مشاوره نوجوان و جوان

چند نکته طلایی جهت افزایش انگیزه درس خواندن

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره راهکارهای افزایش انگیزه درس خواندن با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

گاهی اوقات پیش آمده است که دانش آموزان و دانشجویان با نزدیک شدن به فصل امتحانات و کنکور به دلایل مختلف دچار استرس و بی انگیزگی می شوند و در کلاس ها نمی توانند بر روی درس ها تمرکز داشته باشند. نداشتن انگیزه کافی در درس خواندن مانع از پیشرفت و موفقیت می شود ، به همین دلیل برای رسیدن به موفقیت می بایست انگیزه کافی جهت تلاش کردن و درس خواندن وجود داشته باشد. داشتن انگیزه در زمینه های دیگر از قبیل زمینه شغلی ، ورزشی و … نیز می تواند باعث پیشرفت بسیار زیاد فرد شود. اگر دچار بی حوصلگی و بی انگیزگی شده اید اصلا جای نگرانی وجود ندارد زیرا با استفاده از چند راهکار و مهارت ساده می توانید انگیزه تان را تقویت نمایید.


انگیزه چیست؟

انگیزه نوعی انرژی درونی می باشد که فرد برای رسیدن به خواسته ها ، آرزو و نیاز های خود آن را به کار می گیرد. می توان این طور بیان کرد که انگیزه به رفتارهای فرد هدف و جهت می بخشد. انگیزه عبارت از جنبه های هیجانی ، اجتماعی ، شناختی و زیستی است که رفتار های هر فرد را شکل می دهد. انگیزه دیده نمی شود ولی بر اساس رفتارهای هر شخص قابل مشاهده می باشد.

رفتار های انسان برگرفته از سه عنصر هدف ، انگیزه و نیاز می باشد.

با انگیزه بالا درس بخوانید!

درس خواندن مستلزم داشتن انگیزه بالا می باشد. روزانه تماس های بسیاری با مرکز مشاوره خانواده رایکو برقرار می شود مبنی بر این که چگونه انگیزه درس خواندن خود را افزایش دهیم؟ بحران بی انگیزگی در مواجه با درس خواندن ممکن است برای هر فردی پیش آید. شاید زمانی که افراد در موقعیت و شرایط مختلف قرار بگیرند ، واژه نمی توانم را برای انجام ندادن آن به کار ببرند. در واقع به دلیل این که نمی خواهیم مسئله بی انگیزگی خود را حل کنیم از آن استفاده می نماییم در غیر این صورت اگر اراده کنیم می توانیم هر کاری را انجام دهیم . با استفاده از مهارت ها و راهکارهای ساده می توانید با داشتن انگیزه بسیار به درس خواندن ادامه دهید و از آن لذت ببرید. در این بخش برخی از نکاتی را که در زمان درس خواندن باید به آن ها توجه کرد، شرح می دهیم.

گام اول:

  • ابتدا مکان مناسبی را برای مطالعه انتخاب نمایید ، البته دقت کنید مکانی که برای مطالعه انتخاب می نمایید می بایست دور از سر و صدا ، شلوغی و رفت و آمد باشد تا تمرکز و حواس شما را پرت نکند. حال این مکان می تواند کافه ی خلوت و آرام و یا کتابخانه باشد.
  • این موضوع کاملا بدیهی می باشد که بدن انسان زمانی که کاملا سیراب باشد انرژی بیشتری برای انجام کار ها و فعالیت روزانه دارد ، به همین دلیل زمان مطالعه سعی کنید کنار خود مقداری تنقلات و آب قرار دهید ، البته باید توجه داشته باشید ، منظور از تنقلات استفاده از میوه و آجیل و خوراکی های سالم می باشد. زیرا خوراکی هایی از جمله کیک ، شیرینی و فست فود ها ابتدا باعث سرحالی و شادابی می شود و سپس کم کم انرژی فرد کاهش یافته و احساس خواب آلودگی می کند.
  • قبل از آن که به سراغ درس خواندن بروید ، تمامی وسایلی که برای درس خواندن لازم تان می شود را از قبل تهیه نمایید ، زیرا زمانی که در طول مطالعه به دنبال آوردن وسایلی بروید دچار حواس پرتی می شوید و در نهایت تمرکزتان از بین می رود.

گام دوم:

  • هدف تان از درس خواندن را مشخص نمایید ، برای مثال صرفا برای گرفتن نمره در امتحان درس می خوانید و یا واقعا علاقه دارید که مباحث را یاد بگیرید.
  • برای خودتان پاداشی در نظر بگیرید. برای مثال: زمانی که هدف خود را تعیین کردید، می توانید در جهت رسیدن به آن ها تلاش کنید و در صورتی که به هدف تان رسیدید، پاداشی را که مد نظر قرار داده بودید را برای خودتان تهیه نمایید.
  • برنامه ی مشخصی برای درس خواندنتان داشته باشید و سعی کنید هیچ گاه مطالعه درس هایتان را برای دقایق آخر و شب های امتحان قرار ندهید زیرا با انجام این کار مجبور می شوید که در یک شب ۲۰۰ صفحه از کتاب را بخوانید ، بدون آن که چیزی یاد گرفته باشید.

گام سوم:

  • سخت ترین بخش درس خواندن ، شروع کردن آن می باشد. اهداف خود را به اهداف کوچک تر تقسیم بندی کنید تا راحت تر بتوانید به آن ها برسید.
  • در صورتی که نیاز به کمک دارید می توانید از معلم و یا استاد خود کمک بخواهید تا پاسخ مشکلات و سوال های درسی که ذهن تان را مشغول کرده بود را بیابید.
  • سعی کنید در طول روز ۷ الی ۸ ساعت بخوابید تا مغز شما بتواند اطلاعات را به خوبی ذخیره نماید.

چند نکته طلایی درباره تقویت انگیزه درس خواندن:

  • سعی کنید زمانی که درس می خوانید به موسیقی و آهنگ گوش ندهید ، با توجه به این که برخی از افراد در هنگام مطالعه آهنگ گوش می دهند ولی ممکن است این کار تمرکزتان را از بین ببرد.
  • تلفن همراهتان را در حالت سکوت قرار دهید و یا آن را خاموش کنید و دور از دسترس خود قرار دهید و تا زمانی که درس تان تموم نشد به سراغ آن نروید.
  • به این فکر کنید که نتیجه درس خواندن تان چه می شود؟ اگر می خواهید به یک جایگاه اجتماعی مناسب و شغل پردرآمد برسید ، پس قطعا باید با جدیت درس بخوانید.
  • اراده قوی داشته باشید. اگر حواستان خیلی سریع پرت می شود می توانید به سمت دیوار بنشینید و درس بخوانید و یا در گوش هایتان پنبه قرار دهید تا صدایی باعث حواس پرتی شما نشود.
  • یک دفترچه یادداشت در کنار خود قرار دهید تا زمانی که در حین مطالعه ، افکار مختلف به سراغ تان می آید را بنویسید ، زیرا این کار باعث می شود هم به درس خواندنتان برسید و هم افکارتان را فراموش نکنید و در یک زمان مناسب به سراغ آن بروید.
  • موقعیت درس خواندنتان را تغییر دهید. این کار از آن جهت توصیه می شود که ممکن است وقتی زمان طولانی در اتاق خود و در یک محیط یکنواخت درس بخوانید بعد از مدتی خسته شوید و انگیزه درس خواندنتان را از دست بدهید ، به همین دلیل می توانید با اندکی تغییر در محیطی که درس می خوانید مانع از یکنواختی شوید.
  • به کارهایی فکر کنید که بعد از تمام شدن درس تان می توانید آن ها را انجام دهید و به شغلی که می خواهید می توانید برسید ، با این کار انگیزه شما بیشتر می شود و با انرژی و علاقه بیشتری جهت رسیدن به هدف خود درس می خوانید.

چرانسبت به درس خواندن بی انگیزه می شویم؟

  • ممکن است در اطراف خود با افرادی برخورد داشته باشید که دائما با گفتن جملاتی از قبیل این که مگر این همه تلاش کردن و درس خواندن چه فایده ای دارد و یا این که نتیجه این همه تلاش در آخر چیست؟ به شما انرژی منفی بدهد و انگیزه شما را نسبت به درس خواندن کاهش دهند.
  • نداشتن علاقه نسبت به رشته ای که انتخاب کرده اید ، دلیل و عامل مهم دیگری در کاهش انگیزه درس خواندن می باشد. زیرا زمانی که فرد به رشته خود علاقه نداشته باشد دچار بی حوصلگی و بی انگیزگی در حین خواندن می شود. اگر متوجه شدید که عامل اصلی بی انگیزگی نداشتن علاقه نسبت به رشته تان می باشد ، در صورتی که امکان داشته باشد رشته خود را تغییر دهید و یا سعی کنید خود را نسبت به آن علاقمند نمایید.
  • یکی دیگر از عوامل موثر بر بی انگیزگی داشتن مشکلات و بیماری های جسمی می باشد.
  • گاهی اوقات ضعیف بودن فرد در یکی از دروس به دلیل حجم مطالب و سنگین بودن آن ها باعث می شود که فرد انگیزه خود را نسبت به درس خواندن از دست دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره راهکارهای افزایش انگیزه درس خواندن با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۶ نظرها

  1. سلام خوبید؟
    من دهمم خیلی قبلا درسم خوب بود ولی الان بخاطر مجازی شدن کلاسا انگیزم افت کردا ولی دوس دارم از الان بخونم واسه کنکور. میشه بهم راهکار بدید؟

    1. با سلام، برای تقویت انگیزه در شما میتوان پیشنهادهایی از جمله: مشخص کردن هدفتان از تحصیل، ایجاد حس رقابت در خود نسبت به همسالانتان، اعتماد به نفس خود را تقویت کنید، سبک زندگی خود را تغییر بدهید و … اشاره کرد.

  2. درود….
    من یه مدته که بطور عجیبی انگیزمو از دست دادم
    هدف دارم هدف بالایی هم هست….حتی برای خودم سعی کردم که انگیزه سازی کنم مثلا علاقمو به هدفم بالا ببرم..مثلا اینده ای که با رسیدن به هدفم خواهم داشت رو تجسم کنم و فوایدشو بنویسم و…….
    ولی مشکل من اینه به هدفم اونطور که میخوام علاقه ندارم.. نه اینکه به رشته های دیگه علاقه ای داشته باشم ها ..نه….علاقم به رشته های دیگه خیلی کمتر از رشته خودمه اما از این جهت میگم که علاقه چندانی به رشتم ندارم که ارزشی برای درس خوندن قائل نمیشم…برام مهم نیست نمره کم بگیرم یا نه…هزار بار هم تلنگر خوردم و شاید تا دوروز درس خوندم ولی بعد از دوروز بازم همون اش و همون کاسه
    نمیدونم شاید بخاطر این مورد آخری که توی مقاله گفتین راجب سنگین بودن یا حجم مطالب ،اینجور شدم
    خوشحال میشم که منو راهنمایی کنین

    1. با سلام و درود، داشتن دانش و اطلاعات کافی درباره نحوه برنامه ریزی بسیار کمک کننده می باشد. شما می توانید برای خود لیستی از اهداف کوتاه مدت تعیین نمایید که در راستا رسیدن به اهداف بلند مدت باشند. لازمه ی هر گونه برنامه ای تصمیم گیری برای رسیدن به اهداف است، اینکه تصمیم بگیرید در هر قسمت از زندگیتان چه می خواهید. اهداف و آرزو ها باید به روشنی و با جزئیات تمام تعریف شوند، تا بتوانید منابع و امکانات لازم را جهت رسیدن به هدف خود تأمین نمایید. سعی کنید به انضباط شخصی عادت کنید. اولین دلیلی که مردم موفق نمی شوند این است که آنها نمی توانند خودشان را منظم کنند تا با برنامه پیش بروند. شما باید از لیست گام های مرتب شده، مهم ترین کارتان را تعیین کنید و خودتان را متعهد کنید که تا آن کار تکمیل نشده است، به کار کردن ادامه دهید.

  3. سلام
    من خیلی استرس دارم و تا قبل امتحان و بعد امتحان هم این باهام هست
    اصلا به جوابایی ک میدم اعتماد ندارم و همیشه به خاطر همین ترازم کم میشه و درصدم پایین
    و اصلا هم اعتماد به نفس کافی رو ندارم مثلا اگه برم تو یه جمع مثلا ۵ نفره اینقدر استرس میگیرم که پاهام و دستام میلرزه و تا زمانی که تو اون جمع باشم هنوزم این حالت باهامه و تا کسی ازم تو جمع سوال میپرسه عرق میکنم و خیلی خیلی گرمم میشه و بخاطر همین سعی میکنم که جواب کوتاه بدم
    خواهش میکنم راهنماییم کنید که چطوری این مشکلات رو مخصوصا عدم اعتماد به نفسم رو حل کنم

    1. باسلام و درود.
      شما برای امتحانات خود حتما باید روش صحیح درس خواندن را بیاموزید و از مشاوران تحصیلی با سابقه راهنمایی بگیرید و از تجربیات آن ها ، استفاده نمایید. قطعا اشتباهاتی که شما در این زمینه دارید و خودتان مطلع نیستید ، منجر به کسب تراز پایین می گردد و بهتر است نقاط ضعف خود را د راین زمینه پیدا کنید و سپس شروع به درس خواندن کنید.
      شرایط سنی ، جسمی ، ظاهری ، ویژگی های شخصیتی و … در اعتماد به نفس نقش به سزایی دارند و معمولا جوانان و نوجوانان به دلیل حساسیت هایی که در این دوره وجود دارد ، از اعتماد به نفس کمتری برخوردارند و اختلال هایی همچون خودزشت پنداری به مراتب در بین این قشر وجود دارد. شما برای بالا بردن اعتماد به نفس خود ، از روش هایی مثل ( پوشش آراسته ، بالا بردن قدرت سخنوری ، تقویت نوع صحیت کردن و ادای کلمات ، بالا بردن قدرت نه گفتن ، استفاده کزدن از زبان بدن در هنگام گفت و گو ، تقویت افکار مثبت ، برنامه ریزی کردن برای انجام کارهای روزمره ، تمرین سخنرانی ، تقویت استعدادهای خود و بالا و پر دادن به آن ها و … ) ، استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره