ازدواج

بهترین فاصله و اختلاف سنی در ازدواج چقدر است؟

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فاصله و اختلاف سنی در ازدواج با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

شاید سوالاتی در مورد اختلاف سن در ازدواج ذهن شما را هم درگیر کرده باشد و بخواهید اطلاعاتی در مورد بهترین میزان این اختلاف سن به دست آورید. این که آیا همیشه باید مرد از زن بزرگتر باشد و اگر مردی با زنی بزرگتر از خود ازدواج کند چه می شود؟ یا این که اگر اختلاف سن یک زوج کم یا زیاد باشد با چه مشکلاتی مواجه خواهند شد؟ سوالاتی است که ذهن بسیاری از افراد را درگیر می کند. به خصوص افرادی که در آستانه ازدواج هستند و اختلاف سنی را به عنوان یکی از ملاک های انتخاب همسر خود در نظر گرفته اند.

اهمیت این موضوع ، ما را برای نوشتن یک مقاله ترغیب کرده است. مقاله ای که شامل اطلاعات مختصر و البته مفیدی در رابطه با اختلاف سن در ازدواج باشد. ما تلاش خود را برای تهیه این مقاله نموده ایم و از شما می خواهیم که آن را مطالعه بفرمایید.

آیا همیشه باید سن مرد بیشتراز زن باشد؟

پاسخ به این سوال قطعا منفی است و اجباری برای رعایت این موضوع وجود ندارد. هر چند که در گذشته چنین چیزی مرسوم بوده است. در حال حاضر هم بسیاری از افراد ترجیح می دهند که تا حد امکان این امر را به عنوان یک قانون نانوشته بپذیرند و از آن پیروی کنند.

با این حال در چند سال اخیر شاهد ازدواج های زیادی هستیم که در آن ها هر دو نفر ، هم سن هستند و یا حتی زن از مرد بزرگتر است. اگر از این افراد سوال بپرسید که تا به حال با چه مشکلاتی مواجه شده اند و چرا خلاف آن چه انتظار می رود ، عمل کرده اند ، با پاسخ های متفاوتی رو به رو خواهید شد. بسیاری از آن ها اختلاف سن را به عنوان موردی که از اولویت پایین تری برخوردار است ، معرفی می کنند و مواردی مانند اخلاق ، موقعیت شغلی و اجتماعی و … را مقدم تر بر سن و سال می دانند. البته نظر این افراد محترم است و هر کس با توجه به علاقه و اولویت بندی معیارهای خود ، به ازدواج فکر می کند.

با این حال اگر در یک جلسه مشاوره ازدواج شرکت کنید ، خواهید دید که مباحث گسترده ای در رابطه با سن زوجین و اختلاف سن در ازدواج بیان می شود. حقیقت این است که بسیاری از مشکلات مرتبط با این موضوع در سنین بالا نمود پیدا می کنند. درست در زمانی که یکی از زوجین که سن بیشتری داشته است ، حوصله و نشاط سابق را ندارد و یا جذابیت های جسمی و جنسی او کاهش یافته است.

مشکلاتی که با بزرگتر بودن زن ایجاد خواهند شد

تبدیل شدن زن به یک تکیه گاه مالی

هدف اصلی ازدواج با زن سن بالا تکیه بر مال و ثروت باشد
هدف اصلی ازدواج با زن سن بالا تکیه بر مال و ثروت باشد

اگر یک مرد با زنی که از او بسیار بزرگتر است ازدواج کند و هدف اصلی او از این ازدواج تکیه کرن به ثروت و وضعیت مالی زن باشد ، قطعا در آینده زندگی خود را در انبوهی از مشکلات خواهد دید. از طرفی دیگر زنی که به عنوان پشتوانه مالی همسر خود وارد یک زندگی مشترک شده باشد به مرور زمان خود را مسئول اداره زندگی می بیند و این مسئولیت گاهی برای او سنگین خواهد بود. همین امر در آینده او را با مشکلاتی مانند استرس شدید  برای اداره زندگی مواجه خواهد کرد.

ایفای نقش مادری به جای همسری

احساس مسئولیت زنان برای رفع نیازهای روحی و عاطفی همسر خود ، گاهی دردسر می شود. به خصوص اگر اختلاف سن در ازدواج آن ها رعایت نشده باشد. زنی که از همسر خود بزرگتر است بعد از مدتی به جای نقش همسری ، نقش مادری را ایفا می کند.

این موضوع زمانی به مشکل تبدیل می شود که زن ، همسر خود را نصیحت یا سرزنش می کند. البته او هم مقصر نیست و تنها تجربه های بیشتری از همسر خود به دست آورده است و سعی می کند تا آموزش هایی را به او بدهد و او را پیش از هر تجربه ای از خطرات احتمالی آن آگاه کند. در این صورت ممکن است که مرد در مقابل این رفتار جبهه گیری کرده و احساس کند که همسرش او را عاقل نمی داند که همین امر ممکن است حتی باعث عصبانیت شدید و عدم کنترل خشم او شود.

ایجاد سوء تفاهم در پی ریسک پذیری همسر

تمایل به کسب تجربه های جدید و ریسک کردن برای انجام برخی از کارها ، امری است که هر کسی در زندگی خود تجربه می کند. این تمایل در سنین نوجوانی و اوایل دوران جوانی میزان بیشتری خواهد داشت. از طرفی دیگر ورزش کردن ، سفر ، شرکت در مهمانی های شاد و وقت گذرانی با دوستان از جمله فعالیت هایی هستند که هر جوانی را به خود علاقه مند می کند.

زمانی که زن می بیند همسرش برای تفریح با دوستان خود برنامه ریزی می کند ، ممکن است دچار سوء تفاهم شود. مثلا فکر کند که همسرش در کنار او خوشحال نیست و یا برای دوری از او ترجیح می دهد که اوقات فراغت خود را در بیرون از خانه بگذراند. این موضوع به مرور برای او مشکلات روانی مانند افسردگی شدید و احساس ترس از آینده را ایجاد خواهد کرد و می تواند زندگی زناشویی آن ها را هم تهدید کند.

از طرفی دیگر برخی از افراد در سنین بالاتر رفتارها و تصمیماتی را مناسب یک شخص متاهل نمی بینند و تلاش خواهند کرد تا همسر خود را از انجام برخی امور منع کنند. این یک حقیقت است که هر فرد به اقتضای سن خود ممکن است برخی اعمال را خوب و برخی دیگر را بد ببیند.

تلاش برای تغییر دادن خصوصیات رفتاری و اخلاقی همسر

تغییر دادن رفتار و خصوصیات مردان
تغییر دادن رفتار و خصوصیات مردان

تلاش برای تغییر دادن ذهنیت و رفتار همسر هم یکی دیگر از مواردی است که در صورت عدم توجه به اختلاف سن در ازدواج به وجود می آید. تصور کنید که یک زن در هنگام ازدواج فکر کند که می تواند رفتار همسر خود را تغییر دهد و او را که سن کمتری دارد با آموزش های خود به انجام برخی امور ترغیب کند.

او همه تلاش خود را برای رسیدن به این هدف به کار خواهد گرفت اما در اکثر مواقع با لجبازی همسر خود مواجه خواهد شد. توجه داشته باشید که هر تغییری در سنین بالاتر از دوران نوجوانی ، در فرد نهادینه نمی شود و ممکن است بعد از مدتی فراموش شده و هیچ تاثیری در رفتار آینده او نداشته باشد.

این موارد تنها تعدادی از مشکلاتی بود که در صورت اختلاف سن بالای زوجین ایجاد خواهند شد. البته در صورت بزرگتر بودن مرد از زن با اختلاف سنی زیاد هم چنین مشکلاتی پیش خواهند آمد که تاثیر زیادی بر زندگی مشترک آن ها خواهد گذاشت.

اختلاف سنی زیاد یکی از عوامل طلاق زوجین است

توجه به این نکته ضروری است که اختلاف سن زیاد در ازدواج از دید خانواده ها هم پنهان نمی ماند. کسی که به ازدواج با همسر خود که فاصله سنی زیادی با او داشته پافشاری می کند و عدم رضایت یا کنایه های خانواده خود را نادیده می گیرد ، در آینده ممکن است با کوچکترین دخالتی از سوی خانواده خود ، دچار تردید شود.

تبعات این مشکل زمانی شدیدتر می شود که شخص سن و سال همسر خود را بهانه ای برای دعوا یا قهر کند و مدام او را به بهانه درک نکردن موقعیت سنی و نیازهای خود یا شاداب نبودن و یا حتی ارضاء نشدن در حین روابط جنسی و عدم تمایل به ادامه رابطه و … سرزنش کند. این سرزنش ها یا همین درک نکردن همسر ، کافی است تا اختلاف جدی در رابطه زوج ایجاد شود. این موضوع در اکثر مواقع به طلاق و جدایی ختم خواهد شد و یا باعث طلاق عاطفی زن و مرد از یکدیگر می شوند.

مشاوره طلاق برای جلوگیری از جدایی این گونه افراد و حفظ زندگی آن ها معمولا پیشنهاد می دهد که زوجین نیمه پر لیوان را ببینند و به نقاط قوت یکدیگر توجه بیشتری داشته باشند. پس بهترین راه حل شرکت در یک جلسه مشاوره خانواده رایکو و بهره گیری از تجارب او برای حفظ زندگی و نجات آن از دام طلاق است.

مناسب ترین اختلاف سن در ازدواج

این واقعیت را باید پذیرفت که میزان اختلاف سن زن و مرد برای همه زوجین ثابت نیست. اولین چیزی که برای مثبت یا منفی بودن سن ازدواج باید مد نظر قرار داد این است که زن و مرد هر دو به سن بلوغ رسیده باشند. چون کودک همسری تبعات بسیار بدی را در زندگی زناشویی دارد و مشکل در روابط جنسی و ابتلا به بسیاری از بیماری های جسمی و روانی را در پی خواهد داشت. البته منظور از بلوغ تنها بلوغ جسمی و جنسی نیست. هم زن و هم مرد باید آمادگی ذهنی و فکری لازم برای شروع یک زندگی مشترک را داشته باشند.

این آمادگی به سن افراد ارتباط زیادی ندارد. ممکن است فردی در سن سی سالگی از نظر بلوغ فکری و مهارت های زندگی در حد فردی بیست ساله باشد و یا تجربه هایی کسب کرده باشد که هنوز فردی در طی ۴۰ سال زندگی به آن دست نیافته است.

اختلاف سن به اندازه یک سال یا سه سال چندان مشکل آفرین نیست ، اما زمانی که زن یا مرد اختلاف سنی بیش از حد ، به عنوان مثال به میزان نیمی از سن دیگری را داشته باشد ، باید در مورد ازدواج خود و یا برای جلوگیری از ایجاد مشکل در آینده شان تصمیم گیری نمایند.

اگر مرد بزرگتر از زن است این اختلاف سنی تا شش سال و کمی بیشتر مناسب خواهد بود. چون زنان زودتر به بلوغ عاطفی و جنسی دست می یابند و رشد فکری آن ها نیز سریع تر اتفاق می افتد. در صورتی هم که زن از مرد بزرگتر است ، اختلاف سن آن ها تا چهار یا حتی پنج سال زیاد به چشم نمی آید و مشکل خاصی را ایجاد نخواهد کرد. البته همان طور که گفته شد ، همه چیز به نوع دیدگاه هر دو نفر ، خانواده های آن ها و رشد ذهنی آن ها از موقعیت یکدیگر دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فاصله و اختلاف سنی در ازدواج با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۴ نظرها

  1. سلام، دخترم ۱۴ سالشه، با اقا پسری ۳۰ ساله دوست شده بود و میگه من عاشقش شدم منو پدرش احساس میکنیم گول خورده و بیشتر چشش به پول و تجملات پسره گرم شده ولی ما مخالفیم به شدت، حالا شما میگید من با این دختر چیکارکنم قبول کنم ازدواج کنن میترسم کاری دستمون بده

    1. با سلام و وقت بخیر، به طور کلی، ازدواج در سنین نوجوانی، به علت هیجانات زیاد و تصمیم های احساسی دختر و پسر، توصیه نمی شود. ولی فاصله سنی در دوره ها و دهه های مختلف زندگی، نتایج متفاوتی روی ازدواج دارد. مثلا ازدواج دختری که ۱۴ سال دارد با آقایی که ۱۶ سال از او بزرگتر است بسیار متفاوت از ازدواج دختری است که ۲۷ سال دارد و همسرش از او ۱۶ سال بیشتر دارد. در ازدواج هایی که طرفین و خصوصا دختر در آن به ثبات عاطفی و بلوغ فکری بیشتری رسیده باشد، مخاطرات کمتری رابطه آن ها را تهدید می کند که دختر شما در این سن به احتمال زیاد قادر به درک این موضوعات در زندگی مشترک نخواهند بود.

    1. با سلام، اختلاف سنی مناسب برای ازدواج بین ۵ تا ۷ سال است بنا به دلایلی مانند:
      افرادی که در یک برهه زمانی به دنیا می آیند به طور معمول در شرایط مشابه اجتماعی بزرگ می شوند و دغدغه و موضوع های جر و بحثشان برای هم قابل درک است.
      اگر هر دو طرف دقیقا هم سن باشند و یا اختلاف سنی خیلی کمی داشته باشند و جوان باشند می توان گفت که هر دو هنوز به بلوغ فکری کامل نرسیده اند و کوچک ترین جر و بحث می تواند به دعواهای بزرگی ختم شود که می تواند منجر به طلاق شود. در این صورت اگر این اختلاف سنی رعایت شود، یکی از زوجین تجربه بیشتری دارد و می تواند در چنین شرایطی اوضاع را کنترل کند و به زندگی ثبات ببخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره