جنسی و زناشویی

روابط زناشویی در دوران نامزدی و عقد چگونه باید باشد؟

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روابط زناشویی در دوران نامزدی و عقد با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

بسیاری از زوج‌ها در دوران عقد ، برای اولین بار رابطه جنسی با همسرشان را تجربه می‌کنند. اما از آنجایی که در دوران عقد دو نفر هنوز با هم وارد زندگی مشترک نشده‌اند و زیر یک سقف نرفته‌اند ، ابهام و نگرانی زیادی درمورد صحیح بودن یا نبودن رابطه جنسی در این دوران وجود دارد. ضمن اینکه حد و حدود مجاز برقراری رابطه زناشویی در این دوران ، دغدغه بسیاری از زوج‌های جوان است.

در ازدواج های ایرانی ، دوران نامزدی و عقد دوران قبل از ازدواج است و دختر و پسر به صورت قانونی و شرعی محرم می شوند. منظور از دوران نامزدی ، زمانی می باشد که پسر و دختر خطبه ی عقد را چه به صورت دائم و چه موقت خوانده اند و رسما و قانونا محرم یکدیگر شده اند. دوران نامزدی و عقد ، زمان بسیار مناسبی برای آشنایی زوجین با ویژگی های اخلاقی و شخصیتی یکدیگر است. در این دوران بسیاری از اخلاقیات دو طرف و خواسته های آن ها و نیز اعتقادات مذهبی و سبک زندگی هر دو طرف برای یکدیگر مشخص می شود و می توانند به عنوان راهنما برای شروع زندگی مشترک از آن استفاده کرد.

شناخت خواسته ها و نیازهای جنسی ، یکی از مهم ترین مسائل و گاهی از مشکل ساز ترین موضوعات در دوران عقد است. در این دوران دختر و پسر می توانند نزدیک ترین روابط زناشویی را با یکدیگر داشته باشند ولی محدودیت های ایجاد شده از طرف خانواده و جامعه باعث می شود برقراری رابطه آزادانه جنسی در این دوران محیا نباشد.

داشتن رابطه جنسی در دوران عقد درست است یا غلط؟

داشتن رابطه جنسی در دوران عقد درست است یا غلط؟
داشتن رابطه جنسی در دوران عقد درست است یا غلط؟

از نظر دین اسلام ، وقتی که خطبه عقد برای دختر و پسر جاری می‌شود ، رابطه جنسی و زناشویی میان آن ها حلال و شرعی است. اما موضوع مهم این است که معیارهای درست بودن یا نبودن یک رفتار ، علاوه بر احکام شرعی ، شامل قوانین عرفی و خانوادگی نیز می‌شود. با توجه به فرهنگ خانواده‌ها و عرف جامعه ، برای رابطه جنسی در دوران عقد چارچوب‌هایی لازم است تعیین شود. به بیان دیگر می‌توان گفت ، در دوران عقد دختر و پسر شرعا و قانونا مجاز هستند رابطه جنسی کامل داشته باشند و حتی در صورت بارداری هیچ گناهی بر آن ها نیست.

اما در عرف جامعه ، داشتن رابطه زناشویی کامل در دوارن عقد و بارداری ، مورد تایید و پذیرش خانواده‌ها (مخصوصأ خانواده دختر) قرار نمی‌گیرد. درواقع خانواده‌ها از زوج انتظار دارند ، برای این موضوع تا مراسم عروسی و رفتن زیر یک سقف صبر کنند.
اما همان گونه که برقراری رابطه جنسی در دوران نامزدی و عقد ممکن است باعث ایجاد مشکل شود ، محدود کردن این رابطه نیز می‌تواند عواقب خاص خودش را داشته باشد.

سرپوش گذاشتن بر میل جنسی آن هم زمانی که دوطرف احساس می‌کنند این حق قانونی و شرعی آن هاست ، می‌تواند باعث برخی اختلافات و کج خلقی‌ها در دوران نامزدی و عقد شود. از طرفی زمینه ایجاد انحراف را نیز فراهم می نماید. بنابراین روابط زناشویی در دوران نامزدی و عقد باید همراه با آگاهی و آموزش های لازم و با رعایت محدودیت های دوران عقد صورت بگیرد.

دلایل منع روابط زناشویی در دوران عقد

بسیاری از خانواده ها و همچنین برخی از مشاوران ، زوج های جوان را از برقراری روابط کامل جنسی در دوران عقد ، منع می کنند. دلایل زیادی نیز برای به تعویق انداختن هرگونه رابطه جدی جنسی تا بعد از عروسی وجود دارد که مهمترین آن‌ها عبارتند از:
ـ ترس از به هم خوردن ازدواج در دوران نامزدی و عقد و تجربه شکست برخی ازدواج ها در دوران عقد
ـ بی قراری و انحراف فکری زیاد به دلیل بیدار شدن میل جنسی
ـ احتمال بارداری ناخواسته در دوران عقد
ـ کم شدن شدت علاقه زوجین نسبت به هم
ـ از بین رفتن انگیزه دو طرف و مخصوصأ پسر در برداشتن موانع ازدواج و تشکیل زندگی مشترک ؛ چرا که مشاوران معتقدند مردها بعد از ارضای میل جنسی ، انگیزه خود را برای برگزاری مراسم عروسی از دست می دهند.

حدود مجاز روابط زناشویی در دوران عقد

حدود مجاز روابط زناشویی در دوران عقد
حدود مجاز روابط زناشویی در دوران عقد

به دلایل ذکر شده توصیه می‌شود در دوران عقد ، زن و شوهر برای برقراری رابطه زناشویی کامل که در آن امکان بارداری وجود دارد ، عجله نداشته باشند. ترجیحا این موضوع را به بعد از عروسی و رفتن به زیر یک سقف مشترک موکول کنند. اما آن‌ها می‌توانند از طریق معاشقه و ملاعبه با همسر ، رابطه جنسی داشته باشند.

هر مرحله از ازدواج لذت‌ها و ویژگی‌های خاص خودش را دارد که بهتر است در همان مرحله صورت گیرد. به تعویق انداختن رابطه جنسی کامل به بعد از عروسی ، به جز اینکه با عرف جامعه و خانواده مطابقت بیشتری دارد ، می‌تواند یک هیجان و انگیزه مضاعف برای وارد شدن به زندگی مشترک باشد.

ضمن اینکه متاسفانه برخی از ازدواج‌ها که با شناخت محدودی صورت گرفته است ، در همان دوران عقد به جدایی منجر می‌شود. اگر دختر در این دوران بکارتش را از دست نداده باشد ، در صورت جدایی موقعیت اجتماعی بهتری برای ازدواج مجدد خواهد داشت.

نکات مهم در روابط زناشویی دوران نامزدی و عقد

اگر با وجود دلایل ذکر شده قصد دارید رابطه جنسی کامل داشته باشید ، توصیه می‌کنیم نکات زیر را در نظر داشته باشید.

۱- از انتخابتان اطمینان حاصل کنید

منظور این است که اگر احساس می‌کنید هنوز شناخت کاملی نسبت به همسرتان کسب نکرده‌اید ، فعلا برای روابط زناشویی کامل دست نگه دارید. مخصوصا اگر در دوران نامزدی و عقد اختلافات جدی و دعوا های زیادی با همسرتان داشته‌اید ، ابتدا اطمینان حاصل کنید که مشکلات حل شده است و ازدواجتان قرار نیست بهم بخورد.

۲- به شرایط محیطی برای رابطه زناشویی توجه کنید

اولین رابطه زناشویی ، در بعضی موارد ممکن است با درد و خونریزی زیادی همراه باشد. پس زمان و مکان مناسبی را برای این کار در نظر بگیرید ، به طوری که اولا آرامش لازم وجود داشته باشد و دوما اگر مشکل خاصی ایجاد شد بتوانید موقعیت را به درستی مدیریت کنید. مثلا زمان و مکانی را در نظر بگیرید که امکان مراجعه به درمانگاه یا داروخانه برای شما وجود داشته باشد.

۳- احتمال بارداری ناخواسته را در نظر بگیرید

احتمال بارداری ناخواسته را در نظر بگیرید
احتمال بارداری ناخواسته را در نظر بگیرید

به جرأت می‌توان گفت تقریبا هیچ زوجی نمی‌خواهد در دوران عقد صاحب فرزند شود. اما در صورت برقراری رابطه جنسی کامل ، امکان بارداری ناخواسته در دوران عقد وجود دارد. پس اطمینان پیدا کنید که هردوی شما اطلاعات کافی در مورد رابطه جنسی ایمن و روش‌های پیشگیری از بارداری را کسب کرده‌اید. این موضوع را در نظر داشته باشید که حتی راه‌های پیشگیری از بارداری نیز نمی‌توانند به طور کامل و صد در صد عدم بارداری را تضمین کنند. برای مثال در برقراری رابطه جنسی با کاندوم ، ۱۵درصد امکان بارداری ناخواسته وجود دارد.

لزوم برقراری رابطه زناشویی در دوران عقد

برخی از دختران ، به دلیل محدودیت‌های عرف و خانواده و همچنین احساس حجب و حیایی که ممکن است هنوز نسبت به همسر خود داشته باشند ، به طور کلی از رابطه زناشویی در دوران عقد پرهیز می‌کنند. اما این کار نیز اشتباه است. باتوجه به دلایلی که در ادامه بیان می‌کنیم توصیه می‌شود در دوران عقد ، با در نظر گرفتن حدود مجاز ، با همسرتان رابطه جنسی داشته باشید.

۱- کسب شناخت جنسی

دوران عقد فرصتی برای کامل شدن شناخت از طرف مقابل است. یکی از مهمترین جنبه‌های شناخت که در دوران عقد می‌تواند صورت پذیرد ، “شناخت جنسی” است. یعنی در این دوران شما می‌توانید به طور کامل از نیازها و توقعات جنسی طرف مقابل اطلاع پیدا کنید و میزان هماهنگی و تشابه در مزاج جنسی را بسنجید.

۲- برطرف کردن نیاز جنسی

در جامعه و دین ما ، ازدواج تنها راه درست و شرعی برای ارضای نیازهای جنسی است. یکی از اهداف اصلی ازدواج ، برطرف شدن نیاز جنسی افراد به صورت سالم است. باید در نظر داشته باشیم کشش جنسی زیاد به همسر به خصوص در اوایل رابطه امری کاملا طبیعی است. از آن جایی که دوران عقد و نامزدی معمولا چند ماه طول خواهد کشید ، درست نیست که از طرف مقابل انتظار داشته باشید تمایلات و غریزه جنسی که به همسرش دارد را در این مدت به طور کلی نادیده بگیرد و سرکوب کند.

۳- افزایش صمیمیت و محبت

افزایش صمیمیت و محبت
افزایش صمیمیت و محبت

دوران عقد ، فرصتی برای افزایش عشق و علاقه و شکل گیری احساسات عاطفی قوی میان زن و مرد است. رابطه جنسی می‌تواند تا حد زیادی صمیمیت و کشش و وابستگی را میان زوج افزایش دهد. پس با برقراری رابطه جنسی در دوران عقد ، پیوند عاطفی زن و شوهر می‌تواند محکم‌تر شود.

اهمیت توجه به خواسته های معقول دو طرف

از آن جایی که معمولا تمایل جنسی به همسر ، در مردان بسیار قوی است. عدم ارضا شدن غریزه جنسی پسر در دوران عقد ، ممکن است باعث شود او نسبت به همسرش سرد شود ؛ بنابراین دختر باید با رعایت محدودیت دوران عقد ، نیازهای جنسی همسر خود را تامین کند. البته پسر نیز باید خواسته‌های معقولی از همسرش داشته باشد. یعنی خواسته‌ها و شرایط دختر و خانواده او را نیز در نظر بگیرد. او نباید در دوران عقد به برقراری رابطه جنسی کامل یا رابطه‌های جنسی نامعمول ، اصرار کند و دختر را در سختی و معذوریت قرار دهد.

در صورت نیاز به داشتن اطلاعات بیشتر در زمینه آموزش روابط زناشویی دوران نامزدی و عقد و همچنین دریافت مشاوره جنسی از کارشناسان و روانشناسان مرکز مشاوره خانواده رایکو ، می توانید به صورت تلفنی با ما در ارتباط باشید.

راهکارهای حل مشکل زناشویی در دوران عقد

۱- کم کردن سختگیری از طرف خانواده ها

خانواده ها برای حل مشکل زناشویی زوج های عقد کرده نقش بسیار مهمی دارند. خانواده ها موظف هستند در دوران عقد شرایطی را به وجود آورند که زوج عقد کرده بتوانند با یکدیگر تنها باشند و در تنهایی بعضی از نیاز های یکدیگر را رفع کنند. در مواقعی سخت‌گیری بسیار خانواده ها در این رابطه که حتی خلوت کردن دختر و پسر را برای لحظه ای درست نمی دانند ، باعث می شود که این موضوع ریشه دار شده و حتی باعث بروز اختلافاتی میان آن ها شده و یا ممکن است دختر از طرف شوهر و پسر از طرف همسرش مورد شماتت قرار بگیرد.

۲- آموزش صحیح روابط زناشویی در دوران عقد

نباید فراموش کرد که دختر و پسر در دوران عقد ، کاملاً به هم حلال هستند و رابطه ی آن‌ها با هم نه تنها نادرست نیست ، بلکه کاملاً درست و بجا است و در واقع همان رابطه ای است که اسلام به آن سفارش کرده است. از طرفی دیگر باید به زوج آموزش داده شود که دوران عقد محدودیت هایی هم دارد و هر زوجی برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات بعدی ، با رعایت قوانین دوران عقد بتواند این حدود را رعایت کند.

۳- رابطه جنسی بدون دخول

رابطه جنسی بدون دخول
رابطه جنسی بدون دخول

در این مواقع بسیاری از مشاوران توصیه می‌کنند زوج جوان به شیوه هایی غیر از رابطه کامل زناشویی یکدیگر را ارضا کنند. شیوه‌هایی مانند : لمس کردن ، بازی‌های عاشقانه ، لمس قسمت‌های حساس بدن ، بوسیدن و معاشقه و … که البته ارضا شدن از این راه‌ها برای زن و شوهر از نظر شرعی هم هیچ اشکالی ندارد.

۴- رعایت حدود رابطه زناشویی از طرف زوج

البته برای خود زوج هم لازم است تا محدودیت ها را رعایت کرده و توقعات معقول از هم داشته باشند و از طرفی دیگر رابطه ی کاملاً آزاد زناشویی در دوران عقد ممکن است باعث از دست دادن اشتیاق افراد برای زودتر رفتن زیر یک سقف شود و از طرف دیگر ، چون در دوران عقد ، زوج بیشتر با هم آشنا شده و امکان به تفاهم نرسیدن و به دنبال آن جدا شدن‌شان وجود دارد ، بهتر است که رابطه ی جنسی شان کنترل شود.

۵-کوتاه کردن دوران نامزدی و عقد

به عقیده مشاوران و متخصصان امر ازدواج ، مناسب ترین مدت برای دوران عقد دختر و پسر ۶ ماه تا یک سال است. در این مدت دختر و پسر می توانند خصوصیات شخصیتی ، اجتماعی ، خانوادگی و حتی جنسی فرد مقابل را بشناسند و تصویر روشنی از زندگی مستقل خود در آینده به دست آورند. طولانی شدن بیش از حد دوران عقد فقط باعث ایجاد مشکلات فراوان از جمله دوری ، سرد شدن و ایجاد مشکل زناشویی می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روابط زناشویی در دوران نامزدی و عقد با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

  1. ما دو ساله نامزدیم نامزدم خیلی اصرار میکنه که رابطه جنسی داشته باشیم قبل عروسی ولی من واقعا دو دلم بنظر شما چیکار میشه کرد؟

    1. با سلام، از نظر شرع و عرف وقتی عقد بین دو نفر توسط عاقد خوانده می شود زوجین اجازه دارند به برقراری رابطه زناشویی در دوران نامزدی بپردازند یعنی دختر و پسر می توانند بدون حرام بودن و گناه کردن با یکدیگر همبستر شوند و به ارضای غریزه یکدیگر بپردازند. پس از مطرح کردن جنبه اسلامی رابطه زناشویی در دوران نامزدی اما هنوز هم برخی از خانواده ها و حتی برخی از مشاوران به زوج های جوان و مخصوصا به دختران توصیه می کنند که از برقراری رابطه کامل جنسی در دوران عقد جدا خودداری کنند.
      نظر تمامی این افراد موکول کردن رابطه کامل زناشویی به پس از عروسی و زیر یک سقف رفتن می باشد. اما از لحاظ روان شناسی این امر بسیار غلط می باشد. در حقیقت عروسی تنها یک نماد است و مهم ترین اصل عقد کردن می باشد زیرا با عقد کردن نه تنها از لحاظ شرع بلکه از لحاظ قانونی نیز دختر و پسر زن و شوهر به حساب می آیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره