روانشناسی

علت کمرویی و خجالت

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علل کمرویی و خجالت با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

یکی از مواردی که می تواند موجب شود تا انسان به راحتی از خواسته ی خود بگذرد ، خجالت است. خجالت یک حس درونی است که باعث می شود با دیگران احساس راحتی نداشته باشیم. معمولا از دوران کودکی آغاز می شود و ممکن است تا بزرگسالی نیز ادامه پیدا کند. حس خجالت در همه ی افراد وجود دارد اما به ندرت افرادی هستند که در هیچ مکان و زمانی کمرو نیستند. میزان خجالت در افراد مختلف متفاوت است و بستگی به شرایط و فرهنگ هر شخص دارد ، مثلا در فرهنگی خجالت و کم حرفی نشان دهنده ی با ادب و آرام بودن شخص است اما در فرهنگی دیگر فرد خجالتی بی عرضه می باشد. حالت های به وجود آمده به دلیل خجالت نیز در افراد مختلف متفاوت است. مثلا برخی افراد در هنگام خجالت قلبشان شروع به تند زدن می کند اما برخی دیگر حس ترس دارند یا خجالت باعث تعریق در نواحی خاصی از بدنشان می شود. باید توجه داشته باشید خجالتی بودن با بیماری فوبی یا ترس از اجتماع برابر نمی باشد. ترس از اجتماع به معنی ترس غیر طبیعی از بودن در کنار افراد می باشد ، اما فرد خجالتی به دلایل خاصی از بودن در کنار دیگران احساس ناراحتی می کند که در اکثر موارد طبیعی می باشد. اگر حس خجالت در فردی حاد باشد به طوری که باعث شود نتواند ارتباط درست و مناسبی با دیگران برقرار کند و یا در شغلش دچار اختلال شود و یا اگر فردی از زمان کودکی مورد تمسخر و تحقیر توسط دوستانش قرار گرفته باشد و خجل بودن او تا زمان حال مانند یک صفت دائمی در او مانده باشد ، باید به فکر درمان و یا کم شدن حس خجالت خود باشد.


ویژگی افراد خجالتی و کمرو چیست؟

کودکان به دلیل رو به رو شدن با اشخاص جدید ، عصبی و مضطرب می شوند. در واقع زمانی که کودک تصور کند مورد توجه دیگران قرار گرفته است پریشان و ناراحت می شود. اگر حس خجالت در کودک حاد باشد به تدریج در برخورد با دیگران دچار استرس می شود و تمایلی به بازی با دوستانش را ندارد ، ترجیح می دهد گوشه ای بنشیند و فقط شاهد بازی دیگران باشد ، یا به تنهایی در اتاق خود بازی کند. این کودک زمانی که به مدرسه می رود دچار مشکلات فراوانی مانند عدم ارتباط صحیح با معلم و دوستان ، عملکرد تحصیلی پایین ، اختلال در یادگیری و سرانجام افت تحصیلی می شود. همچنین زمانی که بزرگتر می شود نیز ، مشکلاتی خواهد داشت. مثلا به شدت از اجتماع فراری می شود به این صورت که ترس از حضور در جامعه از رسیدن او به موفقیت هایی مانند شرکت در دانشگاه خوب و شرکت در فعالیت های مورد علاقه ی خود جلوگیری می کند.


علت ایجاد حس خجالت و کمرویی

علت خجالت در افراد را می توانیم از لحاظ تربیتی و ژنتیکی بررسی کنیم. اغلب کودکان خجالتی دارای والدین خجالتی نیز هستند. کودکی که از بدو تولد یا در اثر حادثه ای نقصی در عضو بدن خود دارد به دلیل ترس از مورد تمسخر قرار گرفتن توسط دیگران تمایلی به حضور در اجتماع ندارد به تدریج به شخصیت خجالتی تبدیل می شود.

متخصصان معتقدند والدینی که احساس می کنند کودک خجالتی دارند باید با نحوه ی تربیت درست و مناسب و تقویت مهارت فردی حس کمرویی فرزند خود را کاهش دهند تا در بزرگسالی دچار شخصیت خجالتی نشوند. مثلا می توانند ارتباط های اجتماعی خود را افزایش دهند تا کودک بیشتر در تعامل با افراد قرار گیرد. همچنین والدینی که به کودک خود سخت گیری می کنند باید بدانند که با این کار به تدریج اعتماد به نفس کودک کاهش می یابد ، در نتیجه تمایلی به حضور در کنار دیگران را نخواهد داشت.

گاهی افراد بنا به علت خاصی یا بدون هیچ دلیلی اعتماد به نفس پایینی دارند. اعتماد به نفس پایین موجب می شود تا افراد به دلیل ترس از اشتباه سخن گفتن یا انجام دادن کار اشتباه و مورد تمسخر دیگران قرار گرفتن در جمع حضور پیدا نکنند.


علائم و هیجان های افراد خجالتی

 

علائم و هیجان های افراد خجالتی
علائم و هیجان های افراد خجالتی

همان طور که ذکر شد علائم حس خجالت و کمرویی در افراد مختلف متفاوت است و بستگی به شرایط هر شخصی دارد. با اندکی دقت می توانیم آنها را از سایر افراد تمییز دهیم. علائم کمرویی در خانم ها و آقایان متفاوت می باشد.

برخی از علائم و نشانه های این حس می تواند موارد زیر باشد:

علائم فیزیولوژیکی 

بالا رفتن فشار خون ، تپش قلب ، خشک شدن دهان ، عرق کردن دست و پا ، قرمز شدن لپ ها ، گرم شدن بیش از حد دست و صورت ، لرزش لب ها و دست ها

علائم رفتاری

نیاز به نوشیدن زیاد آب ، عدم قدرت بلع غذا ، ترس از تماس فیزیکی با افراد ، اضطراب ، خوردن ناخن ها به دلیل استرس ، از جمله علائم رفتاری در این افراد می باشد. افراد خجالتی در هنگام گفتگو با دیگران از کلمات بریده بریده و جملات کوتاه استفاده می کنند. همچنین درهنگام گفتگو با افراد ، سر به زیر هستند و به چشمان طرف مقابل نگاه نمی کنند و مشغول به بازی با دستان و وسایل خود می شوند.

زبان بدنی 

افراد کمرو به شدت کم حرف ، ساکت و آرام هستند ، معمولا گوشه گیر و منزوی می باشند. از نگاه کردن به افراد و ارتباط چشمی می ترسند. در مجالس انتهای سالن یا مکانی به دور از دید دیگران می نشینند. سعی می کنند برای اینکه در معرض دید قرار نگیرند با دست جلوی صورت خود را بگیرند و همواره از استرس زیاد دست خود را روی پیشانی و لب ها حرکت می دهند. همیشه منتظر هستند که دیگران صحبت را آغاز کنند و صحبت کردن را یک ریسک بزرگ می دانند از اینکه دیگران از صحبت هایشان راضی نباشند هراس دارند.

با کنترل استرس و فشار روانی به کاهش کمرویی خود کمک فراوانی می کنید.

درمان کمرویی

به دلیل اینکه صحبت کردن برای این افراد کاری دشوار است و از طرفی برقراری ارتباط با زبان بدن نیازی به گفتگو ندارد ، بنابر این ایجاد رابطه با زبان بدن بسیار می تواند برای این افراد مفید باشد. به افراد کمرو توصیه می شود ارتباط با زبان بدن را بیاموزند تا بتوانند به راحتی گفتگو را شروع کنند.

یکی از دلایل کمرویی اعتماد به نفس پایین است پس هر کاری که باعث افزایش اعتماد به نفس در افراد شود می تواند در درمان کمرویی و خجالت مناسب باشد. مثلا استفاده از لباس مناسب ، سخنرانی و مطرح کردن موضوعات جالب در اجتماع ، برقراری ارتباط چشمی ، نگاه کردن به اشخاص ، رفتن به مسافرت و تورهای تفریحی ، شاد بودن ، خندیدن و…

دریافت آموزش مهارت های اجتماعی توسط دیگران نیز می تواند اطلاعات خوبی در رابطه با درمان کمرویی به شما ارائه دهد.

قبل از ورود به مجلسی سعی کنید اطلاعاتی درباره ی آن مجلس بدست آورید تا با آرامش لازم در آن مکان حضور پیدا کنید. همچنین ارتباط خود را با دیگران افزایش دهید و در اجتماع بیشتر حضور داشته باشید.

کلاس هایی برای درمان کمرویی وجود دارد که با شرکت در این نوع کلاس ها می توانید جسارت و جرات خود را تقویت کنید.

تا جایی که می توانید سعی کنید گوشه گیر و منزوی نباشید. در کار های گروهی شرکت کنید. افکار خود را به صحبت های شخصی که با او به گفتگو پرداختید متمرکز کنید.

و در آخر به اعصاب خود مسلط باشید. به این فکر کنید افرادی که شما با آنها در ارتباط هستید مانند شما انسان هستند و هیچ کس بی عیب و نقص نمی باشد. افکاری مانند اینکه نکند در جمع چیزی بگویم که به ضررم باشد و مانند این ها را در ذهنتان جای ندهید زیرا با این افکار استرس در وجودتان نشات می گیرد. همه چیز را به خودتان نگیرید ، زیرا ممکن است افراد چیزی را بگویند که هیچ منظوری از آن نداشته باشند و فقط تمرکز شما را بهم بریزند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علل کمرویی و خجالت با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

  1. سلام من یه دختر ۵ ساله دارم خیلی خیلی خجالتیه اصلا پیش کسی حرفی نمیزنه و کم روعه. چیکار کنم یکم بهتر بشه؟

    1. با سلام و درود، یکی از بهترین و موثر ترین روش ها برای درمان کم رویی و خجالت در کودکان، شرکت در کارها و بازی های گروهی می باشد.انجام کارهای گروهی حس اعتماد به نفس را در کودک افزایش می دهد، از او بخواهید بعد از بازی ها و اتفاقات، مسائل پیش آمده را برای شما تعریف کند و شما با اشتیاق گوش دهید اما باید حواستان باشد هرگز به او نخندید چرا که نتیجه عکس دریافت خواهید کرد. استفاده از عبارت هایی مانند (تو خیلی خوبی)، (ممنونم ازت) و … نتیجه مثبتی برای کمتر شدن خجالت فرزندتان در پی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره