اعتیاد و مواد مخدر

نشانه ها و علائم اعتیاد به شیشه چیست؟

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نشانه ها و علائم اعتیاد به شیشه با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

ماده ی مخدر شیشه با نام های کریستال ، آیس و تینا امروزه در دسترس افراد مصرف کننده قرار می گیرد. شیشه تغییرات شیمیایی در عملکرد مغز به وجود می آورد که در نهایت منجر به بروز اختلالات رفتاری و روانی در فرد می شود. طبق تحقیقات به عمل آمده مصرف شیشه قسمت شادی آور مغز را تحریک کرده و با اثراتی که بر روی مغز می گذارد زمینه ی مصرف مجدد آن را فراهم می کند.

این ماده مخدر روانگردان تحرک ، توان بدنی وانرژی فرد را افزایش می دهد و همین لذت های کاذب او را تشویق به مصرف مکرر می نماید. علائم اعتیاد به شیشه سبب می شود تا خانواده ها و اطرافیان بتوانند اعتیاد شخص را تشخیص داده و او را برای درمان یاری کنند. تصور اغلب مردم این است که گمان می کنند شیشه مخدر نیست و مصرف کننده می تواند به راحتی آن را ترک کند ، به همین دلیل در باشگاه ها و ورزشگاه ها جهت کاهش وزن از آن استفاده می کنند.


فردی که شیشه مصرف می کند چه علائم و نشانه هایی دارد؟

اعتیاد به معنای بروز وابستگی فیزیولوژیکی و روانی و همچنین افراط در مصرف می باشد. مواد مخدری که باعث به هم خوردن تعادل هورمونی در مغز می شود با دو نشانه فیزیکی و رفتاری در شخص قابل مشاهده است. نشانه های رفتاری باعث تغییر در میزان شادی فرد و همچنین نوسانات رفتاری در طول شبانه روز می شود. برخلاف نشانه های رفتاری ممکن است نشانه های فیزیکی و جسمانی ، حتی بعد از گذشت یکسال در شخص قابل مشاهده نباشد. در این بخش از مطلب هر یک از نشانه های رفتاری و جسمی ، مصرف شیشه را شرح می دهیم. همچنین می توانید برای مطالعه مطلب عوارض مصرف شیشه و راهکارهای ترک آن بر روی لینک کلیک نمایید.

علائم رفتاری اعتیاد به شیشه

شخص مصرف کننده شیشه ، به این ماده وابسته شده و در نهایت به مصرف آن اعتیاد پیدا می کند . به دلیل استفاده ی آن تغییرات بسیاری در رفتار وی نمایان شود ، این تغییرات گاهی به قدری حاد است که خانواده و اطرافیان فرد متوجه آن می شوند. برخی از نشانه های رفتاری را می توان افسردگی ، پرخاشگری ، بدبینی ، خشم و نداشتن تمرکز دانست. افرادی که به مصرف شیشه وابسته شده اند از رفتار های دیگران برداشت های نادرستی دارند و به دلیل اینکه توهمات ناشی از مصرف مواد در آن ها به وجود می آید از واقعیت دور می شوند و معتقد هستند صداها و تصاویری که در عالم توهم می بینند وجود دارد و بر صحت گفته های خود پافشاری می کنند.

یکی دیگر از علائم رفتاری این است که گمان می کنند تحت تعقیب هستند: شخصی که نسبت به مصرف شیشه اعتیاد پیدا کرده است ، دائما درباره وسایل خانه ی خود این تصورات را دارد که از طریق آن ها تحت تعقیب و کنترل توسط دیگران بوده و تمامی رفتار ها و حرکاتش مورد شنود و بررسی قرار می گیرد. به همین دلیل ممکن است تمامی وسایل برقی خانه از جمله ، تلویزیون ، تلفن و … را بشکند و یا درون مبل ، کانال کولر و رخت خواب ها را بگردد.

مصرف طولانی مدت شیشه باعث می شود که فرد با خانواده خود رفتار های پرخاشگرایانه داشته باشد و همچنین این گمان را داشته باشد که تمامی تصورات و توهماتش واقعیت دارد و ثابت کردن خلاف آن ها توسط فرد دیگر منجر به بروز رفتارها و واکنش های تند از جانب او می شود.

علائم دیگری از قبیل: مصرف مقدار زیادی آب آشامیدنی در طول روز ، افزایش میل به انزوا و تنهایی ، افت تحصیلی در دانشجویانی که به شیشه اعتیاد پیدا کرده اند و افت در انجام کارها در افرادی که شاغل هستند ، فراموشی ، کاهش احساس مسئولیت نسبت به خانواده ، از بین رفتن عواطف و احساسات فرد ، از جمله نشانه های رفتاری شخص می باشد.

علائم جسمانی اعتیاد به شیشه

همانطور که پیش تر به آن اشاره کردیم مصرف شیشه علاوه بر علائم رفتاری ، شامل علائم جسمانی از قبیل خراب شدن دندان ها ، گشاد شدن مردمک چشم ها ، مشکلات گوارشی ، افزایش قدرت جسمی ، بوی بد دهان ، کم اشتهایی و بی خوابی می شود. بارز ترین و مهم ترین نشانه های جسمانی به شرح ذیل می باشد.

  • کاهش اشتها: در این افراد به وضوح دیده می شود. شخص مصرف کننده گاها ممکن است برای چند روز هیچ اشتها و میلی به خوردن غذا نداشته باشد و دچار افت وزن چشمگیری شود.
  • به وجود آمدن زخم در بدن: افراد مصرف کننده شیشه به دلیل توهمات ، رفتارهای پرخاشگرانه و خود زنی هایی که انجام می دهند ، در صورت و بدنشان زخم های بسیاری به وجود می آید.
  • اختلالات خواب: جزء یکی دیگر از مشکلات و نشانه های جسمانی ناشی از مصرف مواد بوده و به دلیل نداشتن خواب منظم ، زیر چشم های این افراد گود می افتد ، ممکن است چندین روز بیدار بمانند و یا اگر خوابشان ببرد با کوچکترین اتفاق در اطراف خود سریعا از خواب بیدار شوند.
  • قدرت جسمانی شخص مصرف کننده افزایش می یابد: به طوری که به تنهایی می تواند کارهای فیزیکی دشواری که در گذشته قادر به انجام آن نبوده را انجام دهد.
  • دندان های فردی که نسبت به شیشه اعتیاد پیدا کرده است ، خراب شده ، به مرور زمان تیره و سپس می ریزد.

ترشح سروتونین ، نور اپی نفرین و دوپامین در سیناپس های مغز با سوء مصرف شیشه افزایش می یابد و باعث تحریک سلول های مغز می شود.

نشانه ها و علائم سوء مصرف شیشه

نشانه ها و علائم سوء مصرف شیشه
نشانه ها و علائم سوء مصرف شیشه

علاوه بر نشانه های جسمانی و رفتاری مصرف شیشه که به آن ها اشاره کردیم ، سوء مصرف این ماده مخدر خطرناک ، سبب بروز پیامدهای زیر می شود.

  • ادامه پیدا کردن استفاده از ماده مخدر شیشه باعث از کار افتادن مغز می شود که در نتیجه فرد دائما در توهمات خود زندگی می کند.
  • یکی از پیامدهای بزرگ مصرف شیشه ، ترس و فرار اطرافیان از فرد مصرف کننده می باشد که در نهایت به مرور زمان اطرافیان او را طرد می کنند.
  • شخص مصرف کننده ممکن است علاوه بر خود زنی ، به اطرافیان و خانواده خود آسیب برساند.
  • این افراد به جهت مصرف شیشه ریسک انجام کارها و رفتار های خطرناک را به دست می آورند که ممکن است منجر به مرگ و یا بروز حوادث ناگوار برای اطرافیان و یا خود شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نشانه ها و علائم اعتیاد به شیشه با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

  1. با سلام وخسته نباشید خدمت شما وهمکارهای زحمتکشتان
    واقعا دمتون گرم مطالب (وب)تون واقعابه دردبخوروعملی
    من میخواستم بدونم چطور میتونم شیشه را ترک کنم
    حدود ۱ساله تقریباهرروز دارم ربع گرم مصرف همسرم نمیدون ایا میشه بی اینکه بفهمه ترکش کنم؟؟
    تراخدا کمکم کنید
    ممنونمم

    1. باسلام.
      ترک اعتیاد به شیشه متفاوت از ترک اعتیاد به دیگر مواد اعتیادآور است و معمولا پس از ترک مصرف علائم روانی بیشتر از علائم جسمانی مشاهده می شود و معمولا افرادی که طولانی مدت شیشه مصرف می کنند پس از ترک مصرف احساس ولع و نیاز روانی شدید نسبت به مصرف مجدد مواد و اضطراب ، افسردگی و بی قراری نشان می دهند و شما باید در مقابل این حالات با توان و قدرت و روحیه کامل بایستید زیرا ممکن است تا ماه ها این حالت ها ادامه دار شود و برای شما وسوسه برانگیز باشد . البته در ترک هر نوع ماده ی اعتیادآوری قطعا اراده ی خود شخص و همدلی و همراهی دوستان و خانواده می تواند تاثیر قابل توجهی داشته باشد و همچنین در حال حاضر روش های زیادی جهت ترک مصرف شیشه وجود دارد که همراه شدن با یک روانشناس و به کار گرفتن این روش ها می تواند این مسیر را برای شما هموارتر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره