روانشناسی

بی اشتهایی عصبی چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بی اشتهایی عصبی و نحوه درمان آن با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

بی اشتهایی عصبی یک اختلال هیجانی تهدید کننده حیات است که مشخصه اصلی آن وسواس فکری و باریک اندامی است.بی اشتهایی عصبی فقط اختلال در خوردن غذا نیست بلکه فرد مبتلا در مورد وزن خود دچار وسواس فکری می شود و با وجود گرسنگی از خوردن غذا امتناع و یا به صورت افراطی ورزش می کند.

مشاوران مرکز مشاوره خانواده رایکو برای آشنایی بهتر مخاطب و نیز ارائه راهکار های مناسب جهت پیشگیری و یا درمان بی اشتهایی عصبی ، سعی بر تنظیم و گردآوری اطلاعات مربوط به این بیماری نموده و امید است بتوانیم  مطالب مفید و مورد نیاز جهت چگونگی برخورد با این عارضه را در اختیار مخاطبان قرار دهیم.

بی اشتهایی عصبی چیست؟

بی اشتهایی عصبی چیست؟
بی اشتهایی عصبی چیست؟

بی اشتهایی عصبی یا آنورکسیا به وضعیتی از تغذیه و سلامتی گفته می شود که به خاطر ترس از چاقی و بهم خوردن تناسب اندام در فرد ایجاد می شود و وزن فرد مبتلا به بی اشتهایی عصبی به طور غیرطبیعی کاهش می یابد.در اینگونه افراد کنترل وزن به شکل وسواس گونه مهم می شود بطوری که تمام تلاش خود را جهت پیشگیری از اضافه وزن بکار می گیرد و همین امرتاثیر منفی روی سبک زندگی و سلامتی او خواهد داشت.

این اختلال عصبی هیچ ارتباطی به تغذیه ندارد و در واقع نوعی مشکل روانی است و فرد مبتلا به بی اشتهایی عصبی به این لاغری به عنوان یک ارزش نگاه می کند. در این افراد مقدار کاهش وزن اهمیتی ندارد و آن ها همواره در حال کاهش وزن و نگرانی از چاقی هستند.

علت بی اشتهایی عصبی

علت بی اشتهایی عصبی هنوز مشخص نیست اما چیزی که واضح است این مورد می باشد که در این اختلال مانند بسیاری از بیماریها  عوامل جسمی ، روحی و محیطی نقش مهم و اساسی دارد. از آن جایی که برخی از افراد به صورت ژنتیکی حساس و لجوج هستند شاید بتوان ژنتیک را برای ابتلا به بی اشتهایی عصبی دخیل دانست.

از دیگر دلایل ابتلا به بی اشتهایی عصبی مسائل روحی و روانی می باشد. بعضی از افراد دچار نوعی خودکم بینی و عدم اعتماد به نفس هستند و این روحیه وسواسی باعث می شود برای کاهش استرس این روند را در پیش بگیرند.

محیط و فرهنگ نیز تاثیر زیادی در ایجاد بی اشتهایی عصبی دارد چرا که در برخی از محیط ها تاکید زیادی بر لاغری و تناسب اندام وجود دارد و ارزش افراد در میزان لاغر بودن شخص تعریف می شود.

بی اشتهایی عصبی معمولا در میان زنان و دختران و بخصوص در سنین نوجوانی و جوانی بیشتر دیده می شود اما گاهی در میان مردان و پسران نیز به دلیل مسائل اجتماعی مشاهده شده است و ضمنا اینکه در این عارضه سن خاصی وجود ندارد و ممکن است این اختلال در هر سنی رخ بدهد اما عموما در افراد بالای چهل سال کمتر دیده شده است.

علائم و نشانه های بی اشتهایی عصبی

نشانه ها و علائم فیزیکی بی اشتهایی عصبی شبیه به گرسنگی است. بی اشتهایی همراه با مشکلات عاطفی و رفتاری و برداشت نادرست از میزان وزن بدن و همینطور ترس از افزایش دوباره وزن و چاقی است.

شناسایی نشانه های این عارضه کمی دشوار است چراکه وزن پایین برای هر شخص متفاوت است و بعضی ها چندان هم لاغر به نظر نمی رسند. از طرفی مبتلایان به بی اشتهایی عصبی سعی می کنند لاغر بودن ، عادات غذایی یا مشکلات فیزیکی خود را مخفی کنند.

نشانه های فیزیکی بی اشتهایی عصبی شامل موارد زیر می باشد :

نشانه های فیزیکی بی اشتهایی عصبی شامل موارد زیر می باشد :
نشانه های فیزیکی بی اشتهایی عصبی شامل موارد زیر می باشد :

کاهش وزن غیر منتظره و غیر طبیعی ، لاغری ، خستگی ، بی خوابی ، سرگیجه و غش ، تیرگی انگشتان ، ریزش و شکنندگی مو ، رویش موهای نرم و کرکی در تمام بدن ، اختلال قاعدگی ، یبوست و شکم درد ، خشکی و زردی پوست ، عدم تحمل سرما ، افت فشار خون ، کم آبی بدن ، تپش قلب نامنظم ، ورم دست و پا ، ساییدگی دندان

بعضی از مبتلایان به بی اشتهایی، درست مانند مبتلایان به پرخوری عصبی یا بولمیا عادت به پرخوری هم دارند ، با این تفاوت که این افراد به جای چاق شدن، دچار کمبود وزن نیز می باشند.

علائم و نشانه های احساسی و رفتاری که در ارتباط با بی اشتهایی عصبی می باشند عبارتند از :

خودداری و امتناع از خوردن ، انکار و تکذیب گرسنگی ، ترس از افزایش وزن ، دروغ گفتن در مورد مقدار غذایی که خورده شده ، فعالیت بدنی و ورزش بیش از اندازه ، خلق و خوی فاقد احساسات ، کناره گیری از اجتماع ، تحریک پذیری ، مشغله فکری و درگیری ذهنی زیاد ، کاهش میل جنسی ، خلق و خوی افسرده.

انواع بی اشتهایی عصبی

عارضه بی اشتهایی عصبی آسیب فراوانی به زندگی فرد وارد می کند اما قطعا با استفاده از روش های درمانی می توان عادات بد غذایی را اصلاح کرد و به فرد برای بهبود وضعیت روحی و جسمی کمک کرد.

بی اشتهایی عصبی در افراد به شکل های مختلف نشان داده می شود. در اکثر افراد دچار این عارضه ، فرد از خوردن غذا خودداری کرده و رژیم سخت و فشرده ای در پیش می گیرد.

در برخی دیگر از افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی تمرینات شدید ورزشی دیده می شود. اما در عده ای دیگر از این افراد ، نه تنها از خوردن غذا امتناع نکرده که حتی پرخوری نیز می کنند ولی با روش های مختلف مانند مصرف داروهای ملین و مدر و یا استفراغ عمدی ، بعد از غذا سعی در جلوگیری از جذب کالری و چربی غذا دارند.

دلایل افزایش احتمال بروز بی اشتهایی عصبی

در این که چه عواملی احتمال بروز بی اشتهایی عصبی را افزایش می دهند دلایلی وجود دارد که یکی از آن ها می تواند سابقه خانوادگی یا ژنتیک باشد.

گرفتن رژیم های غذایی نیز احتمال بروز بی اشتهایی عصبی را افزایش می دهد زیرا گرسنگی روی مغز تاثیر گذاشته و باعث ایجاد استرس شدید و وسواس می شود.

عبور از شرایط روحی دشوار مانند مسائل خانوادگی ، عدم رضایت از شغل ، شکست عشقی و مشکلات عاطفی ، مرگ اطرافیان یا بیماری عزیزان و یا حتی عوض کردن مدرسه ، خطر ابتلا به بی اشتهایی عصبی را افزایش می دهد.

عوارض بی اشتهایی عصبی

عوارض بی اشتهایی عصبی

تاخیر در درمان و رفع این عارضه باعث ایجاد عوارض شدید و جبران ناپذیری خواهد شد که در بدترین حالت ، افراد مبتلا دچار مرگ ناگهانی می شوند و این در حالی است که وزن فرد کاهش چندانی نداشته است. سایر عوارض بی اشتهایی عصبی عبارتند از:

کم خونی ، مشکلات قلبی مانند پرولاپس دریچه میترال ، ضربان نامنظم و غیرطبیعی قلب و نارسایی قلب ، ضایعات استخوانی و افزایش احتمال شکستگی آنها ، اختلال و یا قطع قاعدگی در زنان ، کاهش هورمون تستوسترون در مردان ، مشکلات معده و گوارش مانند یبوست ، نفخ و یا تهوع ، مشکلات کلیوی ، تحلیل رفتن عضلات ، اضطراب و افسردگی ، اختلال شخصیت ، اختلالات فکری ، وسواس و زودرنجی ، احتمال گرایش به مصرف الکل و مواد مخدر ، سوء تغذیه در اثر ابتلا به بی اشتهایی عصبی باعث آسیب بسیاری از اندام های حیاتی بدن از جمله مغز ، قلب و کلیه می شود و اگر کنترل نشود ممکن است این آسیب ها برگشت ناپذیر باشند.

راه های پیشگیری از بی اشتهایی عصبی

برای پیشگیری از بی اشتهایی عصبی هنوز روش تضمین شده ای وجود ندارد اما با مراجعه به پزشک و شناختن علت بی اشتهایی در افراد ، می توان جلوی پیشرفت آن را گرفت و نیز با راهنمایی فرد بیمار و شناساندن ارزش های واقعی می توان نگاه او را به زیبایی و سلامت تصحیح کرد و در نهایت اینکه با رژیم سالم غذایی می توان از بی اشتهایی عصبی پیشگیری کرد.

راه های تشخیص بی اشتهایی عصبی

برای تشخیص این بیماری آزمایش و تست های دقیقی وجود دارد.

معاینه فیزیکی

پزشک با معاینه بیمار و بررسی قد و وزن و نیز علائم حیاتی مانند ضربان قلب ، فشارخون ، دمای بدن ، سلامت پوست و ناخن ، ریه و گوارش می تواند در صورت تشخیص به موقع این بیماری اقدام به درمان آن نماید.

تست های آزمایشگاهی

این تست ها شامل ، آزمایش ادرار ، شمارش سلولهای خون و نیز تست بررسی پروتئین و عملکرد کبد ، کلیه و تیروئید می باشد.

 تست های روانشناختی

در این نوع تست ها ، روانشناسان به بررسی افکار ، حالات و احساسات فردی بیمار پرداخته و همچنین درباره عادات غذایی فرد مبتلا نیز سوالاتی کرده و با تهیه پرسش نامه های روانشناسی به بررسی روحیات فرد اقدام می نماید.

سایر تست ها

با استفاده از اشعه ایکس می توان به بررسی تراکم استخوان های بیمار و یا شکستگی آن ها پرداخت. در مواردی نیز میتوان از اشعه ایکس برای تشخیص بی نطمی قلب و یا اختلالات روانی استفاده کرد.

راه های درمان بی اشتهایی عصبی

راه های درمان بی اشتهایی عصبی
راه های درمان بی اشتهایی عصبی

این عارضه از جمله مواردی است که باید توسط تیم پزشکی متشکل از پزشک عمومی ، پزشک تغذیه و روانپزشک درمان شود.اقدامات لازم جهت درمان افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی شامل موارد زیر است.

مراقبت پزشکی

بعلت عوارض زیاد و خطرناک بی اشتهایی عصبی این امکان وجود دارد که بیمار نیاز به مراقبت و نظارت زود به زود در زمینه علائم حیاتی ، سطح آب و الکترولیت بدن و نیز شرایط و وضعیت جسمانی مرتبط با آن داشته باشد. در موارد حاد ممکن است افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی نیاز به تغذیه از راه لوله ای که در بینی قرارداده می شود و تا معده امتداد می یابد داشته باشد.

بازگشت به وزن سلامت

اولین هدف در درمان ، بازگشت به وزنی است که بیمار در آن احساس سلامتی می کند. فرد مبتلا به بی اشتهایی عصبی بدون بازگشت به وزن مناسب و یادگیری رژیم غذایی درست نمی تواند بهبودی یابد. یک روانشناس می تواند برای کمک به بیمار و بازگشت به وزن درست ، فرد را همراهی کند.

یک کارشناس تغذیه می تواند راهنمایی های لازم در مورد رژیم سالم غذایی ، و تهیه برنامه های غذایی مشخص به بیمار کمک کند تا به اهدافی که در مورد وزن خود دارد برسد. خانواده ها نیز می توانند در حفظ و برقراری عادات تغذیه ای سالم به فرد مبتلا کمک کنند.

داروها

تاکنون داروی به خصوصی که جهت درمان بی اشتهایی ساخته شده باشد ، شناخته نشده است. چرا که به این نتیجه رسیده اند که کارایی لازم را نداشته اند. هرچند داروهای ضد افسردگی یا داروهای مربوط به روانپزشکی می توانند جهت درمان اختلالات روانی که ممکن است فردی درگیر آن باشد مثل افسردگی یا اضطراب، به بیمار کمک کند.

بستری کردن در بیمارستان

در مواردی که بیمار دچار عوارض و مشکلات جدی باشد یا در مواردی که فوریت های روانپزشکی ایجاب می کند و یا در موارد سوء تغذیه شدید ، نیاز به بستری شدن در بیمارستان وجود دارد. بعضی از درمانگاه ها در درمان افراد دچار بی اشتهایی عصبی ، تخصصی هستند. این امکان وجود دارد که بعضی از آن ها به جای بستری کردن بیماران ، برنامه های روزانه را پیشنهاد می دهند که این برنامه ها مرتبط با غذا خوردن ، ممکن است درمان های فشرده تر و شدیدتری را در مدت زمان طولانی تری پیشنهاد دهند. همچنین حتی پس از اتمام دوره بستری ، درمانهای مداوم و آموزشهای تغذیه ای برای ادامه بهبود بسیار حائز اهمیت است.

تغییر شیوه ی زندگی

تغییر شیوه ی زندگی
تغییر شیوه ی زندگی

هنگامی که فردی مبتلا به بی اشتهایی عصبی است ، مراقبت و محافظت مناسب از خود برایش مشکل خواهد بود به همین دلیل علاوه بر درمان های تخصصی ، رعایت موارد زیر نیز برای بهبود بیشتر و بهتر الزامی است.

متعهد بودن به برنامه های درمانی و هرآنچه باعث ایجاد احساس خوشایند در بیمار می شود و نیز فرار نکردن از جلسات درمانی و نگذشتن از وعده های غذایی می تواند سرعت درمان بیمار را افزایش داده و نتیجه بهتر و زودتر نمایان می شود.

بیمار باید کلیه مکمل های ویتامینی و املاح مورد نیاز و مناسب خود را مصرف کند. بیمار باید خود را از توجه و ارتباط با اعضای خانواده جدا نکند و از حمایت های آن ها برای درمان بی اشتهایی عصبی بهرمند شود.

نکات اساسی درمان

این امکان وجود دارد که غلبه بر بی اشتهایی عصبی امری دشوار به نظر بیاید چرا که فرد مبتلا مدام در معرض هجوم اخبار و پیام های ضدو نقیض و پیچیده از جانب رسانه ها ، فرهنگ و شاید خانواده و یا دوستان خود هستند و به همین علت باید مدام به خود یادآوری کنند که وزن سلامت بدن خود چقدر است بخصوص در زمان هایی که تصاویری می بینند که انگیزه و میل آن ها را جهت محدود ساختن کالری های دریافتی تحریک می کند.

از وبسایت های مربوط به طرفداران بی اشتهایی عصبی بازدید نکنند چرا که این وبسایت ها آن ها را تشویق می کنند که عادات خطرناک خود را حفظ کرده و باعث بازگشت مجدد بی اشتهایی عصبی شود.

باید به این موضوع آگاه باشند که فرد مبتلا به بی اشتهایی عصبی ممکن است نتواند داور خوبی برای مقدار غذای خورده شده و یا وزن مناسب خود، برای برخورداری از سلامت باشد.

شناسایی و تعیین موقعیت های مشکل زا که احتمالا افکار و رفتارهای بیمار را برانگیخته نماید و موجب گرایش به سمت بی اشتهایی عصبی شود.

شخص مبتلا به بی اشتهایی عصبی باید به دنبال الگوهای شخصیتی مثبت باشند و به خود یادآوری کنند که احتمالا الگوها و مدل های بسیار لاغر یا هنرپیشگانی که در مجلات مد ، خود را به نمایش می گذارند ، نمایانگر بدنهای سالم نیستند.

۱- چگونه تشخیص دهیم که به بی اشتهایی عصبی دچار شده ایم؟

برای تشخیص این بیماری آزمایش و تست های دقیقی وجود دارد. معاینه فیزیکی توسط پزشک ، تست های آزمایشگاهی و روانشناختی و ... از جمله راه های تشخیص می باشند.

۲- آیا برای بی اشتهایی عصبی راه درمانی وجود دارد؟

بله.این عارضه از جمله مواردی است که باید توسط تیم پزشکی متشکل از پزشک عمومی ، پزشک تغذیه و روانپزشک درمان شود.

۳- چه عواملی احتمال بروز بی اشتهایی عصبی را افزایش می دهند؟

در این که چه عواملی احتمال بروز بی اشتهایی عصبی را افزایش می دهند دلایل مختلفی وجود دارد. عبور از شرایط روحی دشوار مانند مسائل خانوادگی ، عدم رضایت از شغل ، شکست عشقی و مشکلات عاطفی ، مرگ اطرافیان یا بیماری عزیزان و یا حتی عوض کردن مدرسه از جمله عواملی هستند که خطر ابتلا به بی اشتهایی عصبی را افزایش می دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بی اشتهایی عصبی و نحوه درمان آن با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره