روانشناسی

تاثیر موسیقی برسلامت روان

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تاثیر موسیقی برسلامت روان با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

موسیقی به عنوان وسیله ای می باشد که امروزه اکثر افراد اعم از جوان ، نوجوان و بزرگسالان در مواقع مختلف یعنی در اوقاتی که بی حوصله هستند و حتی در زمان هایی که فرد شاد و سرحال است هم گوش می دهد. ولی آیا از تاثیر موسیقی بر سلامت روح و روان خود مطلع هستید؟ کاملا مشخص است زمانی که یک موسیقی می تواند احساس فرد را برانگیزد یعنی او را ناراحت و یا شاد کند می تواند تاثیر بسیاری بر روی احساسات داشته باشد. تاثیرات موسیقی بر روان انسان بسیار گسترده می باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

موسیقی اثرات شگفت انگیزی بر تقویت حافظه و کاهش استرس دارد.

اثرات موسیقی بر سلامت روح و روان

همانطور که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم موسیقی تاثیرات بسیاری دارد که ما در این بخش از نوشتار برخی از آن ها را بیان می کنیم.

کاهش استرس

همانطور که می دانید موسیقی در کاهش استرس بسیار تاثیر گذار می باشد. گوش دادن به موسیقی های آرام و ملایم می تواند روش موثری برای غلبه بر استرس باشد. در سال ۲۰۱۳ مطالعاتی در این باره انجام شد تا نقش و تاثیر موسیقی بر کاهش استرس انسان را بررسی کنند ، که در این تحقیقات برخی از افراد در شرایطی که مشخص شده بود قرار گرفتند ، سپس از هر یک از آن ها تست استرس روانی گرفته شد. در این بین برخی از افراد به صدای امواج آب ، برخی به موسیقی هایی آرامبخش و برخی دیگر به هیچ محرک شنوایی گوش نداده بودند ، نتایجی که از این تحقیقات به دست آمد به این صورت بود ، افرادی که به موسیقی های آرامش بخش گوش داده بودند زمانی که در معرض استرس قرار می گرفتند سریع تر می توانستند به آن غلبه کنند و شرایط روحی خود را بهبود بخشند.

تقویت حافظه

بسیاری از دانشجویان و حتی دانش آموزان عادت کرده اند در زمان هایی که می خواهند مطالعه کنند به موسیقی گوش دهند ، حال سوالی که پیش می آید این است که آیا موسیقی می تواند بر تمرکز و دقت فرد تاثیر گذار باشد و یا بالعکس موسیقی باعث نمی شود که فرد در هنگام مطالعه تمرکز خود را از دست بدهد؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم زمان هایی که فرد در حال مطالعه می باشد گوش دادن به موسیقی های دلخواه می تواند باعث بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه او شود. اما این مسئله به عوامل مختلفی بستگی از جمله نوع آهنگی که در زمان مطالعه گوش می دهند و لذت بردن فرد از موزیکی که در آن زمان گوش می دهد دارد.

بهبود عملکرد ادراک

 تحقیقات نشان داده است زمانی که فردی مشغول انجام کاری می باشد که در آن به دقت و تمرکز بالا احتیاج دارد پخش کردن آهنگ ملایم به عنوان آهنگ پیش زمینه می تواند به بهبود عملکرد ادراک و شناخت فرد کمک کند. البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که آهنگ های بی کلام و ملایم می تواند تاثیر گذار باشد زیرا آهنگ هایی با محتوای نامشخص و ریتم تند تمرکز فرد را بهم می ریزد و حتی ممکن است حواس فرد را به کلی پرت کند.

کاهش اشتها

شاید جالب باشد که بدانید تحقیقاتی در این باره انجام شده است که نقش موسیقی در کاهش اشتهای انسان ها را مورد بررسی قرار داده اند در این تحقیقات مشخص شد ، افرادی که در مکان ها و رستوران های تاریک همراه با آهنگ های ملایم و لایت غذا می خورند ۱۸ درصد نسبت به افراد دیگر غذای کمتری استفاده کرده اند زیرا زمانی ک فرد در محیطی آرام همراه با موسیقی آرامش بخش مشغول به خوردن غذا می شوند آرام تر غذا می خورند و به زمان سیری خودشان آگاهی دارند.

کمک به مدیریت درد

یکی دیگر از تاثیرات شگفت انگیز موسیقی بر سلامت فرد می توان کمک به فرد برای مدیریت درد اشاره کرد. طبق تحقیقاتی که بر روی بیماران فیبرومیالژیا انجام گرفته است بیماران به دو گروه تقسیم شدند ، دسته اول بیمارانی که در طول روز یک بار و به مدت چهار هفته به موسیقی گوش می دانند و دسته ی دوم افرادی که تحت موسیقی درمانی قرار نگرفته بودند ، در نهایت این تحقیقات نشان داد افرادی که به مدت چهار هفته روزی یک ساعت به موسیقی گوش می دادند احساس درد و افسردگی در آن ها کاهش بسیاری پیدا کرده بود. این تحقیقات باعث شد تا دانشمندان به این نتیجه برسند که موسیقی درمانی برای درمان دردهای مزمن می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

در نهایت یکی دیگر از تاثیرات شگفت انگیز موسیقی می توان تاثیری که بر روی فرد برای بالا بردن استقات ورزشی می گذارد اشاره کرد. یکی دیگر از مهم ترین تاثیرات روانی موسیقی بر فرد بالا بردن توانایی در افزایش عملکرد ورشی می باشد دانشمندان در این باره به این نتیجه رسیده اند که زمانی که فرد در حال پیاده روی و انجام دادن حرکات ورزشی است گوش دادن به یک موسیقی تند می تواند فرد را تقویت کند تا سرعت خود را بالاتر ببرد و بیشتر تلاش کند طبق این تحقیقات محققان به این نتیجه رسیده اند که گوش دادن به موسیقی در زمان ورزش در یک فرد معمولی می تواند عملکرد او را به اندازه یک ورزشکار حرفه ای بالا ببرد.


تاثیرات موسیقی برروح و روان کودکان:

در مطالب قبلی به تاثیرات موسیقی بر روی هر شخصی پرداختیم ، در این بخش به تاثیرات موسیقی بر کودکان اشاره می کنیم. در وهله اول باید بگوییم که موسیقی باعث می شود تا میزان ضریب هوشی در کودکان تا ۷ درجه تغییر پیدا کند ، طبق این تحقیقات کودکانی که بتوانند یک نوع ساز را یاد بگیرند و بنوازند در آینده باهوش تر هستند و در تحصیلات خود موفق تر می باشند. علاوه بر این ها یادگرفتن و آموختن موسیقی در کودکان باعث می شود تا نظم و انظباط و همچنین برنامه ریزی کردن در کودک تقویت شود . کودکانی که موسیقی یاد می گیرند می توانند کلمات و لغت های بسیاری را در ذهن خودشان حفظ کنند همین مسئله باعث می شود تا بتوانند به راحتی زبان های دیگر را هم یاد بگیرند. مسئله بعدی این است که کودکان زمانی که در معرض موسیقی قرار می گیرند چه از این لحاظ که بتوانند خودشان موسیقی بنوازند چه فقط به آن گوش دهند باعث می شود تا قدرت شنیداری شان تقویت شود زیرا زمانی که کودکان به موسیقی گوش می دهند تمامی نقاط مغزشان فعال می شود. دونالد هاگس استاد دانشگاه هاگس معتقد است هچ چیزی مانند موسیقی نمی تواند تمامی نقاط مغز را تحت تاثیر قرار دهد و آن را فعال کند. جالب است بدانید کودکانی که قبل از شروع امتحان به موسیقی گوش داده اند در امتحانات خود موفق تر بوده اند این نتایج و تاثیرات در دروس ریاضی بیشتر به چشم می خورد. علاوه بر تمامی مواردی که به آن ها اشاره کردیم موسیقی می تواند بر رفتار کودکان هم تاثیر گذار باشد زیرا زمانی که کودکان به صورت های گروهی به اجرای موسیقی می پردازند با مفاهیمی مانند نظم گروهی ، بردباری و همکاری آشنا می شوند علاوه بر این ها یاد گرفتن و نواختن موسیقی در کودکان باعث می شود تا اعتماد به نفس کودک تقویت شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تاثیر موسیقی برسلامت روان با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

  1. پسرخواهر من همشششش راک گوش میده دیوونمون کرده میترسیم با این اهنگا عصبی بشه یعنی انقد واقعا تاثیر داره؟

    1. با سلام، موسیقی میتواند بر مواردی مانند کاهش استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن، خستگی، کاهش مصرف غذا و بهبود حافظه تاثیر داشته باشد، طرفداران Rock درونگرا و آسانگیر هستند، سخت کار میکنند و طبق معمول با خودشان آسان اند«خود درگیری ندارند» آن ها کمی خودخواه تر از دیگر شنونده گان هستند و از موسیقی برای تنظیم حس و حال و خلق و خوی خود استفاده میکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره