روانشناسی

اختلال خودزشت پنداری چیست؟

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اختلال خودزشت پنداری با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

 سندرم و اختلال خود زشت پنداری مسئله ای می باشد که در جوامع امروزی بسیار گسترش یافته است. این اختلال به این صورت است که فرد دائما از اندام و چهره خودش ایراد می گیرد و فکر می کند که با انجام عمل های زیبایی می تواند به احساس رضایت نسبت به خود برسد. از ویژگی های اصلی این اختلال کمبود اعتماد به نفس و عزت نفس در فرد می باشد که متاسفانه در کشور ما بانوان از اعتماد به نفس بسیار پایینی برخوردار هستند به همین دلیل تصمیم به انجام انواع جراحی های زیبایی می گیرند که برخی از آن ها به دلیل تاثیر از مد های کشور های دیگر است و برخی دیگر ناشی از اختلال خود زشت پنداری در فرد می باشد هر چند این اختلال در سی سال اخیر کشف شده است ولی امروزه در رده اختلالات روانی رایج در کشور قرار گرفته است. در سال ۲۰۱۳ بیش از ۲۳ میلیون عمل جراحی و روش های غیرجراحی زیبایی در جهان انجام شده است که در این بین ایران جزء ده کشور اول جهان قرار دارد و با توجه به آمار ها هر ساله ۱۷۵ هزار عمل جراحی و غیر جراحی زیبایی در جهان انجام می شود. مسئله ای که وجود دارد این است که این اختلال گاها ممکن است فرد را دچار ضعف اجتماعی کند و فرد نتواند به راحتی در اجتماع ظاهر شود. 


اختلال خود زشت پنداری (Body Dysmorphic Disorder)یا (EDD) چیست؟

همانطور که در ابتدای مطلب هم به آن اشاره کردیم فردی که دچار سندرم خود زشت پنداری است دائما از تمامی ویژگی ها اعم از چهره ، اندام ها و … خود ایراد می گیرد و برای بهتر شدن حال روحی خودش اقدام به انجام جراحی های زیبایی می کند. شدت اختلال خود زشت پنداری در افراد متفاوت می باشد باید شخصی که دچار این اختلال شده است این موضوع را بداند که انجام عمل های زیبایی نمی تواند به او کمک کند ، زیرا این فرد فکر می کند که اگر بینی اش را عمل کند از چهره خودش احساس رضایت می کند در حالی که بلافاصله پس از عمل بینی به انجام عمل های دیگری از قبیل گونه ، لب و … می پردازد. این افراد معمولا در چهره خود به چیزهایی دقت می کنند و فکر می کنند که ، ممکن است دیگران متوجه آن نشوند و یا اصلا وجود نداشته باشد و اغلب از طرز نگاه کردن دیگران نگران هستند.  


نشانه های خود زشت پنداری چیست؟

 اختلال خود زشت پنداری مانند سایر مشکلات و اختلالات روانی دارای نشانه هایی می باشد که می توان با توجه به این نشانه ها این سندرم و اختلال را در فرد تشخیص داد علاوه بر آن شما هم می توانید با توجه به این نشانه ها متوجه شوید که آیا به این اختلال مبتلا هستید یا خیر؟ 

  • اکثر اوقات در مقابل آینه هستند و یا به طور کامل از نگاه کردن در آینه دوری می کنند. 
  • در رژیم های غذایی و همچنین ورزش هایی که انجام می دهند به شدت افراط می کنند.
  • معمولا تایم بسیاری را صرف آرایش کردن خود می کنند.
  • همواره خودشان را با دیگران به خصوص افراد مشهور از جمله خوانندگان و بازیگران مقایسه می کند. 
  • علاقه شدیدی به انجام عمل ها و جراحی های زیبایی دارند.
  • این افراد دائما تلاش می کنند تا عیب هایی که از نظر خودشان بسیار مشخص است را از دیگران مخفی نگه دارند. 
  • در طول روز به طور مداوم به مشکلات و نقص های ظاهریش فکر می کند. 

موارد شدید اختلال خود زشت انگاری می تواند به اضطراب ، افسردگی و یا حتی فکر کردن و اقدام به خودکشی منجر شوند.


آیا اختلال خود زشت پنداری در سن خاصی بروز می کند؟

شاید برای اغلب مردم این سوال پیش آید که این اختلال سن خاصی برای بروز دارد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که طبق بررسی ها و تحقیقات انجام شده معمولا این اختلال در اواخر دوران کودکی یعنی در آستانه ی بلوغ شکل می گیرد ، زیرا در این دوران افراد نگرانی های بسیاری در مورد ظاهر خود دارند. 


علل اختلال خودزشت پنداری چیست؟

با قاطعیت نمی توان گفت که علت اصلی این اختلال چیست اما عواملی همچون عوامل ژنتیکی و هم چنین مصرف مواد مخدر از قبیل اکستازی در دوران نوجوانی می توانند سبب بروز اختلال خود زشت پنداری در فرد شود علاوه بر این ها رسانه های جمعی هم تاثیر بسیاری در به وجود آمدن این اختلال در فرد دارد. 


اختلال های مشابه با اختلال خود زشت پنداری

به دلیل شباهت هایی که اختلال خودزشت انگاری با سایر اختلالات دارد ممکن است به طور اشتباه تشخیص داده شود ، از این رو برخی از اختلال هایی که به اختلال خودزشت پنداری شباهت دارد را در ذیل بیان می کنیم.

بی اشتهایی عصبی 

از آن جا که اختلال بی اشتهایی عصبی و خود زشت پنداری هر دو مربوط به ظاهر فرد می باشد ، گاها ممکن است این اختلال با اختلال خود زشت پنداری اشتباه گرفته شود.

تریکوتیلومانیا

در این اختلال فرد بدون اراده و اختیار موهای خود را می کند ممکن است این اختلال به دلیل نگرانی هایی که فرد نسبت به ظاهر خود دارد به وجود بیاید و یا ریشه اصلی این اختلال خودزشت انگاری باشد. 

اختلال وسواس ناخواسته (OCD)

 فرد دائما افکار و تصوراتی که ناخواسته در ذهنش بروز پیدا می کند را مرور می کند ، همچنین افرادی که دچار اختلال خود زشت پنداری هستند ، از یک وسواس نسبت به خودشان و ظاهرشان رنج می برند به همین دلیل از اختلال وسوال ناخواسته هم رنج می برند. 

اختلال ترس از اجتماع

این افراد معمولا از اینکه در جمع حضور داشته باشند حس خوبی ندارند و این تصور را دارند که دیگران او را مسخره و تحقیر می کنند. اگر این نگرانی های فرد از حضور پیدا نکردن در جمع ریشه در ظاهر فرد داشته باشد می توان گفت که عامل زمینه ای این اختلال ، خود زشت پنداری است.

اختلال ترس از مکان های شلوغ

این اختلال نوع دیگری از اختلال های اضطرابی می باشد که در مواقع بسیار شدید آن ممکن است فرد به طور کامل خانه نشین شود. برخی دیگر به علت احساس هراس در خانه می ماند که این مسئله ناشی از اختلال خود زشت انگاری در فرد می باشد نه اختلال ترس از مکان های شلوغ.


 ارتباط بین افسردگی و اختلال خود زشت انگاری چیست؟

با توجه به تحقیقات انجام شده اختلال خود زشت پنداری با افسردگی ( فکری – عملی) رابطه مستقیمی دارد. حدود ۸۰ درصد افرادی که مبتلا به بیماری و اختلال خود زشت پنداری هستند از افسردگی نیز رنج می برند. همچنین در برخی موارد فرد به تدریج احساس ناتوانی می کند که در آخر تصمیم به خود کشی می گیرد. برای درک بهتر این مسئله داستان زندگی “حنی کمایل” را برایتان شرح می دهیم “بیماری در این فرد به قدری شدت پیدا می کند که نهایتا او ۸ بار اقدام به خود کشی می کند ، وی دائما به آینه نگاه کرده و خودش را یک دختر زشت ، چاق و بدهیکل می دید به همین دلیل این تفکر را داشت که زنده ماندن همچین کسی هیچ فایده ای ندارد ، او هر کسی را که می دید سر تا پایش را برانداز می کرد ، سپس با خودش مقایسه می کرد. بیماری در این دختر از ۹ سالگی شروع شد که وی در ۱۲ سالگی شروع به مصرف قرص های ضد افسردگی نمود. به تدریج این بیماری در او شدت پیدا کرد که نهایتا وی در ۱۵ سالگی برای اولین بار تصمیم به خود کشی گرفت و سعی کرد با مصرف بیش از حد قرص های افسردگی به زندگی خود پایان دهد ، پس از گذشت چندین سال او مجددا ۷ بار دیگر هم این کار را تکرار کرد که در نهایت با تشخیص پزشکان مشخص شد این دختر به سندرم اختلال خود زشت پنداری مبتلا شده است ، پس از آن درمان های روانشناسی برای وی آغاز کردند. 

 ۷۴ درصد از افرادی که دچار اختلال خود زشت پنداری هستند حداقل یک بار به خود کشی فکر کرده اند. 

چه کسانی بیشتر در معرض اختلال خود زشت پنداری قرار دارند؟

برخی از مشاغلی که دائما با ویژگی های بدنی ارتباط دارد بیشتر در معرض اختلال خود زشت انگاری قرار دارند از جمله این شغل ها می توان به هنر پیشه ها ، بدنسازها ، مدل ها و مانکن ها اشاره کرد. همچنین ترس از تنهایی در این افراد بسیار زیاد است و همواره برای یافتن دوست و انتخاب همسر گمان می کنند که باید ویژگی های جسمانی و ظاهری خاصی داشته باشند. 


درمان اختلال خود زشت پنداری

در درمان این اختلال معمولا از روش رفتار درمانی شناختی استفاده می شود که اصطلاحا به آن ( CBT ) گفته می شود. آموزش مقابله با اضطراب و همچنین دارو درمانی از دیگر روش های درمان این اختلال می باشد که در آن داروهای ضد اضطراب استفاده می شود. طبق عقیده دکتر دیوید ویل که متخصص در زمینه این بیماری می باشد به هر اندازه که این اختلال در سنین پایین تر شناسایی شود به مراتب درمان آن بسیار آسان تر از زمانی می باشد که این افکار و اضطراب ها در فرد نهادینه شده باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اختلال خودزشت پنداری با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

  1. من تازگیام حس میکنم اصلا هیکل خوبی ندارم هیچکس بهم نگاه نمیکنه خیلی زشتم. اینم خود زشت پنداریه یعنی؟

    1. با سلام، خود زشت پنداری عبارتست از اشتغال ذهنی دائم در مورد نقص یا نقائصی در ظاهر و اندام، که این نقایص یا خیلی خفیف هستند یا توسط دیگران قابل مشاهده نیستند. تمرکز شما بیشتر بر روی سر و صورتتان است و دائما نقاط بدن خود را با دیگران مقایسه می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره