روانشناسی

علت ترس از رانندگی + ۱۰ راهکار فوق العاده برای غلبه بر این ترس

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علل ترس از رانندگی و راهکارهای غلبه بر آن با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

در جهانی که ما زندگی می کنیم و در عصر حاضر ، رانندگی از جمله مهارت هایی است که آموختن آن برای همه ی افراد امری ضروری است . با این وجود ، هستند عده ای که از رانندگی هراس دارند. ولی اگر از خودشان بپرسید می گویند که رانندگی کردن را دوست ندارند ، به همین دلیل هم هست که تا به حال برای آموزش رانندگی و گرفتن گواهی نامه هیچ اقدامی نکرده اند .

علت ترس از رانندگی چیست؟

ترس افراد از رانندگی گاهی به خاطر یک اتفاق تلخ ( مثلا یک تصادف) که در گذشته پیش آمده است ایجاد می شود. برای بعضی ها نیز ترس از رانندگی به صورت فوبیا بوده و کلا فرد از اینکه ممکن است حین رانندگی کنترل خود را از دست بدهد ، شرایط جوی بد باشد ، در جای شلوغ گیر کند ، ناتوانی در کنترل کردن اتومبیل و بسیاری دلایل دیگر از رانندگی خودداری می‌کند.

شاید شما هم کسانی را دیده باشید که اگر حین رانندگی احساس خطر کنند دچار حملات عصبی  شده ، ضربان قلب آن ها افزایش یافته و دچار استرس می شوند و این امر اجازه نمی دهد که شخص یک رانندگی بی خطر و ایمن را تجربه کند.

مهم ترین دلایل ترس از رانندگی

از جمله دلایل ترس از رانندگی در افراد تازه کار بودن یا عدم تسلط کافی در رانندگی می باشد. همچنین عوامل استرس زا مانند احتمال برخورد با خودروهای دیگر ، تصادف کردن با عابر پیاده ، مسیرهای پر ترافیک و… از دیگر عوامل ترس از رانندگی در افراد است.

راهکارهایی برای مقابله با ترس از رانندگی

راهکارهایی برای مقابله با ترس از رانندگی
راهکارهایی برای مقابله با ترس از رانندگی

افکارتان را اصلاح کنید

بین افرادی که ترس از رانندگی دارند اغلب افکار نادرستی مرسوم است مثل اینکه گفته می شود کسی که حین رانندگی اضطراب دارد هیچوقت راننده ی خوبی نخواهد شد ، یا اگر دچار استرس هستید نمی توانید روی خودتان کنترل داشته باشید با این حساب بهتر است که اصلاً در موقعیت قرار نگیرید. این افکار کاملاً مردود است پس به جای گوش دادن به این افکار منفی ، با تمرین ، تمرکز خود را بالا ببرید.

با ترس هایتان مواجه شوید

از دیگر راهکارهایی که در حل مشکل ترس از رانندگی به شما کمک می کند استفاده از تکنیک مواجهه سازی است ، به این صورت که باید با موقعیتی که در شما استرس ایجاد می کند روبرو شوید. مثلاً می توانید برای کاهش استرس خود هنگام رانندگی با همراهی مربی خود در خیابانی خلوت و سپس در جاهای شلوغ تر رانندگی کنید تا رفته رفته بر ترس خود غلبه کرده و بتوانید در خیابان های شلوغ بدون هیچ نگرانی به راحتی رانندگی کنید.

به تمرینات میدانی بپردازید

اگر به تازگی شروع به رانندگی کرده اید برای کاهش استرس و غلبه بر ترس از رانندگی ، بهتر است در لاین دوم از سمت راست یا لاین وسط رانندگی کنید ، زیرا اغلب رانندگانی در این دو لاین رانندگی می‌کنند که سرعتشان کمتر است و نسبت به دیگر رانندگان صبورترند. پس این نکته را مد نظر داشته باشید.

خونسردی خود را حفظ کنید

بهترین کمکی که برای کاهش ترس از رانندگی می توانید به خودتان بکنید این است که خونسرد باشید ، اجازه ندهید که دیگران باعث ایجاد استرس در شما بشوند. به آرامی و با رعایت قوانین رانندگی کنید.

اصلاً اهمیت ندهید که رانندگان دیگر بوق می زنند ، شما را مسخره می کنند ، با سرعت رانندگی می کنند و… مهم این نکته است که شما خوب رانندگی کنید. پس به خودتان مسلط باشید و با حفظ آرامش و خونسردی رانندگی کنید. به توانایی هایتان اعتماد داشته باشید و از دیگران نهراسید.

با استفاده از عبارات مثبت به خودتان اطمینان بدهید

با استفاده از عبارات مثبت به خودتان اطمینان بدهید
با استفاده از عبارات مثبت به خودتان اطمینان بدهید

با خودتان تکرار کنید که:

رانندگی یک مهارت همگانی است ، من در حال انجام یک فعالیت معمولی و روزمره هستم.

من قوانین را ، رعایت می کنم و محتاط هستم ، پس خطری مرا تهدید نمی کند.

رانندگی با سرعت بالا یک امتیاز نیست ، من کار درست را انجام می دهم.

مسیر من مشخص است پس هیچ عجله ای ندارم و نیاز نیست خطر کنم.

محیط اتومبیل را آرام کنید

برای کاهش ترس از رانندگی برقراری آرامش در محیط خودروی شخصی اهمیت ویژه‌ای دارد. سعی کنید هنگام رانندگی لباس و کفش تان راحت باشد. برای ایجاد فضایی دلنشین و خالی از استرس از یک موسیقی آرام کمک بگیرید. هر چه فضا پر سر و صدا تر باشد باعث می‌شود تمرکز شما افت کند. پس حفظ آرامش فضا بسیار مهم است. این نکته را دست کم نگیرید.

استفاده از تمرینات یوگا

برای درمان ترس از رانندگی از تمرینات یوگای چشمی بهره بگیرید. به این ترتیب که با چشمان باز ، ( نیاز نیست روی نقطه ای خاص تمرکز کنید) و بدون تکان دادن سرتان به آرامی پنج بار علامت بی نهایت را با چشمان خود رسم کنید. بعد برای رفع خستگی چشمانتان برای یک دقیقه کف دست ها را به صورت کاسه روی چشم ها قرار دهید وسپس یک بار دیگر حرکت رسم را با چشمان باز تکرار کنید.

زمانی که عجله دارید رانندگی نکنید

رانندگی کردن زمانی که عجله دارید و وقتتان کم است اصلا کار درستی نیست. زیرا در این مواقع ذهنتان درگیر است ، احتمالا با سرعت رانندگی می کنید و نمی توانید تمرکز کنید ، بهم ریختگی ذهن علاوه بر این که امکان خطا را افزایش می دهد ، ممکن است که منجر به تصادف شود. پس بهتر است در این جور مواقع از خودروی شخصی استفاده نکنید.

از پر بودن بودن باک بنزین مطمئن شوید

از پر بودن بودن باک بنزین مطمئن شوید

برای کمک به کاهش ترس از رانندگی قبل از اقدام به رانندگی مطمئن شوید که باک بنزین تان پر است ، شاید این موضوع به نظر بی اهمیت بیاید ولی حقیقت این است که وقتی بنزین ماشین در حال تمام شدن است، ذهن شما را درگیر کرده و مدام به سوخت گیری مجدد فکر می کنید در این حالت بدون آن که خودتان متوجه باشید دچار استرس می شوید.

برای انجام کارهای مهم از خودروی شخصی استفاده نکنید: مواقعی پیش می آید که کار مهم یا قرار ویژه‌ای دارید این مسئله خودش به تنهایی استرس زا می باشد پس برای حفظ آرامش خود و رها شدن از دام ترس از رانندگی راه حل درست این است که رانندگی نکنید ، زیرا گیر افتادن در ترافیک و یا مشکلات احتمالی استرس شما را دوچندان کرده و ممکن است حادثه ای رخ دهد.

برای غلبه بر ترس از رانندگی نفس عمیق بکشید

گاهی اوقات به خاطر استرس و اضطراب ممکن است دچار گرفتگی عضلات بشوید برای خلاصی از این حالت نفس عمیقی به داخل ریه های خود فرو برده و باز دم را به آهستگی و از راه بینی خارج کنید و روی تنفستان تمرکز کنید تا عضلاتتان آرام شوند.

روان درمانی

یکی دیگر از راه های غلبه بر ترس از رانندگی روان درمانی است . گاهی افراد رانندگی را بیش از حد خطرناک فرض می کنند ، بر همین اساس دچار ترس از رانندگی شده و احساس ضعف می کنند در این مواقع بهتر است از یک مشاور کمک بگیرند ، مشاوره کمک می کند تا بسیاری از ترس های بی پایه و اساس از بین بروند .

در این زمینه مرکز مشاوره خانواده رایکو آماده ی ارائه ی خدمات مشاوره ای در زمینه ی از بین بردن ترس از رانندگی است. شما می توانید از سراسر ایران با مشاورین مرکز مشاوره خانواده رایکو از طریق تماس تلفنی مشاوره های تخصصی بگیرید.

از ترس هایتان یادداشت بردارید

برای کمک به درمان ترس از رانندگی همه ی عواملی که باعث ایجاد استرس در شما می شود را روی کاغذ بنویسید. موارد را بر حسب شدت و ضعف صورت بندی کنید . با این کار شما به مرور زمان با ترس هایتان کنار می آیید و مرور این لیست به اصطلاح باعث حساسیت زدایی در شما می شود.

حرف آخر

یادگیری مهارت در هر زمینه ای روشی برای آسان تر شدن انجام کارها است ولی لزوماً همه ی افراد در همه ی زمینه ها ماهر نیستند. هر انسانی به فراخور شرایط خودش توانایی های منحصر به فردی دارد پس اگر با به کار بستن راهکار های ذکر شده باز هم نتوانستید ترس از رانندگی را در خودتان درمان کنید نگران نباشید رانندگی کردن اولین یا آخرین کاری نیست که باید انجام دهید ، شما می توانید توانایی های خودتان را در زمینه های دیگر تقویت کنید. دوست دار سلامت خود باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علل ترس از رانندگی و راهکارهای غلبه بر آن با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

  1. سلام روز بخیر من یه بار تو یه محیط خیلی شلوغ و سر بسته ای مونده بودم که یهو احساس خفگی شدید کردم و حالم چند ساعت بد بود و بستری بودم از اون وقت تا حالا از محیط های شلوغ به شدت میترسم و اصلا نمیرم جای شلوغ شما میدونید چجوری دیگه نترسم؟

    1. با سلام و وقت بخیر، درمان آگورافوبیا مانند هر اختلال دیگری ممکن است زمان بر باشد اما اگر شیوه صحیح درمان را دنبال کنید نتیجه بهتر و سریعتری خواهید گرفت. اگر درست نفس کشیدن را یاد بگیرید یعنی شما توانایی کنترل سیستم عصبی و رسیدن به آرامش را خواهید داشت. نحوه درست تنفس را می توانید در قالب تمرین های یوگا یا مدیتیشن تمرین کنید. هیپنوتیزم یکی دیگر از راه های درمان این اختلال می باشد که روش خاص هیپنوتیزم درمانی به وضعیت روانی شما بستگی دارد. اگر این اضطراب در شما تا حد زیادی افزایش یافت، می بایست از روانشناسان و روانپزشکان این حوزه به صورت تخصصی کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره