اعتیاد و مواد مخدر

معرفی انواع داروهای ترک اعتیاد + مزایا و معایب

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع داروهای ترک اعتیاد و مزایا و معایب آن ها با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

بسیاری از افراد معتاد بارها و بارها اقدام به ترک اعتیاد می کنند ولی تنها عده ی کمی موفق به ترک اعتیاد و فرار از دام مواد مخدر می شوند دلیل آن هم این است که اعتیاد علاوه بر آلوده کردن جسم فرد ذهن او را نیز درگیر می کند. این بلای خانمان برانداز هر کسی را که مبتلا کند به این راحتی ها دست از سرش بر نمی دارد مگر اینکه فرد با تمام قوا به جنگ این دیو پلید برود.

ترک اعتیاد

پروسه ی درمانی ترک اعتیاد به صورت روان درمانی و یا دخالت های پزشکی برای ترک روان گردان ها و مواد مخدر مانند کوکائین ، تریاک ، هروئین ، شیشه و گاهی نیز برای ترک الکل گفته می‌شود. و طی این روند فرد تلاش می کند تا سلامتی خود را دوباره بازگردانده و کنترل زندگی و اعمال خود را به دست بگیرد.

انواع داروهای ترک اعتیاد به مواد مخدر

داروی ترک اعتیاد متادون

دارویی است که برای ترک اعتیاد به هروئین و دیگر مواد مخدر استفاده می شود. متادون به صورت قرص ، شربت و پودر کریستالی سفید رنگ موجود می باشد. که استفاده از آن به صورت شربت رایج تر است. متادون نیز مانند ترامادول و بوپرنورفین دارویی است که موارد استفاده ی درمانی متفاوتی دارد ، یکی از کاربرد های آن ترک اعتیاد است.

مزایای متادون

مانند هروئین ، متادون نیز روی گیرنده های اوپیوئیدی اثر کرده و درد بیمار را کاهش می دهد. متادون اغلب برای بیمارانی تجویز می شود که سالمند هستند واز لحاظ شرایط جسمانی قادر به ترک کامل مواد مخدر نیستند که این کار تحت نظر پزشک متخصص انجام می شود. در واقع متادون به بیمار کمک می کند که با مشکلات ترک اعتیاد راحت تر کنار بیاید.

معایب متادون

متادون دارویی است که به شدت اعتیاد آور است. از عوارض و معایب مصرف آن می توان به تنگی نفس ، پوسیدگی دندان ها ، افسردگی ، بی ثباتی ، اختلالات روانی ، یبوست ، کبودی لب ها ، بالا بردن ضربان قلب ، تعریق ، کاهش میل جنسی و… اشاره کرد. هیچ گاه متادون را خودسرانه مصرف نکنید زیرا دارویی قوی است و ممکن است برای فرد خطر آفرین باشد.

داروی ترک اعتیاد بوپرنورفین

داروی ترک اعتیاد بوپرنورفین
داروی ترک اعتیاد بوپرنورفین

این دارو به صورت قرص در بازار موجود است و مسکنی قوی است که برای درمان و ترک مواد مخدر مصرف می شود. دوره ی درمان با داروی ترک اعتیاد بوپرنورفین بین ۶ الی ۸ ماه زمان نیاز دارد.

مزایای قرص ترک اعتیاد بوپرنورفین

بوپرنورفین به عنوان داروی ترک اعتیاد توسط پزشک تجویز می شود. این قرص دردهای عضلانی غیر قابل تحمل در دوران ترک اعتیاد را تسکین می دهد. عوارض این دارو نسبت به متادون و دیگر داروهای ترک اعتیاد کمتر می باشد با این وجود بهتر است در استفاده از آن محتاط باشید.

معایب قرص ترک اعتیاد بوپرنورفین

درست است که قرص بوپرنورفین یک داروی ترک اعتیاد است ولی مصرف طولانی مدت آن احتمال وابستگی شدید را به دنبال دارد. ترک اعتیاد با این قرص هزینه ی مالی و انرژی زیادی می طلبد و البته فرد بیمار به طور کامل درمان نمی شود و فقط شکل وابستگی عوض می شود که گاه فرد به سختی می تواند اعتیاد به این قرص را ترک کند.

نالتروکسان

نوعی دیگر از داروهایی که در درمان های کمکی برای ترک اعتیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد داروی ضد مواد مخدر نالتروکسان است. مصرف این دارو ولع فرد بیمار را نسبت به مصرف مواد مخدر کاهش می دهد. استفاده از نالتروکسان حداقل به مدت شش ماه باید ادامه داشته باشد حتی در مواردی ممکن است نیاز باشد که تا دوسال توسط فرد بیمار استفاده شود. این دارو به صورت کپسول ، شربت در بازار موجود می باشد.

مزایای داروی ترک اعتیاد نالتروکسان

تاثیر نالتروکسان به مدت بیست و چهار ساعت در بدن باقی می ماند. مصرف این دارو هیچ گونه وابستگی در فرد ایجاد نمی کند. همچنین عوارض جانبی خاصی ندارد.

معایب مصرف داروی ترک اعتیاد نالتروکسان

چنانچه بدن فرد بیمار از مواد مخدر پاک نشده باشد و از نالتروکسان استفاده کند دچار مسمومیت می شود. به هیچ عنوان مصرف دارو را نباید خودسرانه قطع و یا دوز آن را کم و زیاد کرد. افرادی که نتوانند دارو را به صورت خوراکی مصرف کنند دارو را به صورت کپسول زیر پوست می کارند که به مرور جذب بدن می شود.

داروی ترک اعتیاد نالوکسان

داروی ترک اعتیاد نالوکسان
داروی ترک اعتیاد نالوکسان

داروی نالوکسان به شکل آمپول و کپسول و اسپری موجود می باشد. و زیرمجموعه ی داروهای بیهوشی است. نالوکسان دارویی است که برای درمان مسمومیت با مواد مخدر و یا کمای ناشی از آن استفاده می شود. این دارو برای ترک اعتیاد تریاک نیز تجویز می شود. استفاده از داروی نالوکسان در چند سال گذشته برای ترک اعتیاد تریاک و ترک اعتیاد به هروئین بیشتر از سایر داروهای ترک اعتیاد رواج داشته است.

مزایا ی داروی ترک اعتیاد نالوکسان

داروی ترک اعتیاد نالوکسان تقریباً هیچ عوارض جانبی ندارد و یک داروی ضد مخدر است.

معایب داروی ترک اعتیاد نالوکسان

مصرف این دارو حتماً باید تحت نظر پزشک متخصص انجام شود زیرا مصرف خودسرانه آن ممکن است برای بیمار خطرناک باشد. تزریق آمپول نالوکسان برای افرادی که از مواد مخدر استفاده می کنند و سپس برای پاکسازی بدن این کار را انجام می دهند به شدت خطرناک بوده و به کما و ایست قلبی می انجامد. مصرف نالوکسان با عوارضی همچون سردرد ، سرگیجه ، یبوست ، تنگ نفس و افزایش ضربان قلب همراه است.

داروی ترک اعتیاد شربت تریاک ( تنتور اپیوم)

شربت تریاک از جمله داروهایی است که به عنوان درمان نگهدارنده برای ترک اعتیاد در نظر گرفته می شود و حاوی ترکیباتی است که خاصیت ضد درد ، آرام بخش و ضد افسردگی دارد. این نوع داروها الزاماً باید در مراکز درمانی و تحت نظر پزشک مصرف شود.

مزایا ی داروی شربت تریاک

این دارو خوراکی است به همین دلیل استفاده از آن آسان است. به دلیل اثرات بلند مدت نیاز به استفاده در دوزهای بالا نیست. در مقایسه با هروئین و تریاک جذب و دفع آن دقیق تر است از این رو احتمال مسمومیت با این دارو خیلی ضعیف است.

معایب داروی ترک اعتیاد شربت تریاک

شربت تریاک الکل زیادی در ترکیبات خود دارد و استفاده ی افراطی از آن ایجاد تنگی نفس می کند همچنین سیستم گوارش را تحت تاثیر قرار داده و فرد را دچار یبوست می کند. اگر فرد بیمار وابسته به مصرف شربت تریاک شود دچار تغییرات خلقی و بی قراری می شود.

داروی ترک اعتیاد حب الشفا

داروی ترک اعتیاد حب الشفا
داروی ترک اعتیاد حب الشفا

یک نوع داروی گیاهی ترک اعتیاد است که به صورت کپسول موجود است  و از ترکیب چند گیاه به نام های ” تاتوره ، زنجبیل ، عسل و ریوند چینی ساخته می شود یکی از ترکیبات مهم این دارو گیاه تاتوره است که ضد دردی قوی است و علائم ترک اعتیاد را به طرز چشمگیری کاهش می دهد.

مزایا ی داروی ترک اعتیاد حب الشفا

این دارو خاصیت تقویت کنندگی دارد. به راحتی قابل تحمل است و عوارض جانبی بسیار کمی دارد . داروی گیاهی حب الشفا لازم نیست توسط پزشک تجویز شود و می توان آن را به راحتی تهیه کرد.

معایب داروی گیاهی حب الشفا

باعث ایجاد علائمی مثل خشکی دهان یا یبوست در افراد گرم مزاج می شود به همین دلیل این دارو را باید با آب فراوان و سبزیجات مصرف کرد زیرا گاهی باعث ایجاد حالت تهوع و سرگیجه می شود.

حرف آخر

از قدیم الایام مرسوم بوده است که پیشگیری بهتر از درمان است. اگر هر کدام از ما از ابتدا در مقابل وسوسه های زودگذر استقامت کنیم هرگز دچار دام اعتیاد نخواهیم شد. ولی اگر کسی تحت هر شرایطی به این وضعیت اسفناک گرفتار شود باید هرچه زودتر به فکر رهایی از دست این مرگ خاموش شود.

شما می توانید برای مشاوره ترک اعتیاد با مرکز مشاوره خانواده رایکو از طریق تلفن از سراسر ایران تماس برقرار کنید و از مشاوره های تخصصی این مرکز بهره مند شوید. به یاد داشته باشید که افراد مبتلا به اعتیاد مجرم نیستند بلکه بیمارند پس بیایید برای برگشتن به زندگی به آن ها کمک کنیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع داروهای ترک اعتیاد و مزایا و معایب آن ها با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره