روانشناسی

۲۰ راهکار فوق العاده برای افزایش اعتماد به نفس که روی شما را باز می کند!!

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره راهکارهای افزایش اعتماد به نفس با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

اعتماد به نفس یک خصیصه ی اکتسابی است که از بدو تولد در ذهن انسان پایه ریزی می شود و با گذشت زمان ، وسیع تر و تکامل یافته تر می گردد ، اعتماد به نفس از جمله فاکتورهای موفقیت افراد است. اگر کمی به آدم های موفق اطرافتان دقت کنید خواهید دید که اغلب آن ها از اعتماد به نفس بالایی برخوردار هستند.

۲۰ راهکار فوق‌العاده برای افزایش اعتماد به نفس

۱) نه گفتن را بیاموزید

مهارت ” نه ” گفتن یعنی اعتماد به نفس ، اراده و پافشاری بر حقوق خود. کسانی که اعتماد به نفس بالایی دارند خیلی راحت و در نهایت ادب از کلمه ی “نه” استفاده می کنند. خانواده ، والدین ، مربیان و مسئولان مراکز آموزشی به عنوان الگو می توانند این مهارت را به موقع و طبق اصول اخلاقی به کودک آموزش دهند.

البته به شرط این که آن ها خود شیوه ی صحیح پاسخ دهی منفی را فرا گرفته باشند. از همان ابتدا کودک باید بداند که ” نه ” گفتن ، پررویی ، گستاخی و بی ادبی نیست بلکه رد محترمانه ای برای مقابله با خواسته های بی مورد دیگران است.

۲) در آینه تمرین کنید

تمرین در آینه برای یادگیری مهارت های اجتماعی بسیار مفید است. اگر قرار است تا چند روز آینده در یک جمع سخنرانی کنید و از حالا استرس قرار گیری در جایگاه و بیان مطالب مورد نظرتان را دارید ، سعی کنید تا تمرینات مفیدی را انجام دهید. برای مثال رو به روی آینه بایستید و متن را برای خودتان تکرار کنید. آن را برای اعضای خانواده و جمعی از دوستانتان بازگو کنید و از آن ها بخواهید تا نقاط ضعف و قوت شما را بیان نمایند.

۳) از به زبان آوردن احساستان، خجالت نکشید

احساستان را مخفی نکنید. اگر واقعا از موضوعی ناراحت شده اید ، آن را به زبان بیاورید. اجازه ندهید که یک حس یا فکر غلط و زودگذر در روابط اجتماعیتان تاثیر بگذارد. علاوه بر این اگر به شخصی علاقه مند هستید و یا از رفتار ناخواسته دیگران آزار می بینید ، به جای تحمل کردن و یا سرکوب احساس خود ، آن را با رعایت ادب و احترام ابراز نمایید.

۴) برای رسیدن به اعتماد به نفس از گام های کوچک شروع کنید

برای رسیدن به اعتماد به نفس از گام های کوچک شروع کنید
برای رسیدن به اعتماد به نفس از گام های کوچک شروع کنید

برای موفقیت هایتان خوشحال باشید هر چند کوچک باشند. برای رشد اعتماد به نفس خودتان را به چالش بکشید ، رقابت کردن در مسیری سالم به انسان انگیزه پیشرفت می دهد. هرگز دست از تلاش برندارید ، اگر خواهان این هستید که فردی موفق ، با اعتماد به نفس بالایی باشید موانع پیش رو را بردارید و با پشتکار هر مشکل را به موفقیت تبدیل کنید.

۵) خود را در معرض مقایسه با سایرین نگذارید

هر فردی با خصوصیات خودش متولد می‌شود و زندگی می کند. درصد شکست و موفقیت افراد به موقعیت و تلاشی که می کنند بستگی دارد ، همیشه هستند کسانی که در مواردی نسبت به شما برتری داشته باشند پس اگر خودتان را با دیگران مقایسه کنید اعتماد به نفس تان ضعیف می شود و نمی توانید شاد باشید پس فقط بر روی خودتان تمرکز کنید تا با انگیزه ای قوی تر و اعتماد به نفسی بالاتر پیشرفت کنید.

۶) از شکست نترسید و تعریف خود از واژه شکست را تغییر دهید

هر شکست می تواند مقدمه ای برای پیروزی باشد. پس شکست ها را خیلی جدی نگیرید زیرا خوب که نگاه کنید ، خواهید دید که درون شکست ها پیام هایی نهفته است که شما می توانید از آن ها برای پیشرفت خودتان استفاده کنید. اگر می خواهید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید هرگز اجازه ندهید شکست ها شما را از پا درآورند.

افراد موفق از این رو دارای اعتماد به نفس بالایی هستند که هیچگاه شکست را مانعی برای پیشرفت خود نمی بینند بلکه شکست هایشان را نردبانی برای پیروزی می دانند.

تعریفی که شما در ذهن خود از واژه شکست دارید نقش بسیار موثری در میزان و سطح اعتماد به نفس تان دارد . پس اگر نگرشی منفی به واژه شکست دارید برای تقویت اعتماد به نفس ابتدا لازم است نگرش خود به واژه شکست را تغییر دهید. آیا شکست برای شما به معنی از دست دادن همه چیز و تسلیم شدن در برابر زندگی است و یا تنها تجربه ای نو برای شروع و آغازی دوباره و عدم تکرار خطاهای گذشته ؟

اگر احساس می کنید که فردی شکست خورده هستید اولین گام برای تقویت اعتماد به نفس تغییر در نگرش شما نسبت به واژه شکست است. مرکز مشاوره خانواده رایکو در موارد بسیار زیادی تنها با تکیه بر همین اصل توانسته در امر بهبود و درمان افرادی که در زندگی خود احساس یأس و شکست داشتند موفق گردد.

۷) افکار و اندیشه های خود را بیان کنید

با اعتماد به نفس و محکم افکارتان را بیان کنید ، از قضاوت دیگران نترسید زیرا شما هیچوقت نمی توانید همه را با خود موافق کنید ، عده ای که با شما همراه هستند از شما تعریف و تمجید می کنند و آن هایی که مخالف شمایند ممکن است شما را انتقاد و تمسخر کنند پس از نظرات مخالف هراسی نداشته باشید ، قوی باشید و عقاید خود را به راحتی ابراز کنید. چیزی که به شما ارزش می دهد تعداد شکست ها و پیروزی هایتان نیست بلکه تلاش و پشتکار شما در راه رسیدن به اهداف تان تعیین کننده است.

۸) قاطع باشید

قاطع باشید
قاطع باشید

برای داشتن اعتماد به نفس بالا اگر فردی سست عنصر و باری به هر جهت باشید هرگز به مقصد نخواهید رسید. پس در ابتدا هدفی را مشخص کرده و با قاطعیت آن را دنبال کنید. اگر به نظر خودتان کاری عاقلانه و درست است انجامش دهید وقتی به نظرات بقیه گوش می دهید باعث می شود در تصمیم گیری مردد شوید چون هر کس نظر خاصی ارائه می دهد و این شما را سردرگم و ضعیف خواهد کرد و نخواهید توانست با قاطعیت تصمیم بگیرید پس اعتماد به نفس را درون شما کاهش می دهد. البته قاطعیت قطعاً به معنای قلدری و آزار دیگران نیست بلکه باید بیاموزید که در عین قاطعیت ، مودب و آرام باشید.

۹) برای افزایش اعتماد به نفس از زبان بدنتان کمک بگیرید

احتمالاً شما هم تا به حال با کسانی برخورد کرده اید که در نگاه اول قیافه ی آویزان و وارفته آن ها داد می زند که خودشان هم خودشان را قبول ندارند. ارتباط غیر کلامی ( حالات چهره) در نشان دادن اعتماد به نفس نقش مهمی دارند.

پس به زبان بدنتان اهمیت بدهید و از آن خوب استفاده کنید طوری که اگر با کسی رو به رو شدید اعتماد به نفس در چهره شما آشکار باشد این گونه ، دیگران نیز شما را باور خواهند کرد. پس وقتی مشغول صحبت کردن هستید مستقیم به چشمان طرف مقابل نگاه کنید ، سرتان بالا باشد ، صاف بایستید ، شانه ها مایل به عقب و محکم و قوی دست بدهید.

۹) شیک پوش باشید

در هر موقعیتی که باشید ظاهر آراسته علاوه بر این که حال شما را بهتر می کند در دید بقیه نیز متفاوت خواهید بود. از رنگ های مناسب و گرم استفاده کنید ، مناسب سنتان و آن طور که در خور شخصیت شماست لباس بپوشید. ظاهر شیک و مرتب در درجه ی اول موجب بالا رفتن اعتماد به نفس خودتان می شود و نیز در برقراری ارتباط با دیگران بسیار مؤثر است. لزوماً نباید شبیه سوپراستارها باشید تا جذاب به نظر برسید فقط کافی است لباس های تمیز و مرتب بپوشید ، به بهداشت فردی و ظاهرتان اهمیت بدهید ، عطر های خوشبو استفاده کنید تا جذاب باشید.

۱۰) مثبت اندیش باشید

کائنات همان چیزی را به شما می دهند که از او می خواهید. پس سعی کنید همیشه به چیزهای خوب فکر کنید. اندیشیدن به مشکلات و پیشامدهای بد گذشته هیچ چیز را عوض نمی کند فقط مانع پیشرفتتان می شود و اعتماد به نفس شما را ضعیف می کند. بیشتر روی دستاوردهای مثبتی که کسب کرده اید تمرکز کنید. با اعتماد به نفس برای آینده ای بهتر برنامه ریزی کنید.

۱۱) از حضور در اجتماع اجتناب نکنید

از حضور در اجتماع اجتناب نکنید
از حضور در اجتماع اجتناب نکنید

روابط اجتماعی یکی از مهم ترین جنبه های زندگی هر انسانی است و برقراری ارتباط با دیگران از مهارت های اصلی فردی می باشد که اهمیت زیادی دارد. گوشه گیری و انزوا جدا از همه ی معایبی که دارد به شدت اعتماد به نفس را کاهش می دهد. پس اگر خواهان زندگی شاد و سالمی هستید و می خواهید که از اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشید روابط اجتماعی خود را تقویت کنید.

۱۲) هرگز احساس بی لیاقتی نکنید

انسان های تنبل و بی کفایت هرگز به سطح مطلوبی از اعتماد به نفس نمی رسند زیرا در تصور آن ها هیچ کاری به نتیجه نمی رسد ، آیه یاس خواندن کار همیشگی آن ها است حتی روش نادرست خود را به دیگران هم توصیه می کنند. به خودتان امیدوار باشید با این تصور که می توانید ، قدم اول را برای انجام امور بردارید ، اجازه ندهید سستی و کاهلی مانع حرکت شما شود ، عبارت “من می توانم” را ملکه ی ذهنتان کنید.

اگر برای ترک عادت های بد و بالا بردن اعتماد به نفس خود احساس ناتوانی می کنید می توانید در هر کجای ایران که هستید با مرکز مشاوره خانواده رایکو از طریق تلفن تماس برقرار کنید تا مشاورین این مرکز به شما در حل مشکلتان کمک کنند.

۱۳) به روز باشید و اطلاعات عمومی تان را بالا ببرید

اطلاعات عمومی بالا به شما جسارت اظهارنظر در مورد مسائل مختلف را می دهد. به روز بودن و داشتن اطلاعات عمومی زیاد ، توانایی شروع صحبت با افراد جدید و برقراری ارتباط با آن ها را به شما خواهد داد.

۱۴) ورزش منظم داشته باشید

ورزش منظم داشته باشید
ورزش منظم داشته باشید

ورزش کردن به صورت منظم تاثیر فوق العاده ای در زمینه تقویت اعتماد به نفس دارد. ورزش منظم آندورفین ها را در مغز آزاد می کند و آن ها نیز به نوبه خود با گیرنده های اپیت در مغز ارتباط برقرار می کنند و این خود یک حالت لذت بخش تری را برای شما به ارمغان می آورد و موجب می شود که شما دارای روحیه ای مثبت تر شوید این روحیه مثبت به افزایش اعتماد به نفس در وجود شما کمک خواهد کرد و موجب تقویت اعتماد به نفس خواهد شد.

۱۵) با افراد موفق در ارتباط باشید

برای تقویت اعتماد به نفس می بایست با افراد موفق در ارتباط باشید. لازم است که شما بازنده ها را از زندگی خود حذف کنید ، کسانی که شکست را پذیرا شده اند و هیچ تلاشی برای تغییر وضعیت خود انجام نمی دهند نمی توانند دوستان مناسبی برای شما باشند برای تقویت اعتماد به نفس نزدیکان خود را از میان افراد موفق انتخاب کنید.

۱۶) برای دوستانتان گوش شنوا باشید

وقتی در کمال آرامش به درد و دل های اطرافیان و دوستان خود گوش می کنید ، عکس العمل های به جا به صحبت هایشان نشان می دهید و در زمان مناسب حرفشان را تأیید می کنید ، نشان دهنده ی این است که از اعتماد به نفس بالایی برخوردارید این گونه اعتماد دیگران نیز به سمت شما جلب می شود. حتی در صورتی که نظر شما مخالف آن ها است به حرفهایشان گوش کنید تا ارتباط متقابلی بین شما برقرار شود.

۱۷) درباره خودتان مثبت بیندیشید

درباره خودتان مثبت بیندیشید
درباره خودتان مثبت بیندیشید

هر فردی نقاط ضعف خود را می شناسد اما نقاط ضعف دیگران را خیر. این شما هستید که می دانید که چه مشکلات و ضعف هایی دارید ، نه دیگران. پس خودتان را آن گونه که دوست دارید ، معرفی کنید. هرگز برای خود عیب نسازید و خود را انسان کند ذهن ، تعارفی ، خجالتی یا زود رنج نشان دهید. درباره خودتان دیدگاه مثبتی داشته باشید و به هویت و اصالت خود افتخار کنید.

۱۸) ریسک پذیر باشید

به خودتان جرأت بدهید. کارهایی را که دوست دارید و یا فکر می کنید که از عهده آن ها بر می آیید ، انجام دهید. اگر مدت ها است به شروع یک کسب و کار جدید فکر می کنید ، می خواهید یک اثر هنری خلق کنید و یا برای یک سفر مهیج نقشه کشیده اید ، وقت آن رسیده تا آن را عملی کنید. نترسید ؛ سعی کنید تا مسئولیت انجام برخی از کارها را به عهده بگیرید و آن ها را به نحو احسن پیش ببرید. این نکته را فراموش نکنید که شروع هر کاری سخت است اما اگر یک بار به درستی انجام شود ، برای دفعات بعدی راحت تر و با خطای کمتری ، صورت می پذیرد.

۲۰) در جلسات خانوادگی و دوستانه شرکت کنید

این مورد موجب افزایش اعتماد به نفس شما خواهد شد و به شما جرأت شرکت در اجتماعات بزرگتر را می دهد. همچنین توانایی ها و مشکلات اصلی شما در زمان برقراری ارتباط با سایرین را مشخص می کند تا بتوانید آن ها را کنترل کنید.

حرف آخر

فراموش نکنید که همیشه و در همه حال خوب باشید ، خوب بودن از شما انسانی متفاوت و با اعتماد به نفس می سازد. در واقع منبع تقویت و خاموشی اعتماد به نفس ، خود شما هستید. پس به یاد داشته باشید که رمز موفقیت در هر کاری اعتماد به نفس است. خودتان را باور کنید.

سوالات متداول

۱- برای افزایش اعتماد به نفس چه راهکاری پیشنهاد می شود؟

روش های زیادی برای بهبود اعتماد به نفس وجود دارد که می توان از بین آن ها به تمرین جلوی آیینه، قدرت نه گفتن و... اشاره نمود که به طور کامل در متن مقاله بیان شده است.

۲- آیا داشتن اطلاعات عمومی بالا و ورزش کردن بر روی اعتماد به نفس تاثیری دارد؟

بله، عوامل ذکر شده از مواردی هستند که به صورت مستقیم بر تقویت اعتماد به نفس افراد تاثیر گذار هستند.

۳- تکنیک استفاده از زبان بدن به منظور افزایش اعتماد به نفس به چه صورت می باشد؟

از مواردی که بر افزایش اعتماد به نفس موثر می باشد، داشتن انرژی، نگاه کردن به چشمان فرد مقابل در حین صحبت، مایل نمودن شانه ها به عقب و... می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره راهکارهای افزایش اعتماد به نفس با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۴ نظرها

  1. سلام خوبید؟ من یه دختر ۲۲ ساله دارم که دانشجوعه شاغل هم هست اما به سدت اعتماد به نفس کمی داره نمیتونه راحت ارتباط بگیره باید حتما حضوری مراجعه کنیم روانشناس؟

    1. با سلام و درود، چنانچه مشکل ایشان به طور جدی در زندگی موجب ایجاد اختلال نشده است، می توانند از برخی راهکارها استفاده نمایند. در ابتدا می بایست تفکر مثبت را در خود تقویت نمایند و به بهداشت فردی خود توجه داشته باشند. همچنین رژیم غذایی سالم داشتن و ورزش کردن، دو عامل مهم و تاثیر گذار در افزایش اعتماد به نفس می باشند. اگر خوابشان نا منظم است می بایست روال خواب خود را منظم نمایند تا از این طریق بتوانند سطح استرس خود را کنترل کنند. شرکت کردن در فعالیت های لدتبخش مانند، موسیقی، هنر، رقص و … باعث می شوند که فرد به راحتی بتواند با دیگران ارتباط برقرار کرده و خود را نشان دهد.

  2. سلام وقتتون بخیر باشه. من یه سوالی دارم از خدمتتون. ۲۲ سالمه دانشجو هم هستم اما مثلا همیشه از حضور توی جمع میترسم یا مثلا نمیتونم کنفرانس بدم. شما میشه کمکم کنید؟

    1. با سلام و درود، اختلال اضطراب اجتماعی یا ترس از حضور در جمع های شلوغ دلایل مختلفی مانند: صفات ارثی، ویژگی های زیستی و … می تواند داشته باشد. در رابطه با درمان این اختلال می بایست، در ابتدا با یک روانشناس صحبت کرده و علائم خود را به طور کامل بازگو کنید چرا که درمانگر برای تشخیص دقیق نیاز به یک ارزیابی جامع دارد، در صورت تشخیص این اختلال، معمولا از درمان شناختی رفتاری (CBT) استفاده می شود. این نوع درمان، نوع تفکر شما را اصلاح می کند تا واکنش های احساسی و فیزیولوژیکی شما به موقعیت های اجتماعی متعادل شودو همچنین یک سری از مهارت های ارتباطی و اجتماعی را به شما آموزش داده تا مهارت های اجتماعی شما تقویت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره