مشاوره نوجوان و جوان

علائم و نشانه های بلوغ در دختران

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علائم و نشانه های بلوغ در دختران با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

مرحله ای از رشد انسان که بلوغ نام دارد که باعث گذر از دوران کودکی شده و انسان را وارد مرحله بزرگسالی می کند. در واقع بلوغ با نشانه ها و علائمی از جمله تغییرات جسمانی در دختر و پسر نمایان می شود. مسئله حائز اهمیت در رابطه با بلوغ این است که علاوه بر آن که سن بلوغ در دختران و پسران متفاوت می باشد ، نشانه های آن نیز در هر دو جنس با یکدیگر تفاوت دارد. در واقع در دوران بلوغ زمانی که کودک به فردی بزرگسال تبدیل می شود ، در مغز او ماده ی شیمیایی که محرک غدد جنسی می باشد به نام گنادوتروپین ترشح می شود. والدین نقش بسیار مهمی در دوران بلوغ فرزندان خود دارند به همین دلیل می بایست درباره علائم و نشانه های بلوغ و راهکار ها و مهارت های رفتار با فرزند خود در این دوران آگاه باشند و به فرزندان خود کمک کنند تا این دوران را بدون استرس و نگرانی پشت سر بگذارند.

ممکن است برخی از دختران سریع تر از سنی که برای بلوغ آن ها مشخص شده است ، به بلوغ برسند که به این نوع از بلوغ ، بلوغ زودرس گفته می شود که بنا به دلایل مختلف شکل می گیرد.

دختران در چه سنی به بلوغ جنسی می رسند؟

سن بلوغ جنسی در دختران نسبت به پسران متفاوت می باشد و بلوغ آن ها نسبت به پسران زودتر شروع می شود ، تقریبا بین سن ۹ تا ۱۴ سالگی بلوغ دختران شکل می گیرد. برای دختران رسیدن به سن و دوران بلوغ یکی از دوران های پر تنش و استرس محسوب می شود از این رو والدین برای کاهش استرس و تنش های ناشی از این دوران، باید فرزند خود را برای رسیدن به آرامش روحی و روانی کمک کنند. همچنین می توانید برای مطالعه علائم و آسیب های بلوغ زودرس در دختران و پسران بر روی لینک کلیک نمایید.


نشانه های بلوغ جنسی دختران چیست؟

همانطور که در ابتدای مطلب هم اشاره کردیم نشانه های بلوغ در دختران و پسران متفاوت می باشد البته جالب است بدانید که برخی از نشانه های بلوغ در دختران و پسران مشابه می باشد که در این بخش هر یک از نشانه های بلوغ دختران را به طور کامل شرح می دهیم.

رشد سینه ها

از نشانه های بلوغ در دختران، بزرگ شدن سینه ها می باشد. شاید بزرگ بودن یکی از سینه ها باعث نگرانی و استرس در دختران شود در حالی که این مسئله کاملا طبیعی بوده و بعد از مدتی ، به مرور زمان هر دوی آن ها به سایز طبیعی می رسند.

دوران قاعدگی

پس از رشد سینه های دختران و با توجه به این که از حالت ابتدایی خود خارج شد ، مسئله و نشانه بعدی بلوغ ، شروع شدن چرخه و دوران قاعدگی می باشد ، ممکن است زمان شکل گیری این دوران در هر فردی متفاوت باشد ، زیرا شکل گیری آن به عوامل مختلفی از جمله استرس ، چاقی و … بستگی دارد. نامنظم بودن پریود در ابتدا جای نگرانی ندارد و طبیعی می باشد.

افزایش قد

این دوران به دلیل آن که باعث تغییر در اندام های آن ها می شود ، ممکن است برایشان کمی ناراحت کننده و ناخوشایند باشد. معمولا زمان افزایش قد در دختران حدود ۶ ماه قبل از شروع اولین پریودشان می باشد.

افزایش موهای زایید

در دوران بلوغ ابتدا موهای زیر بغل ، سپس موهای ناحیه ی شرمگاهی رشد می کند.

افزایش وزن

ممکن است در این دوران چربی بدن نسبت به قبل افزایش یابد ، و دختران نسبت به گذشته دچار افزایش وزن شوند. طبق بررسی های به عمل آمده ، چربی بدن دختران در مقایسه با پسران بیشتر می باشد. چربی ها معمولا ابتدا در شکم و سپس در باسن و ران ها نمایان می شود ، برای این که در این دوران تناسب اندام حفظ شود ، ورزش بهترین گزینه پیشنهادی می باشد.


از دیگر علائم و نشانه های بلوغ در دختران می توان به موارد ذیل هم اشاره کرد:

  • بسیاری از دختران در این دوران دچار جوش بر روی پوست خود و همچنین آکنه می شوند که ممکن است به شکل های گوناگونی برای مثال: لکه های پر از چرک ، جوش های سر سفید و سر سیاه ظاهر شود.
  • یکی دیگر از نشانه های این دوران افزایش تعریق می باشد.
  • ترشحات واژن با رنگ های سفید و زرد در این دوران در دختران مشاهده می شود ، البته اگر این ترشحات همراه با بوی بد ، خارش و یا ناراحتی های دیگری باشد می بایست پیگیری شود ، زیرا ممکن است این علائم ناشی از عفونت باشد.

نشانه های تغییرات رفتاری در دوران بلوغ دختران

اغلب والدین و خانواده ها از رفتارهای فرزند خود در این دوران گلایه می کنند و اگر اطلاعات دقیق راجع به بلوغ و نشانه های آن نداشته باشند ، نمی توانند در این شرایط رفتار صحیحی با فرزند خود داشته باشند. در واقع این رفتار ها ناشی از افزایش هورمون ها می باشد که باعث بروز رفتارهایی از قبیل رفتارهایی که در ذیل اشاره می کنیم می شود:

  • دائما حالت های بی ثباتی و بی قراری دارند.
  • نسبت به انتقاد دیگران بسیار حساس بوده و سریعا ناراحت می شوند.
  • علاقه بسیاری به انزوا و گوشه نشینی دارند.
  • به طور کلی می توان گفت با جامعه ، دوستان و حتی خانواده خود مخالفت شدیدی در تمامی موارد دارند.
  • از تغییرات در اندام های جنسی و تغییرات ناشی از بلوغ خود دچار احساس شرم و خجالت می شوند.
  • نسبت به ظاهر و آراستگی خود حساسیت بسیاری نشان می دهند.
  • معمولا نسبت به خود بی اعتماد به نفس هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علائم و نشانه های بلوغ در دختران با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۶ نظرها

    1. با سلام و وقت بخیر، با توجه به اینکه نوجوانی دوره حساسی می باشد می بایست در نوع و کیفیت رفتار خود با نوجوانان بسیار دقت کنید. توصیه می‌شود که زمان بیشتری را با نوجوان خود بگذارنید چرا که تحقیقات نشان داده است که وقت گذراندن با نوجوانان، از خشم و سرکشی آن‌ها کم می‌کند. تشویق کردن یکی دیگر از راه های موثر است که باعث ایجاد حس وابستگی در نوجوان می‌شود و به این ترتیب انگیزه اش برای پرخاشگری از بین می‌رود. به همین دلیل توصیه می‌شود که به جای سرزنش کردن نوجوان برای اشتباهاتش، رفتارهای مثبت او را تشویق کنید. دقت کنید که در هنگام دعوا و مشاجره، نوجوان خود را تهدید نکنید و از عبارت هایی که حالت تهدید گونه دارند، استفاده نکنید. به این نکته توجه کنید که نوجوانان از کنترل شدن بیزار هستند و نسبت به آن واکنش جدی نشان می‌دهند. فراموش نکنید که شما همیشه نمی‌توانید فرزند خود را کنترل کنید.

    1. با سلام و احترام، تغییرات بلوغ با توالی منظم و در چارچوب زمانی مشخصی رخ می دهند و هرگونه انحراف از این چارچوب زمانی ، غیر طبیعی تلقی میشود.تکامل و بلوغ دختران حدود ۴/۵ سال طول می کشد.

  1. من یه دختر ۹ ساله دارم سوالم اینه که از چه سنی باید با مسائل جنسی و بلوغ صحبت کنیم راجع بهشون؟؟ یا مثلا باید بزارم خودش یاد بگیره؟

    1. با سلام، بچه‌ها در سن ۹ یا ۱۰ سالگی بهترین زمان است برای اینکه شما با او صحبت کنید و بداند که بدن او به زودی شروع به تغییراتی خواهد کرد تا دستگاه تناسلی‌شان فعال شود. در سالهای پایانی دوران ابتدایی والدین باید در مورد مهارتهای ارتباطی با جنس مخالف با بچه‌ها حرف بزنند، هر چند که بیشترشان در این سنین هنوز وارد رابطه‌ی خاصی با جنس مخالف خود نمی‌شوند اما با فراگرفتن مهارتهای ارتباطی، برای زمانی که نسبت به روابط دوستانه و عاشقانه در سالهای بعدی تمایل پیدا می‌کنند آماده می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره