طلاق

تاثیرات جبران ناپذیر طلاق بر فررندان پسر

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تاثیرات طلاق بر فررندان پسر با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

خانواده امن ترین و اصلی ترین جامعه ای است که فرزندان باید در آن رشد کرده و تربیت شوند. این نهاد کوچک و اعضای آن سعادت یا ناکامی فرزندان را مشخص می کند و در شکل گیری شخصیت و حالات درونی آن ها نقش مهمی را بازی می کند.

طلاق و جدایی والدین پایه های این نهاد کوچک را به لرزه در می آورد و زمینه تخریب استعدادها و توانایی های فرزندان را فراهم می کند. در این مقاله تاثیرات باور نکردنی و مهمی که طلاق بر زندگی فرزندان و به خصوص فرزند پسر را بررسی می کنیم. اگر علاقه مند به آگاهی بیشتر درباره این موضوع هستید ، مطالعه این مقاله برایتان مفید خواهد بود.

دلایل طلاق زوجین

علت طلاق هر چیزی می تواند باشد. ممکن است که والدین با یکدیگر تفاهم نداشته باشند و نتوانند به اتفاق هم ، یک تصمیم مشترک بگیرند و برایشان سخت باشد تا عادات ناپسند خود را کنار بگذارند. مشکلات جسمی و جنسی ، عدم رضایت از روابط زناشویی ، دروغ ، خیانت ، مشکلات مالی و تضاد فرهنگی و … هر کدام می تواند منجر به سردی روابط زن و مرد و عاملی برای طلاق آن ها شوند.

نوع دیگری از طلاق به نام طلاق عاطفی نیز وجود دارد که در آن ، زن و مرد از یکدیگر جدا نمی شوند و همچنان با هم زندگی می نمایند. اما رابطه آن ها سرد شده و دیگر نمی توانند مانند قبل روابط دوستانه ای داشته باشند. در صورتی که زوجین تصمیم جدی برای درمان طلاق عاطفی نگیرند و به ریشه یابی و حل مشکلات خود نپردازند ، لطمه سنگینی به خود و فرزندانشان وارد خواهند کرد.

فرزندان اصلی ترین قربانیان طلاق

فرزندان پسر اصلی ترین قربانیان جدایی
فرزندان پسر اصلی ترین قربانیان جدایی

زمانی که والدین در یک خانواده ، تصمیم به جدایی می گیرند باید تلاش کنند تا فرزندان را نیز از این تصمیم آگاه کرده و آن ها را از نظر روحی و روانی آماده نمایند.

فرقی نمی کند که فرزندان دختر باشند یا پسر. هر فرزند با توجه به سن خود و درکی که از صمیمیت روابط پدر و مادر خود دارد ، از این روابط یا اختلافات تاثیر می پذیرد و در اکثر مواقع احساس ترس یا استرس را تجربه می نماید.

دختران به دلیل روحیه لطیف و حساس و پسران به فراخور جنب و جوش و روحیه استقلال طلب خود در مواجه با مشکلات خانوادگی و طلاق والدین با مشکلات متعددی رو به رو می شوند. آن ها در اکثر مواقع به سختی می توانند خود را با شرایط جدید وفق دهند و یا تصمیم بگیرند که با کدام یک از والدین خود زندگی کنند.

نگرانی هایی از قبیل این که از این به بعد از چه طریقی کسب درآمد خواهیم کرد؟ نیازهای خانه و امور مربوط به آن چگونه رفع خواهد شد؟ در ارتباط با دوستان و در پاسخ به سوالات دیگران در مورد خانواده خود چه پاسخی باید داد؟ و… برایشان ایجاد می شود.

تاثیر طلاق بر فرزندان پسر چگونه است؟

ما در اینجا به طور اختصاصی تاثیر طلاق بر فرزند پسر را بررسی می کنیم و امیدواریم تا افرادی که به تازگی تصمیم به طلاق گرفته اند با مطالعه این مقاله با مشکلاتی که ممکن است فرزند پسرشان را تهدید کند آشنا شوند و در صورت امکان در تصمیم خود تجدید نظر نمایند.

افت تحصیلی

طلاق والدین آن هم در زمانی که فرزندان به مدرسه می روند و یا حتی در حال تحصیل در دانشگاه هستند ، منجر به ضعف و مشکلات متعددی در تحصیل و یادگیری فرزندان می شود.

فرزندان پسر معمولا جنب و جوش و شیطنت بیشتری دارند و در نتیجه خیلی سریع تر تحت تاثیر طلاق والدین قرار گرفته و دچار افت تحصیلی می شوند. به خصوص اگر ببینید که والدین شان نسبت به قبل به وضعیت تحصیلی آن ها رسیدگی نمی کنند و یا جلسات برگزار شده در مدرسه را به یکدیگر واگذار می نمایند.

گرفتاری در دام اعتیاد

تاثیر طلاق بر اعتیاد فرزندان پسر
تاثیر طلاق بر اعتیاد فرزندان پسر

اعتیاد به مواد مخدر یکی از بدترین تاثیرات طلاق بر فرزند پسر است. تصور کنید که والدین درگیر طلاق و کشمکش های مربوط به آن هستند و فرزندان خود را مانند گذشته کنترل نمی کنند. در این حالت فرزندان خود را آزادتر از پیش خواهند دید و ممکن است با توجه به سن خود و از روی کنجکاوی یا ارتباط با دوستان جدید که والدین هنوز آن ها را به خوبی نمی شناسند یا از قبل مورد تایید والدین نبوده اند ، به دام اعتیاد گرفتار شوند. اعتیاد بسیاری از نوجوانان از همین مسائل سرچشمه می گیرد ، پس والدین باید نسبت به آن هوشیار باشند.

دوستی با افراد ناشناس و غیر قابل اعتماد

والدین معمولا دوستان فرزندان خود را می شناسند و ممکن است فرزند خود را از دوستی با یک شخص خاص منع کرده و یا فرزندشان را به دوستی و ارتباط با فردی که مورد تاییدشان است تشویق کنند. آن ها در اکثر مواقع با خانواده دوستان فرزندشان آشنا هستند ، از محل سکونت آن ها اطلاع داشته و یا حداقل به شماره تماس آن ها یا والدین شان دسترسی دارند.

ممکن است فرزندان با توجه به قرار گیری در سن بلوغ به دوستی با افراد بزرگتر از خود یا کسانی که آن ها را تشویق به تجربه های خطرناک و جدید می کنند ، تمایل بیشتری داشته باشند. زمانی که والدین در شرف طلاق قرار می گیرند و به سختی می توانند به امور جزئی فرزندشان رسیدگی کنند ، فرزندان می توانند دست به تجربه های جدید زده و با افراد ناشناس دوست شوند. در این صورت ممکن است که این دوستی ها دردسرساز شده و آن ها را به انجام کارهای ناشایست و خطرناک وادار نماید.

انحرافات جنسی

یکی دیگر از مخرب ترین تاثیرات طلاق بر فرزند پسر عدم اطلاع رسانی والدین در مورد مشکلات و مسائل جنسی به آن ها است. زمانی که فرزند پسر در سن بلوغ قرار گرفته و نیازمند کسب اطلاع در این زمینه است ، معمولا توسط پدر خود راهنمایی شده و پاسخ منطقی و مناسبی را از او دریافت می کند.

اما اگر این فرزند تنها با مادر خود زندگی کند و یا به دلیل ازدواج مجدد یا مهاجرت والدین از آن ها دور باشد ، ناچارا به مشورت با افراد دیگر روی می آورد و ممکن است از روی کنجکاوی یا ارتباط با افراد غیر قابل اعتماد دیدگاه نامناسبی نسبت به مسائل جنسی پیدا کند.

بیماری های جسمی و مقاومت در مقابل درمان

زمانی که فرزند خانواده بیمار می شود پدر و مادر به سرعت برای درمان او اقدام می کنند. اما ممکن است که در زمان طلاق والدین ، به بیماری فرزندان کم توجهی شود و یا هر کدام از والدین مراجعه فرزند به پزشک را به عهده دیگری گذاشته و جز مسئولیت های او بدانند. در این صورت فرزندشان ممکن است با مشکلات جدی و ضعف شدید جسمی مواجه شود.

مشکلات اخلاقی و ناهنجاری های رفتاری

تاثیرات مخرب طلاق بر روی رفتار فرزندان پسر
تاثیرات مخرب طلاق بر روی رفتار فرزندان پسر

یکی از بدترین تاثیرات طلاق بر فرزند پسر ، غفلت والدین و کم توجهی آن ها به تربیت و رشد اخلاقی فرزندشان است. اگر فرزندان توسط پدر و مادر و به درستی تربیت نشوند ، در آینده با مشکلات و اختلالات اخلاقی و رفتاری متعددی مانند دروغ گویی ، لجبازی و پرخاشگری در کودکان مواجه خواهند شد.

ایجاد چنین مشکلات اخلاقی ، با دیدن اختلافات و مشاجرات والدین شدیدتر خواهد شد و موجب می شود تا فرزندان هم خشونت یا جملات رد و بدل شده میان والدین خود را یاد بگیرند.

استرس و اضطراب

بروز اضطراب و استرس شدید از تاثیرات مخرب طلاق بر فرزندان خواهد بود. مشاجرات ، دعوا یا فریاد زدن والدین و یا جدایی آن ها روحیه فرزندانشان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

ترس از دست دادن والدین ، ندیدن آن ها برای مدت طولانی ، جدایی از خواهر یا برادر دیگر و … در طولانی مدت موجب بروز اختلالات روانی در فرزند خواهد شد.

دوری از والدین

والدین باید توجه داشته باشند که فرزندشان بیش از هر چیزی به آرامش نیازمند است. پس باید سعی کنند تا از مشاجرات در مقابل او خودداری نمایند و تا حد امکان مسائل و مشکلات میان خود را برای فرزندان خود بازگو نکنند. چون در این صورت فرزندشان را به قضاوت وادار می کنند و ممکن است موجب شوند تا او رابطه بدی با یکی از والدین داشته باشد.

از طرف دیگر دعوا و مشاجره والدین یا قهر و آشتی های مکرر ، طلاق و عواقب بد آن مانند جدایی از یکی از والدین نیز می تواند بر روابط فرزند با پدر و مادرش تاثیرگذار باشد‌.

ناتوانی در تصمیم گیری

کودکی که همیشه از والدین خود نظرخواهی می نماید ، با جدایی از آن ها به سختی می تواند در مورد مسائل مختلف تصمیم گیری کند. در نتیجه همیشه خود را بر سر دو راهی خواهد دید. درست مانند زمانی که مجبور بوده یکی از والدین را برای زندگی آینده انتخاب کند و یا به اجبار تنها با یکی از آن ها باشد.

افسردگی

افسردگی فرزندان پسر پس از طلاق والدین
افسردگی فرزندان پسر پس از طلاق والدین

اگر فرزند به مدت طولانی از پدر یا مادر خود دور باشد و نتواند با او صحبت کند و یا خاطرات شیرین گذشته برایش قابل تکرار نباشد ، به افسردگی مبتلا خواهد شد. این یکی از رایج ترین تاثیرات طلاق بر فرزند پسر است چون نوعی نارضایتی از زندگی را برای او ایجاد می کند و او را نسبت به ادامه زندگی بدبین و نا امید خواهد کرد.

مشکل در برقراری ارتباط با دیگران

یکی دیگر از مهمترین اثرات طلاق بر فرزند پسر ، بروز مشکل در برقراری ارتباط او با دیگران و به خصوص هم سن و سالانش است. چون ممکن است خود را دچار نوعی کمبود ببیند و یا از این که والدینش از یکدیگر جدا شده اند ، خجالت بکشد.

علاوه بر این ، سوالاتی که دوستان ، اقوام و … درباره والدینش از او می پرسند ، برایش آزاردهنده خواهد بود. در نتیجه او را به انزوا و دوری از جامعه خواهد کشاند.

کمبود محبت

کودکی که بر اثر طلاق والدین از آن ها جدا شده است ، محبت را تنها از سوی یکی از والدین خود دریافت خواهد کرد که اصلا کافی نیست.

به همین دلیل است که در یک مشاوره روانشناسی به والدین توصیه می شود تا هر چند وقت یک بار به دیدار فرزندشان بروند. قانون هم برای جلوگیری از این مشکل راهکارهایی را ارائه داده است. اما به هر حال رابطه فرزند با والدینی که از یکدیگر جدا شده اند در مقایسه با زمانی که آن ها در یک خانواده و با هم زندگی می کرده اند بسیار متفاوت خواهد بود.

از سویی دیگر مشکلاتی که طلاق برای والدین ایجاد می کند ، بر رابطه آن ها با فرزندشان تاثیر گذاشته و میزان توجه آن ها را کاهش می دهد. کودکی که برای مدت زیادی مورد محبت والدین قرار نگرفته است ، با دیدن رابطه صمیمی دوستان با والدینشان ، دچار افسردگی و تضعیف روحیه خواهد شد.

اعتماد به نفس پایین

کاهش اعتماد به نفس کودکان یکی دیگر از اصلی ترین تاثیرات طلاق بر فرزند پسر است. جدایی والدین و طلاق آن ها باعث می شود تا فرزندان خود را در سطح پایین تری از دوستان شان ببینند و همیشه یک نقص را برای خود در نظر بگیرند.

انجام کارهای خطرناک برای جلب توجه بیشتر

اثرات طلاق بر لجبازی و کارهای خطرناک فرزندان پسر
اثرات طلاق بر لجبازی و کارهای خطرناک فرزندان پسر

والدینی که در شرف طلاق هستند و یا از یکدیگر جدا شده اند ، خود را درگیر مشکلات زیادی خواهند دید و وقت کم تری را به فرزندشان اختصاص خواهند داد. در این صورت فرزندشان ممکن است برای جلب توجه بیشتر والدین و یا با هدف ایجاد مجدد خانواده خود ، دست به اقدامات عجیبی بزند و یا کارهای خطرناکی را انجام دهد که عواقب جبران ناپذیری را به همراه دارند.

ناسازگاری با نامادری یا ناپدری

زمانی که فرزند شخص دیگری را در جایگاه پدر یا مادر خود می بیند و متوجه رفتار متفاوت والدین خود با همسر جدیدشان می شود ، ممکن است برای گرفتن انتقام و یا بازگرداندن والدین خود به موقعیت قبلی با ناپدری یا نامادری خود ناسازگاری کند ، رفتار بدی را از خود نشان دهد و کارهایی را انجام دهد که کسی انتظارش را ندارد. در این صورت ارتباط درست و مناسبی بین فرزند و ناپدری یا نامادری برقرار نشده و حتی ممکن است بین والدین و همسر جدیدشان نیز اختلافاتی ایجاد شود.

طلاق والدین تاثیرات دیگری را هم برای فرزندان به وجود می آورد. والدین باید پیش از طلاق و یا ازدواج مجدد این موارد را مد نظر قرار دهند. در صورت تمایل می توانید با مشاوران تخصصی مرکز مشاوره خانواده رایکو تماس بگیرید تا ما شما عزیزان را برای گرفتن بهترین تصمیم راهنمایی کنیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تاثیرات طلاق بر فررندان پسر با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۴ نظرها

  1. سلام پسرم ۳۲ سالشه و دچار فلج مغزی و به تازگی احساس نیاز جنسی میکنه و همش داره از این موضوع اذیت میشه بردم پیش روان پزشک بهش چندتا قرص داد ولی حالشو بدتر کرد شما چه دارویی رو پیشنهاد میدید؟

    1. با سلام و وقت بخیر، از آنجایی که هر دارویی ممکن است عوارض مختص به خود را داشته باشد و یا تعادل هورمونی ایشان را مختل کند، پیشنهاد می شود در وهله اول به روانشناس مراجعه نموده تا از طریق سایر روش ها، به درمان ایشان مبادرت ورزند.

  2. سلام منو همسرم بعد از ۲۵ سال تصمیم گرفتیم از هم جدا بشیم تو این سال ها خیلی اذیت شدم عذاب کشیدم، حالا که همسرم راضی شده به طلاق دخترم نمیذاره میگه این همه سال تحمل کردی بازم ادامه بده بخاطر من فردا بخام ازدواج کنم میگن دختره مادرش جدا شده، راستش خودمم ترس دارم چون هنری دارم تو این گرونی میترسم از پس خودم برنیام.

    1. با سلام و وقت بخیر، شاید تصور کنید طلاق بعد از ازدواج طولانی مدت و سال های زیاد گذشته از زندگی، تاثیری بر فرزندان بزرگسال نداشته باشد، اما در واقع چنین چیزی صحت ندارد، چرا که طلاق در هر سنی برای فرزندان سخت است چه کودک ۲ ساله ای باشند چه ۲۰ ساله. به هرحال فرزندان پس از این اتفاق، شرایط روحی و روانی نامناسبی را تجربه خواهند کرد اما هر زمان احساس کردید واقعا این رابطه برای شما و خانواده عذاب آور می باشد، با در نظر گرفتن پیامدها، می توانید برای جدایی اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره