روانشناسی

اختلال روانی پرخوری چیست؟

همه ی ما در خوردن افراط کرده ایم اما گاهی پرخوری برابر می شود با اختلال پرخوری افراطی ، برخی افراد به غلط تصور می کنند که چاق هستند و اندام زشتی دارند ، ممکن است این تصور حتی در افراد لاغر نیز وجود داشته باشد ، این افراد حتی اگر کمی غذا خورده باشند به دلیل پرخوری احساس گناه می کنند و از خوردن امتناع می ورزند. سپس به دنبال دفع آن از طریق استفراغ یا دارو های خاص ادرار آور هستند تا وزن مناسبی داشته باشند. غذا خوردن و بلافاصله خوابیدن پس از آن درحالی که تمام ماهیچه ها در حال آرامش هستند نیز می تواند حالتی مشابه پرخوری را برای شما به وجود آورد. این حالت های غیر طبیعی مانند خوردن غذای زیاد ، ذهنیت غلط از چاق بودن و دفع آن از طریق مختلف نشان می دهد که فرد دچار اختلال پرخوری شده است. پرخوری یا پراشتهایی مفرط یعنی افزایش اشتها یا گرسنگی مفرط ، که می تواند خطرات جسمی و روانی فراوانی به همراه داشته باشد.


اختلال روانی پر خوری چیست؟

همان طور که ذکر کردیم اختلال پر خوری یعنی افزایش اشتها ، اما ممکن است علل این افزایش اشتها اعصاب و روان شما باشد و باعث شود بیش از حد غذا مصرف کنید ، در این صورت دچار پرخوری روانی یا پراشتهایی روانی شده اید. اگر به فکر درمان این اختلال نباشید ممکن است دچار بیماری هایی مانند دیابت ، سندرم کلین – لوین ، سندرم ژنتیکی پرادرویلی و سندرم باردت بیدل شوید.

مناسب ترین میزان پذیرفته شده ی چربی خون برای سلامت بدن ، در مردان بزرگسال ۱۸ تا ۲۳ درصد و برای زنان بزرگسال ۱۸ تا ۲۸ درصد است.

علائم اختلال پرخوری

از علائم و نشانه های عمومی اختلال پرخوری می توان موارد ذیل را نام برد.

  • پرخوری موجب انبساط شکم می شود و ظاهر افراد را بدنما و برجسته می سازد.
  • مصرف زیاد غذا به صورت افراطی ، احساس افسردگی و تنفر و خجالت درمورد غذا خوردن ، حرکات غیرارادی نابهنجار ، اسهال ، یبوست ، نابهنجاری ضربان قلب ، بی اختیاری ادرار ، اختلال گفتاری ، درد سینه ، خفگی ، بزرگی طحال و کبد ، ترشح ادرار ، اغماء ، قرمزی پوست ، تب ، سردرد ، غش ، درد مزمن ، کسالت ، خستگی ، عرق مفرط ، خشکی دهان ، گرفتگی صدا و …
  • عوارض اختلال پرخوری

اگر میزان چربی بدن شما از میزانی که در سطور بالا ذکر کردیم کمتر باشد ، ممکن است باعث مشکلات معناداری مثل کمبود مواد معدنی استخوان و در نهایت باعث پوکی استخوان شما شود. کمبود هورمون ها ، مشکلات جنسی ، عدم شوق و اشتیاق به زندگی نیز از عوارض دیگر این اختلال است. از دیگر پیامد های اختلال خوردن ، کندی حرکات معده است به این صورت که غذا بیش از حد در معده می ماند و شخص احساس نفخ  و سنگینی می کند. اگر میزان چربی بدن به کمتر از ده درصد برسد هورمون استروژن کاهش می یابد و چرخه ی قاعدگی متوقف می شود. در این صورت ممکن است موجب پوکی استخوان حتی در سن کمتر از بیست سالگی یا قوزشدگی در دختران شود.

زنان ایرانی از زنان آمریکایی چاق تر هستند. عامل چاقی در ایران مصرف مواد غذایی مانند برنج و نان است. ۵۰ درصد جمعیت ایران مبتلا به پرخوری هستند.

درمان اختلال روانی پرخوری

برای درمان این اختلال ابتدا باید علل بیماری  را جویا شوید ، برای مثال اختلال پرخوری می تواند به دلیل سابقه ی خانوادگی ، عوامل بیولوژیکی ، رژیم‌ های غذایی طولانی‌ مدت ، مسائل روانی و روانشناختی باشد. پس از اینکه علت را جویا شدید می توانید برای درمان اقدام کنید. برای پیشگیری ازابتلا به این بیماری سعی کنید همیشه غذا های سالم مثل غذا ای فیبر دار ، میوه و سبزی تازه بخورید تا معده بتواند غذا را خوب هضم کند.

رژیم غذایی مناسب داشته باشید

اگر شما چاق یا مبتلا به اختلال روانی پرخوری هستید باید مراقب رژیم غذایی خود باشید. غذا را با هوشیاری مصرف کنید مثلا به اندازه یا به دفعات بیشتر و مقدار کمتر مصرف کنید تا بدن کم کم به حالت عادی خود باز گردد. از محدود کردن غذا های چرب شروع کنید. پس از اینکه بدن شما به حالت عادی برگشت می توانید مصرف این غذاها را دوباره آغاز کنید ، زیرا دیگر بدن می تواند این غذا ها را کنترل کند. مراجعه به پزشک نیز ممکن است بسیار موثر و مناسب باشد زیرا اگر مشکلات پزشکی داشته باشید پزشک شما را از آن آگاه می کند و رژیم غذایی مناسب برای شما در نظر می گیرد. همچنین اطلاعاتی از مخاطرات رژیم گرفتن در اختیار شما می گذارد و در صورت لزوم راه های مناسب کاهش وزن را به شما نشان می دهد.

ورزش کنید

ورزش منظم و مناسب می تواند به ثابت ماندن وزن شما کمک کند. البته باید توجه داشته باشید اگر مدام به ورزش سخت و افراطی مشغول باشید برای جبران انرژی صرف شده مجبور هستید غذای زیادی مصرف کنید.

تصورات غلط را از خود دور کنید

همچنین باید به مسائل روانشناختی نیز توجه شود ، ممکن است پس از مصرف غذا دچار نگرانی شوید و یا احساس گناه کنید و افکار و نگرش منفی ذهن شما را درگیر کند. اگر اطلاعات درستی از وزن خود و وزن مناسب داشته باشید ، دیگر نگرانی و استرس از چاقی نخواهید داشت. در این مورد می توانید از کمک روانشناسان نیز استفاده کنید ، آنها از روش بازسازی شناختی و تغییر باورها استفاده می کنند تا بتوانند افکار و نگرش منفی را از ذهن شما دور کنند.

کنترل اعصاب و روان خود را در دست داشته باشید

از هر نوع عاملی که تعادل اعصاب و روان شما را از بین می برد دوری کنید. سعی کنید به اعصاب خود تسلط داشته باشید و اجازه ندهید به راحتی و بدون دلیل هر چیزی آرامش شما را سلب کند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره