته باشند که فرزندشان در دوره نوجوانی توانایی تحلیل موضوعات و مسائل مختلف را دارد پس نباید انتظار داشته باشید که بدون هیچ بحثی هر حرف و سخنی را بپذیرد.


برخی از مشکلات و بحران های دوره نوجوانی 

 

برخی از مشکلات و بحران های دوره نوجوانی 
برخی از مشکلات و بحران های دوره نوجوانی

در این بخش برخی از مشکلاتی که باعث نگران والدین و به وجود آمدن مسائل و بحران های نوجوانی می شود را بیان می نماییم.

نحوه ارضای نیازهای جنسی: یکی دیگر از مباحثی که در دوران نوجوانی بحث راجع به آن حائز اهمیت است نیازهای جنسی می باشد ، رشد و نمو غدد جنسی و ترشحات هورمون های جنسی باعث می شود تا نوجوان نسبت به برقراری رابطه با جنس مخالف خود انگیزه و کشش جنسی پیدا کند.

هویت فردی: یکی از مشکلات مهمی که نوجوانان با آن مواجه می شوند هویت فردی شان است به این صورت که دائما سوالات متعددی درباره مفهوم زندگی و مرگ می پرسد و یا سوالاتی از قبیل این که من کیستم؟  برای چه به دنیا آمده ام؟ به کجا می روم ؟ و سوالاتی از این فبیل دائما ذهنش را مشغول می کند.

ترس از آینده: نوجوانان با پیدایش نیازهای جدید دائما راجع به آینده ، ازدواج ، تشکیل خانواده و تحصیلات فکر می کنند و دچار ترس و استرس نسبت به آینده می شوند

مشکل در برقراری ارتباط با دیگران: معمولا نوجوان در این سن در روابط خود با دوستان و خانواده اش دچار مشکل می شوند که فشارهای عاطفی ، اجتماعی و روانی عامل به وجود آمدن این موضوع می باشد.

دغدغه های اقتصادی: یکی از مشکلات بسیار مهم دوران نوجوانی دغدغه های اقتصادی می باشد به این صورت که نوجوان به فکر این است که هر چه سریع تر به منافع اقتصادی دست یابد و کسب درآمد کند گاها دیده شده است که بسیاری از نوجوانان در این سن از درس و تحصیل انصراف داده اند و وارد بازار کار شده اند.

با توجه به این که برخی از مشکلات نوجوانان که باعث به وجود آمدن بحران هایی میان خانواده و فرزند نوجوان آن ها می شود را بیان کردیم می توانید از این پس نوجوانان خود را بیشتر درک نموده و باعث کم شدن بحران های بین خود باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بحران های نوجوانی در خانواده ها با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۴ نظرها

  1. دخترم ۱۴ سالشه جدیدا خیلی پرخاشگری میکنه اصلا با منو پدرش راه نمیره، توجمع نمیجوشه و اقوام میگن افسرده شده اینا میتونه بخاطر بلوغش باشه باید در برابرش ما چه رفتاری داشته باشیم؟

    1. با سلام و درود، در صورتی که پرخشگری فرزند شما بیش از حد شد می توانید از برخی راهکار ها استفاده کنید برای مثال: از گفتن «نه، نکن و بس کن» اجتناب کنید که همین یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از بروز تندخویی در کودکان است. یکی از راه‌های خوب دیگر برای حفظ ارتباط و درک نیازها و احساسات کودک این است که بدانید چه چیزی او را نگران کرده و سبب می‌شود که او به ابراز رفتار تندخویانه تمایل پیدا‌ کند. اگر تشخیص دادید که فرزندتان رفتار نامناسبی دارد، به سرعت از او نخواهید که رفتارش را متوقف کند زیرا او وسوسه خواهد شد که این رفتار را بارها و بارها تکرار کند برای انتقال و جایگزینی هر فعالیت و رفتار دیگری به او زمان بدهید.

    1. با سلام، نهراسیدن از مشکلات و تجارب جدید اولین چیزی است که نوحوانان را به سمت هویت یابی هدایت می‌کند. در واقع با تغییرات گسترده ای که شما تجربه می‌کنید در نهایت به یک هویت ثابت می‌رسید، بهتر است شما به گزینه‌های مختلفی فکر کنید، احتمالات مختلف را مورد بررسی قرار دهید، خود را به یک وضعیت خاص یا یک عقیده خاص بدون تحقیق کافی پای بند نکنید.
      کتاب خواندن، فیلم دیدن، صحبت کردن با انسان‌های مختلف، مشورت کردن با یک مشاوره روانشناسی و تحقیق کردن می‌تواند موضع شما را در مقابل بسیاری از مسائل روشن کند. علاوه بر این طی کردن فرایند خودآگاهی می‌تواند بهتان کمک کند به شکل اساسی از نیاز‌ها و خواسته‌های خود با خبر شده و در جهت رفع آن‌ها بکوشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره