کودکان

۵ راهکار موثر در تقویت حافظه کودکان

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تقویت حافظه کودکان با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

حافظه انسان برای ایجاد توانایی ما در ضبط، حفظ و به خاطر آوردن اطلاعات ضروری است. درک نحوه عملکرد آن نیز راهی برای بهبود توانایی‌ های یادگیری  و تقویت حافظه ما است. آیا می‌ دانستید که ما پنج نوع حافظه داریم؟ همه آن ها نقش مهمی‌ دارند. اگر با ابزارهای ساده بتوانید به فرزندتان کمک کنید که بهترین خودش در حوزه‌ های مختلف باشد می‌ تواند حافظه خود را تقویت کرده و در هر کاری بهترین باشد. در این مطلب به بررسی همه کارهایی که منجر به تقویت حافظه کودکان می‌ شود خواهیم پرداخت.

انواع حافظه در کودکان

ابتدا اجازه دهید شناسایی پنج نوع حافظه برای کودکان و برخی از عملکردهای آن ها را برای شما تفسیر کنیم که در ادامه آمده است:

۱- حافظه کوتاه مدت یا حافظه فعال

این نوع حافظه، حافظه زمان حال است. ما از آن برای حفظ اطلاعات از ۰.۵ ثانیه تا ۱۰ دقیقه استفاده می‌کنیم. برای یادداشت‌ برداری، درک متون، حل مسائل، محاسبه ذهنی، نوشتن و حتی تمرکز مفید است. به طور متوسط، ما قادریم هفت مورد مختلف را به طور همزمان در کوتاه مدت حفظ کنیم.

۲- حافظه بلند مدت

اطلاعاتی مانند دانش و خاطرات را برای مدت طولانی و حتی مادام‌العمر ذخیره می‌ کند. این حافظه با ظرفیت قابل توجهی، بسته به ماهیت اطلاعاتی که قرار است ذخیره شود، به سیستم‌ های حافظه مختلف تجزیه می‌ شود.

۳- حافظه معنایی

این حافظه ما از حقایق و مفاهیم نظری تشکیل شده است. در سطح حافظه بلندمدت، به ما اجازه می‌ دهد تا دانش کلی در مورد خود (تاریخ، شخصیت خود) و دنیای اطرافمان جغرافیا، طبیعت و حتی نام اشیا عملکردها، کاربردها یا ویژگی‌ های آن ها را ذخیره کنیم.

حافظه بلند مدت همچنین حافظه اپیزودیک را پیاده سازی می‌کند. این ظرفیت برای ذخیره اطلاعات مربوط به  رویدادهای تجربه شده  و زمینه آن ها (مکان، تاریخ یا وضعیت عاطفی) است. این خاطره به این ترتیب امکان تجسم خود را در موقعیت‌های مختلف یا رفتن به مکان خیالی یا آینده را فراهم می‌کند!

۴- حافظه رویه‌ای

حافظه رویه‌ای (یک حافظه ضمنی) که در طول زمان بسیار مقاوم می باشد، دومین بخش حافظه بلند مدت است. به عنوان مثال: دوچرخه سواری، به یاد آوردن راه خانه بدون پرسیدن سوال، یا به خاطر سپردن شماره تلفن خود جزئی از این نوع حافظه است.

۵- حافظه ادراکی (یا حسی)

حافظه ادراکی مربوط به حافظه احساساتی است که از طریق حواس پنج گانه ما احساس می‌ شود. چندین زیرمجموعه از حافظه ادراکی وجود دارد که هر کدام مختص یکی از حواس ما هستند؛ حافظه دیداری (نماینده ۸۰ درصد اطلاعات منتقل شده به مغز)، حافظه شنوایی (در خلق موسیقی بسیار مهم است)، حافظه  لامسه (که جنبشی نیز نامیده می‌شود ). حافظه چشایی و حافظه بویایی از این موارد است. حافظه ادراکی اغلب زمانی استفاده می‌شود که بخواهیم طعم یک غذا یا احساس یک شی یا درد روی بدن خود را به خاطر بسپاریم.

۵ توصیه مهم برای تقویت حافظه کودک

در ادامه چند توصیه برای بهبود تمام عملکردهای مختلف حافظه در شما و فرزندتان وجود دارد:

۱- خوردن صبحانه

مطالعات نشان می‌ دهد که خوردن صبحانه در صبح باعث کاهش ضعف حافظه و کاهش عدم تمرکز می‌ شود. داشتن یک رژیم غذایی کامل از غلات کامل، امگا ۳، میوه‌ ها، سبزیجات سبز، حبوبات و لبنیات کم چرب باعث انتقال بهتر اکسیژن به مغز و در نتیجه، انرژی بیشتر و تمرکز بهتر کودک شما می‌شود.

۲- انجام فعالیت‌های بدنی

انجام فعالیت بدنی هر روز یا چند حرکت کششی (۲۰ تا ۳۰ دقیقه) و همچنین آبرسانی خوب (نوشیدن دو لیتر آب در روز) نورون‌ها را فعال می‌کند، استرس را کاهش می‌ دهد و به تمرکز کودک شما کمک می‌ کند.

۳- داشتن خواب کافی

چندین مطالعه نشان داده است که به خاطر سپردن اطلاعات جدید در طول خواب صورت می‌ گیرد. این زمانی است که حافظه فرآیند “تثبیت” را تجربه کرده و اجازه می‌ دهد تا مهارت‌ های جدید توسعه یابد و اطلاعات حفظ شود. علاوه بر این باعث بهبود، بازیابی عضلات و تنظیم خلق و خو نیز می گردد. بنابرای کمبود خواب روند یادگیری را کند می‌ کند و تقویت حافظه برای کودکان در این حالت متوقف می‌ شود.

۴- انجام بازی‌های کودکانه با تمرکز روی هوش

بازی تقویت حافظه کودکان نکته بسیار مهمی‌ است که کودک به کمک آن می‌ تواند حافظه خود را به مرور زمان تقویت نماید. بازی‌ هایی مانند پازل، بازی‌ های معمایی، مینی بازی‌ های آموزشی، تجربیات واقعیت افزوده، هنرهای تجسمی‌ و صنایع دستی، روبیک و... می‌ توانند تاثیر بسزایی در فعال‌ سازی ظرفیت بیشتر حافظه در کودکان دارد و می‌ت واند آن ها را بیشتر از پیش آماده دریافت مسائل مختلف کند.

۵- استفاده از طب سنتی برای تقویت حافظه کودکان

هنگام نزدیک شدن به امتحان یا جلوگیری از مشکلات ناتوانی ذهنی به همراه تقویت حافظه کودکان می‌ توان راه‌ های طب سنتی را پیشنهاد داد که می‌ توانند بسیار تاثیر گذار باشند. بعضی از این راه‌ها شامل موارد زیر است:

  • خوردن مریم گلی برای تقویت حافظه: مریم گلی به طور سنتی هم به عنوان غذا و هم به عنوان دارو استفاده شده است. به طور خاص برای تقویت هضم و درمان عفونت‌ های غشاهای مخاطی استفاده می‌ شود، اما به دلیل فواید آن بر حافظه نیز شناخته شده است.
  • تاثیر چای سبز بر حافظه: چای سبز در برابر از دست دادن حافظه خفیف که ممکن است برخی افراد از آن رنج ببرند، موثر است. این اثر به دلیل تیانین است، اسید آمینه ای که به طور طبیعی در چای وجود دارد و کافئین ندارد. ۱۰۰ گرم چای به طور کلی حاوی ۱ تا ۲ گرم تیانین است که می‌تواند روی حافظه کودک شما تاثیر خوبی بگذارد.
  • اثر جینسینگ  بر حافظه: جینسینگ یک گیاه محرک است که اثرات مفیدی بر عملکردهای شناختی و تمرکز فکری کودکان دارد. جینسینگ را می‌توان به صورت جوشانده مصرف کرد (۱ گرم تا ۲ گرم ریشه را در ۱۵۰ میلی لیتر آب داغ به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بجوشانید). دوز می‌تواند تا ۳ گرم، ۳ بار در روز افزایش یابد.
  • اثر باکوپا بر حافظه: باکوپا گیاهی است که تقریباً ۳۰۰۰ سال است که در طب سنتی هند بخصوص در موارد اختلالات حافظه و مشکلات مختلف استفاده می‌ شود. مجموعه ای از ۶ مطالعه تأثیر باکوپا را بر افراد سالم بررسی کردند. دوزهای مورد استفاده بین ۳۰۰ تا ۴۵۰ میلی گرم عصاره گیاهی در روز متغیر بود که بعد از مصرف تاثیر خوبی بر حافظه کودکان دیده شده است.

خوراکی‌ های موثر برای تقویت حافظه کودکان

آنچه در بشقاب خود می‌گذاریم تأثیر مستقیمی‌بر مغز کودک ما دارد پس دقت کنید که چه مواردی را به کودک خود می‌ دهید که در طول روز بخورد. در ادامه برخی از موثرترین خوراکی‌ ها برای تقویت حافظه کودک آورده شده است:

غلات کامل و حبوبات

سوخت اصلی مغز قند است. اما از آنجایی که قادر به ذخیره آن نیست، آن را به همان اندازه که نیاز دارد از خون می‌ گیرد. بنابراین برای اینکه مغز به درستی تامین شود و حافظه به خوبی کار کند، حفظ سطح قند ثابت مهم است. از آن جایی که غلات کامل و حبوبات منابع قندهای پیچیده هستند، خوراکی مفیدی برای رژیم غذایی کودکان شما هستند. هر روز برنج، جو، ماکارونی، نان، بلغور، نخود یا عدس را به منوی غذایی خود دعوت کنید و در غذای کودکان خود قرار دهید.

ماهی های روغنی و روغن‌های گیاهی

نقاط قوت آن ها این است که سرشار از امگا ۳ و اسید چرب ضروری است. مطالعه‌ ای که در ژانویه ۲۰۱۶ در ژورنال‌ های مختلف منتشر شد نشان می‌ دهد کودکانی که مقدار زیادی امگا ۳ مصرف می‌ کنند سریع تر اطلاعات را پردازش کرده و حافظه بهتری دارند. روزی یک تا دو قاشق غذاخوری روغن کلزا، بذر کتان یا گردو و یک یا دو بار در هفته مقداری ماهی چرب مانند سالمون یا ماهی تن قرمز به کودکان خود بدهید تا فرآیند رشد خوبی در حافظه‌ شان طی شود.

روش های تقویت حافظه کودکان
تقویت حافظه کودک

بادام

مزیت این میوه‌ های روغنی کوچک، غنی بودن زیاد آن ها از منیزیم است. اگر واقعاً یک نمک معدنی مهم در دندان‌ های مغز ما وجود نداشته باشد، آن یک مورد بوده که کمبود منیزیم است که منجر به افزایش خستگی، داشتن بیش از حد استرس، اختلالات خواب و همچنین ضعف حافظه کودکان می‌ شود. هر روز یک مشت بادام (حدود ۲۰ گرم) به عنوان مثال به صبحانه یا میان وعده کودک خود اضافه کنید تا حافظه آن به خوبی تقویت شود.

زغال اخته

زغال اخته مطمئناً بهترین میوه به دلیل اثرات مثبت آن بر مغز و حافظه کودکان در سال‌ های اخیر است. دو مولکول در زغال اخته مورد توجه خاص هستند؛ آنتوسیانین‌ها (رنگدانه‌هایی که به زغال اخته رنگ می‌ دهند) و پتروستیل بن که باعث خاص شدن این میوه می‌ شود.

آنتوسیانین‌ها به طور خاص رشد عصبی کودک را افزایش داده و پروتئینی است که در تنظیم، رشد و ارتباط نورون‌ ها نقش دارد. مطالعات نشان می‌ دهد که مصرف روزانه زغال اخته بر توانایی‌ های شناختی و حافظه کودک تنها پس از چند هفته تاثیر مثبت دارد.

کاکائو

دانه کاکائو غنی از پلی فنول‌ها است، به ویژه کاتچین‌ ها و اپی کاتچین‌ ها، تانن‌ هایی که به کاکائو خالص طعم تلخ می‌ دهند توانایی عبور از سد خونی مغزی را دارند، جایی که نقش آنتی اکسیدانی در محافظت از سیستم عصبی مرکزی در برابر حملات ایفا می‌ کنند.

در مورد موضوع خاص حافظه، مطالعه‌ ای در کودکان سالم نشان داد که مصرف پلی فنول‌ های کاکائو تأثیر کم‌ خوابی صبح روز بعد را بر حافظه کوتاه‌ مدت کاهش می‌ دهد. پلی فنول‌ ها عمدتاً در ماده خشک کاکائو (خمیر کاکائو) وجود دارند که بخش دیگر آن چربی و کره کاکائو است. به همین دلیل شکلات تلخ ۷۰ درصد و بالاتر، حاوی پلی فنول بیشتری نسبت به شکلات شیری خواهد بود. غنی‌ترین شکل آن نوعی است که فقط حاوی ماده خشک است، یعنی پودر کاکائو که البته بدون قند اضافه باشد می‌ت واند در تقویت حافظه کودک موثر باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تقویت حافظه کودکان با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره