روانشناسی

تاثیر موسیقی بر مغز ما چگونه است

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تاثیر موسیقی بر مغز انسان با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

عده زیادی از ما ساعت های بسیاری را در طول روز و یا هفته  به گوش کردن موسیقی اختصاص می دهیم . بنابراین بهتر است از تاثیر موسیقی بر مغز آگاهی داشته باشیم . موسیقی از هرج و مرج نظم می آفریند و ریتم را بر چیزهای نا همگون تحمیل می کند ، موسیقی می تواند همین نظم را بر ذهن و مغز تحمیل کند و به همین دلیل است که موسیقی برای ما آرامش بخش است . اما موسیقی با چه مکانیسمی بر مغز ما اثر می گذارد و چگونه از این اثر گذاری میتوان بهره برد ؟ در ادامه مشاوره خانواده رایکو سعی کرده است که برای دستیابی به پاسخ سوالات خود توضیحاتی در این باره ارائه دهد.

تاثیر موسیقی بر مغز به وسیله تحریک نرون ها

تاثیر موسیقی بر مغز به وسیله تحریک نرون ها
تاثیر موسیقی بر مغز به وسیله تحریک نرون ها

مغز انسان از میلیاردها نرون تشکیل شده است این نرون ها وظیفه انتقال اطلاعات در سیستم عصبی را بر عهده دارند. آنچه که ما از آن به عنوان رشته افکار نام می بریم در حقیقت یک جریان مشخص و به هم پیوسته از نرون ها است . زمانی که ما یک فکر خوب را به ذهن می آوریم مسیر نرون های دارای تفکر مثبت فعال شده و ادامه می یابند همچنین زمانی که یک فکر بد را به ذهن می آوریم مسیر نرون های حامل افکار منفی به فعالیت در آمده و ادامه پیدا می کنند ‌.

تاثیر موسیقی بر مغز  از طریق تحریک نرون های حامل احساسات مثبت آغاز شده و این رشته تحریک عصبی در مغز ادامه می یابد . با شروع گوش دادن به یک موسیقی خوب احساس خوبی در ما شروع می شود و این احساس حتی ساعت ها پس از اتمام موسیقی ادامه پیدا می کند ، به عنوان مثال یک موسیقی که دارای مضامین ملی و میهن پرستانه است مسیر نرون های عصبی حامل این احساس را فعال می کند و پس از اتمام موسیقی نیز زنجیره نرون های حاوی این احساس در مغز فعال باقی می مانند. گوش کردن مداوم به آهنگ های ملی و میهن پرستانه باعث می شود که به تدریج این مسیر عصبی در ذهن ما تقویت شده و این امر به تقویت روحیه میهن پرستی در وجود ما خواهد انجامید .

آهنگ ها و سرودهای مذهبی نیز تاثیرات مشابهی بر روی نرون ها دارند و به همین دلیل است که بیشتر مراسم های مذهبی با اجرای سرود و آهنگ همراه است مانند آهنگ ها و سرودهایی که در کلیساها خوانده و نواخته می شود. به همین دلیل می توان گفت که موسیقی می تواند حتی شکل دهنده شخصیت افراد باشد.

تاثیر موسیقی بر مغز و ارتباط آن با شخصیت افراد

با استفاده از سلیقه افراد در گوش کردن به موسیقی می توان به شخصیت و حالات روحی فرد پی برد ، طبیعی است که این موضوع به تاثیر موسیقی بر مغز باز می گردد. بعنوان مثال  وقتی می بینید فردی به موسیقی و نواهای مذهبی علاقه مند است نا خود آگاه حدس میزنید که آن شخص دارای روحیات و شخصیتی مذهبی است . دلیل آن این است که گوش کردن مداوم به این نوع از موسیقی مسیرهای عصبی حاوی احساسات مذهبی را تحریک کرده و فعال نگه می دارد  . این موضوع در خصوص سایر موسیقی ها نیز مصداق پیدا می کند به عنوان نمونه میتوان به موارد ذیل اشاره کرد.

طرفداران موسیقی جاز- اعتماد به نفس بالا ، خلاق و اهل گردش هستند.

طرفداران موسیقی کلاسیک – اعتماد به نفس بالا ، خلاق و درونگرا هستند.

طرفداران موسیقی رپ – اهل گردش هستند.

طرفداران موسیقی اپرا – دارای اعتماد به نفس بالا و مهربان هستند.

طرفداران موسیقی کانتری – افرادی سخت کوش هستند.

تاثیر موسیقی بر مغز ورزشکاران

تاثیر موسیقی بر مغز ورزشکاران
تاثیر موسیقی بر مغز ورزشکاران

در خصوص تاثیرات موسیقی بر مغز ورزشکاران تاکنون تحقیقات بسیاری انجام پذیرفته است. احتمالا بسیاری از شما تاثیر یک موسیقی با ریتم تند و صدای بلند و افزایش توان  جسمی را تجربه کرده اید. در بسیاری از باشگاه های ورزشی از موسیقی به عنوان عاملی برای تحریک ورزشکاران استفاده می شود . موسیقی با ریتم تند و بلند باعث میشود که توجه مغز از خستگی منحرف شده و به عوامل  انرژی زا منعطف شود، به عبارت دیگر موسیقی باعث می شود که مغز فریادهای خستگی را نادیده بگیرد.

تاثیر موسیقی بر مغز و استفاده از آن در درمان بیماری ها

از موسیقی می توان برای درمان برخی بیماری های روحی و روانی مانند اختلالات دو قطبی و افسردگی استفاده کرد گوش کردن به صداهایی نظیر صدای امواج دریا ، صدای ریزش باران و یا وزش باد در افراد افسرده و پیش از به خواب رفتن می تواند بسیار مفید باشد همچنین در بسیاری از بیماران روحی و روانی یک نامنظمی در ذهن وجود دارد که گوش کردن به موسیقی به برقراری مجدد این نظم ذهنی کمک می کند.

تاثیر موسیقی بر مغز و استفاده از آن برای بهبود حافظه

تاثیر موسیقی بر مغز و استفاده از آن برای بهبود حافظه

تحقیقات نشان داده اند افرادی که در سالهای جوانی یک ساز موسیقی را می نواخته اند در کهنسالی کمتر در معرض ابتلا به آلزایمر قرار می گیرند . همچنین کودکان نوازنده دارای دایره لغات بسیار وسیع تر نسبت به کودکان هم سن خود هستند. یادگیری موسیقی مکانیسمی همانند یاد گیری یک زبان جدید را دارد و موجب بهبود عملکرد قسمت های مختلفی در مغز می شود . همچنین  در بسیاری از بیماران روحی و روانی یک نامنظمی در ذهن وجود دارد که گوش کردن به موسیقی به برقراری مجدد این نظم ذهنی کمک می کند.

استفاده از تاثیر موسیقی بر مغز برای انجام مدیتیشن

از ارتباط ما بین موسیقی و مغز می توان برای مدیتیشن و کاهش استرس استفاده کرد . برای این منظور به طور معمول گوش فرا دادن به موسیقی شرقی مناسب تر است. تحقیقات نشان داده که غده هیپوفیز و تالاموس که وظیفه ترشح هورمون آندو مورفین را در بدن به عهده دارند به محرک های صوتی پاسخ داده و شروع به ترشح این هورمون می کنند .‌ هورمون آندو مورفین نقش مهمی در رسیدن به آرامش در بدن ایفا می کند و به این ترتیب  اثر آرامش بخشی و کاهش استرس به وسیله گوش فرا دادن به موسیقی اعمال می شود.

استفاده از تاثیر موسیقی بر مغز به منظور درمان نارسایی های گفتاری

از ارتباط موسیقی با مغز می توان در درمان افرادی که دچار لکنت زبان و یا اختلالات زبان پریشی هستند استفاده کرد یکی از روش های درمان برای این افراد خواندن آواز و سرودهای دسته جمعی است . همچنین کودکانی که دچار لکنت زبان هستند به هنگام آواز خواندن های دسته جمعی لکنت خود را فراموش می کنند . نظم و هارمونی موجود در شعر و آهنگ باعث می شود که افراد مبتلا به نارسایی کلامی بتوانند کلمات را با سهولت بیشتری بر زبان بیاورند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تاثیر موسیقی بر مغز انسان با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

  1. سلام روزتون بخیر من یه داداش ۱۶ ساله دارم خیییییلی به رپ علاقمنده و رپ گوش میده این تاثیر منفی رو ذهنش میذاره؟

    1. با سلام، موسیقی دارای قدرت الهام بخشی و سرگرم کننده است. همچنین دارای اثرات روانی قوی است که می‌تواند سلامت را بهبود بخشد. به جای فکر کردن به موسیقی به عنوان سرگرمی، برخی از مزایای ذهنی عمده‌ای را که موسیقی در زندگی به جای می‌گذارد را در نظر بگیرید. تاثیر موسیقی بر روی ذهن عبارتند از: بهبود هوش کلامی، افزایش قدرت خلاقیت، ساماندهی توانایی های مغز، افزایش شادی ذهن و جسم کمک میکند، در صورتی که به رپ های خیابانی که ماهیت اعتراض دارند و از الفاظ رکیک در آن ها استفاده شده است گوش ندهند مشکلی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره