خانواده

انواع سبک های فرزندپروری

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع سبک های فرزندپروری با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

برخی از خانواده ها به خوبی می دانند که چگونه با فرزندان خود در شرایط مختلف رفتار کنند در مقابل شاید عده ای از والدین نتوانند به خوبی با فرزندان خود رابطه برقرار کنند. شاید در گذشته افراد گمان می کردند که فرزندآوری یکی از مراحل ازدواج آنها است و بسیار کم پیش می آمد که قبل از بچه دار شدن به نحوه فرزندپروری و ابعاد مختلف آن فکر کنند. امروزه با گذشت زمان و با توجه به تفاوت های دنیای امروزی با زمان قدیم آگاهی داشتن از نحوه فرزندپروری و شیوه های درست تربیت کودک افزایش یافته است. زوج های جوان در جامعه امروزی با توجه به بالا رفتن آمار طلاق و آسیب هایی که خانواده و کودکان را تهدید می کند خودشان را در پذیرش توانایی پدر و مادر شدن نمی بینند و گاهی اغلب زوج ها از ترس اینکه نتوانند پدر و مادر خوبی باشند قید آن را برای همیشه می زنند. در مقابل باز هم زوج هایی هستند که هیچ آگاهی درباره نحوه فرزندپروری ندارند و هیچ مشکلی هم در این باره ندارند و بدون داشتن آگاهی فرزندان بسیاری را به دنیا می آورند. منظور از فرزند پروری روش هایی است که پدر مادرها برای تربیت فرزندان خود به کار می برند. در ادامه درباره روش های فرزندپروری و اهمیت دانستن مهارت های لازم برای تربیت فرزندان مطالبی را در اختیار شما قرار می دهیم.

 

انواع سبک های فرزندپروری

 

انواع سبک های فرزندپروری
انواع سبک های فرزندپروری
سبک های فرزندپروری بر حسب دو عامل محبت و کنترل های والدین به چند دسته تقسیم می شود که ما در ذیل به انواع این سبک ها و تفاوت های بین سبک های فرزندپروری اشاره می کنیم.

سبک مقتدرانه:

در سبک مقتدرانه والدین از محدودیت های روشن و واضح در عین حال همراه با نظم و انظباط مشخص استفاده می کنند. کودکان در این روش تربیتی از حس دلگرمی و امنیت نسبت به والدین خود برخوردار هستند و بین والدین و فرزندان هیچ گونه برتری خاصی وجود ندارد. در این سبک به دلیل اینکه خود والدین تابع قوانینی که در خانه وجود دارند هستند از فرزندان خود هم انتظار دارند که تابع مقررات و قوانین وجود در خانه باشند علاوه بر اینکه حمایت های عاطفی در این خانواده ها وجود دارد همه چیز با اعتدال پیش می رود. این نوع از والدین بسیار مهربان و در عین حال منطقی تر هستند ، برای هر مشکلی سعی می کنند با ارائه دلایل منطقی فرزندان خود را توجیه کنند. به دلیل اینکه این والدین منطقی هستند و اگر کودکان کار اشتباهی انجام دهند سعی می کنند خیلی عاقلانه و منطقی مشکل را حل کنند باعث می شود که فرزندان هم خیلی راحت به آنها تکیه می کنند. این والدین به سخنان فرزندان خود اهمیت می دهند ، با مهربانی و گرمی با آنها صحبت می کنند و در هر زمینه به نظرهای فرزندان خود اهمیت می دهند.
طبق تحقیقات انجام شده فرزندپروری مقتدرانه یکی از بهترین و مطلوب ترین سبک های فرزند پروری می باشد. طبق بررسی های انجام شده کودکانی که با استفاده از این سبک تربیت می شوند در آینده افرادی بسیاری اجتماعی ، شاد ، محبوب تر و سالم تر هستند. کمتر پیش می آید که دچار افسردگی ، اضطراب و مشکلات رفتاری از جمله اعتیاد ، پرخاشگری ، بزهکاری شوند. به دلیل وجود یک رابطه خوب و معتدل بین خانواده و فرزندان در این سبک یک دلبستگی امن بین کودک و والدین خود به وجود می آید و همین موضوع باعث می شود فرد در رفتارهای دیگر در جامعه با دیگران به طرز صحیحی برخورد داشته باشد. 
اشتاین برگ در رابطه با این روش می گوید که با فرزندان خود صمیمی و گرم باشید در عین حال قوانینی را در اختیار آنها قرار دهید و از فرزندان خود بخواهید که به آنها عمل کنند. طبق عقیده اشتاین برگ والدین نباید در زمان عصبانیت برای فرزندان خود قوانین ارائه دهند. 

به دلیل اینکه والدین در سبک مقتدرانه علاوه بر داشتن رابطه گرم و صمیمی به طرز صحیحی رفتار فرزندان را کنترل می کنند این سبک یکی از بهترین روش های تربیتی در بین سایر روش ها می باشد. 

سبک سهل گیر:

از ویژگی های این سبک از فرزندپروری این است که خانواده شاید در ظاهر حساس به نظر می آیند ولی هیچ سخت گیری و توقعی نسبت به فرزندان خود ندارند ، این نوع از مادران برای تنبیه فرزندان خود سعی می کنند به آنها محبت نکنند و اگر کودک کوچک ترین بهانه گیری کند بلافاصله تسلیم می شود و برخلاف روش مقتدرانه از دلایل منطقی و صحبت کردن درباره مشکلات استفاده نمی کنند. در این خانواده ها فرزندان هیچ اطلاعاتی درباره قوانین موجود در خانه ندارند به همین دلیل این فرزندان از استقلال کمی برخوردار هستند و هنگام مواجه شدن با مشکلات از روش روی گردانی (واپس زنی) استفاده می کنند ، همچنین پرخاشگری ، نبود اعتماد به نفس و بزهکاری در آنها دیده می شود. 

روش های تربیتی رابطه مستقیمی با سلامت روانی فرزندان دارد. 

سبک استبدادی:

 

سبک استبدادی
سبک استبدادی
یکی دیگر از روش های تربیتی سبک استبدادی است. در این روش تربیتی والدین بسیار پرتوقع هستند و هیچ توجهی به نیازهای فرزندان خود نمی کنند از مهمترین عواملی که این سبک را از دو سبک دیگر تمایز می بخشد دستور دهی ، محدودیت های بسیار والدین و تنبیه های مکرر می باشد. این والدین هنگام اعمال دستورات خود به فرزندان هیچ دلیلی ارائه نمی دهند و پیام ها و صحبت هایشان غالبا بدون وجود محتوای عاطفی می باشد ، هیچ محبتی نسبت به فرزندان خود نشان نمی دهند و اکثرا از تقویت کننده های منفی برای تغییر رفتار فرزندانشان استفاده می کنند. عقیده این والدین این است که فرزندان مستلزم اطاعت از آنها هستند و چنانچه رفتار فرزندشان برخلاف معیارهای آنها باشد از شیوه های تنبیه ، خشونت های کلامی و رفتاری ، اعمال زور استفاده می کنند . این سبک از فرزندپروری باعث می شود فرزندان در آینده افرادی منزوری ، آسیب پذیر نسبت به فشار روانی و خشمگین باشند. طبق تحقیقات انجام شده ارتباط معناداری بین سبک استبدادی و بیماری های قلبی و گوارشی ، دردهای روان تنی و اختلال شب ادراری وجود دارد. از این رو دانشمندان بر این باورند که بین سبک های تربیتی و سلامت روانی فرزندان ارتباط وجود دارد. 

دیگر مهارت های فرزندپروری:

  • به صحبت های فرزندانتان گوش دهید 
  • از تذکر دادن های مکرر و نصحیت های طولانی پرهیز کنید. 
  • سعی کنید بین خودتان و فرزندانتان علایق مشترک ایجاد کنید.
  • وظایف و کار ها را در خانه تقسیم کنید.
  • در هنگام انتقاد سعی کنید از کلمات مثبت استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع سبک های فرزندپروری با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۴ نظرها

    1. با سلام، والدین مقتدر انتظارات زیادی از پیشرفت و رشد کودک خود دارند اما در کنار این انتظارات گرم و صمیمی نیز هستند. این والدین با بحث آزاد، ارائه راهنمایی و استفاده از استدلال، قوانین را تعیین و محدودیت ها را اعمال می کنند. برای عملکرد و رفتار خود استدلال و توضیح ارائه می دهند. این توضیحات به کودکان اجازه می دهد تا آگاهی داشته باشند و در این صورت است که ارزش ها و اخلاقیات را می آموزند. والدین مقتدر مهربان و حامی هستند. به فرزندان خود اجازه مستقل بودن می دهند و به داشتن استقلال تشویق شان می کنند.
      آنها همچنین امکان برقراری ارتباط دو طرفه را فراهم می کنند. این شیوه فرزندپروری به عنوان شیوه فرزندپروری دموکراتیک نیز شناخته می شود.
      فرزندان والدین مقتدر این ویژگی ها را دارند:
      شاد و راضی به نظر می رسند، استقلال بیشتری دارند، فعال هستند، به موفقیت تحصیلی بالاتری دست پیدا می کنند، از عزت نفس خوبی برخوردار هستند، به طور شایسته ای با همسالان تعامل برقرار می کنند، از سلامت روان بهتری برخوردار هستند، تمایلات خشونت آمیز کمتری نشان می دهند، وابستگی امن دارند.

    1. با سلام، والدینی که روش استبدادی دارند، بسیار پرتوقع هستند و چون فرزندان تمایلی به اطاعت از آن ها ندارند، نسبت به آن ها بی علاقگی نشان می دهند و حتی آن ها را طرد می کنند. فرزندان “روش فرزند پروی مستبدانه”، مضطرب، گوشه گیر و ناشاد هستند. این کودکان در تعامل با همسالان، در صورت ناکامی از خود خصومت نشان می دهند و در آینده میتوانند دچار مشکلات بسیاری شوند بهتر است سبک فرزند پروری خود را تغییر دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره