روانشناسی

انواع استرس و راهکارهای مدیریت آن

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع استرس و راهکارهای مدیریت آن با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

همه ی انسان ها در طول زندگی با توجه به قرار گرفتن در شرایط و موقعیت های مختلف دچار استرس می شوند. استرس تاثیرات بسیاری بر تمامی جوانب زندگی دارد. برای مثال ممکن است سلامتی فرد را به خطر بیندازد و یا باعث شود که فرد در انجام فعالیت های خود دچار مشکل شود. استرس به معنای واکنش طبیعی بدن در مقابل عوامل مختلف ، فشارهای درونی و بیرونی می باشد. طبق تحقیقات به عمل آمده ۷۰ تا ۹۰ درصد بیماری ها ارتباط بسیاری با استرس دارند. به علت های محیطی و اجتماعی که باعث استرس می شود عوامل استرس زا گفته می شود.


استرس چیست؟

یکی از واکنش های طبیعی که بدن در مقابل اتفاقات و حوادث از خود بروز می دهد ، استرس می باشد. زمانی که بدن در برابر استرس قرار می گیرد ترشح هورمون کورتیزول افزایش می یابد. ترشح این هورمون ها باعث می شود که فرد دچار بالا رفتن ضربان قلب و تعریق بسیار زیاد شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید اندکی استرس برای فرد مفید می باشد به دلیل این که باعث افزایش انگیزه و علاقه فرد در زندگی می شود.


انواع استرس

استرس انواع مختلفی دارد ، در این بخش با توجه به تقسیم بندی انواع آن توسط انجمن روانشناسی آمریکا هر یک را بیان می نماییم.

استرس حاد

این نوع از استرس در زمان بسیار کوتاه رخ می دهد و شایع تر از باقی استرس ها می باشد. معمولا استرس حاد زمانی رخ می دهد که فرد نسبت به حوادثی که اخیرا پیش آمده است و یا در آینده ممکن است اتفاق بیفتد بیش از اندازه فکر کند. استرس های مکرر ممکن است پس از گذشت مدت زمانی شخص را دچار اضطراب نماید.

استرس حاد تاثیر مزمنی بر روی بدن ندارد بلکه فرد را دچار تاثیرات کوتاه مدتی از جمله درد معده ، سردرد و اضطراب می کند.

استرس حاد سریالی

زمانی که استرس حاد به صورت مکرر در فرد بروز پیدا کند ، تبدیل به استرس حاد سریالی می شود. فرد دیگر نمی تواند فعالیت های روزانه زندگی خود را انجام دهد و دچار مشکل می شود ، در نهایت تبدیل به شخصی عصبانی ، کج خلق و زودرنج می شود ، علاوه بر این موارد باعث بالا رفتن فشار خون و بروز بیماری های قلبی در او می شود.

استرس مزمن

این نوع استرس با استرس حاد تفاوت دارد از این لحاظ که استرس حاد به طور ناگهانی پیش می آید و ممکن است با روش ها و راه حل های ساده حل شود کما این که استرس مزمن باعث می شود که فرد پس از گذشت مدتی به علائم و نشانه های آن عادت کند و هیچ تلاشی برای حل آن نکند. افرادی که دچار استرس مزمن هستند در نهایت دچار سکته مغزی ، قلبی ، خشونت می شوند و یا تصمیم به خودکشی می گیرند. ازدواج ناموفق ، فقر و خانواده ناکارآمد عوامل موثر بر شکل گیری استرس مزمن می باشد.


استرس خود را چگونه مدیریت کنیم؟

 

استرس خود را چگونه مدیریت کنیم؟
استرس خود را چگونه مدیریت کنیم؟

می توانید با تغییر دادن در سبک زندگی خود و رعایت یک سری نکات استرس خود را مدیریت و کنترل نمایید. در این بخش برخی از راهکارهایی که به شما کمک می کند تا استرس خود را مدیریت کنید را بیان می نماییم.

رژیم غذایی مناسب: در این که بسیاری از غذاها و عادت های غذایی نامناسب باعث بروز استرس می شود شکی وجود ندارد ولی می توانید با تغییر دادن عادات غذایی ، میزان استرس و اضطراب خود را کاهش دهید.

ورزش: طبق تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است متوجه تاثیر ورزش بر کاهش استرس شده اند ، به همین دلیل پیشنهاد می شود که برای کاهش استرس و اثرات ناشی از آن ورزش کنید.

به خودتان زمان بدهید: زمان هایی را برای سازماندهی و برنامه ریزی کارهایتان اختصاص دهید و با توجه به علاقه و اولیت تان آن ها را انجام دهید. به خودتان فرصتی بدهید تا با دوستانتان بیرون بروید ، تفریح کنید و به دور از استرس و مشغله های روزانه باشید.

شوخی کنید: سعی کنید از مشکلات زندگی در ذهن خودتان غول بزرگی نسازید زیرا این کار باعث می شود مدام به آن فکر کنید و در نهایت دچار استرس شوید. خندیدن ، ارتباط برقرار کردن با دیگران و همچنین شوخی کردن از روش های ساده ولی موثر برای کاهش استرس می باشد.

مثبت باشید: باید بپذیرید که فکر کردن به اتفاقات ناخوشایند و اتفاقاتی که در آینده رخ می دهد هیچ فایده ای ندارد به جز این که باعث افزایش استرس در شما می شود. پس به مسائل و اتفاقات زندگی با دید مثبت بنگرید و از اتفاقات کوچک برای خودتان غولی بزرگ نسازید.

به خودتان فرصت استراحت دهید: تنفس و استراحت کردن باعث می شود که ذهن شما تهی از افکار منفی که باعث اضطراب و استرس تان می باشد شود ، یکی از راهکارهای مدیریت استرس این است که نفس عمیق بکشید ، یوگا و ماساژ هم در این امر نقش بسزایی دارند.

علاوه بر موارد بالا می توانید از روش مبتنی بر پذیرش و روش احساس گرا استفاده کنید در این بخش هر یک از این روش ها را توضیح می دهیم.

روش مبتنی بر پذیرش

در شرایطی که شما به هیچ عنوان نمی توانید مانع بروز اتفاقات ناخوشایند در آینده شوید استفاده از این روش ها تاثیر گذار می باشد.

  • از دوستان ، خانواده و اطرافیانتان بخواهید که شما را حمایت کنند.
  • باید یاد بگیرید تا بتوانید تغییرات و مشکلات را بپذیرید در واقع انعطاف پذیر باشید در برابر شرایط های گوناگون زندگی
  • انجام تکنیک های ریلکس کردن و مدیتیشن برای این که آرامش خود را حفظ نمایید.
  • خواب خود را تنظیم کنید و سعی کنید به اندازه بخوابید و ورزش کنید.

روش احساس گرا

این روش در زمان هایی که شما راجع به موضوع و اتفاقی به دلیل تفکرات منفی تان برداشت منفی کرده اید و باعث به وجود آمدن استرس در شما شده است تاثیر گذار می باشد ، برای حل این نوع از استرس می توانید از موارد ذیل بهره بگیرید.

  • از تصورات مثبت استفاده نمایید تا بتوانید تفکرات منفی خود را تغییر داده و به جای استرس احساس مثبتی داشته باشید.
  • استفاده از روش های تفکر منطقی یعنی هر اتفاقی را منطقی و عاقلانه تفسیر کنید ، این کار باعث می شود که دید شما نسبت به اتفاقات تغییر پیدا کند.

نشانه های استرس چیست؟

واکنش هر فردی نسبت به استرس متفاوت می باشد ولی به طور کل می توان یک سری از نشانه های عمومی آن را به شرح ذیل بیان کرد:

  • ممکن است فرد دچار سردرد های پی در پی شود.
  • در تمرکز کردن دچار مشکل شده و نتواند تمرکز کند.
  • دائما احساس خستگی و بی حالی در فرد مشاهده می شود.
  • فرد نسبت به جامعه و حضور در جمع بی علاقه شده و انزوا طلبی را ترجیح می دهد.
  • دچار بی خوابی و یا خواب بیش از اندازه می شود.
  • فرد از معده درد ، حالت تهوع و احساس سوزش در سر دل رنج می برد.
  • ممکن است فرد دچار حمله های عصبی شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع استرس و راهکارهای مدیریت آن با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۴ نظرها

  1. من امسال کنکور دارم واقعا دارم داغون میشم از استرس شدید توروخدا یه راه خوب بهم بگید میترسم سر جلسه غش کنم

    1. با سلام، برای غلبه به استرس امتحان شما میتوانید از روش هایی مانند: داشتن تغذیه سالم، خواب کافی، ورزش، مطالعه ی هوشمندانه، شبیه سازی شرایط آزمون و با مشاور تحصیلی متخصص در این حوزه مشورت کنید

  2. دخترم وقتی ۱۴ سالش بوده متاسفانه بهش تجاوز شده الان ۱۸ سالشه از ترسش اصلا تنها بیرون نمیره با هیچ مردی و پسری نمیتونه ارتباط بگیره خیلی وضع بدیه واقعا دلمون براش میسوزه میشه بگید باید چیکار کنم؟

    1. با سلام، پس از حمله و تجاوز جنسی، دختران و زنان با احساسات و تجربیات بسیار دردناکی مواجه می شوند و هر کدام از آن ها به شیوه خاص خود به تجاوز پاسخ می دهد. اثرات تجاوز جنسی می توانند کوتاه مدت باشند یا حتی مدت ها پس از تجاوز ادامه داشته باشند. تجاوز جنسی برای دختر شما میتواند چیزی فراتر از یک آسیب جسمی بوده باشد و اثرات مخرب ذهنی از خود برای او به جای بگذارد. آسیب های ذهنی که میتواند برای او داشته باشد شامل: اختلال استرس پس از سانحه، افسردگی، تغییر در الگوی خوردن و خوابیدن، اختلال جنسی، اقدام به خودکشی، از دست دادن اعتماد به نفس، عصبانیت و سرزنش خود، شوکه شدن و بی حسی، درماندگی، ترس می باشد. با توجه به اینکه مدت زمان زیادی از تجاوز گذشته است و هنوز دخترتان با این واقعه کنار نیامده است مراجعه به روانشناس و درمانگر می تواند بهترین انتخاب باشد. یک روانشناس با استفاده از تکنیک های زیر میتواند اقدام به درمان کند از جمله:
      مواجهه سازی: در این تکنیک درمانی، از دختر شما خواسته می شود که تحت شرایط کنترل شده و ایمن، خاطرات تجاوز خود را مکررا به یاد بیاورد تا از این طریق بتواند با آنها به شیونه درست مواجه شوند.
      درمان شناختی: در این نوع درمان باور های غلط دختر شما که خود را بابت تجاوز مورد سرزنش قرار می دهند، اصلاح می شود.
      تجدید پردازش حرکات چشم: در این روش بر روی یادآوری خاطرات و مدیریت کردن حرکات چشم به طور همزمان تمرکز می شود که می تواند در درمان آسیب وارده از تجاوز بسیار موثر واقع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره