کودکان

انواع کودک آزاری و علل آن

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع کودک آزاری و علل آن با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

متاسفانه کودک آزاری و اعمال مخرب و جنایی علیه کودکان و نوجوانان از مواردی است که در تمام کشور ها ، قشر ها و فرهنگ های مختلف وجود دارد و به تدریج درحال افزایش است. کودک آزاری عبارت است از هر گونه آسیب جسمی ، جنسی ، روانی یا عاطفی که افراد بزرگسال به کودکان وارد می کنند که اثرات روانی و جسمی فراوانی برای آنها به وجود می آورد.


چه کودکی مورد آزار و اذیت قرار گرفته است؟

ممکن است مشاهده ی علائم و رفتار های مشکوکی مانند اضطراب و پریشانی بی دلیل ، گوشه گیری ، آثار کبودی ، شب ادراری ، گریه کردن بدون تسکین ، فرار از بزرگترها ، کابوس شبانه ، خراش یا زخم و خون ریزی غیر عادی و عفونت در کودکتان شما را نگران کرده باشد و از این بترسید که نکند کودک من مورد آزار توسط دیگران قرار گرفته باشد. تشخیص کودک آزاری دشوار است ، زیرا معمولا کودک مشکلی که برایش پیش آمده است را بیان نمی کند ، به این دلیل که می ترسد کسی حرفش را باور نکند و یا به دلیل خجالت و بهت زدگی توانایی بیان اتفاقی که برایش رخ داده است را ندارد.

فرزندان خانواده هایی که ویژگی های زیر را داشته باشند ، بیشتر در معرض آزار قرار می گیرند: جمعیت زیاد ، خشونت انضباطی ، اصول تربیتی نادرست ، مشکلات زیاد ، وجود فقر ، والدین معتاد ، والدینی که درک نادرست از تربیت فرزند ندارند و بیماری روانی والدین

زمانی که مشخص شود کودکی مورد آزار قرار گرفته است باید بلافاصله برای کمک به او اقداماتی را انجام دهید. متاسفانه برخی والدین ترجیح می دهند این قبیل از مشکلات را پنهان کنند.


انواع کودک آزاری

جسمی

کودک آزاری جسمی عبارت است از هر نوع آسیب فیزیکی به کودک که موجب کبودی ، بریدگی ، شکستگی ، درد و انواع جراحات و… در اعضای بدن او  گردد. همچنین شامل هرگونه لطمه یا آزار بدنی به کودک مانند خفه کردن ، کتک زدن ، مسموم کردن ، تکان دادن شدید ، سوزاندن ، پرتاب کردن و هل دادن و مانند این ها می باشد.

مواردی که می توان حدس زد کودک توسط والدین مورد آزار جسمی قرار گرفته است:

  • زمانی که والدین توضیح منطقی درمورد جراحات کودک ارائه ندهند.
  • والدین اصرار دارند که با کودک درست و منطقی رفتار کرده اند و برای ترخیص او از بیمارستان عجله دارند.
  • زمانی که پدر و مادر از هم جدا شده باشند و سرپرستی کودک به عهده هر جفت آنها باشد. به این صورت که گاهی کودک با پدر زندگی کند و گاهی با مادر باشد.

جنسی 

از مهم ترین و خشن ترین نوع کودک آزاری ، حمله به کودک برای ارضای نیاز های جنسی است. هر نوع آمیزش جنسی با کودک زیر پانزده سال سوء استفاده ی جنسی به حساب می آید. همچنین نشان دادن صحنه یا فیلم و عکس های مستهجن به کودک نوعی آزار جنسی به حساب می آید. به ظاهر تجاوز جنسی بیشتر برای دختر بچه ها باید اتفاق بیفتد اما طبق تحقیقات اخیر این نوع کودک آزاری برای پسر بچه ها بیشتر است. میزان ۴۷ درصد از این کودکان دختر هستند و ۵۳ درصد نیز به پسران تعلق دارد. همچنین ۵۵ درصد از کودکانی که مورد آزار قرار گرفته اند کودکانی هستند که کار می کنند. آمیزش جنسی فرد بالای هجده سال با فرد زیر هجده سال نیز آزار جنسی است.

عاطفی (روحی)

زمانی که کودک خود را مورد تحقیر و سرزنش قرار می دهید ، متوجه این مورد باشید که ممکن است به کودک خود از نظر عاطفی یا روحی آسیب برسانید. طرد کردن کودک ، ایجاد ترس در او و نگهداری دور از خانواده نیز می تواند این آسیب را به کودک شما وارد کند. متاسفانه والدین به این موارد خیلی کم توجه می کنند و زمانی متوجه این آسیب به کودک می شوند که بسیار دیر شده است زیرا به سختی قابل درمان است.

غفلت و مسامحه

عدم فراهم آوردن احتیاجات غـذایی ، پوشش ، مسکن ، بهداشت کودک ، مراقبت طبی از او ، شرایط تحصیلی و سرپرستی مناسب از کودک توسط والدین از موارد غفلت از کودک است.

در ایران هفتاد درصد کودک آزاری ها توسط والدین کودک صورت می پذیرد.

نشانه های رفتاری کودکی که مورد آزار عاطفی قرار گرفته است

  • گوشه گیری و یا پرخاشگری شدید
  • نداشتن مهارت اجتماعی و خودداری از ارتباط با دیگران
  • افسردگی ، خود کشی
  • خیلی کم خندیدن

عوارض و نشانه های آزار جسمی

  • ممکن است کودک توانایی حرکت نداشته باشد یا در نشستن دچار مشکل شود.
  • حالت های آشفتگی ، غم زدگی ، منزوی و استرس و اضطراب در کودک مشاهده می شود.
  • ترس و نگرانی از حرف زدن سراسر وجود او را فرا می گیرد.

عوارض و نشانه های آزار جنسی 

  • بارداری کودک تازه به بلوغ رسیده
  • به وجود آمدن بیماری های مقاربتی در کودک مانند عفونت ادراری مکرر، کبودی و تورم در ناحیه ی تناسلی
  • مشکلات روانپزشکی
  • عزت نفس پایین
  • اختلال جنسی
  • احتمال افزایش آزار دیدگی مجدد
  • وحشت از کسانی که به صورت مشکوک به کودک نزدیک می شوند.

عوارض و نشانه های آزار عاطفی

عوارض این نوع کودک آزاری ممکن است مانند عوارض آزار جسمی، قابل مشاهده نباشد اما شاید از آن بدتر باشد. به طور کل برطرف نکردن نیاز های روزمره و عادی کودکان موجب می شود که آنها توسط اعمالی مانند دزدی خودشان برای برطرف کردن نیاز هایشان اقدام کنند.

در بسیاری موارد ، افرادی که کودکان را آزار می دهند خود در معرض کودک آزاری قرار گرفته بوده اند.

راه های کمک به کودک آزار دیده

کودکی که مورد آزار قرار گرفته است به کمک شما و متخصص نیاز دارد. شما باید برای معاینه و درمان کودک را به مرکز متخصص کودک و نوجوان ببرید. اقداماتی که خود نیز باید انجام دهید به این صورت است:

  • ابتدا آرامش خود را حفظ کنید نگران و آشفته نشوید ، تا بتوانید به کودک نیز آرامش دهید.
  • سعی کنید در این رابطه با کسی صحبت نکنید.
  • با کودک صحبت کنید و اطمینان خاطر به او دهید تا از چیزی نترسد و تمام اتفاق رخ داده را برای شما تعریف کند.
  • کودک را سرزنش و تحقیر نکنید.
  • اگر از لحاظ جسمی آسیبی در کودک مشاهده می کنید سریعا او به درمانگاه ببرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع کودک آزاری و علل آن با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

  1. دخترم ۱۰ سالشه مدتی بود میدیدم خیلی ناراحته تو خودش شادابی و طراوت گذشته رو نداره تا اینکه چند روز پیش خونه ی مادرشوهرم بودیم وقتی برگشتیم دیدم خیلی ناراحته رنگش پریده، اینقدر سوال جواب کردم تا بهم گفت عموم به بدن من دست میزنه اذیتم میکنه واقعا حالم بده نمیدونم به شوهرم بگم یا نه

    1. با سلام، والدین در دوران کودکی باید بیش از همیشه فرزند خود را مورد توجه داشته باشند زیرا کودک دانش و توانایی لازم برای مراقبت از خود ندارد. مراقب مکان هایی باشید که کودک شما در آن حضور دارد و افرادی که در معرض رابطه با آن ها هستید.
      به یاد داشته باشید که این اتفاق، به آسانی اثراتش از زندگی کودک شما پاک نمیشود.
      لازم به ذکر است در صورت درمان نکردن ممکن است عوارضی زیادی تا دوران بزرگسالی برای او ایجاد شود به طوریکه بخش خاکستری مغز که وظیفه تجزیه و تحلیل و قدرت تصمیم‌گیری دارد به شدت آسیب دیده و کودک نمی‌تواند در آینده به راحتی مسائل را تحلیل و یا به صورت منطقی تصمیم گیری کند.
      و بهترین اقدامی که شما میتوانید به عنوان والدین کودک انجام دهید این است که حتما با پدرشان این موضوع را در میان بگذارید و ارتباطتان را با آن شخص به صورت کامل قطع کنید تا در صورت ملاقات مجدد یادآور وقایع و اتفاقات گذشته برای کودکتان نباشد.
      برای درمان و بازگشت به زندگی عادی لازم است حتما با مشاور متخصص در این خصوص در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره