روانشناسی

عوامل و راهکارهای افزایش انگیزه در زندگی

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عوامل و راهکارهای افزایش انگیزه در زندگی با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

ممکن است برای هر یک از ما بارها پیش آمده باشد که تصمیم به انجام کاری می گیریم ولی به دلیل نداشتن انگیزه نمی توانیم آن را انجام داده و به پایان برسانیم. انگیزه عبارت است از نیرویی که از درون فرد را تشویق یا وادار به انجام تصمیم و کاری که شخص می خواهد انجام دهد ، می کند. ممکن است دلایل متفاوتی برای کاهش و پایین آمدن انگیره وجود داشته باشد. همینطور با استفاده از راهکارهای مختلف می توان انگیزه را تقویت کرد.

انگیزه به دو نوع درونی و بیرونی تقسیم می شود ، که انگیزه بیرونی شامل پاداش و جوایزی است که از محیط به فرد داده می شود.

انگیزه چیست؟

دانشجویی ساعات زیادی را صرف درس خواندن می کند و گاها تا صبح بیدار مانده و درس می خواند. این مثال می تواند نمونه بارزی از انگیزه فرد باشد ، عاملی که دانشجو را وادار به درس خواندن می کند و باعث می شود که تا صبح بیدار مانده و درس بخواند ، انگیزه می باشد. انگیزه رفتار انسان را هدایت می کند و شامل جنبه های اجتماعی ، هیجانی ، شناختی و زیستی که رفتار انسان را شکل می دهد می شود.


انواع انگیزه

انگیزه دارای انواع مختلفی می باشد که هر یک از آن ها به نوعی بر روی رفتار انسان تاثیر می گذارد. از این رو نمی توان صرفا یک نوع از آن را برای همه در نظر گرفت. در این بخش سعی کرده ایم انواع انگیزه را بیان نماییم.

ترس:

زمانی که با استفاده از انگیزش تشویقی ، نتیجه ای که مد نظر است حاصل نشود ، از نوع دیگر انگیزه یعنی انگیزش همراه با ترس استفاده می شود. از پیامد های منفی این نوع از انگیزه و انگیزش ، تنبیه می باشد.

تشویق:

انگیزش تشویقی به صورت های مختلفی از جمله مالی و غیرمالی استفاده می شود. این کار ممکن است افراد بسیاری را به انجام کاری وادار نماید. به عنوان مثال برای بالا رفتن انگیزه کاری افراد می توان از مزایای شغلی و ترفیع استفاده کرد.

خودشکوفایی:

در واقع می توان گفت که خودشکوفایی یکی از عوامل انگیزشی درونی می باشد. انگیزه شکوفایی در افراد ممکن است با توجه به خواسته و آرزوی هر فرد تفاوت یابد.

قدرت:

انگیزه قدرت به صورت میل به اختیار و انتخاب در زندگی می باشد. به این صورت که فرد می خواهد خود به تنهایی  مسیر زندگی اش را تعیین نماید. ممکن است در بسیاری از افراد میل به کنترل کردن دیگران هم وجود داشته باشد. البته امکان دارد میل به کنترل دیگران در فردی به اندازه ای قوی باشد که در نهایت باعث بروز رفتارهای غیر اخلاقی و آسیب زا شود. در میل به کنترل دیگران فرد می خواهد که دیگران با توجه به خواسته او رفتار کنند.

موفقیت:

اغلب مردم از این که در زندگی خود بتوانند چالش های جدید را به راحتی پشت سر بگذارند ، احساس رضایت و خشنودی می کنند ، زیرا این کار باعث می شود تا شخص برای نشان دادن استعداد خود به تقویت مهارت هایش بپردازد. همچنین ممکن است فقط شنیدن یک آفرین ساده در قبال انجام کاری باعث تقویت انگیزه فرد شود.

عوامل اجتماعی:

یکی دیگر از عواملی که می توان گفت باعث بالا رفتن انگیزه بسیاری از افراد می شود عوامل اجتماعی می باشد. انگیزه های اجتماعی سعی می کنند فرد را تشویق به کمک کردن دیگران کند. شناخت و آگاهی داشتن درباره انواع انگیزه باعث می شود که فرد با توجه به این که کدام یک از آن ها برای وی مناسب است سعی در تقویت آن نماید.

انگیزه درونی در ذات فرد شکل می گیرد ، گاها ممکن است حتی حل یک جدول پیچده فرد را دچار لذت شخصی بسیاری کند.

راهکارهای افزایش انگیزه

 

راهکارهای افزایش انگیزه
راهکارهای افزایش انگیزه

در این بخش از مقاله برخی از راهکارهای افزایش انگیزه را بیان می نماییم.

کارهایتان را آهسته آهسته شروع کنید: سعی کنید با طمانینه کاری را آغاز کنید ، زیرا زمانی که شما کاری را با آرامش شروع می کنید مغز متوجه می شود که نباید انجام این کار با سرعت و عجله بسیار پایان یابد.

ابتدا کارهای سختتان را انجام دهید: سعی کنید ابتدا از سخت ترین کار شروع کنید زیرا زمانی که کار سختی را بتوانید با موفقیت انجام دهید ، احساس می کنید که توانسته اید بار سنگینی که بر دوشتان بوده را بردارید. همین احساس آرامش باعث تشویق و ترغیب شما برای انجام کارهای دیگر می شود.

موفقیت تان را به خاطر داشته باشید: سعی کنید به جای فکر کردن به ناکامی و شکست ، به موفقیت هایتان فکر کنید و دائما با خودتان مرور کنید. برای این که موفقیت هایتان را فراموش نکنید می توانید آن ها در یک دفترچه بنویسید تا فراموش نکنید. این کار باعث می شود تا شما با خواندن موفقیت هایتان احساس خوبی به دست آورید.

صرفا فقط هدف نتیجه نیست: برخی از افراد صرفا به دنبال نتیجه کاری که می خواهند انجام دهند ، هستند. این موضوع به مانند این است که شما به سفر رفته اید ، در واقع هدف شما فقط رسیدن به مقصد نیست بلکه از زیبایی های مسیر سفر هم لذت برده اید. آن چه که باعث لذت بخش شدن هدف شده است ، همراهی در روند رسیدن به هدف می باشد نه صرفا هدفی که از انجام آن کار حاصل می شود.

موقعیت هدف تان را تغییر دهید: برای خودتان اهداف بزرگ در نظر بگیرید زیرا اهداف بزرگ تری که نسبت به هدف های کوچک تر خود دارید ، باعث بیشتر شدن انگیزه تان می شود و همین مسئله می تواند باعث تقویت انگیزه شود.

خودتان را با کسی غیر خود مقایسه نکنید: زمانی که تصمیم به انجام کاری می گیرید ابتدا می بایست به این فکر کنید چگونه می توانید آن کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید ، پس از این که توانستید به پایان برسانید ، کمی به این که در مسیر انجام این کار چه مشکلات و مسائلی پیش آمده بود ، فکر کنید ، یکی از بزرگترین مزایای این کار این است که باعث انگیزه مضاعف می شد زیرا این موضوع که شما در چه جایگاهی بوده اید و اکنون در چه جایگاهی هستید می تواند باعث شگفتی شما شود.

برخی از احساسات مشترک هستند: باید این حقیقت را باور داشته باشیم که ممکن است هر فردی حتی افراد بسیار مشهور و موفق هم دچار بی انگیزگی شوند ولی تفاوت و مسئله ای که در این بین وجود دارد این است که این افراد حتی در این شرایط هم به دنبال راهی برای کنترل شرایط هستند و اجازه نمی دهند که احساسات زودگذر مانع از پیشرفت شان شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عوامل و راهکارهای افزایش انگیزه در زندگی با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۳ نظرها

  1. من کنکور دارم چند وقت دیگه خیلی بی انگیزه شدم نسبت به همه چی واقعا حال دلم خوب نیست پولم ندارم برم روانشناس شما چه راهی پیشنهاد میدید؟

    1. با سلام و درود، یکی از راحت ترین راه ها برای افزایش انگیزه و توانایی شروع، سیستم پاداش دهی است. به خودتان برای هر کار یا هر اقدام خوبی که در جهت پیشرفتتان است، پاداش دهید و همزمان قدرت تفکر مثبت را نادیده نگیرید. ذهن خود را با دیدگاه های مثبت فکر کنید و افکار منفی ذهن خود را شستشو دهید. در جهت مطالعه و به هدف رسیدن از طریق شرکت در کنکور، آهسته و پیوسته حرکت کنید. چرا که آهسته پیش رفتن از خستگی روحی و جسمی شما جلوگیری کرده و همزمان موجب افزایش اراده و انگیزه شما می شود. هدف نهایی خود را مثل قبولی رشته ای در دانشگاه مورد علاقه به اهداف کوچکتر مثل اجرای برنامه ریزی روزانه تقسیم کنید. به انجام کار خود و رسیدن به قله مورد نظر متعهد باشید. هر روز برای خود یک چک لیست آماده کنید و کارهای انجام شده و دروس مطالعه شده را تیک بزنید. به این صورت ذهن شما به صورت ناخودآگاه متوجه تغییرات مثبت شده و انگیزه شما برای ادامه دادن افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره