طلاق

طلاق عاطفی چیست؟

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره طلاق عاطفی با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

امروزه علاوه بر اینکه آمار طلاق روز به روز بیشتر افزایش می یابد بخشی از ازدواج ها هم به طلاق عاطفی منجر می شود. روزانه چندین زوج با مرکز مشاوره ی رایکو تماس می گیرند تا راهکاری برای حل مشکلات زناشویی خود بیابند. در اینجا به طور مختصر به عوامل موثر در طلاق عاطفی ، تفاوت طلاق عاطفی با طلاق حقوقی و راه های پیشگیری و درمان طلاق عاطفی اشاره می کنیم.


طلاق عاطفی به چه معناست؟

طلاق عاطفی به این معنی می باشد که زن و مرد ارتباط صمیمی مانند روزهای اول زندگی خود ندارند. به احساسات و عواطف همدیگر توجه ای نمی کنند و رابطه زناشویی خوبی با یکدیگر ندارند. در طلاق عاطفی زن و مرد بعد از یک دوره طولانی کشمکش ، دعوا و بحث به یک وضعیت بی تفاوتی نسبت به هر چیزی می رسند که این وضعیت و بی تفاوتی نسبت به همه چیز را طلاق عاطفی می نامند.


تفاوت طلاق عاطفی با طلاق رسمی

در این طلاق زوجین نسبت به یکدیگر و خواسته های هم بی توجه هستند ، با توجه به اینکه در یک خانه و زیر یک سقف زندگی می کنند ، برخلاف طلاق رسمی که جدا می شوند ، در این نوع طلاق زوجین از لحاظ فیزیکی از یکدیگر جدا نمی شوند.


تاثیر رابطه زناشویی مطلوب در طلاق عاطفی

رابطه ی زناشویی خوب و مطلوب بین هر زوجی باعث بهتر شدن رابطه ی آنها می شود و می تواند بسیاری از ناراحتی ها و بحث ها را کم رنگ کند. اما زوجی که به طلاق عاطفی رسیده ، رابطه ی زناشویی خوبی هم با یکدیگر ندارند باعث دوری و سرد شدن زن و مرد از یکدیگر می شود .

نشانه های طلاق عاطفی

از نشانه های طلاق عاطفی توجه نکردن به خواسته های همسر ، توجه نکردن به صحبت هایش ، بی اهمیت بودن نسبت به کارها و رفتارهای روزمره ی او ، سرزنش کردن همسر بابت اتفاق های پیش آمده در گذشته و حال ، بی اعتماد شدن نسبت به همسر و… می باشد.

 دلایل موثر بر طلاق عاطفی

  • ازدواج دیر هنگام
  •  آشنا نبودن با خصوصیات اخلاقی ، خواسته و نیازهای شریک زندگی
  • گذراندن وقت با دوستان و بی توجهی به شریک زندگی
  • دخالت های دیگران
  • خشونت و پرخاشگری مرد
  • عدم رضایت از رابطه ی جنسی 

هر کدام از مواردی که در بالا گفته شد می تواند جز عوامل و دلایل بروز طلاق عاطفی باشد .


در بسیاری موارد غرور و خودخواهی هر یک از زوجین باعث می شود که تلاشی برای جلوگیری از طلاق عاطفی و بهبود بخشیدن به رابطه خود نکنند. مسئله ای که وجود دارد این است که هیچ فرقی نمی کند چه زن چه مرد که پیش قدم بشوند برای حل این مشکل و قبل از پیش آمدن طلاق عاطفی مشکلات خود را حل کنند. طلاق عاطفی اگر توسط هر یک از زوجین به درستی و به موقع شناخته شود می توان از آن جلوگیری کرد.

تاثیر طلاق عاطفی در کودکان بیشتر از طلاق حقوقی است چرا که کودک دائما در محیط خانه ، کشمکش ، دعوا و مشاجره های پدر و مادر را میبیند و همین تاثیر منفی بر کودک می گذارد. چرا که دائما در خانه ای زندگی می کنند که پدر و مادرآن خانه هیچ توجهی به یکدیگر نمی کنند ، فضای خانه سرد و بی روح است و هیچ یک از والدین توجهی به فرزندان نمی کنند. زیرا بخاطر شرایط پیش آمده دچار استرس و بی حوصلگی شده اند. در طلاق قانونی هر یک از افراد خانواده متوجه تکلیف خود می باشد ، اما در طلاق عاطفی این گونه نیست و فرزندان با توجه به سنشان در معرض قرار گرفتن در برابر مشکلات روحی ، روانی و اجتماعی هستند. مثلا وقتی پدر یا مادر به فرزند خود بی توجهی کند کودک برای جلب توجه دست به هر کاری می زند ، خواهر یا برادرش را اذیت می کند و یا رفتارهای ناخوشایند از خود نشان می دهد و با این تفکر که پدر یا مادر هیچ یک حواسشان به من نیست فکر می کند که توانایی انجام هر کار درست یا غلط را دارد.

ازدواج های سرسری و فقط از روی احساسات و بدون شناخت همسر می تواند در آینده زمینه ساز طلاق عاطفی باشد زیرا زوجین هیچ شناختی از عواطف و خصوصیات یکدیگر ندارند ، فقط صرفا از روی احساسات شریکشان را انتخاب کرده اند این گونه افراد بعد از اینکه ازدواج کردند و زیر یک سقف رفتند به مرور متوجه تفاوت های خود با همسرشان می شوند هر چند این تفاوت ها تا حدی طبیعی است ولی در طلاق عاطفی دو نفر فکر می کنند که به هیچ وجه یکدیگر را نمی توانند تحمل کنند این تفاوت ها به مرور باعث به وجود آمدن اختلاف نظر بین زوجین می شود و همین باعث دعوا ، بحث ، قهر و حرف نزدن های طولانی مدت می شود که بعد از گذشت زمان طولانی  به طلاق عاطفی منجر می شود.

طلاق عاطفی هم بر روی زن و هم مرد تاثیرات منفی می گذارد و ممکن است حتی زن این دید را نسبت به همه ی مردان داشته باشد که هیچ مردی خوب نیست یا بالعکس مرد نسبت به همه ی زنان این دید را داشته باشد.


درمان طلاق عاطفی

برای درمان طلاق عاطفی می توان از خود شروع کرد ، رفتار های اشتباه خود را مرور کنیم ، مقصر اصلی را بشناسیم ، از خود گذشتگی داشته باشیم و برای بهبود زندگی و رابطه خود با همسرمان تلاش کنیم. حرف های محبت آمیز بزنیم ، گاهی گفتن یک جمله می تواند در بهتر شدن شرایط معجزه کند ، مثلا گفتن این جمله که من در آغوش تو آرام می شوم یا تو به من حس امنیت می دهی ، باعث می شود همسرتان احساس بهتری نسبت به شما پیدا کند و با خود فکر می کند که برای شما اهمیت دارد و هنوز مثل قبل دوستش دارید.

مانند قبل به همسرتان توجه کنید. مردان باید محبت بیشتری به همسر خود کنند چرا که زنان احساساتی تر هستند و اگر از جانب همسر خود محبت ببینند ممکن است در بیشتر بحث ها کوتاه بیایند. زوجین باید وقت بیشتری را به یکدیگر اختصاص دهند. در مورد مشکلات صحبت کنند و اشتباهات خود را قبول کنند. در برخی موارد دو نفر نمی توانند خودشان مشکلشان را حل کنند در این مواقع وجود یک مشاور یا روانشناس می تواند به زوج کمک کنند تا مشکلاتشان را حل کنند .

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره طلاق عاطفی با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره