روانشناسی

بی انگیزگی و عوامل موثر آن

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بی انگیزگی و عوامل موثر آن با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

شاید بارها برایتان اتفاق افتاده باشد که تصمیمی گرفته اید اما هیچ انگیزه ای برای انجام آن ندارید و به همین دلیل هیچ پیشرفتی در کار یا زندگی خود نمی کنید. اما واقعیت این است که نمی توان با تکیه به این جمله ی انگیزه ندارم دست از تلاش برداشت و یا دائما کارهایمان را به روزهای آینده موکول نماییم. در این مقاله سعی می کنیم به شما راهکارهایی برای تقویت انگیزه تان ارائه دهیم. 

استفاده بیش از اندازه شبکه های مجازی یکی از دلایل کاهش انگیزه در بین افراد می باشد.

مفهوم واژه بی انگیزگی  

بی انگیزگی به این معنی نیست که شما استعداد انجام کاری را ندارید ، در بسیاری موارد دیده شده است که افراد با استعداد انگیزه ی خود را از دست داده اند. اگر شما یک هفته تلاش کردید و به خواسته ی خود نرسیدید این به این معنی نیست که انگیزه ی خود را از دست بدهید و از تلاش دست بردارید ، می توانید مدت کوتاهی را به خودتان استراحت بدهید و دوباره شروع کنید. چرا که مسلما انجام طولانی مدت کاری باعث بی حوصلگی و خستگی شما می شود. می توانید در طول این مدت پیشرفت های خود را نسبت به روز اول مقایسه کنید و برای بالا بردن انگیزه تان برای پیشرفت های خود امتیاز قائل شوید.


انواع بی انگیزگی 

بی انگیزی ناشی از ترس : 

هر چند شما به خواسته و انتخاب خودتان تصمیمی را گرفته اید ، اما گاهی ترس از شکست و موفق نشدن در تصمیم تان باعث بی انگیزه شدن شما و تلاش نکردن برای رسیدن به خواسته تان می شود. اگر ترس های شما بسیار قوی باشد حتی با وجود اشتیاق و علاقه ای که به انجام آن دارید شما را از تلاش منع می کند.

بی انگیزگی ناشی از هدف گذاری اشتباه 

گاها پیش می آید که افراد اهداف و خواسته های خود را برنامه ریزی نمی کنند و دچار سردرگمی می شوند. اولین گام این است که تمامی هدف ها و خواسته های خود را یک به یک در ذهنتان مرور کنید. اهدافی که با فکر کردن به آن استرس می گیرید را کنار بگذارید. سعی کنید اهدافی را در اولویت قرار دهید که علاقه و اشتیاق بیشتری در انجام آن دارید .

بی انگیزگی ناشی از فقدان چالش 

چالش عنصر اساسی دیگری در انگیزه است که برخی نویسندگان مانند دنیل پینک و میهای چیک‌سِنت‌میهایی (Mihaly Csikszentmihalyi) نویسنده‌ی کتاب «سیالی: روان‌شناسی تجربه‌ی بهینه» توجه ما را به آن جلب کرده‌اند. وجود چالش در طی زمانی که شخص برای خواسته اش تلاش می کند دارای نقش حائز اهمیتی است ، چرا که انسان ذاتا موجودی فعال است و چالش های کوچک و ناچیز باعث می شود که ادامه ی تلاش برایش کسالت آور و خسته کننده باشد ، کما اینکه چالش های بزرگ باعث ترس و استرس می شود. از این رو چالش هایی که گذشتن از آن برای فرد لذت بخش است در طول این مسیر می تواند به فرد کمک کند و از بی انگیزگی و کسالت بار بودن تلاشش جلوگیری کند. 

عوامل موثر در بی انگیزگی 

وجود شبکه های مجازی 

امروزه یکی دیگر از دلایل بی انگیزگی افراد استفاده بیش از حد از شبکه های مجازی می باشد. افراد بیشتر وقت خود را صرف اینترنت و شبکه های مجازی می کنند و از انجام کار های خود دور می ماند.

نداشتن برنامه ریزی و نشناختن استعداد های خود 

هر چند با تلاش و پشتکار فراوان می توان به خواسته ی خود رسید ولی می توان گفت که استعداد هم نقش بسزایی در این زمینه دارد. مسلما هر شخص در کاری که در آن استعداد بسیاری دارد سریع تر به موفقیت می رسد و انگیزه ی بیشتری برای انجام آن دارد.

وجود مشکل روحی و روانی

وجود مشکل روحی و روانی باعث بی انگیزه شدن فرد می شود. برای مثال افراد افسرده هیچ انگیزه ای برای انجام کاری ندارند و دائما این دیدگاه را راجع به خودشان دارند که در هیچ کاری نمی توانند موفق باشند.

محیط اجتماعی و خانواده

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در بی انگیزگی محیط اجتماعی و خانواده است. برای مثال دانش آموز سال دوم ابتدایی را در نظر بگیرید که اختلال یادگیری دارد ، این کودک در مدرسه و خانواده دائما این جملات را می شنود که تو یاد نمیگیری ، تو نمیتوانی ، توبلد نیستی ، همین جملات باعث بی انگیزه شدن دانش آموز نسبت به درس و یادگیری می شود و این تصور را همیشه با خود دارد که یاد نمیگیرد و به این باور رسیده است. پس دست از تلاش برمی دارد .

تنهایی

تنهایی می تواند بر روی بی انگیزگی تاثیر گذار باشد. شاید برای اغلب ما پیش آمده باشد زمانی که روز ها و ساعات طولانی را در خانه ایم و مشغول انجام دادن کارهای روزمره خود هستیم خسته شویم و دیگر انگیزه و رغبتی برای انجام دادن کارهایمان را نداریم ، در این مواقع می توانیم اندکی به خودمان استراحت دهیم ، با دوستانمان ملاقات کنیم و از فضای خانه کمی دور باشیم .

در نهایت ارتباطتان را با افرادی که دائما به شما انرژی منفی می دهند را کم کنید توجه داشته باشید دوستان و اطرافیان همان اندازه که می توانند مشوق شما باشند به همان میزان هم می توانند باعث بی انگیزگی و بی رغبتی شما شوند. با توجه به نکاتی که به آنها اشاره شد می توانید بی انگیزگی خود را کاهش دهید اگر خودتان موفق به درمان بی انگیزی تان نشدید می توانید از یک مشاور و روانشناس با دانش برای حل مشکل خود کمک بگیرید. 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بی انگیزگی و عوامل موثر آن با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره