روانشناسی

۱۲ قرص خواب آور قوی | معرفی قرص های خواب آور

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قرص های خواب آور قوی با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

در این مقاله صرفا ما به معرفی قرص می پردازیم توجه داشته باشید که مصرف این دارو می بایست تحت نظر و تجویز پزشک معالج صورت پذیرد.

ممکن است هر فردی در طول زندگی بنا به دلایل گوناگونی با مسئله بی خوابی مواجه شود. عوامل و دلایل بسیاری سبب بروز این مشکل می شوند ، اغلب مردم برای درمان بی خوابی خود ممکن است به طور خودسرانه اقدام به مصرف انواع داروهای مختلف حتی بدون تجویز پزشک نمایند. با توجه به این که مصرف خودسرانه ی داروهای خواب آور عوارض متعددی بر بدن دارد ، توصیه می شود به هیچ عنوان استفاده از این داروها بدون تجویز و مشورت پزشک صورت نگیرد. علاوه بر این که برای درمان بی خوابی درمان های مختلفی وجود دارد ، قرص هایی که برای بی خوابی وجود دارد هم انواع مختلفی دارد که مصرف هر یک از آن ها با توجه به تاثیر پذیری و میزان دوز آن ها متفاوت می باشد. توجه داشته باشید که هرگونه مصرف این دارو ها می بایست تحت نظر و تجویز پزشک معالج صورت بپذیرد چرا که مصرف خود سرانه آن ها می تواند عوارض جبران ناپذیری را به بار آورد.

مصرف خودسرانه قرص های خواب آور با دوز بالا ممکن است سبب از دست دادن هوشیاری فرد و حتی مرگ وی شود.

معرفی انواع قرص های خواب آور

همانطور که در ابتدای مطلب هم اشاره کردیم برای درمان بی خوابی قرص های متعددی وجود دارد که مصرف آن نباید به هیچ عنوان بدون تجویز و مشورت پزشک صورت بگیرد زیرا استفاده بیش از اندازه برخی از قرص های خواب آور ممکن است فرد را دچار اعتیاد کند. تاثیر قرص های آرام بخش (TRANQUILIZERS / SEDATIVES) به این صورت است که عملکرد سیستم اعصاب مرکزی را سرکوب می کند و باعث کاهش انواع استرس ، اضطراب ، آرامش یافتن ، احساس سرخوشی ، خواب آلودگی و شل شدن عضلات می شود. در این بخش انواع قرص های خواب آور همراه با عوارض و مدت زمان اثر گذاری آن را شرح می دهیم.

۱۲ قرص خواب آور به ترتیب قدرت

۱2 قرص خواب آور به ترتیب قدرت 
۱۲ قرص خواب آور به ترتیب قدرت

 ۱ – قرص زولپیدم (zolpidem)

قرص زولپیدم به عنوان یکی دیگر از داروهای آرام بخش می باشد که در ارتش آمریکا شب قبل از عملیات ، از این قرص استفاده می کردند تا بتوانند خواب راحت و آرامی داشته باشند و همچنین در مواردی مانند قرار گرفتن تحت عمل جراحی از این دارو برای آرام کردن فرد استفاده می شود. این دارو بر روی مغز تاثیر آرام بخشی دارد. افرادی که از بی خوابی رنج می برند به هیچ عنوان نباید به صورت خودسرانه از این قرص استفاده کنند. مصرف این دارو در بین نوجوانان باعث می شود که افکار خودکشی در آن ها تقویت شود.

مزایای مصرف قرص زولپیدم: بر بهبود طول زمان خواب نیز تاثیر گذار است

عوارض مصرف قرص زولپیدم: افسردگی ، اضطراب ، سردرگمی ، افکار غیر معمول ، توهم ، مشکلات حافظه ، راه رفتن در خواب ، مشکل در بینایی مانند دوبینی ، تهوع ، استفراغ ، سردرد ، خواب آلودگی و گیجی ، تغییر در شخصیت ، رفتار پرخطر ، افکار خود کشی.

۲- قرص دیازپام (Diazepam)

دیازپام از انواع قرص خواب قدرتمند است و اغلب برای درمان اختلالات خواب ، اضطراب ، هراس و تشنج توسط پزشک تجویز می شود. دیازپام جزء بنزودیازپین هایی با اثرات طولانی می باشد. دیازپام از انواع قرص خواب است که برای پیشگیری از تشنج و حملات صرع نیز استفاده می‌شود.

نام تجاری دیازپام (والیوم) است. در بدن انسان انتقال دهنده ی عصبی به نام گابا وجود دارد وقتی سطح ترشح گابا در بدن کاهش پیدا می کند موجب بروز استرس و اضطراب ، تشنج و انقباض ماهیچه ها می شود دیازپام (والیوم) با افزایش میزان گابا در بدن ، استرس را کاهش داده و در پی آن ، بدن در حالت ریلکس قرار می گیرد.

مزایا مصرف قرص دیازپام: به وجود آوردن خواب عمیق در فرد مصرف کننده

عوارض مصرف قرص دیازپام: استفاده ی بلند مدت از دیازپام می تواند برای فرد بیمار نوعی اعتیاد به مصرف ایجاد کند از این رو مقدار و مدت مصرف حتما باید توسط پزشک تجویز شود. هرگز دیازپام را با سایر انواع قرص خواب و آرام بخش مصرف نکنید. استفاده از این دارو برای سالمندان ممکن است با عوارضی مانند احتباس ادرار، آتاکسی و یبوست همراه باشد. در دوران بارداری و شیردهی مصرف دیازپام ممنوع است.

۳- قرص فلورازپام (Flurazepam)

فلورازپام از انواع قرص خواب و از خانواده بنزودیازپین ها می باشد ، نام تجاری این دارو ”دالمان “ است و پزشک اغلب این دارو را برای درمان کوتاه مدت بی خوابی ، استرس و اضطراب و تشنج تجویز می کند. پس از مصرف خوراکی به سرعت جذب بدن شده و علائم خواب آلودگی ظاهر می شود.

مزایا مصرف قرص فلورازپام: فلورازپام از انواع قرص خواب است که برای افرادی که در به خواب رفتن دچار مشکل هستند و یا در طول شب چندین بار بیدار می شوند مفید است. فلورازپام خاصیت آرام بخش دارد و بهترین تاثیر آن سه الی چهار شب بعد از اولین مصرف ظاهر می شود.

عوارض مصرف قرص فلورازپام: باعث گیجی و خواب آلودگی شدید می شود به طوری که در روز پس از مصرف نیز بیمار احساس خواب آلودگی می کند. همچنین فرد مصرف کننده دچار فراموشی و وابستگی به دارو می شود.

وقتی بیمار از فلورازپام استفاده می کند اصطلاحا گفته می‌شود مغز او خواب است از این رو ممکن است کارهایی انجام دهد که بعداً نتواند آن ها را به یاد بیاورد ، در صورت مشاهده ی این علائم حتما باید با پزشک مشورت کند. از آن جایی که مصرف این دارو وابستگی شدید را به دنبال دارد از تغییر دوز مصرف و یا قطع آن بدون نظر پزشک خودداری کنید.

۴ – قرص کلردیازپوکساید (Chlordiazepoxide)

این قرص از انواع قرص خواب آور است که به عنوان قرص ضداسترس هم تجویز می شود و اولین دارو از خانواده ی بنزودیازپین ها محسوب می‌شود.نام تجاری آن (Librium) است.

این دارو به صورت خوراکی مصرف و جذب بدن می شود. از کاربردهای دیگر قرص کلردیازپوکساید درمان علائم ترک مصرف الکل و اضطراب قبل از جراحی را می توان نام برد.

مزایا مصرف قرص کلردیازپوکساید: این دارو علائم استرس را کاهش می دهد ، مصرف آن برای درمان افسردگی مفید است ، فشارها و تنش های روحی را کاهش می دهد همچنین در کم کردن مشکلات ناشی از ترک الکل نیز به بیمار کمک می کند.

عوارض مصرف قرص کلردیازپوکساید: مصرف طولانی مدت این قرص باعث وابستگی می شود پس حتما باید تحت نظر پزشک مصرف شود. به دلیل احساس خواب آلودگی و ضعف باید از انجام کارهایی که نیاز به تمرکز دارند خودداری شود.

به خاطر تداخل دارویی این قرص با سایر داروها ، قبل از مصرف باید پزشک از نوع داروی مصرفی بیمار مطلع شود. از دیگر عوارض این دارو می توان ایجاد آلرژی در بعضی افراد ، سرگیجه ، بی اختیاری ادرار ، تهوع و استفراغ ، گلودرد و … را نام برد که در صورت مشاهده ی هر یک از این علائم باید سریعا پزشک را در جریان بگذارید.

۵ – قرص لورازپام (Lorazpam)

قرص لورازپام
قرص لورازپام

یکی دیگر از داروهای آرام بخش که باعث کاهش یافتن استرس و اضطراب می شود ، قرص لورازپام می باشد. در نحوه استفاده از این قرص ها می بایست تجویز و دوزی که پزشک مشخص کرده است را رعایت کرد زیرا زمانی که از این دارو در مدت زمان طولانی استفاده شود ، ممکن است سبب بروز وابستگی روانی و فیزیکی فرد به آن شود.

مزایای مصرف قرص لورازپام: این دارو اثرات آرام بخش و ضد اضطرابی دارد که به بدن احساس آرامش و راحتی را القا می کند. برای درمان و پیشگیری سندرم ترک الکل نیز مفید است.

عوارض  مصرف قرص لورازپام: مشکلات شناختی حافظه ، خستگی مفرط جسمی و روانی ، گیجی و منگی ، مشکلاتی در زمینه خوابیدن ، توهم ، احساس سبک سری ، افکار افسردگی و خود کشی.

۶ – قرص کلونازپام (Clonazepam)

این دارو جزء یکی از قوی ترین ها در خانواده ی بنزودیازپین ها در نظر گرفته می شود. کلونازپام برای درمان حملات پانیک و تشنج تجویز می شود. تقریبا همه ی داروهایی که در این دسته قرار می گیرند به علت ساختار خاصی که دارند اعتیاد آور هستند. نام تجاری کلونازپام (کلونوپین) است.

عوارض مصرف قرص کلونازپام: در صورت دارا بودن مشکلات کبدی از مصرف کلونازپام خودداری شود. هرگز مصرف این دارو را به یک باره قطع نکنید. کلونازپام با داروهای ضد تشنج ، آنتی هیستامین ها ، ضد افسردگی ها و ضد دردهای مخدر تداخل دارویی دارد و نباید به طور همزمان استفاده شوند.

مصرف کلونازپام به مدت طولانی وابستگی را بدنبال خواهد داشت پس باید در مصرف آن محتاط بود. فراموشی ، سرگیجه ، خواب آلودگی ، عدم تعادل ، افزایش بزاق و خستگی از دیگر عوارض مصرف کلونازپام است.

۷ – قرص آلپرازولام (AIPRAZOLAM)

مصرف این دارو ممکن است برای فرد اعتیادآور باشد ، معمولا از این قرص برای افسردگی و درمان آن و همچنین کاهش اضطراب و استرس استفاده می شود. تجویز این دارو توسط پزشکان و روانپزشکان صورت می گیرد. معمولا نیم میلی گرم از این دارو برای درمان بی خوابی تجویز می شود. میزان تاثیر گذاری این دارو با توجه به سن ، سوخت و ساز بدن و همچنین شدت بیماری هر فردی متفاوت می باشد. این دارو باعث می شود تا فعالیت مغز کاهش یابد و فرد را برای استراحت و خواب آماده می نماید.

مزایای مصرف قرص آلپرازولام: آلپرازولام از راه خوراکی به سرعت جذب بدن می شود(در برخی موارد در کمتر از ۵ دقیقه بعد از جذب اثر می کند).

عوارض مصرف قرص آلپرازولام: این دارو خطر اعتیاد آور بودن دارد و می تواند عوارضی هم چون: خواب آلودگی و منگی ، اختلال تعادل در راه رفتن ، تکلم غیر قابل فهم ، تاری دید ، ناراحتی های گوارشی و در صورت مصرف زیاد عوارض شدید کبدی مانند یرقان بروز کند.

۸ – قرص استازولام (Estazolam)

یکی دیگر از انواع قرص خواب استازولام است ، این قرص نیز از خانواده بنزودیازپین ها می باشد. پزشک این دارو را برای درمان کوتاه مدت بی خوابی تجویز می کند.

عوارض مصرف قرص استازولام: این دارو ممکن است با برخی داروها تداخل ایجاد کند از این رو قبل از مصرف باید پزشک در جریان دیگر داروهای مصرفی قرار بگیرد. همچنین استفاده از قرص استازولام ممکن است با علائمی همچون تورم در اعضای بدن مثل چشم ها ولب ها ، دست و پا و …، تنگ نفس ، توهم ، فراموشی ، عصبانیت و خشکی دهان همراه باشد. مصرف استازولام در زمان بارداری و شیردهی ممنوع است.

۹ – قرص کوئتیاپین (Quetiapine)

از این قرص برای درمان اختلال دو قطبی و همچنین اختلال خواب استفاده می شود که معمولا از این قرص برای درمان بی خوابی مفرط با تغییر در دوز آن استفاده می شود و چنانچه بی خوابی فرد ناشی از افسردگی باشد ، این دارو هیچ کمکی به وی نمی کند.

عوارض مصرف قرص کوئتیاپین : تاری دید ، خواب آلودگی ، سردرد و سرگیجه به هنگام بلند شدن از زمین ، خشکی دهان ، یبوست و حرکات غیر ارادی بدن همراه با بیقراری ، لکوپنی ، افزایش وزن ، افزایش سرفه و تعریق.

۱۰ – قرص تمازپام (TEMAZEPAM)

قرص خواب تمازپام
قرص تمازپام

یکی دیگر از داروهایی که برای درمان بی خوابی از آن استفاده می شود ، تمازپام می باشد. در رابطه با مصرف این قرص باید به این نکته توجه داشت که مصرف این دارو در طولانی مدت باعث می شود تا بدن به آن عادت کند و میزان تاثیر آن بر بدن کاهش می یابد ، همین امر باعث می شود تا بیمار دوز بالاتری از آن را مصرف کند ، در صورتی که مصرف این دارو کنترل شده نباشد ، ممکن است برای فرد اعتیاد آور باشد.

عوارض مصرف قرص تمازپام : اختلال کنترل عضلانی (آتاکسی) ، گیجی ، مشکلات پوستی ، کاهش میل جنسی ، حالت تهوع ، ناهنجاری های جزئی قاعدگی ، یبوست ، زردی رنگ ، اختلال در عملکرد کبد ، خارش.

هر دارویی همراه مزایایی که دارد ، عوارضی نیز در پی خواهد داشت پس بهتر است که حد الامکان از مصرف خواب آورها صرف نظر کنید ولی اگر تحت هر شرایطی مجبور به استفاده از دارو هستید حتما تحت نظر پزشک متخصص این کار را انجام دهید.

۱۱ – باربیتورات ها (Barbiturates)

از قدیمی ترین قرص های خواب باربیتورات ها می باشند که باعث سرکوب سیستم عصبی مرکزی می شود. این داروی خواب آور امروزه نسبت به گذشته کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع این داروهای خواب آور ، بی هوش کننده و ضد تشنج می باشند که امروزه و در حال حاضر از این دارو برای بی هوشی و به عنوان ضد تشنج استفاده می شود. سکوباربیتال ، تالبوتال ، بوتاباربیتال ، آپروبالبیتال و سدیم تیوپنتال برخی از قرص های دسته ی باربیتورات ها می باشند.

مزایای مصرف باربیتورات ها:  مقدار کمی از آن موجب آرامش فرد می شود و به ۳ نوع قرص ، آمپول و شربت قابل استفاده می باشد.

عوارض مصرف باربیتورات ها: خواب آلودگی و خستگی صبح روز بعد مصرف ، عدم هماهنگی عضلات ، ضعف ، سرگیجه ، تاری دید ، توهم ، بی حالی ، خشکی دهان ، اشکال در گفتار و حافظه ، خشونت طلبی و تحریک پذیری.

۱۲ – آنتی هیستامین ها (ANTIHISTAMINES)

دسته ی دیگر قرص هایی که برای درمان بی خوابی استفاده می شود ، برخی از آنتی هیستامین ها می باشند که علاوه بر این که کاهش دهنده حساسیت هستند ، آرام بخش هم می باشند. برخی از آنتی هیستامین های که برای درمان اختلال خواب و بی خوابی از آن ها استفاده می شود می توان دیفن هیدرینات ، دوکسیلامین و دیفن هیدرامین را نام برد.

مزایای مصرف آنتی هیستامین ها: در کنترل و توقف علائمی مانند خارش چشم ها ، خارش پوست ، کهیر ، عطسه و آبریزش بینی که ناشی از عوامل و ترکیبات مواد حساسیت زا هستند تاثیر گذارند.

عوارض مصرف آنتی هیستامین ها: خواب آلودگی و اشکال در تفکر ، خشکی دهان ،اضطراب ، تپش قلب ، گلو درد در مردان مبتلا به بزرگی پروستات ، بروز درد های شکمی ، افزایش اشتها و چاقی (در صورت مصرف طولانی مدت) ، افزایش حساسیت پوست نسبت به نور خورشید ، گرفتگی صدا.

انواع دیگر قرص های خواب

علاوه بر چند نمونه از قرص هایی که برای درمان بی خوابی و اختلال خواب استفاده می شود و به آن ها اشاره کردیم ، موارد ذیل چند نمونه دیگر از داروها و قرص های آرام بخش و خواب آور می باشد:

گاما هیدروکسی بوتیرات ( gamma-hydroxybutyrate )
مپروبامات ( meprobamate )
گلوتی تیمید ( glutethmide )
متیپریلون ( methyprylon )
زوپیکلون ( zopiclone )
آلپیدم ( alpidem )
کلرال هیدرات ( chloral hydrate )
دی اتیل اتر ( diethyi enther )
راملتیون ( ramelteon )
اسزوپیکلون ( eszopiclone )

توصیه هایی جهت استفاده از قرص های خواب آور

توصیه هایی جهت استفاده از قرص های خواب آور
توصیه هایی جهت استفاده از قرص های خواب آور
  • اگر در زمان استفاده از قرص های خواب آور دچار ناراحتی های گوارشی می شوید می توانید همراه با غذا از آن ها استفاده کنید.
  • خودسرانه از داروهای خواب آور استفاده نکنید و حتما با پزشک مشورت کنید تا متناسب با وضعیت و شرایط جسمی شما دوز آن را مشخص نماید.
  • به دلیل استفاده از قرص های خواب آور ممکن است روز بعد از مصرف آن دچار حالاتی از قبیل احساس گیجی ، خستگی و خواب آلودگی کنید ، به همین دلیل بهتر است تا زمانی که این اثرات از بدن تان برود از انجام فعالیت هایی که نیاز به هوشیاری کامل دارند ، خودداری نمایید.
  •  بهتر است از راهکارهای سالم و بدون عوارض جهت درمان بی خوابی خود استفاده کنید ، برای مثال استفاده از درمان گیاهی بی خوابی شبانه ، ورزش مناسب ، تغذیه و … می تواند در درمان بی خوابی تاثیر گذار باشد.
  • برای این که مصرف این داروها را متوقف کنید به هیچ عنوان به طور خودسرانه این کار را انجام ندهید و حتما با پزشک خود مشورت کنید.
  • حتما داروهای خواب آور ، آرام بخش و مسکن را دور از دسترس فرزندان خود قرار دهید.
  • به هیچ عنوان این داروها را به همراه مواد مخدر ، روان گردان و الکل استفاده نکنید. همچنین می توانید برای مطالعه مطلب عوارض اعتیاد به الکل و درمان آن بر روی لینک کلیک نمایید.
  • مدت زمان مجاز مصرف این داروها ۲ تا ۴ هفته پیاپی و به صورت هفته ای ۲ تا ۳ مرتبه می باشد.
  • بهتر است قرص های خواب را نیم ساعت قبل از خواب استفاده کنید و پس از مصرف آن ، سیگار نکشید.

در چه مواردی مصرف قرص خواب آور توصیه نمی شود؟

  • داشتن حساسیت به انواع قرص های خواب آور و آرام بخش
  • مبتلا بودن به بیماری های شدید تنفسی
  • داشتن آپنه (وقفه تنفسی در حین خواب)
  • مشکلات کلیوی و نارسایی های شدید آن برای مثال دیالیز
  • مبتلا بودن به افسردگی شدید که فرد دائما به خودکشی و مرگ فکر می کند.
  • افرادی که سن آن ها بالای ۶۵ سال می باشد ، فقط با تجویز و تحت نظر پزشک می توانند از داروهای خواب آور استفاده نمایند.
  • زنان شیرده و باردار در صورتی که پزشک برای آن ها تجویز کرده باشد.
  • داشتن ناهماهنگی در حرکات و همچنین ضعف عضلانی از موارد دیگر منع مصرف داروهای خواب آور می باشد.
  • علاوه بر موارد بالا ، پایین بودن اکسیژن خون ، نارسایی و مشکلات شدید کبدی از جمله سیروز کبدی و همچنین گلوکوم (آب سیاه) از مواردی می باشد که در صورت مبتلا بودن به آن ها به هیچ عنوان مصرف داروهای خواب آور توصیه نمی شود.

قرص خواب و تداخلات دارویی آن

قرص خواب و تداخلات دارویی آن
قرص خواب و تداخلات دارویی آن

مصرف قرص خواب همراه با داروهای دیگر ممکن است باعث به وجود آمدن مشکلات دیگری شود ، از این رو مصرف این قرص ها همراه با داروهای ضد افسردگی ، الکل ، آنتی هیستامین ها و داروهای ضدتشنج توصیه نمی شود زیرا باعث می شود میزان تاثیر آن ها دو برابر شود. همچنین مصرف این داروها همراه با داروهای ضدبارداری توصیه نمی شود ، زیرا قرص های ضد بارداری باعث می شود که سرعت دفع داروهای آرام بخش و خواب آور کاهش یابد. همچنین کشیدن سیگار در زمانی که قرص های خواب آور استفاده شده است ، باعث می شود تا میزان تاثیرگذاری آن کاهش یابد.


آیا قرص های خواب آلرژی و حساسیت ایجاد می کنند؟

ممکن است بدن هر فردی به استفاده از برخی از داروها حساسیت و آلرژی نشان دهد . حساسیتی که به منظور استفاده از داروها به وجود می آید ممکن است به دلیل مواد تشکیل دهنده آن برای مثال روکش ها ، رنگ ها ، مواد تشکیل دهنده و … باشد. در صورتی که فرد متوجه حساسیت خود به هر یک از قرص های خواب آور شد ، سریعا باید با پزشک خود در این باره صحبت کند تا از بروز مشکلات جدی بر بدن فرد جلوگیری شود. برخی از عوارض و نشانه های آلرژی به قرص های خواب به شرح ذیل است:

  • احساس درد در قفسه ی سینه
  • مشکلات بینایی از جمله تاری دید
  • افزایش ضربان قلب و تپش قلب
  • حالت تهوع و استفراغ
  • تنگی نفس ، کهیر ، خارش و مشکل در بلعیدن و تنفس

سوالات متداول

۱- کمتر از یک هفته است که بی دلیل دچار بی خوابی شدم ، آیا می تونم از داروهای معرفی شده در این مقاله استفاده کنم؟

مصرف خودسرانه ی داروهای خواب آور به دلیل ایجاد اختلال در سیستم اعصاب مرکزی می تواند خطرات زیادی را به وجود بیاورد و حتی در مواردی سبب از دست دادن هوشیاری فرد شود. همچنین مصرف مقادیر زیاد قرص های خواب آور یا بالا بردن خودسرانه ی دوز مصرفی منجر به وابستگی جسمانی به داروهای مذکور می گردد.

۲- استفاده از داروهای خواب آور عوارض دارد؟

همه ی داروها و همچنین قرص های خواب آور دارای معایب و مزایای مختص به خود هستند و بهتر است با تجویز پزشک ، مورد استفاده قرار بگیرند.

۳- بنده با تجویز پزشک داروی خواب آور مصرف می کنم ، آیا می تونم به جای آب از نوشیدنی های مقوی مثل شیر و آب میوه استفاده کنم؟

همه ی پزشکان به دلیل کنند باز شدن ساختار قرص و تاثیر مواد ساختاری دارو ، مصرف آب را همراه با قرص توصیه می کنند. استفاده از آب میوه طبیعی ، چایی و شیر می تواند تداخل در روند درمان به وجود بیاورد و میزان تاثیر دارو را کاهش دهد و مشکل ساز شود ، البته در مواردی ممکن است پزشک معالج توصیه به مصرف نوشیدنی به خصوصی داشته باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قرص های خواب آور قوی با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۴۰ نظرها

    1. با سلام، عوارض مصرف قرص کلونازپام شامل:خواب آلودگی، مشکلات جنسی، تاری دید و دوبینی، تکرر و سوزش ادرار، دردعضلانی و مفصلی، افزایش ترشح آب دهان، دشواری در بلع و تنفس، فراموشی و اختلال حواس، حساسیت پوستی و کهیر، اختلال در هماهنگی اعضای بدن، ورم تارهای صوتی و گرفتگی صدا می باشد.

    1. با سلام، عوارض مصرف قرص فلوکستین شامل مواردی مانند: خواب آلودگی، حالت تهوع و بی اشتهایی، کاهش میل جنسی، عدم ارگاسم در بانوان، تغییر کیفیت دید، ضربان قلب بالا، سر درد، بی خوابی، بروز افکار خودکشی، سرگیجه، خستگی، بی قراری، پرخاشگری و …. هستند.

    1. با سلام و درود، شایع ترین عوارض قرص فلوکستین عبارتند از: خواب آلودگی همراه با سرگیجه، کهیر و خارش پوست شدید، داشتن حالت تهوع در طول روز، بی اشتهایی، کاهش میل جنسی طولانی مدت، عدم ارگاسم در زنان، تاری دید و گشادی مردمک چشم، ضربان قلب سریع و …

  1. سلام خوبید؟ من شنیدم که خوردن موز قبل خواب باعث میشه که خواب بهتری داشته باشیم. واقعا درسته؟ چون من خیلی بد خواب شدم میپرسم اینو

    1. با سلام، بی‌خوابی و بدخوابی های شبانه می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. استرس، فشارهای کاری، بد غذا خوردن و…، موز غنی از پتاسیم است و به ریلکس کردن ماهیچه ها بعد از یک روز خسته کننده کمک می کند. خوردن یک یا دو عدد موز در اواخر عصر یا غروب کمک می کند تا بدن شما آماده خواب شود.

  2. سلام دوستان من حدود یک ساله که مصرف قرص رو قطع کردم
    (حدود ۸ عدد کلوناز در ۲۴ ساعت و پروپرانول در کنارش) چند روز پیش بخاطر مشکلاتی از ملاتونین استفاده کردم ، و بعد از اینکه به یاد دو ماه بیخوابی و کم خوابی بعد از قطع مصرف قرص افتادم
    استرس شدید گرفتم که مشکل خوابم بد تر شد ! اصلا به فکر استفاده از قرص برای مشکل بیخوابی می افتم حالم بد تر میشه اما میگن ملاتونین کم عارضه و بدون وابستگیه
    درسته؟

    1. با سلام، قطعا می‌دانید که هر نوع دارویی به طور طبیعی دارای عوارضی است که هر فردی باید پیش از مصرف، نسبت به آن آگاهی داشته باشد. مهم‌ترین عوارض مصرف قرص ملاتونین عبارتند از: افسردگی، اضطراب، دردهای گوارشی، افت فشار خون، درد مفاصل، خواب آلودگی در طول روز و … این دارو را فقط باید به تشخیص و با تجویز پزشک مصرف کرده و از مصرف یا قطع مصرف ناگهانی آن خودداری کنید.

    1. با سلام و احترام، افرادی که به شدت به دیازپام اعتیاد پیدا کرده اند، تصمیم میگیرند که به مراکز ترک اعتیاد قرص مراجعه کنند که هر کدام رویکرد خاص خود را برای ترک به کار میبرند. برای افرادی که وابستگی شدید به دیازپام دارند، ترک اعتیاد به صورت بستری به کار می رود که احتمال ترک و موفقیت در این فرآیند به شدت بالاست. اولین گام در این نوع درمان، سم زدایی بدن است تا مواد شیمیایی ناشی از اعتیاد به صورت کامل از بدن دفع شود و سپس مرحله توانبخشی شروع می شود که به جنبه روحی و روانی شما رسیدگی می شود که در درمان کامل اعتیاد موثر است.

  3. سلام،من مدتیه خواب ندارم دو ماهه قرص کلونازپام مصرف میکنم الان دچار سردرد و بی حالی و تاری دید شدم ایا مال قرص کلونازپامه؟و چطور میتونم این قرصو ترک کنم؟

    1. با سلام، از عوارض مصرف قرص کلونازپام میتوان به مواردی مانند: خواب آلودگی، مشکلات جنسی، تاری دید و دوبینی، تکرر و سوزش ادرار، دردعضلانی و مفصلی، افزایش ترشح آب دهان
      دشواری در بلع و تنفس، فراموشی و اختلال حواس، حساسیت پوستی و کهیر، اختلال در هماهنگی اعضای بدن، ورم تارهای صوتی، گرفتگی صدا و … اشاره کرد.

  4. سلام شوهرم چند سال مداوم الپاروزولوم میخورد اصلا بهش اعتیاد پیدا کرده بود آقای دکتر، الان میگه گذاشته کنار ولی بازم یجوریه رفتاراش نمیدونم یازم میخوره یانه راجب عوارض این دارو بهم بگیید.

    1. با سلام، شایع ترین عوارض آلپرازولام، عبارتند از: اسهال، یبوست، سرگیجه، افسردگی، لکنت زبان، کاهش تعادل، خواب آلودگی، افت فشار خون، از دست دادن تمرکز، افزایش ضربان قلب، برخی عوارض جانبی آلپرازولام می تواند باعث خطر مرگ شود. مصرف بیش از حد و یا ترکیببا داروهای دیگر با عوارض جانبی خطرناکی همراه است.

  5. سلام
    پدربزرگم نود و دو سالشه و شب ها خوابش نمیبره یا مواقعی که هم میخابه حداکثر یه ساعت مداوم خوابش میبره . داروی خوابی هست بتونه خوابش رو عمیق و بلند مدت کنه؟
    ممنون

    1. با سلام، با بالارفتن سن، بدن میزان هورمون رشد کمتری تولید می کند، بنابراین احتمالا خواب آرام و یا خواب عمیق را کمتر تجربه می کنند. در نتیجه ی این امر، بدن ملاتونین کمتری تولید می کند به این معناست که بیشتر اوقات خواب فرد تکه تکه می شود و در طول شب چندین بار از خواب بیدار می شوند. قبل از مصرف هر گونه دارو لطفا ابتدا به پزشک مراجعه کنند.

  6. سلام خوبید؟ ببخشید من دختر ۱۸ ساله هستم که تقریبا ۴ یا ۵ صبح خوابم میبره و ساعت یک دو ظهر بیدار میشم به هیچ کدوم از کارهام نمیرسم یعنی چرخه خوابم منظم نیست. بگید که باید چیکار کنم؟

    1. با سلام، برای تنظیم ساعت خواب می توانید برخی اقدامات مانند: استفاده از مواد غذایی مفید و خودداری از مصرف عذاهای سنگین و چرب، تمرینات یوگا، حمام آب داغ از قبل خواب، گوش دادن به موسیقی های آرامش بخش، محل خواب خود را یک اتاق تاریک انتخاب کنید.

    1. با سلام و درود، شما می توانید اقداماتی مانند: دور کردن نگرانی ها و افکار مزاحم از خود، تجسم کردن صحنه های زیبا، فکر خود را با یک تمرین ذهنی مشغول کنید، شل کردن عضلات انگشت های پا، به اندازه کافی در طول روز ورزش کنید این نکات میتواند به شما در خواب به موقعه کمک کند.

  7. سلام من هر دو سه ماه یکبار دچار بی خوابی میشوم و در شب و حتی روز خوابم نمیبره بعضی وقتها تا ۴۸ ساعت مداوم هم نخوابیدم و استرس بی خوابی کشیدن دارم حالم خیلی بد میشه بعدش مجبور میشم آلپرازولام یا کلونازپام بخورم تا چند روز(۲و ۳ روز)، میخواستم ببینم این تعداد مصرف قرص من اعتیاداور هست

    1. با سلام و وقت بخیر، با توجه به عوارض قرص کلونازپام که شامل: خواب آلودگی، مشکلات جنسی، تاری دید و … می باشد؛ می بایست طبق تشخیص پزشک و توصیه ایشان مصرف گردد تا در وهله اول دلیل مشکل شما مشخص شده و طبق مورد مشخص شده، دارو تجویز گردد.

  8. با سلام مدت حدود شش ماهه که شبها به هیچ عنوان نمیتونم بخوابم اگر خوابی هم سراغم میاد پر از خوابهای اشفته و پر از استرس یا همون کابوسه تا حالا تحمل کردم خوابم به روز افتاده بازنشسته هستم روز خواب کافی دارم چطور جای همدیگر را بدونقرص عوض کنم که شب بخوابم و روز بیدار ؟ دارو مصرف نمیکنم چون عوارض بعدی ان بدتره

    1. باسلام . اگر از راهکارهای درمانی همچون درمان های گیاهی بی خوابی و روان درمانی و جلسات مشاوره استفاده نموده اید و مشکل بی خوابی شما حل نشده است و طول مدت بی خوابی زیاده شده و شرایط برای شما دشوار شده است توصیه ی ما مراجعه به پزشک و بررسی دلایل بی خوابی است و استفاده خودسرانه و بدون آگاهی از هیچ نوع دارویی را در سنین بالا توصیه نمی کنیم. ضمن اینکه شما با خوابیدن در طول روز ، خودتان شرایط برای بی خوابی شبانه را برای خود فراهم می کنید و اگر پس از یک شب بی خوابی در طول روز نیز اجازه خواب به خود ندهید در شب دوم ، خواب آسوده تری را تجربه خواهید کرد.

  9. سلام من عرفانم نمیدونم از کجا شرو کنم.ده سال پیش کشیده شدم به سمت محرکها خیلییم دوس داشتم اون کارو اما دنیا یجور نمینونه و متاسفاته مثل همیشه اعتیاد راه خودشو باز میکنم تا ادم بیشتر در این منجلاب گرفتار بشه.خلاصه سالها گذشت و گذشت یهو دیدم دارام ۴ تا مواد رو باهم استفاده میکنم.ینی محرک مورفین قرص شربت.تصمیم گرفتم ترک کنم الان اما جدای از مشکلات فیزیکی و روانی و تحمل دردها من ۵ شبانه روز ک نخوابیدم.انقدر ک حتی بگم شاید یه نیم ساعتی خوابم برده باشه.الان واسه اینکه بخوام فقط ۲ الی ۴ ساعت بخوابم نمیدونم باید چکار کنم.ضمن اینکه قرص zolpidem10 هم امتحان شده ولی…
    منتظر پاسختون هستم بسیار سپاسگذار.

    1. باسلام .
      مراحل ترک مواد اعتیادآور متفاوت از یکدیگر می باشند و ترک کردن به روش اصولی به مراتب راحت تر از ترک کردن به روش غیر اصولی است و ترجیحا همراه با متخصص وارد دوره ی ترک شوید تا در صورت نیاز به داروی خاصی امکان تجویز با توجه به شرایط شما وجود داشته باشد و در این دریچه امکان معرفی داروی خاصی وجود ندارد . ضمن اینکه شما برای افزایش ساعات خواب خود ، می توانید از داروهای گیاهی استفاده نمایید .

    1. با سلام . معمولا تمامی پزشکان بهترین نوشیدنی همراه با قرص را ، آب معمولی می دانند و این موضوع به دلیل باز شدن قرص و تاثیر مواد ساختاری دارو می باشد . استفاده از آبمیوه ، چایی و حتی شیر و… می تواند در روند درمان تداخل ایجاد کند و میزان تاثیر دارو را کاهش دهد و خطرآفرین باشد البته در موارد محدودی ممکن است پزشک معالج توصیه به مصرف نوشیدنی به خصوصی داشته باشد و شما نیز بهتر است قبل از مصرف نوشیدنی خاصی به غیر از آب ، با پزشک خود مشورت داشته باشید.

  10. سلام من خانمی هستم ۲۷ ساله الان یک هفته بیشتر شده که دچار بیخوابی شدم شبها اصلا نمیتونم بخوابم همش ترس و استرس بسراغم میاد و در نتیجه خوابم نمیبره بدنم سرد و میشه و میلرزه قلبم تند تند میزنه و همچنین من یک فرزند شیرخواره هم دارم میشه یک داروی خواب آور خوب بهم معرفی کنین من واقعا از این وضعیت خسته شدم روزا خیلی خسته و خوابآلود هستم ولی اصلا نمیتونم بخوابم

    1. سلام .
      برای وهله ی اول باید دلیل هایی که این بی خوابی می تواند داشته باشد مورد بررسی قرار بگیرد . عواملی که می توانند موجب بی خوابی شوند : استرس ، افسردگی ، دیابت ، استفاده از داروی خاص ، ترس از بی خوابی ، محیط نامناسب هنگام خواب ، ریفلاکس معده ، اعتیاد به مواد مخدر ، تغییرات هورمونی در زمان قاعدگی ، کابوس شبانه و … . باتوجه به اینکه بی خوابی شما ظاهرا مزمن نمی باشد می توان توصیه کرد از خواب آورهای طبیعی مانند : دوغ و ماست به همراه آویشن ، عطر استوخدوس ، کاهو بدون سس ، استفاده نکردن از داروهای شیمیایی ، استفاده کردن از کدو و گل بهار نارنج و … را در برنامه ی روزانه ی خود قرار بدهید و در صورت ادامه دار بودن روند بی خوابی به پزشک مراجعه کرده و حتما با تجویز پزشک شروع به مصرف داروی صنعتی کنید.

  11. سلام وقتتون بخیر من دو سال بدون دستور پزشک قرص الانزاپین استفاده کردم هر شب یه دونه الان چند روزه کنار گذاشتم اما خیلی بیخواب شدم یعنی کلا چند شب هس تا صبح دو ساعت بیشتر نخوابیدم و خواب آرومی ام نیست مثل قرص میخوام بدونم این مشکل رفع میشه که دیگه سر ساعت و آروم خوابم ببره و فکر و خیال سراغم نیاد

    1. باسلام قرص الانزاپین جز داروهای ضدسایکوز بوده و مصرف خودسرانه ی آن قطعا می تواند عوارض جانبی فراوانی مانند تاثیر در دستگاه تناسلی ادرار ، دستگاه گوارش ، پوست ، چشم ، دستگاه اعصاب مرکزی و … را به همراه داشته باشد . البته میزان عوارض بسته به اینکه داروی مصرفی شما ۲.۵ ، ۵ ، ۱۰ و ۱۵ میلی گرم باشد و موارد دیگر میتواند تغییر کند . مصرف خودسرانه و ترک مصرف خودسرانه موجب اضطراب ، بی قراری ، سرگیجه ، سردرد ، یبوست ، افزایش وزن ، درد ناحیه شکم ، استفراغ ، تشنگی و … گردد . توصیه ی ما مراجعه به روان پزشک و مصرف اصولی با تجویز متخصص است تا بتوانید به روال معمول بازگردید و خواب آرام و بدون دغدغه داشته باشید.

  12. با سلام مدتی است بی خواب هستم وفکرو خیال اذیتم میکنه از همسرم جدا شدم از اون موقع که یکسال هست این مشکل برام بوجود آمده لطفا منو راهنمایی کنید وچه دارویی مصرف کنم که چندساعتی درشب بخوابم ممنونم.

    1. سلام . شرایط روحی و روانی و مشغول بودن فکر شما می تواند از دلایلی برای بی خوابی محسوب شود اما به هیچ وجه از این مسئله ساده نگذرید زیرا بی خوابی میتواند بنابر عوامل مختلف باشد . شما می توانید با تمرین کردن راهکارهای جسمانی ، روانشناختی ، دارو درمانی و … و زیر نظر یک صاحب نظر و با کم کردن تنش و استرس ، تغییر سبک زندگی ، نخوابیدن در طول روز ، تغذیه مناسب ، کمتر کردن مقدار مصرف کافئین این موضوع را حل کنید البته ناگفته نماند عوامل بیولوژیکی و مداخلات شیمیایی نیز می توانند در بی خوابی موثر باشند و توصیه ی ما به شما این است که اگر با این تمرینات به نتیجه ی قابل قبولی دست نیافتید و روال قبل ادامه دار بود حتما با یک متخصص مشورت بیشتری داشته باشید.

  13. باسلام
    آیامیتوان دیازپام را بهمراه دیکلوفناک(یاهرمسکن دیگری) ودگزامتازون(یا بتامتازون) دریک زمان تزریق کرد؟آیابرای کاهش دردوبیخوابی حاصل از ترک موادمخدرمفیدمیباشد.؟باتشکر

    1. باسلام همه ی داروهای صنعتی معایب و مزایا دارند و نمیتوان از این موضوع چشم پوشی کرد . به عنوان مثال مصرف دیازپام در برخی از افراد میتواند علائمی مانند : خواب آلودگی ، افزایش تعریق ، زردی پوست ، تنگی نفس ، یبوست و … داشته باشد یا مصرف دگزامتازون می تواند علائمی اعم از : افزایش اشتها ، افزایش میزان چربی ، پوکی استخوان و … به همراه داشته باشد و درباره ی تداخل دارویی قطعا باید طبق نظر پزشک و تجویز پزشک صورت بگیرد و بدیهی است هر بیماری شرایط به خصوصی دارد و برای ترک مواد مخدر حتما باید طبق روانشناس و روان پزشک و پزشک متخصص خود پیش بروید.

  14. سلام وقت بخیر عذر میخوام مادر من به علت یک سری مشکلات روحی دو عدد قرص خواب با هم مصرف کرده اند و الان بعد از ۴ روز هنوز کمی سرگیجه و حالت افسردگی شدید دارند این حالت تا کی ادامه داره البته بیمارستان بردیمشون آزمایش هم گرفتند ولی چیزی نشون نداد و اونا چیزی نگفتند

    1. با سلام
      سرگیجه و بی حالی تا چند روز بعد از مصرف قرص های خواب آور طبیعی می باشد و به مرور زمان و عدم مصرف رفع خواهد شد و دلیلی بر افسردگی نخواهد بود لیکن این موضوع و حالات روحی مادر شما چنانچه به مدت شش ماه ادامه داشته باشد حتما می بایست ریشه یابی شده و طبق نظر متخصص روانشناس تحت درمان قرار گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره