روانشناسیویدئو ها

۱۰ روش اثبات شده برای درمان قطعی فوبیا

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره درمان قطعی فوبیا با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

ترس یک واکنش طبیعی و مفید است که هنگام مواجه شدن با خطر ، فعال می شود و برای بدن جنبه حفاظتی دارد. ولی اختلال فوبیا یا ترس شدید یک واکنش غیرمنطقی و نامتناسب با موقعیت است. فردی که به فوبیا مبتلا باشد از موقعیت ایجاد کننده ترس دوری می کند که این اجتناب ، می تواند جنبه های دیگر زندگی او را تحت تاثیر قرار داده و باعث ایجاد مشکل در زندگی اجتماعی نیز بشود. حتی در صورت تلاش برای ماندن در موقعیت ترس ، باعث تحمیل اضطراب و استرس شدید در فرد می شود.

این موضوع ممکن است به حدی اشتغال ذهنی برای بیمار ایجاد کند که نتواند از زندگی خود لذت ببرد و یا در موارد شدیدتر باعث ایجاد انزوا و افسردگی و یا حتی از دست دادن موقعیت های اجتماعی خواهد شد.

بسیاری از افراد برای درمان فوبیا هیچ اقدامی نمی کنند و تصور می کنند ترس آن ها هرچقدر هم که شدید باشد نیازی به درمان ندارد. اما این موضوع را باید مورد توجه قرار داد که اختلال فوبیا در آن ها مانع از انجام بسیاری از فعالیت های روزمره در زندگی می شود و یا مقدار انرژی و وقت زیادی را برای مواجه نشدن با فوبیا صرف می کنند و یا حجم زیاد استرس و اضطرابی را که در زمان های مواجهه با فوبیا تحمل می کنند ، می تواند دلایل لزوم درمان فوبیا در افراد مبتلا به این اختلال باشد.

روش های درمان فوبیا

راه حل های درمان فوبیا
روش های درمان فوبیا

همانطور که گفته شد ، افراد مبتلا به بیماری فوبیا همیشه از مواجهه با ترس هایشان فرار و اجتناب می کنند. که این موضوع به درمان فوبیا هیچ کمکی نخواهد کرد زیرا فرار از ترس باعث افزایش اضطراب و نگرانی در فرد مبتلا می شود. بسیاری از پزشکان و روان پزشکان معتقدند که فرد مبتلا به اختلال فوبیا را باید با ترس هایشان رو به رو کرد. در روش های درمان ترس و فوبیا ، از تکنیک های خاصی در مقابله با ترس استفاده می شود.

درمان فوبیا با استفاده از روش های مختلف امکان پذیر است که همه آن ها روش های اثبات شده برای درمان محسوب می شوند و برخی از آن ها جزء روش های نوین درمان این اختلال به شمار می روند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

۱- درمان شناختی ـ رفتاری

در درمان شناختی _ رفتاری به بیمار مبتلا به فوبیا کمک می شود تا از تاثیر نحوه فکر کردن خود ، در بروز علائم استرس آگاه شده و به شناخت و درک بهتر از مسائلی که باعث ترس و محرک ایجاد فوبیا در او می شود ، برسد و به این شکل می تواند افکار اشتباه خود را اصلاح کند و برای فرد روشن می شود که موضوع فوبیا خطری برای او ندارد. در شناخت درمانی باورها بررسی شده و روی آن ها کار می شود چون این باور ها باعث ادامه یافتن ترس و اضطراب یا شدت یافتن فوبیا می شود.

۲- مواجهه درمانی

مواجهه سازی یکی از تکنیک های کارآمد در درمان فوبیا محسوب می شود. در این روش به فرد کمک می کنند با ترسش مواجه شود ؛ البته نوع و شکل ترس ها با هم متفاوت هستند ، مثلا فردی که از سوار شدن به آسانسور می ترسد ممکن است تا درب آسانسور را ببیند ترسش شروع شود.

فرد دیگری ممکن است با رفتن به داخل آسانسور این حس را تجربه کند و در دیگری ممکن است حتی از رفتن به ساختمان هایی که آسانسور دارند اجتناب کند؛ پس بنابراین تکنیک مواجه سازی در افراد مختلف متفاوت است و در درجه اول باید میزان ترس بیمار ارزیابی شود.
بعد از ارزیابی میزان شدت ، برنامه درمانی برای افراد مختلف در نظر گرفته می شود. برای کسی که شدت ترس بسیار بالایی دارد ، از مواجهه حضوری استفاده نمی شود و در ابتدا فرد آن صحنه ها را ذره ذره در ذهنش مجسم می کند. به محض اینکه در ذهنشان به موقعیت ترسناک نزدیک می شوند ، درمانگر با آموزش مهارت هایی مثل آرام سازی به آن ها کمک می کند آرامش خودشان را حفظ کنند. پس از آن که علائم ترس کم شد و فرد توانست مواجهه را در سطح ذهنی انجام دهد در مرحله بعد ، مواجه سازی حضوری انجام می شود. شاید روز اول باید با فرد دیگری تا نزدیک آسانسور برود و بار دوم تا دم آسانسور برود و… .

۳- حساسیت زدایی منظم

حساسیت زدایی منظم
حساسیت زدایی منظم

یکی دیگر از روش ها و راهکارهای درمان فوبیا ، حساسیت زدایی منظم می باشد. این روش به این صورت می باشد که روان شناس سعی می کند بیمار را در موقعیتی قرار دهد که دچار مقدار محدودی ترس شده و از او می خواهد که در این موقعیت بماند ، روانشناس از این طریق تلاش می کند تا ترس های بیمارگونه فرد را تحت کنترل درآورد.

در هر یک از مراحل درمان با استفاده از این روش ، شدت محرک هایی که باعث فوبیا و ترس فرد می شود را افزایش می دهد ، در پایان این مراحل بیمار یاد می گیرد که چگونه اضطراب و ترس خود را در موقعیت هایی که باعث فوبیا در او می شود کنترل کند.

۴- رفتار درمانی

برای شناسایی رفتارهای نادرست و ایجاد تغییر در رفتارهای ناسازگار از رفتار درمانی استفاده می شود. در رفتار درمانی ابتدا عامل محرک فوبیا شناسایی شده سپس میزان ترس فرد در رابطه با موضوع اندازه گیری می شود و با تکنیک های خاص ترس را از بین می برند. یکی از بهترین روش ها ، رویارویی تدریجی با عامل ترس است که باید توسط متخصص صورت بگیرد. براساس نوع و شدت بیماری ، زمانی طول می کشد تا به مرور ترس خود را از دست بدهید.

۵- واقعیت مجازی

یکی از بهترین شیوه ها برای درمان فوبیا استفاده از روش واقعیت مجازی است ، این روش به این صورت است که با استفاده از عینک های واقعیت مجازی بیمار را با موقعیت هایی که دچار فوبیا در او می شود روبرو می کنند و به او آموزش می دهند که چگونه ترس خود را در این شرایط کنترل نماید.

عینک های واقعیت مجازی به درمان گر ها این اجازه را می دهند تا در محیط های مجازی یک فضای امن و کنترل شده ایجاد کنند که در آن افراد مبتلا به فوبیا احساس حضور در محیطی که از آن می ترسند را تجربه می کنند. به عنوان مثال ، افرادی که از پرواز می ترسند می توانند در یک محیط مجازی قرار بگیرند ، آن ها می توانند در یک هواپیمای مجازی بارها حس و حال پرواز را تجربه کنند ، که همین مسئله به آن ها اجازه می دهد که برای مواجهه با ترس خود ، دیگر نیازی به هواپیمای واقعی نداشته باشند و در عین حال همان سطح از اضطراب را هم تجربه کنند . استفاده از این شیوه برای درمان انواع فوبیا ها بسیار مفید و موثر است

برخی از مزایای درمان واقعیت مجازی عبارتند از:

مزایای درمان واقعیت مجازی
برخی از مزایای درمان واقعیت مجازی عبارتند از:

– اجازه دادن به بیمار برای درمان بدون تجربه اضطراب زیاد
– تجربه ترس و وحشت و یا عوارض آن بدون نیاز به زمان و هزینه برای سفر به مکان واقعی
– شما مجبور نیستید احتمالا در یک محیط عمومی ترس هایتان را تجربه نمایید. و درمانگر می تواند هر زمان که ناراحت بودید برنامه را متوقف کند.
-این محیط بسیار امن تر از محیط زندگی واقعی است و هر خطری را به حداقل می رساند.
– جلسات درمان واقعیت مجازی کوتاه تر از بازدید از یک محل واقعی برای درمان هستند.
– جلسات را می توان چندین بار تکرار کرد تا زمانی که بیمار آن قسمت از فوبیای خود را فتح کرده و آماده حرکت به فاز دیگری باشد.

۶- یادگیری مشاهده ای

در این روش ، نحوه رویارویی و تعامل یک فرد با عامل فوبیا و موقعیت ترسناک به طور مستقیم یا در فیلم برای شما به نمایش گذاشته می شود. در نتیجه تشویق می شوید تا با شجاعت بیشتری با موضوع ارتباط برقرار کنید. نوع دیگر در شبیه سازی ، حالتی است که بیمار علاوه بر مشاهده فرد دیگری که رفتاری شجاعانه و بدون ترس با موقعیت فوبیا دارد خود او نیز با موقعیت ترسناک ارتباط برقرار می کند.

۷- روان تحلیلی

در درمان های روان تحلیلی به منشا ترس در کودکی پرداخته می شود تا بتوانید به ترس های خود که ریشه در ناخودآگاه دارند آگاه شوید. در این روش ، تلاش بر آن است که با ترس های دوران کودکی خود مواجه شده و به راهنمایی درمان گر بتوانید این ترس ها را تحلیل و تفسیر کنید.

به تدریج آگاهی شما نسبت به منشا ترس در گذشته بیشتر خواهد شد. البته این نوع درمان ها زمان بر بوده و جلسات درمان طولانی می شود. روان درمانی مبتنی بر شناخت و آگاهی ، بیمار را قادر می سازد تا منشا ترس و اضطرابش را بشناسد و از نقش مقاومت در ادامه اختلال آگاه شده و به دنبال راه های موثری برای روبرو شدن با عوامل اضطراب زا باشد.

۸- دارو درمانی

گاهی اوقات ، داروها می توانند به کاهش نشانه های اضطراب و ترس ، برای مواجه شدن با موقعیت های ترسناک کمک کنند. برای درمان فوبیا دو دسته دارو مورد استفاده قرار می گیرد:

داروهای موانع بتا : این داروها مانع آثار هورمون آدرنالین مانند افزایش ضربان قلب ، فشار خون بالا ، تپش قلب و لرزش صدا و اندام که از آثار اضطراب و ترس است ، می شود.

داروهای مسکن : این داروها بنزودیازپین نام دارند و به افراد کمک می کنند که به وسیله کاهش میزان اضطراب ، احساس آرامش کنند این نوع مسکن ها باید با احتیاط مورد استفاده قرار بگیرند زیرا اعتیاد آور هستند و در افراد دارای پیش زمینه وابستگی به مواد یا الکل نباید مصرف شود.

مشاوران ما در مرکز مشاوره خانواده رایکو با استفاده از دانش و تجربه خود ، علاوه بر ارائه روش های نوین درمان انواع فوبیا ، پاسخگوی کلیه سوالات شما در مورد فوبیا هستند.

۹- هیپنوتیزم

روش درمانی هیپنوتیزم
هیپنوتیزم

هیپنوتیزم یک روش درمانی موثر و شاخه ای از علم روانشناسی است که به دلیل عدم دخالت هرگونه داروی شیمیایی و بدون هر عوارضی می تواند سلامت بیمار را تضمین نموده و به درمان بسیاری از بیماری های روانی و اختلالات اضطرابی و هیجانی بپردازد. هیپنوتیزم درمانی ، یکی دیگر از روش های متداول در مبارزه با هراس ها است.

از آن جا که ترس های هرکس در ضمیر ناخودآگاهش شکل می گیرد ، هیپنوتیزم درمانی می تواند کاملاً مؤثر باشد چون مستقیم ترین راه برای دست یابی به ضمیر ناخودآگاه بیمار است. چنین درمانی نه تنها به کم کردن اثر بیماری فوبیا کمک می کند بلکه می تواند از جهات دیگر نیز مؤثر باشد.

در جلسه ی هیپنوتیزم درمانی ، بیمار در حالت آرامش عمیق قرار می گیرد و آگاهی او تقویت می شود. در این حالت ، فعالیت ضمیر ناخودآگاه کم می شود ، بنابراین درمان گر می تواند افکار و مفاهیم مورد نظر و تغییراتی را در سبک زندگی ، به ضمیر ناخودآگاه بیمار القا کند. با جای گرفتن این تلقینات در ضمیر ناخودآگاه ذهن آرام یافته و بیمار می تواند این برنامه ریزی مجدد را بپذیرد. در نتیجه همه چیز را به شکل دیگر دیده ، نظرش درباره ی موقعیت هایی که قبلاً به عنوان تهدیدی برای او وجود داشت عوض شود.

۱۰- نوروفیدبک

نوروفیدبک یا بازخورد عصبی راهی برای تمرین فعالیت مغزی است. مغز در زمان فکر کردن ، حالات خلقی مختلف ، عادات رفتاری و حرکت اندام ها امواج مختلفی تولید می کند. در روش درمانی نوروفیدبک با نصب حسگرهایی بر روی سر این امواج روی کامپیوتر نمایش داده می شود و بیمار با کمک یک متخصص تلاش می کند امواج نامنظم مغزی را کنترل و در نتیجه بهبود ببخشد.

یکی از کاربردهای روش نوروفیدبک درمان فوبیا است. نوروفیدبک طی یک دوره زمانی خاص ، فرد را درمان خواهد نمود. در این نوع درمان با استفاده از روش ها و دستگاه های جدید موجبات کاهش ترس را فراهم کرده و در عین حال هیچ گونه عوارضی را برای بیمار در پی نخواهد داشت. نوروفیدبک ، هم چنین می تواند اعتماد به نفس را به فرد برگرداند و باعث کاهش ترس در فرد بیمار شود. خبر خوب این است که ۹۰٪ از افرادی که به دنبال این گونه هراس ها آسیب دیده اند ازاین طریق درمان یافته اند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره درمان قطعی فوبیا با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۸ نظرها

  1. سلام وقت بخیر من پسری هستم که دوران کودکی خود را با مسخره شدن از طرف دوستانم وتحقیق از سوی آنها سپری کردم که تاثیر زیادی در روانم داشت به طوری هرجا میرم احساس تمسخر وتحقیر از سوی بقیه دارم وترس تماس تلفنی در برقراری وپاسخ گویی آن دارم ودر ضمن مادرم هم فوت کرده که داروی ضد افسردگی هم مصرف میکنم آیا اعتماد به نفسم برمیگرده ؟ حالم خیلی بده لطفا راهنمایی بفرمایید.

    1. با سلام و وقت بخیر، اگر فکر می کنید از دسته افرادی هستید که با کمبود اعتماد به نفس مواجه شده اند، می توانید برخی راه ها را برای بازگرداندن اعتماد به نفس خود افزایش دهید. اول اینکه می بایست به افکار خود بیش از پیش توجه کرده تا بتوانید افکار منفی را به خوبی شناسایی کنید، شناسایی کردن افکار منفی و جایگزین کردن افکار مثبت به جای آنها می تواند به عنوان اولین مرحله بسیار کمک کننده باشد. اگر در گذشته کاری کرده اید که حس می کنید مردم بخاطر این موضوع شما را مسخره می کنند، باید خود را ببخشید و سعی کنید توانایی های جدید خود را به عنوان جبران برای این مورد در نظر بگیرید. برای خود و شخصیت خود ارزش بسیار قائل شوید. چند دقیقه زمان بگذارید و افتخارات خود را مرور کنید و از خود بابت استعدادهایتان تقدیر کنید. باور داشته باشید که شما حتی با وجود برخی از کمبود ها می توانید با ارزش باشید و در بین مردم با اعتماد به نفس کامل حضور داشته باشید.

  2. سلام خوبید من یه پسر ۲۳ ساله هستم ترس شدیدی از مار دارم حتی تو تلویزیونم میبینم حالم بد میشه و میترسم. میشه بگید من باید چیکار کنم؟

    1. با سلام، درمان فوبیا با روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد اما در موارد شدید و غیر قابل کنترل مراجعه به مشاوره کنترل استرس و دریافت کمک‌های تخصصی برای شما الزامی است.
      مواردی از درماه که شما میتوانید با رعایت برخی نکات انجام دهید عبارتند از: ایجاد حساسیت زدایی منظم؛ برای این روش باید مواردی مانند نکات ذکر شده رعایت شود: الف) تهیه لیست از حالت‌ها و موقعیت‌هایی که در فرد اضطراب ایجاد می‌کند؛ به ترتیب از محرکی که کمترین اضطراب را ایجاد می‌کند تا اضطراب آور‌ترین.
      ب) یادگیری روش‌های آرمیدگی و ریلکسیشن
      ج) تصور کردن سلسله مراتب لیست از محرکی که کمترین اضطراب را ایجاد می‌کند به ترتیب تا اضطراب آور‌ترین، در حالیکه شما کاملا ریلکس هستید.
      مواجهه درمانی شباهت زیادی با روش حساسیت زدایی منظم دارد. در این روش شما در معرض سلسله مراتب قرار می‌گیرید با این تفاوت که احساس اضطراب را در هر مرحله حفظ می‌کنید تا به تدریج این اضطراب برای شما عادی شود. برای آن که روش‌های درمانی مؤثر واقع شود، شما باید نسبت به مسئله خود و عامل ایجاد کننده آن آگاهی پیدا کنید.
      در نهایت شرکت در جلسات درمانی با روان شناس و متعهد شدن به برنامه درمانی، باعث می‌شود فوبیای حیوانات به راحتی درمان شود.

    1. با سلام، هیپنوتیزم برای بهبودی تندرستی شما در بلند مدت موثر میباشد. ابتدا سابقه پزشکی خود را با هیپنوتیزم کننده در میان بگذارید تا مطمئن شوید یک کاندید ایده آل می باشید. همچنین اگر شما زمینه تفکرات توهم آمیز دارید و یا از الکل و مواد مخدر استفاده می کنید، امکان خطر وجود خواهد داشت.
      هنگامی که شما از حالت خلسه خارج میگردیید ممکن است اندکی احساس گیجی و و سردرگمی کنید اما هیچگاه این حالت زیاد بطول نخواهد انجامید. احساس اضطراب پس از آن معمولا نشانه اثر بخشی درمانی می باشد. با این حال با هیپنوتیزم کننده خود در خصوص آن صحبت کنید.

  3. ببخشید من به تازگی از جاهای تاریک خیلی میترسم. قبلا اصلا اینطوری نبودم و همه جا میتونستم تنهایی برم ولی الان از وقتی یکی از اقواممون فوت کرده حتی از اتاق خودمم میترسم و نمیتونم تنهایی بخوابم شبا.

    1. با سلام و احترام، هنگام احساس ترس در تاریکی می توانید از عبارت هایی که استرس و ترس شما را کاهی می دهند، استفاده کنید، مانند: (با اینکه اینجا تاریک است اما من در امان هستم). پس از رفتن به رخت خواب در جاهای تاریک می بایست از تمرین های تنفسی مانند نفس عمیق کشیدن برای کاهش افکار منفی و تقویت خواب استفاده نمایید. یکی دیگر از راه های موثر برای کاهش این حس، تجسم یک مکانی که دوست دارید در آن حضور داشته باشید، می باشد چرا که این تصاویر مثبت می توانند به شما کمک کنند بر احساسات منفی خود نسبت به تاریکی غلبه نمایید. در صورت نتیجه نگرفتن از عوامل مذکور، می بایست با مراجعه به روانشناس مربوطه و استفاده از روش درمانی شناختی رفتاری نسبت به کاهش این ترس اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره