مشاوره نوجوان و جوان

علائم و نشانه های بلوغ در پسران

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علائم و نشانه های بلوغ در پسران با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

بلوغ یکی از مراحل مهم زندگی هر فردی است که با تغییرات در رشد سریع اندام های بدن همراه می باشد . در واقع بلوغ را رسیدن به سن رشد می نامند. ظهور بلوغ جنسی نقش بسیار مهمی در زندگی دارد. اگر چه بلوغ شامل برخی از تغییرات در بیولوژیک و جسم می باشد ولی بر رشد روانی و عاطفی نوجوانان هم اثر می گذارد. حال ممکن است برای والدین و یا خود نوجوان سوالات بسیاری راجع به بلوغ و نشانه های آن به وجود آید. بلوغ با نشانه هایی در اندام های جنسی دختران و پسران مشخص می شود که این نشانه ها در دختران و پسران متفاوت می باشد.


بلوغ پسران در چه سنی شکل می گیرد؟

معمولا بلوغ در پسران از سن ۱۰ تا ۱۴ سالگی و یا به طور متوسط در سن ۱۳ سالگی شروع می شود. با توجه به بررسی ها و تحقیقات انجام شده ، بلوغ پسران نسبت به سال های گذشته و نسل های قبل زودتر رخ می دهد. با توجه به عواملی از جمله محیط زندگی ، وراثت ، سلامت جسمی و تغذیه ، سن بلوغ در پسران متفاوت می باشد . فرآیند بلوغ حدودا ۲ تا ۴ سال طول می کشد و ادامه دارد و اگر فرزندتان نسبت به دوستان خود سریع تر و یا دیرتر به بلوغ رسید ، جای نگرانی وجود ندارد ، شما می توانید از سن ۱۰ تا ۱۲ سالگی مسائلی که مربوط به بلوغ می باشد را به فرزندتان آموزش دهید. در بلوغ زودرس ، پسران در ۹ سالگی به بلوغ می رسند و در بلوغ دیررس ، بلوغ جنسی پسران در ۱۴ سالگی شروع می شود. در واقع فرآیند بلوغ پسران را می توان به سه دسته قبل از بلوغ (۱۰تا ۱۲ سالگی) ، بلوغ جنسی(۱۳ سالگی) و بعد از بلوغ (۱۵ سالگی) تقسیم بندی کرد. همچنین می توانید جهت مطالعه مطلب علائم و آسیب های بلوغ زودرس در دختران و پسران بر روی لینک کلیک نمایید.


ورزش کردن باعث می شود که بدن و جسم سالم بماند و همچنین میزان استرس دوران بلوغ را کاهش می دهد .

مراحل و نشانه های بلوغ در پسران

بزرگ شدن بیضه ها یکی از اولین نشانه های بلوغ در پسران می باشد هر چند که در برخی از پسران اولین نشانه بلوغ رشد و پیدایش مو های عانه می باشد ، پس از آن به تدریج موهای ناحیه ی تناسلی در پایه آلت تناسلی به وجود می آید ، سپس رشد آلت تناسلی هم از لحاظ قطر و هم از لحاظ طول اتفاق می افتد. بیضه ها دقیقا هم شکل و هم اندازه با یکدیگر نیستند ، بلکه به طور طبیعی معمولا یکی از بیضه ها پایین تر از آن یکی قرار دارد و این مسئله جای نگرانی ندارد. در مرحله آخر بلوغ و بعد از گذشت این مراحل ممکن است موهای عانه به سمت داخلی ران ها ، مقعد و اطراف ناف نیز گسترش یابد . پس از رشد آلت تناسلی ، در نواحی دیگر بدن مانند زیر بغل و بر روی سینه ، مو ظاهر می شود.

رشد موهای صورت:

پس از این که رشد موها در دستگاه تناسلی اتفاق افتاد و شکل گرفت ، موی صورت پسران هم به تدریج شروع به رشد می کند. معمولا این مو ها در چانه ، دو طرف و بقیه صورت به وجود می آید. ممکن است در این دوران برخی از پسران نسبت به کم مو بودن صورت خود احساس ناراحتی کنند ، این مسئله ارتباط بسیار مستقیمی با ژنتیک و میزان پرمویی و کم مویی فرد دارد.

افزایش وزن:

یکی دیگر از اتفاقاتی که در زمان بلوغ در پسران به وجود می آید ، تکامل یافتن و رشد عضله و استخوان ها می باشد. افزایش وزن پسران در دوران بلوغ ناشی از افزایش چربی نمی باشد، بلکه مربوط به رشد یافتن استخوان آن ها می شود. معمولا در سن ۱۶ سالگی افزایش وزن پسران به بیشترین مقدار خود می رسد و پس از آن کمتر دچار افزایش وزن می شود.

تغییر در رفتار و خلق و خو:

وجود استرس در این دوران کاملا طبیعی می باشد به همین دلیل والدین می بایست اطلاعات دقیقی از نشانه ها و علائم بلوغ داشته باشند و راجع به آن ها با فرزند خود به شیوه صحیح صحبت کنند تا میزان استرس و نگرانی های این دوران کاهش یافته و به راحتی پشت سر گزاشته شود. یکی دیگر از نشانه های بلوغ در پسران تغییر در رفتار و خلق و خوی آن ها می باشد. زیرا ممکن است از تغییرات بدن خود احساس خوبی نداشته باشند و همین موضوع باعث ناراحتی آن ها شود. از دیگر علائم و نشانه های رفتاری ناشی از بلوغ در پسران می توان به صحبت کردن با خود ، پرخاشگری ، عزت نفس پایین و افسردگی اشاره کرد.

تغییر در صدا:

از دیگر علائم بلوغ در پسران تغییر در صدای آن ها می باشد که این عمل به دلیل رشد طنابهای صوتی شکل می گیرد. تغییر صدا در پسران به این صورت است که ابتدا صدای آن ها خشن سپس بم می شود ، حتی ممکن است صدا در حالت های ابتدایی دورگه و کمی نابهنجار باشد و سپس آهنگ صدا مطلوب تر شود.

چگونه می توان با مسئله بلوغ کنار آمد؟

یکی از مسائلی که در این دوران بسیار مهم است و باید به آن توجه کرد این است که احساسات نوجوان در این دوران به اوج خود می رسد و ممکن است منجر به خشم ، احساس نا امنی و افسردگی شود. لذا دانستن این که چگونه می توان این دوران را با تمامی استرس ها و نگرانی آن پشت سر گذاشت، اهمیت بسیاری دارد که در این بخش در این باره توضیحات بیشتری می دهیم.
  •  صحبت کردن با یک بزرگسال به مراتب می تواند میزان نگرانی ها و استرس های این دوران را کاهش دهد ، زیرا بزرگسالان هم دوره بلوغ را پشت سر گذاشته و آن را تجربه کرده اند . گاهی صرفا صحبت کردن با یک فرد با اعتماد می تواند کمک شایانی در این باره کند.
  • یکی دیگر از راهکارهایی که کمک بسیاری به بدون نگرانی و استرس گذراندن این دوران می کند ، مطالعه کردن و خواندن کتاب و مقالاتی است که درباره تغییر اندام های جنسی در این دوران توضیح داده است. زیرا زمانی که فرد درباره این تغییرات اطلاعات داشته باشد به خوبی می تواند با آن برخورد کند.
  • سرعت سن و رشد بلوغ متفاوت می باشد ، دانستن این موضوع می تواند باعث شود تا از این که دوست شما زودتر از شما می تواند صورت خود را اصلاح کند ولی هنوز ریش و سبیل شما رشد نکرده است ، باعث ناراحتی و پایین آمدن اعتماد به نفس تان نشود. می توانید برای مطاله مطلب علائم کمبود اعتماد به نفس در نوجوانان و راه های تقویت آن بر روی لینک کلیک نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علائم و نشانه های بلوغ در پسران با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

  1. با سلام پسر من ۱۳ ساله است و دچار احتلام می شود و موهای صورت و ناحیه تناسلی او رشد کرده است آیا او مشکلی دارد؟؟؟

    1. با سلام
      فرزند شما از لحاظ سنی در سن معمول آغاز بلوغ جنسی میباشد و جای نگرانی ندارد.چنانچه بلوغ پسران قبل از ۹ سالگی آغاز شود، بیماری بلوغ زودرس مطرح می شود و باید ارزیابی و بررسی ها انجام شوند. همچنین عوامل زیادی در شروع بلوغ اهمیت دارند ولی بیشتر این عوامل وابسته به ژنتیک افراد است.ولیکن سایر عوامل نیز بر سن شروع و البته پیشرفت تکامل بلوغ تاثیرگذارند.تغذیه، وضعیت عمومی سلامت، موقعیت جغرافیایی و البته حالت روانی همگی میتوانند بر زمان شروع بلوغ اثر بگذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره