روانشناسی

عوارض بی خوابی شبانه چیست

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عوارض بی خوابی شبانه با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

“بعد از یک روز کاری طاقت فرسا زمانی که خستگی را با تمام اعضای بدنم احساس می کردم در آخر شب به منظور رفع خستگی و خواب به اتاقم رفتم ، ولی کمی بعد با وجود خستگی بیش از حد هنوز چشمانم نیمه باز به سقف اتاق خواب خیره مانده بود. با خود فکر کردم اگر کتاب یا داستانی را بخوانم و یا کمی با گوشی خود سرگرم شوم می توانم راحت تر به خواب بروم ، به سمت قفسه کتاب رفتم و به دنبال داستانی با تعداد صفحات کوتاه تر بودم ، همانطور که صفحات آخرین داستان را می خواندم ، هنوز خواب به چشمانم نمی آمد و نمی توانستم بخوابم ، در آخر تا نزدیک های صبح با وجود دنیایی از خستگی هنوز بی خواب در اتاق خوابم خیره به سقف بودم” این داستان شاید برای بسیاری از ما آشنا باشد ، بی خوابی مسئله ای است که ممکن است در طول زندگی بنا به دلایل و مشکلات گوناگون برای هر فردی پیش آید. به دلیل اهمیت این موضوع، از دیرباز تاکنون درباره دلایل و علت های بی خوابی ، عوارض ناشی از بی خوابی بر سلامت جسم و روان و انواع راهکارهای درمان دارویی و راهکارهای درمان گیاهی بی خوابی شبانه تحقیقات و مطالعات بسیاری صورت گرفته است.


بی خوابی به چه معناست؟

بی خوابی را می توان به عنوان یکی از اختلالات خواب به شمار آورد. بی خوابی صرفا به معنای نخوابیدن نیست بلکه ممکن است فرد با اشکالاتی در خواب مانند بیدار شدن های پی در پی در زمان خواب و دیر به خواب رفتن مواجه شود. کم خوابی به عنوان اختلال محسوب نمی شود ولی ممکن است نشانه ها و علائمی از بیماری باشد. معمولا علت اصلی بی خوابی ها استرس ، اضطراب و تنش های موجود می باشد.

از جمله اختلال هایی که باعث به وجود آمدن مشکل در خواب فرد می شود ، اختلال دوقطبی ، افسردگی و اضطراب می باشد.

انواع بی خوابی

تاکنون با بررسی و مطالعات انجام شده ۳ نوع بی خوابی شناخته شده است که این ۳ نوع شامل: بی خوابی گذرا ، بی خوابی حاد و بی خوابی مزمن می باشد. در ادامه به طور مختصر توضیحاتی در خصوص هر یک از انواع بی خوابی در این بخش از نوشتار رایکو ارائه می دهیم.

بی خوابی گذرا: دلیل اصلی این نوع از بی خوابی ممکن است استرس باشد و معمولا بین چند روز تا یک هفته ادامه دارد.

بی خوابی حاد: این نوع از بی خوابی بین ۳ هفته تا ۶ ماه ادامه دارد و برای درمان آن می بایست به مشاور و روانشناس مراجعه شود.

بی خوابی مزمن: نوع دیگر بی خوابی که آن را با نام بی خوابی مزمن می شناسند ، ممکن است بیش از یک سال طول بکشد و آسیب ها و مشکلات جدی بر حواس فرد ایجاد کند. همچنین ممکن است این نوع بی خوابی ناشی از وجود مشکلات روانی در فرد باشد.


عوارض بی خوابی شبانه

شاید اغلب مردم از تاثیرات و عوارض بی خوابی اطلاعی نداشته باشند و با خود گمان کنند که بی خوابی شبانه تاثیرات کمی بر سلامت جسم و روان انسان دارد اما این موضوع مسئله مهمی می باشد که باید بررسی شود. در این بخش برخی از عوارض بی خوابی را بیان می نماییم.

مشکل در سیستم گوارشی

بی خوابی های شبانه پی در پی و متداول در نهایت باعث می شود فرد مبتلا به سندرم التهاب روده شدید شود. حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از افراد در ایالات متحده مبتلا به سندرم IBD یا همان سندرم التهاب روده می باشند.

بیماری های قلبی

طبق تحقیقات و بررسی های انجام شده ، دانشمندان به این نتیجه رسیده اند افرادی که صرفا ۴ ساعت در شب توانسته اند بخوابند نسبت به افرادی که ۸ ساعت خواب برایشان در نظر گرفته شده بود ، ضربان قلبی بالاتری داشته اند و به دلیل بالا بودن غلظت پروتئین واکنش C خطر بیماری قلبی در آن ها به طور جدی افزایش می یابد.

سردرد و میگرن

زمانی که نتوانید یک یا چند شب خواب کافی داشته باشید و استراحت کنید متوجه رفتارهای تند و پرخاشگرانه و همچنین زود رنجی های تان در خانه و محیط کار می شوید علاوه بر این علائم بی خوابی و کم خوابی شبانه باعث سردرد های شدید میگرنی می شود.

مشکلات بینایی

بی خوابی ممکن است سبب به وجود آمدن مشکلات بینایی از قبیل تاری دید ، دوبینی و دید تونلی در فرد شود و گاها ممکن است بی خوابی و کم خوابی فرد را دچار توهم کند.

افزایش وزن

به واسطه نداشتن خواب کافی ممکن است تعادل هورمونی فرد بهم بریزد و دچار اشتهای کاذب شده و به مصرف غذاهای سرشار از چربی و کربوهیدرات روی بیاورد و نتواند اشتهای خود را کنترل نماید . همین امر به مرور زمان باعث می شود که فرد دچار افزایش وزن شود.


از دیگر عوارض بی خوابی شبانه می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • اختلال در تمرکز و حافظه کوتاه مدت
  • افسردگی و اضطراب
  • به وجود آمدن مشکل در سیستم ایمنی بدن
  • انجام رفتار های نابهنجار
  • بی حوصلگی
  • نداشتن رابطه صحیح و صمیمی با دیگران
  • رفتارهای پرخاشگرانه و تند با دیگران. می توانید برای مطالعه عوامل موثر پرخاشگری و راهکارهای کنترل آن بر روی لینک کلیک نماید.
  • به وجود آمدن مشکل در یادگیری

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عوارض بی خوابی شبانه با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

  1. من ۲۲ سالمه خیلی وزنم کمه هرچی میخورم چاق نمیشم آزمایشم دادم هیچیم نیست هیچی کم و زیاد ندارم. خوراکمم خوبه همه چی میخورم کلی قرص و شربت و پودر و اینجور چیزا خوردم ولی هیچ تغییری برام ایجاد نمیشه. خواهشا سریع جوابمو بدید.

    1. با سلام، بیشتر لاغری ها به دلیل تغذیه نامناسب است و درصد خیلی کمتی از آن به مسائلی از قبیل: ۱- فعالیت بیش از حد ۲- اضطراب، هیجان، افسردگی ۳- اشکال در هضم و جذب مواد غذایی ۴- وجود بیماری های مزمن مثل سل و سرطان ۵- کم خونی ۶- وجود اختلالات هورمونی و متابولیکی مانند تیروئید و مرض قند ۷- عوامل آب و هوایی مربوط می شود.
      البته بسیاری از لاغری‌ها جنبه سرشتی و ژنتیکی دارد و در اصطلاح فرد لاغر، مستعد چاق شدن نیست. درباره این افراد خیلی نمی‌توان کار خاصی انجام داد تا وزن اضافه کنند و فقط به کمک ورزش‌های ویژه‌ای، اندام آنها حالت ماهیچه‌ای و تا حدی عضله‌ای (فیتنس) پیدا می‌کند و از حالت لاغری و استخوانی بودن درمی‌آید در حالی که فقط ماهی نیم کیلو وزن اضافه می‌کنند. البته فراموش نکنید نیم کیلوگرم افزایش وزن طی یک ماه برای یک فرد لاغر بسیار ایده‌آل است. به عبارت دیگر، شاید برای کسی که چاق است، نیم کیلوگرم کاهش وزن کم باشد، اما در مورد لاغرها این موضوع صادق نیست.
      بکار بستن راهکارهای زیر برای افزایش وزن توصیه می‌شود:
      ۱- استفاده از یک لیوان آبمیوه طبیعی یا نکتار در صبحانه (علاوه بر صبحانه معمول)
      ۲- استفاده از تنقلات کم‌ضرر در فاصله غذاها به‌ویژه بعد از شام مثل یک لیوان بستنی یا چند شکلات یا مقداری مغز پسته، بادام یا فندق
      ۳- در کسانی که مبتلا به اختلالات چربی خون نیستند، استفاده از ماست‌های چکیده همراه ناهار
      ۴- مصرف دسرهای کوچک و مغذی مانند شیر و بیسکویت و شیرینی خشک ساده به وزن‌گیری کمک می‌کند.
      ۵- گنجاندن میان وعده‌هایی کم حجم با محتوای انرژی بالا در برنامه غذایی افراد لاغر: برای این منظور فرد لاغر می‌تواند معجون‌های خانگی (شیر موز ساده، شیر موزی که به آن مقداری پودرگردو، بادام، پسته یا خرما افزوده شده و یا شیر موز بستنی) تهیه کرده و به میزان متعادل مصرف نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره