روانشناسی

انواع قرص خواب | ۱۰ قرص خواب آور به ترتیب قدرت + مزایا و معایب

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع قرص خواب ، مزایا و معایب آن ها با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

در این مقاله صرفا ما به معرفی قرص ها می پردازیم توجه داشته باشید که مصرف این دارو می بایست تحت نظر و تجویز پزشک معالج صورت پذیرد.

اغلب افراد ممکن در زندگی با شرایطی مواجه شوند که خواب آن ها دچار اختلال شود. در عصر حاضر به دلیل مشغله ی زیاد ، بیشتر آدم ها دچار استرس و در پی آن بی خوابی می شوند که گاها و به طور خودسرانه از داروهای خواب آور استفاده می کنند این در صورتی است که اغلب از عوارض آن ها اطلاعی ندارند.

قرص های خواب آور داروهایی هستند که باعث ایجاد حس سرخوشی شده و استرس و اضطراب را کاهش می دهند. البته افراط در مصرف این دسته از داروها گاهی منجر به از دست رفتن هوشیاری و مرگ می شود. توجه داشته باشید که هرگونه مصرف این دارو ها می بایست تحت نظر و تجویز پزشک معالج صورت بپذیرد چرا که مصرف خود سرانه آن ها می تواند عوارض جبران ناپذیری را به بار آورد.

فهرست محتوا

انواع قرص خواب آور

بنزودیازپین ها: که علاوه بر خواب آور بودن ، کاهش دهنده ی اضطراب ، ضد تشنج و آرام بخش هستند، باعث فراموشی و شل شدن عضلات می شوند.

باربیتورات ها: خواب آور هستند ، همچنین ضد تشنج بوده و بیهوش کننده نیز هستند.

داروهای ضد افسردگی: علاوه بر خواب آور بودن ، ضد افسردگی هستند ، مسکن درد های مزمن و کاهنده ی اضطراب نیز هستند.

آنتی هیستامین ها: ضد حساسیت می باشند و خواب آور و آرام بخش نیز هستند.

۱۰ قرص خواب آور به ترتیب قدرت + مزایا و معایب

10 قرص خواب آور به ترتیب قدرت + مزایا و معایب
۱۰ قرص خواب آور به ترتیب قدرت + مزایا و معایب

قرص خواب آور زولپیدم

از انواع قرص خواب آور می توان زولپیدم را نام برد که خواب آور و آرام بخش است و نام تجاری آن ( Ambien) می باشد. زولپیدم را معمولاً برای دوره های کوتاه بی خوابی تجویز می کنند.

مزایا

خواب آوری بسیار موثر است ، تسکین دهنده بوده و عضلات را شل می کند. نشانه های خماری بعد از مصرف دارو دیده نمی شود. بعضی تحقیقات نشان می دهد که مصرف زولپیدم فعالیت لوب فرونتال ( یا لوب پیشانی وظیفه ی تنظیم عملکرد های هیجانی ، برنامه ریزی حرکت ، تمرکز ، حرف زدن و حرکات ارادی را برعهده دارد) را افزایش می دهد.

عوارض

مصرف زیاد این قرص عوارض فراوان و مخربی به دنبال دارد از جمله باعث خواب آلودگی شدید می شود ، استفاده از این دارو در طولانی مدت اعتیاد آور است و اگر به هر دلیلی مصرف آن متوقف شود علائم ترک اعتیاد در فرد ظاهر می‌شود.

قرص خواب آور دیازپام

دیازپام از انواع قرص خواب قدرتمند است و اغلب برای درمان اختلالات خواب ، اضطراب ، هراس و تشنج توسط پزشک تجویز می شود. دیازپام جزء بنزودیازپین هایی با اثرات طولانی می باشد. دیازپام از انواع قرص خواب است که برای پیشگیری از تشنج و حملات صرع نیز استفاده می‌شود.

نام تجاری دیازپام ( والیوم) است. در بدن انسان انتقال دهنده ی عصبی وجود دارد به اسم گابا وقتی سطح ترشح گابا در بدن کاهش پیدا می کند موجب بروز استرس و اضطراب ، تشنج و انقباض ماهیچه ها می شود دیازپام ( والیوم) با افزایش میزان گابا در بدن ، استرس را کاهش داده و در پی آن بدن در حالت ریلکس قرار می گیرد.

مزایا

از مزایای قرص دیازپام می توان به وجود آوردن خواب عمیق در فرد مصرف کننده اشاره کرد.

عوارض

استفاده ی بلند مدت از دیازپام می تواند برای فرد بیمار نوعی اعتیاد به مصرف ایجاد کند از این رو مقدار و مدت مصرف حتما باید توسط پزشک تجویز شود. هرگز دیازپام را با سایر انواع قرص خواب و آرام بخش مصرف نکنید. استفاده از این دارو برای سالمندان ممکن است با عوارضی مانند احتباس ادرار، آتاکسی و یبوست همراه باشد. در دوران بارداری و شیردهی مصرف دیازپام ممنوع است.

قرص خواب آور فلورازپام

قرص خواب آور فلورازپام
قرص خواب آور فلورازپام

فلورازپام از انواع قرص خواب و از خانواده ی بنزودیازپین ها می باشد ، نام تجاری این دارو ” دالمان “ است و پزشک اغلب این دارو را برای درمان کوتاه مدت بی خوابی ، استرس و اضطراب و تشنج تجویز می کند. پس از مصرف خوراکی به سرعت جذب بدن شده و علائم خواب آلودگی ظاهر می شود.

مزایا

فلورازپام از انواع قرص خواب است که برای افرادی که در به خواب رفتن دچار مشکل هستند و یا در طول شب چندین بار بیدار می شوند مفید است. فلورازپام خاصیت آرام بخش دارد و بهترین تاثیر آن سه الی چهار شب بعد از اولین مصرف ظاهر می شود.

عوارض

باعث گیجی و خواب آلودگی شدید می شود به طوری که در روز پس از مصرف نیز بیمار احساس خواب آلودگی می کند. همچنین فرد مصرف کننده دچار فراموشی و وابستگی به دارو می شود.

وقتی بیمار از فلورازپام استفاده می کند اصطلاحا گفته می‌شود مغز او خواب است از این رو ممکن است کارهایی انجام دهد که بعداً نتواند آن ها را به یاد بیاورد ، در صورت مشاهده ی این علائم حتما باید با پزشک مشورت کند. از آن جایی که مصرف این دارو وابستگی شدید را به دنبال دارد از تغییر دوز مصرف و یا قطع آن بدون نظر پزشک خودداری کنید.

قرص خواب آور کلردیازپوکساید

این قرص از انواع قرص خواب آور است که به عنوان قرص ضد استرس هم تجویز می شود و اولین دارو از خانواده ی بنزودیازپین ها محسوب می‌شود.نام تجاری آن (Librium) است.

این دارو به صورت خوراکی مصرف و جذب بدن می شود. از کاربردهای دیگر قرص کلردیازپوکساید درمان علائم ترک مصرف الکل و اضطراب قبل از جراحی را می توان نام برد.

مزایا

این دارو علائم استرس را کاهش می دهد ، مصرف آن برای درمان افسردگی مفید است ، فشارها و تنش های روحی را کاهش می دهد همچنین در کم کردن مشکلات ناشی از ترک الکل نیز به بیمار کمک می کند.

عوارض

مصرف طولانی مدت این قرص باعث وابستگی می شود پس حتما باید تحت نظر پزشک مصرف شود. به دلیل احساس خواب آلودگی و ضعف باید از انجام کارهایی که نیاز به تمرکز دارند خودداری شود.

به خاطر تداخل دارویی این قرص با سایر داروها ، قبل از مصرف باید پزشک از نوع داروی مصرفی بیمار مطلع شود. از دیگر عوارض این دارو می توان ایجاد آلرژی در بعضی افراد ، سرگیجه ، بی اختیاری ادرار ، تهوع و استفراغ ، گلودرد و… را نام برد که در صورت مشاهده ی هر یک از این علائم باید سریعا پزشک را در جریان بگذارید.

قرص خواب آور لورازپام

قرص خواب آور لورازپام
قرص خواب آور لورازپام

یکی دیگر از انواع قرص خواب از خانواده ی بنزودیازپین ها لورازپام است که برای درمان بی خوابی ، شل شدن عضلات و اضطراب تجویز می شود. نام تجاری این دارو ( Ativan) است و امروزه به راحتی در دسترس عموم قرار دارد و اکثر مردم بدون هیچ گونه اطلاعی از عوارض آن را خریداری و مصرف می کنند.

مزایا

لورازپام برای کمک به ترک الکل ، کم کردن حالت تهوع و استفراغ بعد از شیمی درمانی و کمک به بازآوری حافظه در زمان عمل جراحی مفید است. از طریق خوراکی به راحتی جذب بدن شده و از طریق کلیه دفع می شود.

عوارض

مصرف طولانی مدت این دارو وابستگی روانی را به همراه خواهد داشت به همین دلیل باید دوز و مدت مصرف آن توسط پزشک مشخص شود. در طی دوران بارداری و شیردهی مصرف این دارو ممنوع است ، این دارو برای افراد سالمند و ضعیف باید با احتیاط مصرف شود. مصرف این دارو می تواند در فرد ایجاد علائمی چون ضعف عضلانی ، ناتوانی جنسی ، کاهش فشارخون ، خواب آلودگی شدید و…کند. مصرف قرص لورازپام همزمان با انواع قرص خواب بسیار خطرناک می باشد.

قرص خواب آور آلپرازولام

آلپرازولام یکی دیگر از انواع قرص خواب از خانواده ی بنزودیازپین ها است که پزشکان اغلب آن را همراه دارو ضد افسردگی مثل فلوکستین تجویز می کنند. نام تجاری این دارو زاناکس است. همچنین آلپرازولام علاوه بر خواب آور بودن برای درمان اختلالات حملات پانیک ( حملات ناگهانی ترس شدید) نیز تجویز می شود. تاثیر این دارو به چند فاکتور از جمله شدت و ضعف بیماری و سن بستگی دارد.

مزایا

این دارو نیز چون دیگر انواع قرص خواب سیستم اعصاب مرکزی را تضعیف می کند و باعث افزایش اثر گابا ( انتقال دهنده ی شیمیایی مغز است که زیاد شدن آن استرس را کاهش می دهد) و با استراحت دادن به مغز از این رو بین سیستم اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک تعادل برقرار می کند.

عوارض

هرگز این دارو را خودسرانه مصرف نکنید زیرا اعتیاد آور است. مصرف زیاد از حد این دارو ممکن است باعث بیهوشی و حتی مرگ بشود. عوارضی دیگر نظیر فراموشی ، منگی ، تاری دید ، سرگیجه و… ممکن است در فرد مصرف کننده ظاهر شود.

قرص خواب آور کلونازپام

قرص خواب آور کلونازپام
قرص خواب آور کلونازپام

این دارو جزء یکی از قویترین ها در خانواده ی بنزودیازپین ها در نظر گرفته می شود. کلونازپام برای درمان حملات پانیک و تشنج تجویز می شود. تقریبا همه ی داروهایی که در این دسته قرار می گیرند به علت ساختار خاصی که دارند اعتیاد آور هستند. نام تجاری کلونازپام ( کلونوپین) است.

عوارض

در صورت دارا بودن مشکلات کبدی از مصرف کلونازپام خودداری شود. هرگز مصرف این دارو را به یک باره قطع نکنید. کلونازپام با داروهای ضد تشنج ، آنتی هیستامین ها ، ضد افسردگی ها و ضد دردهای مخدر تداخل دارویی دارد نباید به طور همزمان استفاده شوند.

مصرف کلونازپام به مدت طولانی وابستگی را بدنبال خواهد داشت پس باید در مصرف آن محتاط بود. فراموشی ، سرگیجه ، خواب آلودگی ، عدم تعادل ، افزایش بزاق و خستگی از دیگر عوارض مصرف کلونازپام است.

قرص خواب آور استازولام

یکی دیگر از انواع قرص خواب استازولام است ، این قرص نیز از خانواده بنزودیازپین ها می باشد. پزشک این دارو را برای درمان کوتاه مدت بی خوابی تجویز می کند.

عوارض

این دارو ممکن است با برخی داروها تداخل ایجاد کند از این رو قبل از مصرف باید پزشک در جریان دیگر داروهای مصرفی قرار بگیرد. همچنین استفاده از قرص استازولام ممکن است با علائمی همچون تورم در اعضای بدن مثل چشم ها ولب ها ، دست و پا و…، تنگ نفس ، توهم ، فراموشی ، عصبانیت و خشکی دهان همراه باشد. مصرف استازولام در زمان بارداری و شیردهی ممنوع است.

قرص خواب آور ترانکوپین

از قرص ترانکوپین علاوه بر خواب آور بودن برای درمان اختلال دوقطبی ، اسکیزوفرنی و دیگر اختلالات ذهنی استفاده می شود. ترانکوپین از انواع قرص خواب است که پس از خوردن ، سریع جذب بدن می شود و به وسیله ی کبد متابولیزه می شود. لازم به ذکر است که ترانکوپین بروی بی خوابی های ناشی از افسردگی تاثیری ندارد.

عوارض

تا به حال هیچ دارویی پیدا نشده که عوارضش صفر باشد و البته قرص ترانکوپین نیز از این قاعده مستثنی نیست و مصرف آن عوارضی مانند یبوست ، تاری دید ، خشکی دهان ، سرگیجه ، سردرد ، کم‌ شدن اشتها ، تعریق و…را به همراه خواهد داشت.

قرص خواب آور تمازپام

قرص خواب آور تمازپام
قرص خواب آور تمازپام

تمازپام نیز از اعضای خانواده ی بنزودیازپین ها است با اثر گذاری متوسط . از انواع قرص خواب ، آرام بخش ، ضد اضطراب، شل کننده عضلات و ضد تشنج می باشد. اگر این دارو به مدت طولانی استفاده شود بدن با آن سازگار شده و تاثیر آن کم می شود از این رو بیمار مصرف خود را افزایش داده و وابستگی اش به دارو بیشتر می شود و در واقع نوعی اعتیاد به مصرف تمازپام پیدا خواهد کرد.

عوارض

هرگز دارو را بدون صلاح دید پزشک مصرف نکنید ، از آن جایی که مصرف تمازپام باعث خواب آلودگی می شود در ابتدای مصرف از انجام کارهایی که نیاز به تمرکز دارند خودداری کنید. مصرف تمازپام در دوران بارداری اکیداً ممنوع است. از دیگر عوارض این دارو می توان  به سردرد ، سرگیجه ، بی قراری و خواب آلودگی اشاره کرد.
شما می توانید برای رفع مشکل بی خوابی خود و آشنایی بیشتر با داروهای خواب آور با مرکز مشاوره خانواده رایکو از سراسر ایران از طریق تلفن های ثابت تماس برقرار کنید تا مشاورین این مرکز اطلاعات بیشتری در اختیار شما بگذارند.

حرف آخر

به طور کلی هر دارویی همراه مزایایی که دارد ، عوارضی نیز در پی خواهد داشت پس بهتر است که تا حد الامکان از مصرف خواب آورها صرف نظر کنید ولی اگر تحت هر شرایطی مجبور به استفاده از دارو هستید حتما تحت نظر پزشک متخصص این کار را انجام دهید.

سوالات متداول

۱- بنده حدود یک هفته هست که به دلیل دغدغه فکری دچار بی خوابی شدم ، کدام قرص برای بنده مناسب می باشد؟

اغلب افراد در شرایط مشابه دچار این حالت می شوند و حل شدن مشکلات باعث تصحیح چرخه خواب و بیداری می گردد. توصیه می کنیم هیچکدام از داروهای معرفی شده را به صورت خودسرانه مصرف نکنید.

۲- آیا روش دیگری به جزء مصرف داروهای خواب آور برای تنظیم چرخه خواب و بیداری وجود دارد؟

رعایت اصول کلی خواب همچون ( تعیین نمودن زمان مشخص برای خواب و بیداری ، تنظیم نمودن دمای اتاق ، شناختن میزان خواب و استراحت مورد نیاز خود ، انجام دادن فعالیت های روزمره در طول روز و موکول نکردن آن ها به شب ، میل نکردن غذاها و نوشیدنی های محرک مانند کافئین و شکلات در ساعات پایانی شب ، انجام ندادن ورزش های سنگین در اواخر شب ، رفتن به رختخواب در ساعت مشخص ، خیره نشدن به صفحه نمایش ها در هنگام خواب ، سحر خیز بودن ) می تواند در تنظیم چرخه خواب و بیداری موثر واقع گردد.

۳- با تجویز پزشک شروع به مصرف قرص خواب آور لورازپام کردم و بعد از مدتی مصرف این دارو مجدد دچار بی خوابی شدم. کدام قرص دوز بالاتری دارد و برای بنده مناسب است؟

حتما برای بررسی شرایط موجود ، مراجعه به پزشک معالج خود داشته باشید و با انجام دادن تست ها و آزمایشات لازم در صورت نیاز ، داروی جدید دریافت نمایید و هیچ نوع دارویی را بدون تجویز پزشک ، مصرف نکنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع قرص خواب ، مزایا و معایب آن ها با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

    1. با سلام و درود، انگور نمونه ای از معروف ترین خوراکی های خواب آور است که به علت دارا بودن ملاتونین، خواب با آرامشی را به شما هدیه می دهد. علاوه بر این، خوردن برنج سفید یک ساعت قبل از تایم خواب می تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند. گوشت پرندگان به دلیل کمک به ترشح سروتونین و به همین ترتیب تولید ملاتونین باعث داشتن خواب راحت می شود. دمنوش گل گاو زبان نیز یکی از خوراکی های خواب آور گیاهی است که تاثیر بسزایی در کسب آرامش هم دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره