طلاق

تاثیرات جبران ناپذیر طلاق بر فرزندان دختر

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تاثیرات طلاق بر فرزندان دختر با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

زندگی زناشویی فراز و نشیب های فراوانی دارد که اگر به درستی مدیریت نشوند می توانند یک خانواده را به نابودی بکشانند. این که چه دلایلی باعث جدایی و طلاق والدین شده ، موضوع مهمی است اما مهم تر از آن تاثیری است که این جدایی بر فرزندان و حتی خود زن و مرد می گذارد.

انجام مشاوره طلاق پیش از اقدام به جدایی برای همه زوجین لازم است. به خصوص برای خانواده هایی که صاحب فرزند هستند و فرزند آن ها دختر می باشد. از آن جایی که دختران دارای روحیه حساس تری هستند بیش تر از پسران تحت تاثیر طلاق والدین قرار می گیرند. در صورتی که این دختران برای طلاق والدین خود آمادگی نداشته باشند و یا تصمیم مناسبی در مورد زندگی آینده آن ها گرفته نشود ، با مشکلات متعددی رو به رو خواهند شد. مشکلاتی که حل آن ها بسیار زمان بر خواهد بود و در اکثر موارد ممکن است هیچ گاه قابل جبران نباشند.

با توجه به این توضیحات ، در مقاله پیش رو قصد داریم تا به طور اختصاصی در مورد تاثیرات طلاق والدین بر فرزندان دختر توضیحاتی را ارائه دهیم و خانواده ها را با مشکلات پیش روی این فرزندان و تاثیرات آن آشنا نماییم.

چرا دختران از طلاق والدین آسیب بیش تری می بینند؟

دختران به خاطر روحیه حساس تری که دارند ، بیش تر از جنس مخالف خود در معرض آسیب های اجتماعی قرار می گیرند. آسیب هایی که علاوه بر تضعیف روحیه آن ها ، استرس و اختلالات عاطفی را برای آن ها به همراه داشته و از همه بدتر ، کمبود اعتماد به نفس را برایشان در پی خواهد داشت.

جدایی والدین ، دختران را در مورد زندگی آینده نگران خواهد کرد و آن ها را با سوالاتی مواجه می کند که به تنهایی قادر به پاسخ گویی به آن ها نیستند. به عنوان مثال ممکن است این سوال در ذهن شان پیش بیاید که اوضاع معیشتی شان چگونه خواهد شد و منبع درآمدشان چه چیزی خواهد بود؟ و یا این که با نبود مادر در خانه چه کسی به امور آن رسیدگی می کند؟ حتی ممکن است دچار سردرگمی شده و به این فکر کنند که از این به بعد باید مشکلات خود را با کدام یک از والدین خود در میان بگذارند؟ آیا باید مساله طلاق والدینشان را به دوستان خود بگویند؟ طرز تفکر و نگرش اطرافیان نسبت به این موضوع چه خواهد بود؟، در مقابل سوالات مکرر آن ها چه جوابی باید بدهند و …

این مشکلات با افزایش سن و رسیدن فرزندان به دوران بلوغ بیش تر می شود. به خصوص در مواقعی که والدین مجددا ازدواج کرده و صاحب فرزند شوند.

برخی از تاثیرات شایع طلاق بر دختران

پیامدهای شایع طلاق والدین بر دختران
پیامدهای شایع طلاق والدین بر دختران

دوری از یکی از والدین یا هر دوی آن ها بعد از طلاق اصلی ترین منشا بروز مشکلات مختلف در فرزندان به ویژه دختران است و دیدن یک خانواده از هم پاشیده آن هم زمانی که فرزندان درک درستی از زندگی زناشویی و مسائل مرتبط با آن ندارند ، تاثیرات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت. از جمله شایع ترین تاثیرات طلاق بر فرزندان دختر عبارتند از:

احساس دلتنگی برای سایر اعضای خانواده

یک فرزند دختر با مشاهده وضعیت جدید خانواده که در آن والدین جدا از یکدیگر زندگی می کنند و یا برادر یا خواهر او در مکان دیگری هستند ، احساس دلتنگی خواهد کرد. به علاوه این که ممکن است تا مدت ها فرصت دیدار اقوام یکی از والدین خود را هم نداشته باشد. اگر این احساس با واکنش های تند و نامناسب پاسخ داده شود ، زمینه مشکلات مختلفی را برای فرزند  فراهم خواهد کرد. به عنوان مثال مشکلات اخلاقی یا عاطفی و روانی که هر کدام را در جای خود توضیح خواهیم داد. پس باید به این مورد توجه ویژه ای نمود.

ناسازگاری و لجبازی

دختر بچه ای که مجبور به زندگی با یکی از والدین شده و برای دیدار با پدر یا مادر خود لحظه شماری می کند ، در صورت عدم ملاقات با او به ناسازگاری و بهانه گیری روی آورده و سعی می کند تا با لجبازی و قهر یا فریاد زدن نظر دیگران را به خود جلب کند. با این امید که امکان ملاقات برای او فراهم شود و بتواند بار دیگر اعضای خانواده خود را در کنار یکدیگر ببیند.

تمایل به برقراری ارتباط با افراد ناشناس

این مشکل هم برای فرزند دختر و هم فرزند پسر قابل وقوع است و تاثیرات مخربی بر زندگی فردی و اجتماعی آن ها خواهد گذاشت. تمایل به برقراری ارتباط با افراد ناشناس و دوستی با هر فرد جدید از آن جا ناشی می شود که فرزند خانواده خود را دور از سایر اعضا ببیند ، امکان مشورت و صحبت کردن با آن ها را نداشته باشد و یا تصور کند که دیگر کسی مشتاق شنیدن صحبت هایش نیست.

این مشکل زمانی شدت می یابد که والدین به تازگی طلاق گرفته اند و یا به تازگی برای این کار اقدم نموده و در حال انجام امور مرتبط با تصمیم خود هستند. در این صورت به دلیل توجه کم والدین به فرزندان ، تمایل آن ها برای آشنایی با افراد جدید بیش تر می شود. این افراد جدید غالبا خودشان دچار مشکلات خانوادگی و عاطفی هستند و دلیل برقراری ارتباط فرزند با آن ها این است که تصور می کند توسط این افراد بهتر درک خواهد شد.

بروز استرس و اضطراب

بروز استرس و اضطراب دختران در اثر طلاق والدین
بروز استرس و اضطراب دختران در اثر طلاق والدین

استرس و اضطراب از جمله اختلالات روانی هستند که هر فرزند طلاقی را تهدید می کند. بروز این اختلالات در مورد دختران شایع تر است و در اغلب موارد زندگی آن ها را به شدت تحت تاثیر خود قرار می دهد. درمان استرس در این فرزندان از اهمیت بالایی برخوردار است و باید با جدیت تمام پیگیری شود.

افت تحصیلی و کاهش تمرکز

استرس شدید کودکان که بر اثر طلاق والدین ایجاد شده ، زندگی آن ها را مختل کرده و تمرکز آن ها بر مسائل مختلف را کاهش می دهد. این موضوع به تدریج موجب کاهش کیفیت یادگیری و بروز اختلال در وضعیت تحصیلی او خواهد شد.

احساس کمبود محبت

کاهش روابط عاطفی دختران با والدین ، از جمله مهم ترین تاثیرات طلاق بر فرزند دختر است. متاسفانه خود والدین هم پس از طلاق دچار مشکلاتی می شوند که در برخی از مواقع کم توجهی به فرزندان را در پی خواهد داشت. در این صورت فرزندان دچار کمبود محبت شده و راه جبران آن را در جایی خارج از محیط خانه و با افرادی به جز اقوام خود ، جست و جو می کنند.

افسردگی

دخترانی که والدین آن ها طلاق گرفته اند ، برای برقراری ارتباط با دوستان و هم سن و سالان خود دچار مشکل می شوند. دلیل این امر ، احساس کمبود نسبت آن ها ، خجالت ، بی پناهی و … خواهد بود. در نتیجه ممکن است تنهایی را به حضور در اجتماع و در میان دوستان خود ترجیح دهند. با این کار کم کم به گوشه نشینی و انزوا روی خواهند آورد و توانایی برقراری ارتباط با آشنایان خود را نخواهند داشت.

افسردگی فرزندان با مرور خاطرات گذشته شدیدتر خواهد شد. چون آن ها متوجه می شوند که این خاطرات هرگز تکرار نخواهد شد و اعضای خانواده آن ها مثل گذشته در یک خانه دور یکدیگر جمع نخواهد شد. درمان افسردگی به این شکل و شدت ، باید به سرعت شروع شده و تا بهبودی کامل فرزند ادامه داشته باشد.

کاهش اعتماد به نفس

تاثیرات طلاق بر اعتماد به نفس فرزندان دختر
تاثیرات طلاق بر اعتماد به نفس فرزندان دختر

کمبود اعتماد به نفس کودکان آن هم در دختری که دوران طلاق و جدایی والدین را پشت سر گذاشته و با دیدن مشاجرات آن ها امیدی به بازگشت به زندگی گذشته خود را ندارد ، دور از انتظار نیست. این یکی از تاثیرات طلاق بر فرزندان دختر است و متاسفانه نتایج غیر قابل جبرانی نیز به همراه خواهد داشت. چون درمان آن به زمان زیادی نیاز دارد و حضور و همکاری پدر و مادر برای رفع آن ضروری خواهد بود.

انحرافات جنسی و عدم آگاهی در مورد مسائل مرتبط با آن

زمانی که فرزندان برای کسب اطلاعات در مورد مسائل جنسی به والدین خود دسترسی ندارند ، به ناچار با افراد ناشناس و بدون صلاحیت در مورد این موضوعات صحبت کرده و ممکن است دیدگاه نامناسبی نسبت به این مسائل و نحوه پاسخ گویی به تمایلات جنسی پیدا کنند.

به ویژه در دوران بلوغ که حس کنجکاوی در آن ها بیشتر شده و تمایل بیشتری به کسب اطلاعات در این زمینه دارند. دختران در سن بلوغ حساس تر و زود رنج تر می شوند و ممکن است برای تخلیه این حس دست به کارهای غیر منطقی و خطرناکی بزنند.

مشکلات اخلاقی

عصبانیت ، پرخاشگری ، بی اعتمادی و بدبینی از جمل مشکلات اخلاقی است که دامن گیر فرزندان طلاق به خصوص دختران خواهد شد. چون احتمالا آن ها این نوع رفتارها را در طرز برخورد والدین با یکدیگر مشاهده کرده اند و از آن ها تاثیر پذیرفته اند. بروز این مشکلات ممکن است این دختران را در جامعه به عنوان افرادی آسیب دیده معرفی نماید و بر طرز برخورد و نگرش سایرین در مورد آن ها تاثیرگذار باشد.

کلام آخر

مشاوره زناشویی برای رفع مشکلاتی نظیر طلاق انتخاب مناسبی است ؛ چون زوجین را با مسائل مهمی در مورد مسائل زناشویی و روابط جنسی آشنا می کند و می تواند زمینه ای برای حل بسیاری از مشکلات به وجود آمده در زندگی آن ها شود. در صورتی که این مشاوره به درستی انجام گیرد ، ممکن است روابط زوجین را بهبود داده و تصمیم آن ها برای جدایی را تغییر دهد. دلیل این امیدواری ، تاثیر مشکلات جنسی بر روابط زوجین است که زمینه تصمیم گیری آن ها را برای طلاق فراهم نموده اما می تواند به راحتی حل شود. برای حل این مشکل می توانید با مشاوران مرکز مشاوره خانواده رایکو تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تاثیرات طلاق بر فرزندان دختر با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

  1. من یه شوهر زن بار عوضی دارم ما حتی نوه هم داریم ولی جلوی چشم ما…. میخوام طلاق بگیرم ولی چون سنمون بالاعه خجالت میکشم. شما راه درست رو بهم بگید لطفا

    1. با سلام، اگر طلاق در میانسالی اتفاق بیفتد، میزان تاثیری که بر شرایط زندگی شما می گذارد چندین برابر است. به خصوص برای زنانی که یک عمر خانه دار بوده اند و حرفه و تخصص خاصی ندارند، از نظر مالی می توانند بسیار سخت و آزار دهنده باشد و زنان را بامشکلات زیاد اقتصادی روبرو کند.
      زنانی که در میانسالی جدا می شوند، مجبور هستند برای خود شغلی پیدا کنند و ممکن است ساعات زیادی را درگیر شغل و مسئولیت های کاری باشند، بنابراین روابط اجتماعی آنها مختل می شود و با توجه به مسولیت های بیشتری که نسبت به فرزندان دارند، با مشکلات بیشتری نیز روبرو می شوند.
      بهتر است قبل از هر گونه اقدامی با مشاور مشورت نمایید و در آخر تصمیم خود را نهایی نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره