اعتیاد و مواد مخدر

روش ترک اعتیاد با متادون چگونه است ؟ مزایا و معایب این روش چیست

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روش ترک اعتیاد با متادون و مزایا و معایب آن با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

در آغاز لازم است گفته شود که متادون یک روش درمان برای ترک اعتیاد به مواد افیونی و شبه افیونی نیست ، با این وجود متادون می تواند فشار حفظ مصرف مواد افیونی در بدن را مرتفع کند.

در روش ترک اعتیاد با متادون شما با استفاده کردن از متادون می توانید فرصت لازم برای کار کردن ، فکر کردن و مرتب کردن اوضاع را بدست بیاورید ، به عبارت دیگر قادر به خرید زمان خواهید بود . مدت ۳۰ سال است که از روش ترک اعتیاد با متادون استفاده می شود در ادامه شما را با چگونگی عملکرد این روش آشنا می کنیم . به طور کلی دو برنامه ترک اعتیاد با متادون وجود دارد.

روش های ترک اعتیاد با متادون

الف- روش درمان نگه دارنده (برنامه بلند مدت)

این روش رایج ترین نوع ترک اعتیاد ، استفاده از متادون است که ممکن است ماه ها و یا سال ها به طول بی انجامد هدف از این روش تقلیل صدمات ناشی از مصرف مواد افیونی است ، در این روش کیفیت زندگی شخص به صورت کلی ارتقا پیدا می کند.

ب- روش درمان ترک اعتیاد (برنامه کوتاه مدت)

از این روش درمانی برای کاهش عوارض و آسیب های ناشی از مصرف مواد مخدر استفاده می شود و ممکن است روزها یا هفته ها به درازا بی انجامد.
اکثر افراد ، استفاده از برنامه بلند مدت در ترک اعتیاد با متادون را مفید تر می دانند اینکه شما قصد انتخاب کدام روش و برنامه را دارید بسته به نیازهای شخصی و انتخاب شما دارد بهتر است که این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

مزایای ترک اعتیاد با متادون

مزیت های ترک اعتیاد با متادون
مزیت های ترک اعتیاد با متادون

• سهولت مصرف زیرا متادون را می توان به صورت مایع خوراکی مصرف کرد.
•اگر از دوز مناسب استفاده کنید میل مصرف به مواد افیونی در شما از بین می رود.
• درمان به وسیله متادون باعث ایجاد ثبات و تعادل در شما می شود.
هزینه آن نسبت به مواد مخدری مانند تریاک و هروئین پائین تر است.
• به شما برای داشتن یک زندگی بهتر و سالم تر کمک می کند.
• اگر از تزریق برای مصرف مواد مخدر استفاده می کنید مصرف متادون خطر ابتلا به ایدز و هپاتیت را از بین می برد.
• به شما کمک می کند در هنگام ترک کردن به میزان کمتری از عوارض رنج ببرید.
• نیاز به رفتارهای خلاف قانون برای خرید و مصرف مواد مخدر را از بین می برد زیرا با داشتن نسخه پزشک شما می توانید آن را به صورت قانونی تهیه کنید.
• مدت زمان دوام متادون نسبت به اکثر مواد افیونی و شبه افیونی بیشتر است تاثیرات یک دوز متادون می تواند تا ۲۴ ساعت ادامه پیدا کند.

معایب ترک اعتیاد با متادون

• سفرها و ایام تعطیل می توانند مشکل ساز باشند.
متادون یک داروی ایمن نیست و در صورت مصرف نادرست می تواند خطر ساز باشد.
• متادون یک ماده شبه افیونی است بنابراین در طول دوره مصرف شما همچنان وابسته به افیون باقی خواهید ماند.
• مصرف متادون به اندازه دوز تعیین شده باعث نشئگی نخواهد شد.
• متادون دارای عوارض جانبی است.
• متادون درست به اندازه سایر مواد مخدر افیونی اعتیاد آور است و زمانی که شما تصمیم به ترک متادون بگیرید از عوارض و دردهای ناشی از ترک رنج خواهید برد.
• از آن جایی که متادون این قابلیت را دارد که در بدن ذخیره و به مرور آزاد شود عوارض ترک متادون بسیار طولانی و حتی طولانی تر از هروئین است.

ترک اعتیاد با متادون برای چه کسانی مناسب است؟

ترک اعتیاد با متادون برای تمامی افراد مناسب نیست برای برخی سم زدایی و یا ترک اعتیاد در منزل روش مناسب تری است . برای آگاهی از بهترین روش ترک اعتیاد برای خود بهتر است با پزشک متخصص مشاوره کنید.

عوارض جانبی متادون کدامند؟

عوارض جانبی مصرف متادون چیست
عوارض جانبی مخدر متادون چیست

متادون یک داروی قوی است که مصرف آن باعث بروز عوارض جانبی می شود در طول دوره ترک اعتیاد با متادون شما به احتمال زیاد از این رنج خواهید برد پاره ای از عوارض متادون به شرح ذیل هستند.

• افزایش تعرق بدن به خصوص در هنگام شب
• یبوست که پدیده ای رایج در هنگام مصرف مواد افیونی و شبه افیونی است برای برطرف شدن این مشکل می بایست آب زیاد بنوشید ، میوه و سبزیجات تازه مصرف کنید ، نان سبوس دار مصرف کنید و به طور منظم ورزش کنید.
دردهای عضلانی به احتمال زیاد شما را آزار خواهند داد حتی اگر از دوز مناسبی استفاده کنید.
• کاهش میل جنسی که از عوارض کلی مصرف مواد مخدر افیونی و شبه افیونی است اما با گذشت زمان و به مرور از میزان این عارضه کاسته خواهد شد.
• بی حالی و سستی از دیگر عوارض مصرف متادون است اما از میزان این عارضه نیز با گذشت زمان کاسته خواهد شد . اگر چنین اتفاقی رخ نداد لازم است که دوز مصرفی تغییر پیدا کند.
• خارش های پوست
•حالت تهوع و استفراغ
• پوسیدگی دندان
• تغییر در عادت ماهیانه و پف کردن دست ها و پاها

عوارض مصرف دوزهای بالا و پائین متادون

در زمان ترک اعتیاد با متادون علاوه بر آنچه که گفته شد یک دسته عوارض دیگر نیز وجود دارند که ناشی از مصرف دوز های نادرست متادون هستند این عوارض به شرح ذیل هستند.

الف- علائم مصرف دوز بیش از حد پائین متادون

پرخاشگری ، میل به مصرف مواد ، آبریزش بینی ، گرفتگی عضلات شکم ، درد در قسمت پشت بدن و نیز مفصل ها ، آبریزش بینی.

ب- علائم مصرف دوز بیش از حد بالای متادون

علائم مصرف بیش از حد متادون
علائم مصرف بیش از حد متادون

خواب آلودگی و چرت زدن ، پائین آمدن فشار خون ، تنفس سطحی مردمک چشم سوزنی ، سرگیجه ، اشتهای کم شواهد نشان می دهد که برخی از افراد به روزانه ۴۰ میلی گرم دوز و برخی دیگر به ۸۰ میلی گرم دوز جهت ترک اعتیاد به متادون نیاز دارند اما مقدار متوسط برای مصرف بیشتر افراد ۶۰میلی گرم است در صورتی که از عوارض ذکر شده بالا رنج می برید برای تغییر در دوز مصرفی خود به پزشک مراجعه کنید این عوارض با تغییر در دوز مصرفی برطرف خواهند شد.

ترکیب متادون با سایر داروها و الکل چگونه است؟

در طول فرآیند ترک اعتیاد با متادون مواقعی وجود دارد که ممکن است لازم شود از سایر داروها استفاده کنیم بنابراین به بررسی اثر ترکیب شدن متادون با سایر داروها می پردازیم.
• مصرف هم زمان متادون با گروه دارویی بنزو دیازپانها
مسکن های رایج و داروهای خواب آوری مانند دیازپام و سرپاکز(می توانند باعث خواب آلودگی زیاد و اور دوز شود.)
• مصرف هم زمان متادون با قرص هایی نظیر کدئین و مورفین می تواند باعث اوردوز شود.
• فنیتوئین دارویی ضد تشنج است این دارو می تواند موجب کاهش تاثیرات متادون شده و میل به مصرف مجدد مواد مخدر را در شما ایجاد کند.
• دکسترو پروپکسیفین یک مسکن قوی است و مصرف هم زمان این دارو همراه با متادون می تواند باعث اور دوز شود .
• استفاده هم زمان متادون و الکل می تواند باعث اوردوز شود.

نکات قابل تامل هنگام استفاده از متادون با سایر داروها

• در طول فرآیند ترک اعتیاد با متادون لازم است هرگاه به پزشک یا دندان پزشک مراجعه می کنید آن ها را از مصرف متادون آگاه کنید این کار می تواند شما را از خطرات مصرف هم زمان متادون با سایر داروها مصون نگاه دارد.
• توجه داشته باشید که متادون یک ماده شبه افیونی است و مصرف هم زمان آن با الکل و یا داروهای مسکن و نیز مواد مخدر دیگر می تواند بسیار خطرناک باشد.
اثرات متادون می تواند حتی تا ۱۰ ساعت پس از مصرف متادون آشکار گردد بنابراین سایر داروها را با چندین ساعت فاصله بعد از مصرف متادون مصرف کنید.

تاثیر مصرف متادون بر روی میزان هوشیاری چیست؟

در طول فرآیند ترک اعتیاد با متادون و علی الخصوص در هفته های نخستین درمان ، میزان و سطح هوشیاری شما کاهش پیدا می کند در طول این مدت از رانندگی و کار با وسایلی که نیاز به هوشیاری دارند خودداری کنید این عارضه به مرور زمان کاهش پیدا خواهد کرد.

در شروع ترک اعتیاد با متادون چه نکاتی اهمیت دارند؟

اهمیت نکات ترک اعتیاد متادون
اهمیت نکات ترک اعتیاد متادون

برای حفظ ایمنی خودتان و حصول نتیجه بهتر لازم است که با پزشک خود صادق باشید شما باید اطلاعات درست و دقیقی در خصوص نحوه مصرف ، میزان مصرف و تعداد دفعات مصرف به پزشک خود ارائه دهید پزشک شما به احتمال زیاد فرآیند ترک اعتیاد با قرص و شربت متادون را با دوزهای پائین آغاز خواهد کرد تا از احتمال اوردوز جلوگیری کند.

نقش پزشک در این مرحله از درمان و مشاوره ترک اعتیاد بسیار مهم می باشد پزشک شما در جستجوی یافتن میزان دوز مناسب برای شما خواهد بود در طول این مدت لازم است صبور باشید تا بتوانید به دوز مناسب خود برسید. بسیار اهمیت دارد که در مراحل آغازین ترک اعتیاد با متادون بتوانید میل و ولع خود جهت استفاده از مواد مخدر را کنترل کنید مصرف هم زمان متادون و مواد مخدر می تواند خطر مرگ را در پی داشته باشد.

هشدار در خصوص اوردوز متادون

در مراحل اولیه ترک اعتیاد با متادون شما در بالاترین میزان ریسک اوردوز مصرف متادون قرار دارید زیرا اولا هنوز پزشک معالج شما به میزان دوز مناسب برای شما نرسیده است و به علاوه امکان دارد که خودتان نیز اقدام به خود درمانی کرده و از داروها و مسکن های آرامش بخش استفاده کنید امکان استفاده از الکل و ابتلا به اوردوز نیز در این مرحله بالا است داشتن بیماری های کبدی و کلیوی نیز خطر اوردوز را افزایش خواهد داد. نشانه های اوردوز متادون عبارتند از:

  • ناتوانی و کندی در تکلم
  • ناتوانی در راه رفتن
  • ناتوانی در حفظ تعادل
  • خواب آلودگی
  • تهوع و استفراغ

در صورتی که شخص در خواب باشد و دچار اوردوز شده باشد علائم ذیل بروز پیدا خواهد کرد:

  • تنفس سطحی
  • بیهوشی و یا حالت نیمه هوشیاری
  •  ناتوانی در به هوش آمدن
  •  سوزنی شدن مردمک چشم
  •  خرناس کشیدن

بسیار لازم است که شما در خصوص علائم اوردوز مصرف متادون با اطرافیان خود صحبت کنید تا در مواقع اضطراری به شما کمک کرده و شما را به بیمارستان منتقل کنند. نکته ای که در هنگام اوردوز جنبه حیاتی دارد این است که به هیچ عنوان نباید به شخص اوردوز کرده اجازه داد که به خواب فرو رود.

مشاوره خانواده رایکو شاهد موارد بسیار بوده است که اطرافیان اجازه داده اند شخص با تنفس سطحی ، خس خس و خرناس کشیدن غیر عادی خواب بماند و دقایقی بعد با جسد بیجان او روبرو شده اند. اگر پس از مصرف متادون شخص بیهوش شد و در همان حین خرناس کشید و خس خس کرد فورا آمبولانس را خبر کنید.

راه درمان اوردوز با متادون چیست؟

اوردوز متادون با تزریق نالوکسان درمان می شود .پزشکان ، پرستاران و ماموران آمبولانس باید بدانند که شخص اوردوز کرده از چه ماده مخدری استفاده کرده است بنابراین سریعا فرد را به بیمارستان انتقال داده و در خصوص اوردوز با متادون اطلاعات لازم را به کادر پزشکی ارائه دهند.

نکته مهم در این میان این است که فرد اوردوز کرده حتما باید به بیمارستان انتقال پیدا کند حتی اگر پس از تزریق به هوش بیاید و علائم حیاتی او به حالت نرمال باز گردد زیرا متادون خاصیت ماندگاری در بدن را دارد و هر لحظه امکان دارد که شخص دوباره به حالت کما بازگردد و دچار مرگ یا صدمات مغزی شود. خطر اوردوز در هفته اول فرآیند ترک اعتیاد با متادون در بالاترین حد خود است بنابراین در این بازه زمانی اقدامات احتیاطی را به میزان حداکثر در نظر بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روش ترک اعتیاد با متادون و مزایا و معایب آن با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره